Toon posts:

[MBR] hdds worden niet meer herkend na instellen RAID

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is het probleem: HDDs worden niet meer herkend, en ze maken een tikkend geluid bij opstarten...

Dit is wat ik heb gedaan:

Net nieuwe pc helemaal zelf in elkaar gezet, dus alle besproken onderdelen zijn gloednieuw. Bij de eerste boot lijkt alles te werken, en ik zit al vrij snel in de bios (er staat immers nog niets geinstalleerd natuurlijk). Alle hardware wordt netjes herkend, alle fans werken en ik zie allemaal leuke lampjes branden op het moederboord.

Na driehonderd keer het boekje gelezen te hebben (van het mobo), ga ik de RAID array instellen. Ik heb de Asus Crosshair IV Formula met tweemaal Samsung HD502HJ 500gb in RAID-0 (althans, dat is de bedoeling). Ze worden ook nog geshortstroked op 200gb, want 1tb is voor mij veels te veel.

Eerst in de 'gewone' bios de RAID ingesteld op de 1-4 poorten SATA van de onboard controller SB850 (de poorten 5-6 op IDE gelaten, dat kon volgens boekje om zo daar optische lezers op te zetten, en daar zit de mijne idd op). Daarna moest ik via een ander menutje buiten de bios (dus na reboot van de instellingen hiervoor) de RAID verder instellen. Daar werden de hdds nog steeds netjes herkend en het volgende heb ik gedaan:

-tweemaal 500gb hdd in RAID-0
-raid-array een naam gegeven
-MBR data gewist (volgens boekje was dat nuttig, maar je kon het cancellen)
-formaat aangegeven van de array, dat is 200gb
-de raid array bekeken en er stond nu dat er een bestond (met mijn naam), van 2x 500gb in raid-0 waarvan beide hdds 100gb bijdragen voor 200gb

Dus alles gaat tot nog toe PERFECT. En vol goede moed doe ik de reboot en doe de Windows 7 64bit dvd erin. En toen kwam ik bij de HDD selectie. Niks. Nou stond er in het boekje iets over een driver disk... OK, dus die ga ik maken. En ik dacht, kan ik het beste even via de BIOS doen.

Dus ik moest de installatie cancellen. Heb ik netjes gedaan via menu (dus niet een harde turn-off, maar via de knoppen op het scherm). Het syteem reboot en toen...

BATS! HDDs worden niet meer herkend, en ze bestaan helemaal niet meer. De bios van het mobo ziet ze gewoon NIET... Dus ik dacht, misschien iets met de drivers via Win7. Maar dat is natuurlijk bs, omdat de bios VOOR de reboot de array nog wel zag... :? Het tikkende geluid bij opstarten (ongeveer 2 seconden, allebeide hdds tegelijk) is er vanaf nu (hiervoor dus niet, en letop: gloednieuwd allebei).

Nu heb ik een vermoeden, moet ik de MBR van beide disks herstellen op de een of andere manier? Ik las ergens dat dat vrij belangrijk is voor de bios om ze te herkennen. Maar waarom vraagt de raid-controller dan mij om die te verwijderen als het dit effect heeft (als dat zo is dan)?

Please anyone help. Ik weet het niet meer...

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2010 18:15 . Reden: ... ]

Verwijderd

Ik ken de moederbord niet, maar normaal gesproken wil je RAID met AHCI.
Ik dacht dat Windows 7 wel een paar drivers had, maar gebruik gewoon de nieuwste RAID/AHCI drivers, en zet die op een USB-stick, en dan met het installeren via F6 die drivers gebruiken.

Met wat je nu hebt, zou ik even terug gaan naar gewoon. Dus de RAID uitzetten en kijken of daarna je schijven in de BIOS herkend worden.

Verwijderd

Tikkende harddisks is meestal geen goed teken. Probeer ze eens in een andere computer te hangen, liefst onafhankelijk van elkaar en kijk of ze in het bios herkend worden en werken. Je kan ook even je bios van je mobo naar default terugzetten en dan aansluiten als zijnde losse disks, worden ze dan wel herkend en werken ze, dan is er met de schijven weinig aan de hand. Mochten ze niet herkend worden, dan is een RMA te overwegen. Dat de schijven nieuw zijn, wil niets zeggen, ze kunnen in tijd van een uur de geest geven, maar ook pas na 10 jaar, dat is onvoorspelbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties zover.

Terugzetten heb ik geprobeerd, dus de gehele RAID veranderd in onafhankelijke IDE schijven. Werkt niet, althans ze worden niet herkend (in de BIOS is wel meteen te merken dat er meerdere HDDs slots zijn, en hij start sneller op want met RAID blijft hij veel langer hangen bij het zoeken naar de niet te vinden HDDs).

