Windows logged on user als vaste info in HTML formulier

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:21

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Goedemorgen,

Om te beginnen, ik heb echt gezocht en zoveel verschillende informatie gekregen dat ik niet eens meer snap of het mogelijk is wat ik wil.
Ik heb een formulier wat onze P&O'ers moeten invullen voor het aanmelden van een nieuwe gebruiker. Omdat alleen P&O mensen dit formulier mogen gebruiken wil ik er een soort controleslag inbouwen.

Ik wil graag dat er een veld in mijn formulier komt waar automatisch de gebruikersnaam van de ingelogde gebruiker wordt opgehaald uit de inlogcredentials.
Hier een stukje van mij HTML code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<FORM METHOD=POST ACTION="sendmail.php">

<TABLE CELLSPACING="2" CELLPADDING="2" BORDER="0"> 
<TR> 
<TD>Uw e-mailadres:</TD> 
<TD><INPUT NAME="email" SIZE="30"<BR></TD>
</TR>
<TD><BR></TD> 
<TR> 
<TD>Aktie:</TD> 
<TD><SELECT NAME="aktie"> 
<OPTION VALUE="" SELECTED>------ Maak hier uw keuze -------</OPTION> 
<OPTION VALUE="In dienst">In dienst</OPTION> 
<OPTION VALUE="Uit dienst">Uit dienst</OPTION> 
<OPTION VALUE="Wijziging">Wijziging</OPTION> 
</SELECT></TD> 
</TR> 
enz...

Het idee is duidelijk denk ik, gebruiker vult zijn/haar e-mail adres in en de gegevens van het formulier worden verstuurd via de sendmail.php. Dit werkt prima.

Ik heb me al rotgezocht op het internet en ik ben erachter dat ik dmv PHP niet de username kan ophalen. Dan maar via ASP, heb ik begrepen via mijn talloze googleacties, maar mijn kennis is zeer beperkt en ik weet zo onderhand echt niet meer waar ik het moet zoeken.
Kan iemand mij vertellen of het uberhaupt mogelijk is wat ik wil? En in welke richting ik moet zoeken?
Ik wil er dus een veld in hebben als dit:
code:
1
2
3
<TD>Uw gebruikersnaam:</TD> 
<TD>Hier wil ik dus de inlognaam, en dit veld mag niet wijzigbaar zijn<TD>
</TR>

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Jij moet denk ik even op gaan zoeken wat het verschil tussen serverside en clientside is.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
VBS is nog wel een mogelijkheid, maar dat kan elke scripkiddie wel zo eventjes faken :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

http://forums.asp.net/t/1179997.aspx ?

Klein hintje; je vraagstelling kan natuurlijk kleine probleempjes veroorzaken als user A even achter werkstation van user B zit en een verkeerde aanvraag indient enzo... ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:46

defcon84

Multipass?

via Asp.NET moet je in Web.Config Windows auth aanzetten:
XML:
1
<configuration><system.web><authentication mode="Windows"/>

dan kan je de windows gebruiker opvragen via:
  • System.Web.HttpContext.Current.User.Identity.Name of
  • System.Threading.Thread.CurrentPrincipal.Identity.Name
wat eigenlijk overeenkomt met Request.ServerVariables("AUTH_USER")

dus mss is het mogelijk in php met SERVER['AUTH_USER'], maar daar weet ik nix van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:45
defcon84 schreef op maandag 28 juni 2010 @ 11:56:
via Asp.NET moet je in Web.Config Windows auth aanzetten:
XML:
1
<configuration><system.web><authentication mode="Windows"/>

dan kan je de windows gebruiker opvragen via:
  • System.Web.HttpContext.Current.User.Identity.Name of
  • System.Threading.Thread.CurrentPrincipal.Identity.Name
wat eigenlijk overeenkomt met Request.ServerVariables("AUTH_USER")

dus mss is het mogelijk in php met SERVER['AUTH_USER'], maar daar weet ik nix van :)
Hoe werkt dat eigenlijk? Hoe weet een browser dan dat 'ie de Windows inlognaam moet doorgeven?

Ik zit zelf ook met dit probleem. Ik laat nu gebruikers authenticeren tegen een Active Directory maar dan moeten ze dus nog wel apart inloggen mbv een webbrowser, ook al zijn ze al ingelogd op het lokale netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:21

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Goed, ik heb wat anders gevonden :P
De link naar het formulier staat in TOPdesk.. en in TOPdesk kan ik aangeven welke personen de link mogen gebruiken :X Dat was dus weer een heleboel zoekwerk voor niets :P

Ik vind het wel degelijk interessant, dit waren mijn eerste stapjes met PHP, ASP e.d. dus ik ga hier zeker nog wat meer meedoen.
Tnx iedereen voor de hulp

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:10

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat weerhoudt iemand ervan om deze link alsnog aan te roepen door hem handmatig in te typen (behalve gebrek aan hersenen)?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:46

defcon84

Multipass?

rutgerw schreef op maandag 28 juni 2010 @ 12:20:
[...]

Hoe werkt dat eigenlijk? Hoe weet een browser dan dat 'ie de Windows inlognaam moet doorgeven?

Ik zit zelf ook met dit probleem. Ik laat nu gebruikers authenticeren tegen een Active Directory maar dan moeten ze dus nog wel apart inloggen mbv een webbrowser, ook al zijn ze al ingelogd op het lokale netwerk.
Dat werkt via de windows credentials die worden ingegeven in de browser. In IE gaat dit automatisch, via Firefox moet je ze handmatig ingeven en krijg en dit kadertje:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mp9tT.jpg

maar daar bestaan veel tutorials voor op het web :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:45
defcon84 schreef op maandag 28 juni 2010 @ 13:40:
[...]

Dat werkt via de windows credentials die worden ingegeven in de browser. In IE gaat dit automatisch, via Firefox moet je ze handmatig ingeven en krijg en dit kadertje:
[afbeelding]

maar daar bestaan veel tutorials voor op het web :)
Ik heb het ondertussen aan de praat. Het heet NTLM. Ik heb wat webapplicaties die op een Linux-server staan maar we gebruiken voor authenticatie een Windows-netwerk. Tot nu toe liet ik dus gebruikers authenticeren tegen de LDAP server (Active Directory) maar dat is op zich niet zo netjes, omdat je dan wachtwoorden over het lokale netwerk laat gaan. En ze moeten dus twee keer inloggen.

Er is een apache-module die controleert het een geldige gebruiker is en dan wordt een variable $_SERVER['REMOTE_USER'] gezet die de gebruikersnaam bevat.

Internet Explorer en Google Chrome werken direct. Firefox heeft inderdaad dat inlogschermpje maar dat is uit te schakelen door de hostnaam toe te voegen aan network.automatic-ntlm-auth.trusted-uris.
Pagina: 1