Dat mag je vragen, ik heb namelijk meteen weer een 2de vraag.
Ik hoop dat dat in hetzelfde topic mag, aangezien het voortborduurt op dit onderwerp.
Op mijn werk hebben we een aantal grote machines.
Meerdere machines worden door 1 persoon in de gaten gehouden.
Het zijn grote freesbanken waar we stalen delen mee frezen/boren/draaien etc
Op die machines zitten lampen die de status van de machine aangeven.
Echter zijn de machines zo groot dat je niet vanaf elke positie de lampen ziet.
Nu lees ik de status van de lampen al uit via de LPT poort van computers, schrijf de status weg in een database en laat daar verschillende scriptjes overheen lopen.
1 scriptje kijkt of de "sms functie" actief is (door de operater in te schakelen) en indien ja dan zal die functie een SMS sturen naar een mobiel nummer wanneer de machine in storing valt, of helemaal klaar is met zijn werk (zodat buiten werktijden mensen langs mogen komen om het door te starten als ze tijd en zin hebben).
Een ander scriptje laat gewoon de lampen zien op een website zodat ze in de hal of thuis ook de lampen kunnen zien vanaf computers die her en der toch al stonden.
Nu zijn ze vaak met hun ogen niet gericht op het scherm van een PC, maar willen ze wel weten wanneer een machine in storing valt, ook als ze op het werk zijn.
Een sms kost me elke keer 13 cent.
Derhalve heb ik een arduino mega met xbee module die ook de lampen uitleest en die draadloos commando's verstuurd naar een arduino mini pro ook met xbee module.
De bedoeling is dat ik het geheel in een klein kastje prop en er een soort trilfunctie van maak.
De operator draagt het kastje lekker dicht bij z'n scrotum en elke keer als de machine in storing valt kan de operator daar van genieten.
Ook wil ik er nog een piezo dingetje in doen om een achterlijk vals en door machinegeluid doordringend geluidje te produceren.
Nu mijn vraag:
de arduino mini draait op 3,3 volt.
Het motortje op 3 volt, ik denk ook wel op 3,3 volt en zoniet dan breng ik dat wel omlaag met een weerstand.
Ik wil een oplaadbare batterij gebruiken, of ik wil iets hebben dat ik makkelijk de batterij kan wisselen.
Wie heeft er advies?
Is er een schema waarbij ik de arduino mini op de batterij kan laten lopen en als ik er een externe voeding aanhang ik de batterij oplaad en de mini toch blijft werken?
Overigens kan de arduino pro mini gevoed worden met:
gereguleerde (ik denk gestabiliseerde) 3,3 voeding of ongereguleerd op de RAW pin
Bij input voltage staat 3,35v - 12v
http://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardProMini
Ik heb echt gezocht maar waarschijnlijk zoek ik gewoon op de verkeerde woorden....
(Ik heb ook niet echt super veel verstand van elektronica)