Mobo heeft nu de laatste BIOS, helpt ook niet.

En ik heb de laatste driver geprobeerd via een USB-stick, en dat is een RAID/AHCI driver voor XP 64bit (al gezocht, en deze moest ik hebben). Win7 pakt hem in eerste instantie niet, maar via browsen ipv automatisch ziet ie hem wel, maar na activatie/installatie (ik heb geen flauw idee waar ie hem plaatst, als er geen hdd is) helpt het totaal niet helaas.

Dat MBR kan het onmogelijk zijn volgens een betrouwbare bron en eigen logica, want het is slechts wat data van wat erop staat qua OS en dergelijke. Dat je dat weghaald voor een nieuwe RAID-array maken, is logisch, om te voorkomen dat je conflicten ofzo krijgt. Volgens die bron (een kennis die jarenlang PCs heeft gebouwd), lijken alle symptomen bijelkaar genomen idd op tweemaal een RMA...

En tweemaal RMA met dezelfde HDD, dat vind ik op zijn minst verdacht. Ik weet niet of ik deze schijf nog wel wil mocht ik ze ooit nieuw terug krijgen... Maar goed, veruit de meeste gebruikers (hier en andere reviews) zijn ronduit tevreden over deze schijven, vooral in RAID-0.

...

Waarom AHCI boven RAID-0? Of is het hetzelfde? Volgens het boekje van mn mobo is AHCI beter, maar dat is toch geen RAID-0? Ik wil hetzelfde effect iig, dus snellere tijden mbv RAID/AHCI en shortstroken (200gb is meer dan zat voor mij).

Ik ga nog even testen in een ander systeem, als ik die kan vinden. Anders moet het maar even bij de lokale pc winkel om hun te laten testen of ze idd beide kaduuk zijn. Dan weet ik iig zeker dat ik ze niet voor niets terugstuur naar de webwinkels.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2010 00:44 . Reden: ... ]

Verwijderd

Als je iemand kent met een eSATA poort achterop de computer, dan weet je zo of ze nog heel zijn.
Maar verdacht is het zeker, ik hoop niet dat je chipset op je moederbord stuk gegaan is. Misschien dat een verkeerde driver de firmware van de harde schijven heeft overschreven, maar ik vraag me af of dat uberhaupt wel mogelijk is.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Je zou nog een aantal dingen kunnen proberen mocht je dat willen.

Doe een complete power down van je PC (Uitzetten+ stekker eruit).
Haal je CMOS batterij er even uit. (gaat makkelijk met een fitting schroevendraaier, wel opletten dat je niet uitschiet... doe het met beleid).
Vervolgens even de aan knop 15-20 sec. ingedrukt houden zodat alle spanning eraf gaat.

Doe nu de batterij er terug in, stekker terug in de PC en start op terwijl je 1 van de Samsung schijven eraan hebt hangen.
Word deze nu herkent? Zo niet, probeer even een andere Sata poort.
Je zou deze procedure eventueel kunnen herhalen met de 2de Samsung schijf.
Als ze het op dit moment beide nog niet doen...maken ze dan nu nog steeds het tikkende geluid?
Dan is mijn vervolg vraag... wat voor voeding heb je?
Het zal niet de eerste keer zijn dat ik zie dat een stock OEM voeding bij de eerste beste vraag om vermogen (deels) defect raakt en andere componenten beschadigd.
De eerste beste vraag om vermogen zou dan (naast het aanzetten van de PC) het initialiseren van de RAID array zijn geweest, wat misschien verklaard waarom precies sinds dat moment de schijven het niet meer doen.

Als de schijven nu dus nog steeds niet worden herkent in de BIOS heeft het ook geen zin om een firmware update van de HDD's te proberen.
Je zou eventueel nog gratis Hiren's BootCD kunnen downloaden/branden (indien je nog over een andere pc/notebook beschikt) en wat diagnostic tools kunnen draaien.
Echter is de kans ook groot dat deze de schijven niet zullen zien (en kun je concluderen dat ze beide dood zijn).

Ik kan me niet voorstellen dat je de sector-indeling van de schijven kan veranderen in de RAID BIOS, waarschijnlijk kan je alleen een Stripe size kiezen.
(Als de Raid controller hard een andere sector grootte weg is gaan schrijven op de schijven kan ik me voorstellen dat ze inoperatief raken...maar dit lijkt me onmogelijk).

