PC start niet, geen mobo lampje tenzij startknop override

Pagina: 1
Acties:

• ThomasVdBerge
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09-2024
Hoi allemaal!

Allereerst bedankt om mij op deze warme zomerdag uit de nood te willen helpen! Ik heb hier een slix pctje staan die ik vandaag rond 13:00 de opdracht gaf af te sluiten, toen ik om 18:00 ging kijken bleef hij hangen op 'sending shutdown signaal'. Ik heb er verder geen aandacht aangegeven en dat kreng dan maar verplicht om zich uitteschakelen, daarna begon de ellende..

Hoe hard ik nu ook op de startknop blijf ramen, dat ding wil nietmeer aan, het controlelampje op het moederbord brandt niet, de lampjes van het netwerk wel. Om toch maar eens wat verder te testen heb ik het groene en het zwarte draadje van de voeding met elkaar verbonden en deze dan aangezet, de pc start op, het controlelampje van het mobo brandt groen en ik hoor geen piepjes. helaas blijft de CPU fan op volle toeren draaien, krijg ik geen beeld en blijft het lapje die zo af en toe knippert om de activiteit van de pc te tonen, gewoon branden. Verder gebeurt er niets...

Mijn eerste gedacht ligt nu bij het feit dat de cpu omzeep is, aangezien ik dit niet zometeen op 1 2 3 kan testen vraag ik dus eerst even jullie raad hier

MS100D | Deep Blue | Black > Bestelling: 19/01 | RN 19/01 | Prep for delivery 23/01 | VIN 6/2/2020

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-02 17:50
cpu gaat niet vaak kapot.

Meeste wat kapot gaat is voeding, harde schijf,geheugen en videokaart.

Je zegt dat je geen beeld hebt, dan kun je harde schijf al uitsluiten.

Als je een losse videokaart en een onboard videokaart hebt haal de losse kaart eruit en sluit het beeldscherm aan op de onboard ingang.

Als je op numlock drukt veranderd dan een lichtje op het toetsenbord (als de computer aan staat zoals jij zegt). dan is het zeer waarschijnlijk videokaart.

Probeer eens als je 2 of meer geheugenreepjes hebt alles behalve 1 eruit te halen.

Zelf verwacht ik dat de voeding kapot is.

• ThomasVdBerge
ictleerling schreef op zondag 27 juni 2010 @ 18:20:
cpu gaat niet vaak kapot.

Meeste wat kapot gaat is voeding, harde schijf,geheugen en videokaart.

Je zegt dat je geen beeld hebt, dan kun je harde schijf al uitsluiten.

Als je een losse videokaart en een onboard videokaart hebt haal de losse kaart eruit en sluit het beeldscherm aan op de onboard ingang.
ik heb daarop enkel een onboard videokaart, maar naar mijn ervaring toe, als het de videokaart is, blijft de cpu niet op volle toeren draaien en krijg je meestal foutbiepjes, ik zal eens kijken als ik ergens nog een andere videokaart vindt om het toch definitief te kunnen uitsluiten.
[b]ictleerling schreef op zondag 27 juni 2010 @ 18:20
Als je op numlock drukt veranderd dan een lichtje op het toetsenbord (als de computer aan staat zoals jij zegt). dan is het zeer waarschijnlijk videokaart.
Numlock werkt soms, blijft ook soms lang hangen.
Probeer eens als je 2 of meer geheugenreepjes hebt alles behalve 1 eruit te halen.
Done, geen verschil
Zelf verwacht ik dat de voeding kapot is.
damn, ik hoop van niet, is nog 'maar' een vrij nieuwe voeding
EDIT: Gechecked met een andere voeding, zelfde resultaat.

MS100D | Deep Blue | Black > Bestelling: 19/01 | RN 19/01 | Prep for delivery 23/01 | VIN 6/2/2020

• ThomasVdBerge
Iemand anders nog een voorstel? geheugen,, voeding en graka zijn getest, die zijn het niet

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-02 18:31
Nou ja, als de meest gebruikelijke elementen zijn uitgesloten, moet men toch kijken naar de iets minder gebruikelijke zaken.

- Defecte CPU
- Defecte chipset/IGP
- Andere onderdelen op het MoBo PCB

Om dat uit te sluiten heb je dus transpantatie van een donor-PC nodig of iets degelijks. Ik hoop dat je een vrijwilliger kent met een PC van de zelfde bloedgroep ^^

In de buitencategorie denk ik dat er nog gedacht kan worden aan een defecte aan/uit-knop. Meende te weten dat deze een toggle signaal geeft wanneer ingedrukt en het signaal verbreekt als je de knop loslaat. Het aanelkaar knopen van de twee eindjes geeft dus het MoBo het signaal te herstarten - en zal daarmee geen boot geven. Misschien heb je daar wat aan?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• ThomasVdBerge
Hmm, dan hou ik het toch op een combinatie van moederbord/cpu, het moederbord ruikt namelijk op een bepaalde plaats erg verbrand... Een nieuw mobo/cpu ga ik me niet aanschaffen aangezien de waarde van de pc kleiner is dan de nieuwwaarde van een cpu/mobo

Toch bedankt iedereen ;-)

Pagina: 1