Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Als freelancer ben ik al een aantal jaren actief in het php wereldje. Maar nu ben ik dus gevraagd om de gedurende twee maanden aan een project te werken. Maar nu zit ik dus met een dilemma.

Op dit moment heb ik geen bsc of msc, en studeer nog informatica. Mijn kennis is zwaar meer toereikend en ben op dit moment werkzaam in de IT met php en mysql en op andere projecten Java en jsp. Ook webdesign en de kennis daar aanwezig is naar mijn mening boven gemiddeld.

Mijn kennis is in ieder geval toereikend voor het gebruik van php5 OOP en frameworks zijn ook geen moeite. Programmeren doe ik ook via het MVC principe (voor zover dat echt mogelijk is in php)

In principe kan ik alles wel en doe ik het op de juiste manier, en mijn huidige werkgever is erg te spreken over mijn php skills. Het probleem is dus dat ik geen papiertje heb en ik niet weet of ik mijzelf daardoor ook minder waard moet schatten.

Vorige week ben ik met het nieuwe bedrijf in gesprek geweest en ze stelden voor dat ik een uurloon ging voorstellen. Als geintje gooiden ze ook in het gesprek: jaa we verwachten natuurlijk 10 euro per uur.

Dit gaat dus zeker niet door, maar wat moet ik nu wel vragen? Op internet vind ik bedragen van 30 euro ex tot 80 euro ex. Ze zeiden wel: stel wat voor, als het te hoog is gaan we naar beneden.

Nu heb ik verder nog wat rond gevraagd en krijg ook bedragen van 45e excl. Nu weet ik dus niet of dit realistisch is, ik weet dat er voor mijzelf nog heel wat af gaat ivm belastingen maar ik heb geen zin om een "Pff wat denkt hij wel niet" reactie te krijgen.

Misschien dat iemand mij een klein beetje in de juiste richting kan sturen?

Bij voorbaat dank,

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
In jouw situatie zie ik €50 per uur als een mooi bedrag. Tenminste, als ik op basis van jouw woorden ook de ervaring in kan schatten. Als zij €10 zeggen, hopen ze misschien op €15. €50 of €45 is voor hen waarschijnlijk te veel, maar gebruik je overtuigingskracht om te laten zien dat je het wel waard bent :)

Voor belastingen gaat er nog niet eens zo gek veel af: overall verdien je waarschijnlijk niet bijzonder veel (het gaat maar om twee maanden) en als student krijg je de gelegenheid om de maandlasten te berekenen over een kwartaalgemiddelde. Dan val je met die twee maanden harder werken wat positiever uit.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:55
Freelance programmeur bij ons factureert 45 euro per uur. Dit doet hij dan wel vanuit zijn eenmanszaak, waarvan ik aanneem dat je die niet hebt.

Verder een tip die altijd opgaat: hoog inzetten. Je kan beter te hoog dan te laag inzetten. Als het te hoog is zullen ze het namelijk omlaag willen schroeven, maar als het te laag is gaan ze meteen akkoord.

Verwijderd

Topicstarter
HenkEisDS schreef op maandag 28 juni 2010 @ 10:21:
Freelance programmeur bij ons factureert 45 euro per uur. Dit doet hij dan wel vanuit zijn eenmanszaak, waarvan ik aanneem dat je die niet hebt.

Verder een tip die altijd opgaat: hoog inzetten. Je kan beter te hoog dan te laag inzetten. Als het te hoog is zullen ze het namelijk omlaag willen schroeven, maar als het te laag is gaan ze meteen akkoord.
Jawel, ben al vier jaar ZZP'er maar heb de afgelopen jaren niet zoveel gedaan qua opdrachten maar vooral studie.

