[LPT] Pins via netwerk uitlezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 08:00
Recentelijk ben ik op het (lichtelijk gestoorde) idee gekomen, om de deurbel digitaal te maken.
Ik heb al een kabeltje gemaakt om het een en ander te ontvangen via de LPT poort op de PC, en een stukje software op die pins uit te lezen is zo gemaakt. Nadeel is wel, dat de kabel van de deurbel naar de pc, erg lang moet zijn (25 meter). Ik dacht bij mezelf, dat moet vast makkelijker kunnen via het netwerk.

Wat ik me dus afvraag is of je direct de pins van een LPT poort via het netwerk uit kan lezen.
Bijvoorbeeld van een 2e hands HP JetDirect kastje ofzo, want dan zet ik gewoon dat kastje in de meterkast (waar ook de deurbel hangt) en trek een UTP kabel. Voordeel is dan, dat er meer apparaten naar de meterkast zouden kunnen verhuizen ;)

Iemand een idee / ervaring of je direct via software (C#.NET in dit geval) de LPT pinstatus van een LPT poort op een JetDirect uit kan lezen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:20
Ik denk dat je hier wel een heel eind mee komt: http://www.doktor-andy.de...w&id=40&Itemid=52&lang=en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Een andere mogelijkheid is om een (wireless) router te modificeren, kan je ongeveer hetzelfde mee bereiken, met als toegevoegde waarde dat je pc niet aan hoeft te staan (software draait dan op de router)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
SA007 schreef op zondag 27 juni 2010 @ 21:59:
Een andere mogelijkheid is om een (wireless) router te modificeren, kan je ongeveer hetzelfde mee bereiken, met als toegevoegde waarde dat je pc niet aan hoeft te staan (software draait dan op de router)
Dat is wel een leuk idee, maar vergt natuurlijk weer de aanschaf van een (redelijk) dure router met printerpoort...
Een LPT printerservertje kost een paar knaken ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Nou, dat hoeft niet per-se een router met printerpoort te zijn.
Veel routers hebben namelijk ook gewoon knopjes (bijv een reset knop).
Met aangepaste firmware kan je die knopjes meestal gewoon in software uitlezen.

En of het dan een reset of deurbel is maakt dan weinig uit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
rofl, dat zou ook wel grappig zijn :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-10 00:37
Als je iets op een simpele en toch elegante manier aan een netwerk wilt koppelen,
vind ik de XPort series van Laxtronix erg fraai.
Dat zijn RJ45 printconnectors met ingebouwde CPU en een webinterface voor de configuratie.
Deze hebben aan de andere kant een seriele poort en een paar algemeen inzetbare I/O pinnen.
Dat laatste lijkt mij prima voor een deurbel.

Bijvoorbeeld zoiets:

http://nl.farnell.com/lantronix/xp1002001-03r/serial-to-ethernet-module-aes-256rj/dp/1297885?Ntt=1297885

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10 13:01

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je kan bijvoorbeeld een asus wl-500gP (met 2x usb) nemen en een arduino. De voorloper hiervan, de wl-500g had volgens mij wel een printerpoort. Misschien kan je die nog op marktplaats vinden?

Of je neemt een 433 mhz module en 2 microcontrollers (of je haalt bij de bouwmarkt een kant en klare draadloze deurbel :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mr_gadget schreef op maandag 28 juni 2010 @ 22:15:
Je kan bijvoorbeeld een asus wl-500gP (met 2x usb) nemen en een arduino. De voorloper hiervan, de wl-500g had volgens mij wel een printerpoort. Misschien kan je die nog op marktplaats vinden?

Of je neemt een 433 mhz module en 2 microcontrollers (of je haalt bij de bouwmarkt een kant en klare draadloze deurbel :X )
Mja, dat klopt, en dat kan allemaal wel. Maar dat is natuurlijk niet zo leuk :)
Het voordeel van netwerk is dat ik de deurbel op mijn mobiele telefoon af kan laten gaan. En ook terwijl ik zit te gamen (met een headset op) ik gewoon een gigantisch lawaai uit mijn headset kan laten komen als de deurbel gaat :)

Even niets...

Pagina: 1