Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 22:11
Het leek me een daagje geleden wel eens handig om m'n stick te bekeren tot NTFS. Dit omdat ik het zat was om met TheFileSplitter constant grote bestanden (meer dan 2^32 bytes) op te moeten splitsen. Ook het schrijfcache van Windows is welkom.

Maar, ik heb laatst een vervelend, of meer irriterend probleem met die tot NTFS bekeerde USB-stick. Hij zorgt ervoor dat POST vastloopt. Of in ieder geval er ondoenlijk lang over doet om hem te detecteren. In het beste geval is ie in 20sec ongeveer klaar met 'Auto Detecting USB Mass Storage Devices', maar soms duurt het wel 10min (met geen zicht op vooruitgang) voordat ik 'em dan maar moet resetten en de stick er snel uit moet halen.

Ter vergelijking: met alleen de andere USB-apparaten erin (Z-10, ML-1640, Canon 8800F, random grabbelbak muis) duurt het detecteren hooguit een seconde.

De stick is sowieso de schuldige, want in 100% van de gevallen dat 'ie erin zit gebeurt dit. Andersom ook. Daar is geen vraag over mogelijk. Het apparaat staat trouwens niet in de Boot Sequence.

Op Google naar constructies als 'NTFS stick POST freeze' zoeken (echt lastig om een goeie term te vinden hiervoor) levert niks op.

Whoeps, ertoe doende specs vergeten:
- MSI 770-C45
- Kingston DataTraveler 120 16GB

Dus, ehm, heeft iemand dit al eens vaker meegemaakt? Of weet iemand waar het aan ligt?

[ Voor 3% gewijzigd door Orwell op 28-06-2010 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het ook meegemaakt in een professionele omgeving. :)
Op den duur kregen we meldingen binnen van PC's die 'stuk' zouden zijn.
Bij nadere inspectie bleek ook dat er een memorypen in zat.

Ik vermoed dat sommige systemen hier gewoon minder goed mee overweg kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 14:43

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

ja heb ik hier thuis ook mee gemaakt, gewoon er uit halen en booten maar :P

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Wellicht als workarround 2 partities op flash creëren, waarbij de eerste een kleine traditionele fat is? Of gebruik maken van exFat(vista windos7 only)?

Of mb.v. truecrypt meerdere files op het fat systeem die samen 1 tk partie vormen, en daar je grote file op. (encrypty is dan bijzaak)

zelf geen ervaring mee helaas....

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 12:35

BaRF

bijna kerst

ik heb dat hier en @ werk ook gehad, maar daar was het verwijderen uit de boot genoeg :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 13:57
Detectie uitzetten in de BIOS? Vaak heet dat iets als 'USB Legacy Support' ofzo. Bijkomend nadeel is meestal dat je dan niet van USB kunt booten maar dat lijkt me niet zo'n gemis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 13:48
The Realone schreef op maandag 28 juni 2010 @ 11:00:
Detectie uitzetten in de BIOS? Vaak heet dat iets als 'USB Legacy Support' ofzo. Bijkomend nadeel is meestal dat je dan niet van USB kunt booten maar dat lijkt me niet zo'n gemis.
Dit hielp bij mij ook toen ik niet kon opstarten als ik een USB harde schijf eraan hing, dus zou dit zeker wel proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
The Realone schreef op maandag 28 juni 2010 @ 11:00:
Dat gaat em niet worden. Dat 'USB Legacy Support' heb ik helaas nodig. Want die optie zorgt ervoor dat apparaten die ooit in PS/2 thuishoorden (muizen en toetsenborden) ook op USB worden gedetecteerd. En laat ik nu net eens een USB-muis hebben. :|

Edit: Wel een of andere optie in het Boot Sequence-menu gevonden. 'Boot from other device' geloof ik, en hij stond aan. Zal wel even kijken of uitzetten wat uithaalt.

Edit2:
leuk_he schreef op maandag 28 juni 2010 @ 10:57:
Wellicht als workarround 2 partities op flash creëren, waarbij de eerste een kleine traditionele fat is? Of gebruik maken van exFat(vista windos7 only)?

Of mb.v. truecrypt meerdere files op het fat systeem die samen 1 tk partie vormen, en daar je grote file op. (encrypty is dan bijzaak)

zelf geen ervaring mee helaas....
Dat gaat 'em niet worden. Punt 1: te veel gepiel. Punt 2: op school hebben ze nog XP Embedded en dus geen exFat support (stomme AG Neovo Fanless Via Chrome 800MHz Intel GMA BS PC's met 3dsMax, AutoCAD, Photoshop etc wat never nooit draait, maar er toch op staat).

Nog maar een jaartje die mediatheek daarzo overleven. :D

[ Voor 57% gewijzigd door Orwell op 28-06-2010 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Orwell schreef op maandag 28 juni 2010 @ 11:06:
[...]

Dat gaat em niet worden. Dat 'USB Legacy Support' heb ik helaas nodig. Want die optie zorgt ervoor dat apparaten die ooit in PS/2 thuishoorden (muizen en toetsenborden) ook op USB worden gedetecteerd. En laat ik nu net eens een USB-muis hebben. :|
Die heb je alleen in je BIOS nodig, dus als je je muis in je bios of dos-mode nodig hebt. windows kan dat allemaal zelf toech goed detecteren? (probleem: als je het uitzet kun je wellicht de instellingen daarna in het bios moeilijk veranderen....)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 13:57
Legacy support is niks anders dan het ondersteunen van USB apparaten in omgevingen waar normaal gesproken geen USB support is. Dat ga je in Windows dus echt niet merken omdat gewoon USB support heeft en Plug&Play is.

Het zou inderdaad kunnen dat je vervolgens zonder PS2 tobo niks meer in je BIOS kan doen maar dat zou tegenwoordig eigenlijk geen issue meer mogen zijn. Probeer het eens zou ik zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
The Realone schreef op maandag 28 juni 2010 @ 12:11:
Legacy support is niks anders dan het ondersteunen van USB apparaten in omgevingen waar normaal gesproken geen USB support is. Dat ga je in Windows dus echt niet merken omdat gewoon USB support heeft en Plug&Play is.

Het zou inderdaad kunnen dat je vervolgens zonder PS2 tobo niks meer in je BIOS kan doen maar dat zou tegenwoordig eigenlijk geen issue meer mogen zijn. Probeer het eens zou ik zeggen...
Het werkte nog ook! :D

En zoals verwacht is m'n muis dood tijdens POST en BIOS Setup. Want die muis hoort eigenlijk in een PS/2-poort thuis, en krijgt via het BIOS geen support meer via de USB. Windows 7 pakt hem wel zelf, via Plug&Play volgens mij ja.

Dit verhaal klopte dus:
leuk_he schreef op maandag 28 juni 2010 @ 11:19:
Die heb je alleen in je BIOS nodig, dus als je je muis in je bios of dos-mode nodig hebt. windows kan dat allemaal zelf toech goed detecteren? (probleem: als je het uitzet kun je wellicht de instellingen daarna in het bios moeilijk veranderen....)
Danku allen voor de moeite! ;)
Pagina: 1