--

Om even wat andere dingen op te helderen in dit topic:
AHCI vs. RAID: Dit zijn 2 verschillende IDE modi.
AHCI zorgt er simpel gezegd voor dat er wat geavanceerde SATA features worden gebruikt.
RAID is zoals de naam als zegt (Redundant Array of Independant Disks) voor het opbouwen van een array, zei het RAID0 of RAID1 etc. etc.
In een normale situatie is het altijd OF, OF. Standaard onboard controllers ondersteunen geen RAID met AHCI functies. (Duurdere controllers doen dat tegenwoordig wel als ik het goed heb).
Topicstarter heeft dus gelijk wanneer hij zegt dat hij RAID wil gebruiken en geen AHCI.

@ post hierboven:
Als de chipset van het moederbord defect zou zijn geraakt, dan zou het moederbord waarschijnlijk meteen geen POST meer geven. (Mocht het alleen de IDE controller zijn dan zou er waarschijnlijk een enorm lange delay zijn tijdens het booten van de PC en werd de optical drive ook niet herkent).
Ik heb nog nooit een RAID chipset driver gezien die vervolgens de firmware van een HDD kon aanpassen.
(Dit zijn 2 verschillende dingen). :)

[ Voor 31% gewijzigd door Da_maniaC op 29-06-2010 00:18 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Topicstarter
Da_maniaC schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 00:07:
Je zou nog een aantal dingen kunnen proberen mocht je dat willen.
Enorm bedankt voor je post. Dat met het mobo heb ik nog niet geprobeerd, want de hdds liggen bij de lokale pc winkel om even nagechecked te worden. Mochten ze defect zijn, dan weet ik dat dan iig zeker.

Dit is het totale systeem, waarbij wel opgemerkt moet worden dat er ten tijde van de test 1 videokaart erin zat (de 2e is nog niet binnen):

#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 42,08€ 84,16
1Microsoft Windows 7 Home Premium (UK Retail)€ 151,23€ 151,23
1Lian Li Armorsuit PC-P50€ 122,30€ 122,30
1Noctua NH-D14€ 70,66€ 70,66
2Noctua NF-P14 FLX, 140mm€ 18,55€ 37,10
3Noctua NF-S12B FLX, 120mm€ 19,90€ 59,70
1Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser€ 77,-€ 77,-
1Logitech Cordless Trackman Wheel€ 0,-€ 0,-
1Lian Li EX-332N€ 18,80€ 18,80
1Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 79,-€ 79,-
1Seasonic X-750€ 149,10€ 149,10
2OCZ OCZ3BE1600LV4GK€ 144,38€ 288,76
1AMD Phenom II X6 1090T€ 277,25€ 277,25
1Asus Crosshair IV Formula€ 190,-€ 190,-
2Sapphire TOXIC HD5870 2GB GDDR5 PCIE€ 463,-€ 926,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.531,06

Die Seasonic is mij aangeraden in de BBG hier, icm het hele systeem (dus RAID, CrossFire, al die fans, koeler, overclock). Is een van de beste voedingen die er bestaan, daarom nam ik hem ook. Zeker geen simpele standaard voeding die bij een compleet systeem wordt geleverd.

Ik hoop dat dit de boel misschien wat duidelijker maakt, ik hoop op een toevallige dubbele uitval.

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 16:43
Da_maniaC schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 00:07:
In een normale situatie is het altijd OF, OF. Standaard onboard controllers ondersteunen geen RAID met AHCI functies. (Duurdere controllers doen dat tegenwoordig wel als ik het goed heb).
Topicstarter heeft dus gelijk wanneer hij zegt dat hij RAID wil gebruiken en geen AHCI.
In een normale situatie is het andersom. De huidige moederborden met standaard onboard controllers die RAID ondersteunen heb je in RAID modus automatisch AHCI aanstaan.

• Da_maniaC

Da_maniaC

Verwijderd schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 02:30:
[...]
Ik hoop dat dit de boel misschien wat duidelijker maakt, ik hoop op een toevallige dubbele uitval.
Seasonic zijn idd echt prima voedingen (zo niet, de beste).
aval0ne schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 08:40:
[...]

In een normale situatie is het andersom. De huidige moederborden met standaard onboard controllers die RAID ondersteunen heb je in RAID modus automatisch AHCI aanstaan.
Ik zie het nu ook ja: Bron
Dank voor de informatie. (Dat maakt RAID alleen maar interessanter).
Initieel ging mijn reactie om het feit dat een poster de TS AHCI modus aanraadde terwijl hij juist een Stripe volume wilde hebben. Nu gaat het dus allebei.
Weet je toevallig wel sinds welke ICH dit wel kan?