Maar je hebt gelijk met het hoog inzetten, Ja heb je nee kun je krijgen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53
Als ze moeilijk doen over het voorgestelde bedrag, mijn garagist/automonteur rekent ook 55/uur ex. en wat de fietsenmaker of loodgieter per uur rekent ligt daar ook niet ver naast. Natuurlijk heb jij nu voor 2 maanden gelijk werk en dan kan het misschien wel voor iets minder, maar je moet er toch rekening mee houden dat je er netto de helft maar van overhoudt (grofweg), ook vanwege het risico dat je soms een keer geen opdracht hebt, alle verzekeringen die je zelf moet regelen (en die ook doorlopen als je geen opdracht hebt), etc.

Als je bij hun in dienst zou zijn hadden zij die kosten en het risico als er eens geen werk was. Bij hun in dienst werken voor 15 euro was misschien acceptabel (lijkt mij wel), dan zou je freelance dus zeker 30 moeten vragen. En omdat je als gezegd beter hoog kunt inzetten en dan nog wat kunt afzakken, is de genoemde 40-45 te proberen.

Btw. hoe oud ben je, ik weet dat het niet zou moeten uitmaken, maar toch zijn bedrijven minder snel geneigd iemand van 20 zo'n uurtarief te betalen dan iemand van 30.

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op maandag 28 juni 2010 @ 10:46:
Als ze moeilijk doen over het voorgestelde bedrag, mijn garagist/automonteur rekent ook 55/uur ex. en wat de fietsenmaker of loodgieter per uur rekent ligt daar ook niet ver naast. Natuurlijk heb jij nu voor 2 maanden gelijk werk en dan kan het misschien wel voor iets minder, maar je moet er toch rekening mee houden dat je er netto de helft maar van overhoudt (grofweg), ook vanwege het risico dat je soms een keer geen opdracht hebt, alle verzekeringen die je zelf moet regelen (en die ook doorlopen als je geen opdracht hebt), etc.

Als je bij hun in dienst zou zijn hadden zij die kosten en het risico als er eens geen werk was. Bij hun in dienst werken voor 15 euro was misschien acceptabel (lijkt mij wel), dan zou je freelance dus zeker 30 moeten vragen. En omdat je als gezegd beter hoog kunt inzetten en dan nog wat kunt afzakken, is de genoemde 40-45 te proberen.

Btw. hoe oud ben je, ik weet dat het niet zou moeten uitmaken, maar toch zijn bedrijven minder snel geneigd iemand van 20 zo'n uurtarief te betalen dan iemand van 30.
23 jaar, en de opdracht heb ik geregeld via een clubgenootje. Het heeft dus direct impact in mijn prive leven. ;) Daarbij is mij verteld dat ze het momenteel erg druk hebben en moeten uitbreiden. Geld genoeg me dunkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2010 10:54 ]

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Let je er wel op dat je inkomen voor het IB-G en studiefinanciering te hoog is? Wellicht dat je al lang geen stufi meer ontvang, of dat je wellicht een andere legale manier hebt gevonden.

Mijn ex-huisgenoot klust naast zijn studie ook bij (heeft een eigen bedrijfje) en doet dat zo verdienstelijk dat hij er nu op moet gaan letten dat hij niet teveel verdient i.v.m. het behouden van zijn stufi.

What's a cube to you?

• nnomiS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-11 17:43
Met 2 maanden werk zit je niet aan de ib limiet, de limiet is 13.215,83 en als je in de buurt komt is het zaak alles stop te zetten in de maand waarin de limiet bereikt wordt.

Verder is 45 euro een heel normaal uurtarief om te vragen. Althans toen ik met een paar anderen php websites maakte vroegen we eerst ongeveer 50 euro en toen het wat serieuzer werd was 80 euro ook geen probleem.

