Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-01 13:01
Hallo :)

Ik heb onlangs mijn Canon Ixus 900 TI vervangen met een Canon Powershot 210 (14x opt zoom)
Nu merk ik dat als ik op iets inzoom , bijvoorbeeld drie bloem potten naast elkaar , het hele plaatje
scherm is, dus ook de planten troep (eruit gehaald onkruid) die links van de bloempotten ligt.

Maar als ik dat zelfde plaatje schiet, door dichterbij te gaan staan, en niet in te zoomen,
Merk ik dat de bloempotten zelf goed scherp zijn, maar de planten troep heel erg soft is.

Er lag toevallig ook nog een krant bij de bloempotten, en op de ingezoomde foto's
Kan ik in windows nog heel ver "inzoomen" op de letters zonder dat ze heel erg pixel achtig worden.
Bij de foto die niet was ingezoomded, kan dit bijna helemaal niet.

Waar heeft dit mee te maken, en is er wellicht een instelling die ik niet goed heb staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 11:35
Kijk hier.
En let op je focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
simpele versie, je Depth Of Field (hoe breed je scherpe vlak is in je foto) is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder zoom, focus afstand, diafragma en sensor formaat.
In jou geval krijg je door inzoomen een kleinere DoF waardoor alleen het stuk waarop gefocussed wordt scherp is en alles ervoor en erachter minder scherp. Vaak is dit juist gewenst, bij portret foto's e.d., je "onderwerp" wordt dan mooi geisoleerd en benadrukt

bij deze voorbeelden van de bovengenoemde wiki site, vind ik persoonlijk de 2e veel mooier:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/Jonquil_flowers_at_f32.jpg/120px-Jonquil_flowers_at_f32.jpg

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/01/Jonquil_flowers_at_f5.jpg/120px-Jonquil_flowers_at_f5.jpg
Het verschil bij deze foto's ontstaat door het grotere diafragma bij foto 2

Bij compacte camera's is het vaak moeilijker om dit effect te bereiken dan bij dslr's. Alleen bij ver inzoomen en dichtbij focussen krijg je soms nog iets voor elkaar

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Uhm, als hij ongeveer dezelfde foto maakt door danwel in te zoomen en afstand te houden, danwel uit te zoomen en dichterbij te gaan staan, dan zou dat voor de DoF weinig uit moeten maken lijkt me. Behalve dan dat de maximale diafragma opening waarschijnlijk meeverandert en daardoor de DoF wat groter wordt bij inzoomen.

KunDun, kan je misschien eens een paar duidelijke voorbeeldfoto's hier plaatsen, dat praat wat makkelijker :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 15-09 10:08
DoF is afhankelijk niet alleen van diafragma maar ook van brandpuntsafstand en afstand tot het onderwerp, dat weet jij ook.

Even spelen met dofmaster.com maakt het mooi inzichtelijk.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Wijnands, heb je het nou tegen mij, of tegen iemand anders?

Ik was in de veronderstelling dat als je "dezelfde" foto maakt, dus onderwerp even groot in beeld, dat de DoF dan ook gelijk zou zijn. Aangezien ik niet weet op wat voor manier onderwerpsafstand en brandpuntsafstand zich precies tot elkaar verhouden om de vergroting gelijk te houden kan ik dat niet ff snel checken via dofmaster...

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Mijn boerenverstand zegt dat je het bereik moet verdubbelen (bv van 100 naar 200 mm) als je de afstand tot het onderwerp ook verdubbeld (bv 5 naar 10 m). Als je het diafragma dan gelijkhoud, dan blijft de DoF gelijk als je dan op deze website kijkt. Of zeg ik nu (weer) iets stoms?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Orion84 schreef op maandag 28 juni 2010 @ 11:40:
@Wijnands, heb je het nou tegen mij, of tegen iemand anders?
Excuus, had 't tegen jou
Ik was in de veronderstelling dat als je "dezelfde" foto maakt, dus onderwerp even groot in beeld, dat de DoF dan ook gelijk zou zijn. Aangezien ik niet weet op wat voor manier onderwerpsafstand en brandpuntsafstand zich precies tot elkaar verhouden om de vergroting gelijk te houden kan ik dat niet ff snel checken via dofmaster...
Hmm...

Even uit de losse pols, uitgaande van een canon sensor:

50mm f8

Subject distance 5 m

Depth of field
Near limit 3.84 m
Far limit 7.15 m
Total 3.31 m

In front of subject 1.16 m (35%)
Behind subject 2.15 m (65%)

Hyperfocal distance 16.5 m
Circle of confusion 0.019 mm

100mm op 10 meter:

Subject distance 10 m

Depth of field
Near limit 8.69 m
Far limit 11.8 m
Total 3.08 m

In front of subject 1.31 m (42%)
Behind subject 1.77 m (58%)
In front of subject 3.8 m (20%)
Behind subject 15.3 m (80%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03

Barrycade

Through the...

Waarschijnlijk is je lens in de groothoekstand soft in de hoeken/kanten. Maar een voorbeeldje zou dit kunnen ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Wijnands: je moet niet 10m vergelijken met 5m, maar 1m met 0,5 meter, waarmee je in het macrogebied terecht komt en de scherptediepte drastisch afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ah. tja.. slaapgebrek. Punt wat ik wilde maken is dat alls een rol speelt.

Pagina: 1