[ Voor 70% gewijzigd door Da_maniaC op 29-06-2010 17:18 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik de batterij eruit haal van het mobo, clear ik de CMOS? Daar zit ook een knopje voor op de Crosshair, die heet Clear CMOS. En dan wis ik dus ALLE settings, waaronder dus de RAID array? Als dat zo is, en de hdds blijken goed te zijn volgens de lokale pc winkel, dan is dat misschien wel de oplossing.

Zodra ik ze terug heb, ga ik dit meteen proberen, en houdt ik jullie op de hoogte. Misschien is er wel iets fout gegaan met het initialiseren van de RAID-array, waardoor het mobo de hdds niet meer ziet die op SATA poorten 1-4 zitten (de RAID-array). Hij probeert ze wel aan te spreken, dus de hdds krijgen spanning. Maar omdat ze niet volledig worden aangezet (en het mobo dus ook faalt in ze vinden), krijgt de voeding ook niet het commando van 'he, geef mij wat juice', dus de voeding doet niets (staat in het boekje van de voeding, alle niet goed werkende componenten krijgen simpelweg geen stroom, in dit geval dus de hdds). De hdds hebben op hun beurt weer een systeem die een tikgeluid afgeeft wanneer er te weinig stroom wordt geleverd, en dat gebeurt tijdens het booten. Daarom stopt het tikken ook na 4 seconden en de boot (op de hdds na) klaar is.

Klinkt dit allemaal logisch? We zullen zien morgen of overmorgen, want dan heb ik als het goed is de hdds weer terug, als ze niet stuk zijn tenminste.

En voor de goede orde, ik heb GEEN Intel controller, maar een AMD. Dus ICHxxx is op mij niet van toepassing (toch?). Zoals in eerste post staat, de controller is SB850.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2010 19:48 . Reden: ... ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Een Clear CMOS met alle spanning eraf, wil wel eens andere resultaten geven dan een gewone Clear CMOS.
Ik heb moederborden gezien die na een clear CMOS zonder batterij en stekker een POST geven alsof deze voor de eerste keer booten (eerste keer CPU detectie etc) en dit gebeurd dan vervolgens bij de knop/jumper CMOS clear niet. (Vergeet niet als je de stekker + CMOS batterij eruit haalt om dan ook ong. 20 seconden lang de aan/uit knop in te drukken van je PC...dan worden sommige buffers vaak nog ontladen).

Dat je voeding geen spanning geeft als de HDD's defect zijn lijkt me onlogisch. (Het enige wat de voeding detecteert is een belasting).
Ik denk dat ze bedoelen dat wanneer een apparaat oneindige weerstand heeft (defecte electronica) of juist geen (kortgesloten) dat hij dan misschien geen spanning af blijft geven.

Wat je over de chipset zegt klopt trouwens. Echter is de AHCI standaard wel door Intel ontworpen. ;)
Maar mogelijkheden verschillen inderdaad per chipset. (Wat in dit geval betekend dat je misschien wel of misschien niet gelijktijdig gebruik maakt van AHCI functies in RAID modus).

[ Voor 14% gewijzigd door Da_maniaC op 29-06-2010 22:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees hier dat een RAID-array nog niet helemaal werkend te krijgen is voor een Win7 install. Het gaat hier wel om de vorige generatie (790FX), en het is een MSi mobo. Maar het probleem is praktisch hetzelfde, alleen ziet zijn mobo de RAID-array (of uberhaupt de hdds) nog wel.

Mocht ik alles weer werkend krijgen hier, dan denk ik dat ik maar geen RAID doe dan. Kan ik beter via Win7 installatie 1 500gb hdd shortstroken (die gewoon in IDE staat) op 80gb om te wennen aan een SSD boot-disk look-a-like. De ander wordt wel gewoon volledig benut als data schijf, waar dan alles op komt behalve het os. En dan doe ik over een jaar ofzo wel een mooie SSD erin als boot-disk, en als ik geld over heb misschien ook nog wel een SSD (die wat groter is dan) als app-disk. Data is bij mij vrij klein, mijn apps + os nemen veel meer in beslag dan al mn data bijelkaar opgeteld, dus een pure data disk is voor mij bs. :P

Maar goed, zodra ik ze terug heb, laat ik het wel even weten hoe het loopt. Uiteindelijk komt alles goed, we weten alleen nog niet hoelang dat gaat duren.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2010 14:12 . Reden: ... ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Waarom in Win7 de RAID opeens slechter zou werken is voor mij een raadsel.
De backwards compatibility is tenslotte nog beter dan die van Vista.
(Ik heb op alle 3 de OS'es, RAID0 en RAID1 arrays gehad zonder problemen).
Maar aan de andere kant gebruik ik persoonlijk ook altijd Intel setups (geen AMD).