[ Voor 38% gewijzigd door nnomiS op 28-06-2010 13:02 ]

Verwijderd

Nou, 80 euro :x Dan moet je wel goed zijn hoor.
Ik neem studenten aan voor max 60eu, nieuwe bedrijfs relaties voor max 70, en goede/experts krijgen 85 voor web/php. Java zit dan nog rek in tot 95eu.. Maar nu 80 vragen als 'nieuweling' in de freelance wereld? Als je iets op je portfolio hebt staan wat flinke indruk maakt wel (lees: commercieel success).
Anders zou ik eens inzetten op 70eu, en na onderhandelingen er 65 uithalen ofzo (altijd 'korting' geven, dat vinden mensen leuk). bv omdat dit de 'eerste samenwerking' is :>

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 juni 2010 @ 14:02:
Ik neem studenten aan voor max 60eu, nieuwe bedrijfs relaties voor max 70, en goede/experts krijgen 85 voor web/php. Java zit dan nog rek in tot 95eu.. Maar nu 80 vragen als 'nieuweling' in de freelance wereld? Als je iets op je portfolio hebt staan wat flinke indruk maakt wel (lees: commercieel success).
Anders zou ik eens inzetten op 70eu, en na onderhandelingen er 65 uithalen ofzo (altijd 'korting' geven, dat vinden mensen leuk). bv omdat dit de 'eerste samenwerking' is :>
Heb het voorstel van 45e excl gedaan. Ben benieuwd, waarschijnlijk gaan ze we lager zitten maar wie niet waagt wie niet wint he ;)

Zat net ook te denken, je kunt ook laag beginnen en elke opdracht er 5 euro bij op klappen en kijken of het werkt, maar al met al haal je daar minder uit omdat als ze hoog akkoord gaan het cashen is ;)

Topdown of bottomup methode ;)

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
In de praktijk is het vrij lastig om je tarieven te verhogen. Een keer per jaar een inflatiecorrectie kan op zich nog wel, maar een klant gaat toch klagen als er opeens 10% extra betaald moet worden.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:32
BurningSheep schreef op maandag 28 juni 2010 @ 14:10:
In de praktijk is het vrij lastig om je tarieven te verhogen. Een keer per jaar een inflatiecorrectie kan op zich nog wel, maar een klant gaat toch klagen als er opeens 10% extra betaald moet worden.
We hebben zojuist nog twee klanten zo binnen gehaald. Die waren het beu dat hun vorige leverancier elke keer meer geld vroeg. Er is een limiet aan, en je werkt in vertrouwen. Zo schaad je het vertrouwen...

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

BurningSheep schreef op maandag 28 juni 2010 @ 14:10:
Klopt,maar goed ik heb het wel gedaan toentertijd.
Toen ik nog studeerde en in de opstart van mijn bedrijf zat werkte ik met 25 euro per uur.
Vorig jaar oktober ben ik afgestudeerd en ben ik langs diverse klanten gegaan om een gesprek te voeren over hoe nu verder.

Ik heb aangegeven full-time beschikbaar te zijn en ik nu ook papieren op zak heb.
Maar daar staat wel een hoger uurtarief tegenover.
Alle bedrijven zijn akkoord gegaan met 50 euro per uur. Iedereen weet ook dat deze nog scherp en marktconform zijn.

Maar nu moet ik niet dit jaar weer aankomen met een verhoging ;)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op maandag 28 juni 2010 @ 14:02:
Uren wegzetten is oud. Bij dit soort projecten kan je veel beter fixed prijs afspreken. Tenzij je helemaal zeker weet dat er bij een bedrijf een budget is 'wat toch op moet', dan is het handig om met een uurtarief te cashen.

En ik hou er niet van om alleen maar uren weg te zetten als freelancer.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:51

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

LauPro schreef op maandag 28 juni 2010 @ 14:55:
[...]
Uren wegzetten is oud. Bij dit soort projecten kan je veel beter fixed prijs afspreken. Tenzij je helemaal zeker weet dat er bij een bedrijf een budget is 'wat toch op moet', dan is het handig om met een uurtarief te cashen.

En ik hou er niet van om alleen maar uren weg te zetten als freelancer.
Moet je wel je criteria dusdanig weten te verwoorden dat er niet continu ruimt blijft voor extra werk. Dan kan je fatsoenlijke raming voor 2 maanden nog wel eens 4 maanden houtje bijten worden.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Pagina: 1