• SuperNull
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
Ik heb gemerkt dat een aantal games die een DirectX versie hoger dan 9 een bepaalde feature gebruiken die ik uit wil kunnen zetten. Echter, aangezien ik niet weet hoe deze feature formeel heet kan ik er er niet zelf op gaan googelen.

Ik heb het over de simulatie van een lens focus punt.
Jou game poppetje is in een 3rd-person aanzicht haar-scherp te zien maar alles dat zich veel dichter of veel verder van de camera bevindt wordt geblurd.
Heeft dit effect een formele naam? Als ik die weet die kan ik ieg zelf gaan uitzoeken hoe het uit te zetten is.

Ik moet nog net niet kotsen van al die blur, maar hoofdpijn heb ik zo te pakken.
Help!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 14:40
volgens mij heet dat gewoon MotionBlur. In need for speed underground kwam ik dat dacht ik voor het eerst tegen en ik laat het ook liever uit.

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
depth of field (dof)

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-02 20:59
Inderdaad, maar het verschilt per game hoe men het noemt.

De ene developer noemt het simpelweg 'Blur', de ander noemt het 'Motion Blur.' Onder andere toegepast in games als Mass Effect. Ook zoals Sefyu al noemde, Depth of Field wordt het ook wel genoemd.

Meestal bestaat er een optie om het uit te zetten, in Display Settings. Ik vind het samen met de optie 'Film Grain', 1 van de meest irritante visuals die er bestaan, dus ik zet ze ook altijd uit.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• SuperNull
Jaaaa, ik bedoel dus DOF.
Bedankt.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:14

M2M

medicijnman

Tja, ik vind het ook een nogal belabberde techniek om de illusie van snelheid weer te geven. Zeker als je gamed op een wat ouder LCD scherm, die al een dikke motion blur van zichzelf heeft, is het echt koppijn.

-_-

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

M2M schreef op maandag 28 juni 2010 @ 08:46:
Tja, ik vind het ook een nogal belabberde techniek om de illusie van snelheid weer te geven. Zeker als je gamed op een wat ouder LCD scherm, die al een dikke motion blur van zichzelf heeft, is het echt koppijn.
DOF heeft niets meer Motion Blur te maken!

DOF is een simulatie van een focus effect. Het legt, of verlegt je aandacht (focus) op een bepaald object/afstand.
Motion Blur is de simulatie van snelheid door een object te vervagen tussen punt x en y in de tijd.

[ Voor 18% gewijzigd door neliz op 28-06-2010 09:17 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:42
Is inderdaad 1 van de meest vervelende opties om aan te hebben staan. Als jij je focust op een bepaald deel op je beeldscherm, dan vallen andere stukken sowieso al minder op. Zeker tegenwoordig met de grotere schermen is dit al goed merkbaar. Als het dan ook nog eens (daarbovenop) gesimuleerd wordt is het heel vervelend werken.

Misschien dat het bij "3d gamen" minder vervelend is, maar gewoon bij de normale "platte" games is het heel irritant.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:14

M2M

medicijnman

neliz schreef op maandag 28 juni 2010 @ 09:13:
[...]

DOF heeft niets meer Motion Blur te maken!

DOF is een simulatie van een focus effect. Het legt, of verlegt je aandacht (focus) op een bepaald object/afstand.
Motion Blur is de simulatie van snelheid door een object te vervagen tussen punt x en y in de tijd.
ik had het ook over motion blur, maar dat was misschien niet helemaal duidelijk :X My bad. Hoewel DOF ook irritant kan zijn, zeker omdat je dan de computer laat bepalen waar jij op focust, terwijl je dat niet zelf kunt doen. (of je moet je mikpunt verplaatsen). In cinematics kan het wel een toegevoegde waarde hebben :)

-_-

• SuperNull
Motion Blur (waar ik het dus NIET over had) is geloof ik prettig met een lagere framerate (25/30 FPS).
Met 60 FPS maken je ogen lekker hun eigen motion blur, dus (buiten artisteke cut-scenes om) lijkt het me voor PC games ook iets dat uit hoort te staan.
Pagina: 1