Verwijderd

Topicstarter
IK HEB HET GEVONDEN! :D

Ik kreeg de hdds terug van de lokale pc boer: en wat blijkt, ze waren/zijn prima, niets mee aan de hand. En dat hoopt ik stiekem ook. Ik had al een vermoeden dat er iets mis is met een instelling ergens, op het mobo welteverstaan.

Nou doe ik ze op mn mobo, na een clear cmos, en hij ziet ze! Yay. Hele raid-array weer ingesteld (tegen beterweten in), en alles werkt. En toen zette ik hem uit (na laatste update via windows update). Dus geen reboot, een 'echte' uit, en dan weer aan. Toen ik hem weer aanzette, begonnen de hddtjes weet te tikken... Ik dacht, nee he, RMA voor mobo. Giga ramp, want alles zit erop. Maar iig dus niet de hdds (twee verschillende webshops, hoop gedoe).

Ik doe weer clear cmos, en het euvel is weer weg. Dus bij een 'nieuwe', voor het eerst op startende bios ziet hij ze wel... Verdacht idd. Mn vader zei, net als jullie hier, dat ik even de batterij eruit moet halen. Het enige verschil bleek dat hij dan ook de tijd vergat bovenop de instellingen. Dus hielp niet veel beter (blijkbaar is de cmos clear van mn mobo beter dan verwacht).

Ik neus verdwaasd een beetje rond in de bios settings (tja, wat kan ik anders in zon situatie), en ik zie bij de controller settings het volgende staan: Onboard SATA: Auto. En dan vrij vertaald uit het engels: zet de controller op SATA 3gbs of 6gbs voor maximale compatibiliteit...

:F

Dus ik zet hem op 3gbs (de mijne zijn SATAII), en sla de settings op. Maar deze reboot via de bios gaat anders, hij zet hem eerst helemaal uit (alle fans hadden zelfs genoeg tijd om te stoppen met draaien), dus ik dacht ook eerst aan een nieuwe ramp, maar gelukkig ging hij weer aan. En ditmaal tikte de hdds ook weer, maar dan eenmaal bij de boot. Ik zet hem uit. Wacht even, en bij deze 2e koude boot sinds de laatste clear cmos ZIET IE ZE en ze tikken 1 keer eventjes bij het aanspreken.

Dus het is een vaag iets met die controller waarvoor je de instelling moest forceren op de snelheid van je hdds/ssds.

Op dit moment draait alles perfect op mn RAID-0 array shortstroked op 200gb. En alles werkt perfect. 8) Bij het zoeken naar de laatste drivers/software voor mn mobo kwam ik bij de bios tot slot nog dit tegen, bij een eerdere revisie voor de versie die ik installeerde in het begin van deze dollemansrit: optie toegevoegd voor probleem met SATAII hdds. :+ En die setting staat idd niet op de screendump in het boekje van mn mobo, waar de initiele versie te zien is van de bios. Vandaar dus ook die setting. En ik las de tekst daar wel leuk bij die setting, maar realiseerde me niet wat er nou precies stond (dit was maandag). 8)7

Dus, alles werkt nu. Maar waarom het nou zo moet via die setting om de snelheid te forceren is mij een raadsel. Het zal iets sneller zijn dan zonder een check, maar hij ziet ze uberhaupt niet meer bij de 2e koude boot sinds clear cmos. Ik probeer er wat logica achter te zoeken, maar verder dan dat kom ik niet atm.

...

Bedankt voor jullie reacties, ze hebben enorm geholpen. De oplossing ben ik dan zelf tegen het lijf gelopen, en bleek totaal iets anders te zijn, maar alsnog bedankt. _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2010 02:37 . Reden: ... ]

Verwijderd

Gelukkig, het werkt.
Normaal gesproken moet het meteen werken. Maar er zijn blijkbaar wat compatibiliteitsproblemen met de SATA. Dus je hoeft er geen logica achter te zoeken.

• Da_maniaC

Da_maniaC

Mooi voor je dat het is opgelost. We worden er allemaal weer iets wijzer van.
De oplossing verbaast me echter niet. (Ik denk dat er meer gaande is dan een snelheidsverschil namelijk).
Maar of de oorzaak ligt in de detectie van het moedebord of de compatibiliteit met de HDD's is maar de vraag.
Erg lastig soms, want je verwacht niet dat je met dit soort recente componenten zomaar problemen krijgt.

Pagina: 1