HiFi Geluidskaart voor stereo muziek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een set nieuwe high end speakers gekocht (stereo) waarmee ik voornamelijk muziek luister. De muziek speel ik van mijn pc (FLAC), nu nog via de onboard geluidskaart. Daarbij heb ik gemerkt dat deze niet de kwaliteit van een cd speler haalt. Nu zal een onboard kaartje ook niet van heel hoge kwaliteit zijn.

Ik vraag mij daarom af of er een simpele (ik heb alleen analoog uit nodig) geluidskaart bestaat van hoge kwaliteit (goede DACs). Ik ben al een beetje aan het zoeken geweest, maar de betere geluidskaarten zijn vaak duur en hebben veel meer aan boord dan ik nodig heb.

Mijn versterker heeft geen digital-in, dus ik moet echt een analoog signaal hebben. Bovendien heb ik begrepen dat versterkers met digital-in geen goede DACs aan boord hebben...

Heeft iemand suggesties voor een geluidskaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben erg blij met een auzentech X-meridian , die heeft als enige non-asus kaart een C-media 8788 chip. Nadeel is dat hij maar zeer kort geproduceerd is.

Voordelen:

Goede componenten.
Goede dacs en je kunt ze verwissele voor betere.
Analoog uit.

Qua versterkers: ligt aan de kwaliteit van je versterker, maar ik heb mijn DACs liever los ja.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

@ Boudewijn je kon toch alleen de opamps wisselen op die kaart?

Zelf ben ik fan van mijn kaartje http://www.htomega.com/clarohalo.html Beetje aan de prijzige kant maar klinkt zeer goed :) De headphone out is tevens ook handig voor wat stevigere koptelefoons.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh ja.

Grappig dat die kaart van je ook de 8788 heeft terwijl die nu alleen nog maar voor asus wordt gemaakt....

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:20
Creative X-Fi Xtreme Audio lijkt mij dan de beste keus, dat is een kaart dit gemaakt is voor hoogwaardige muziekweergave. is volgens mij ook niet zo heel erg duur.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:20
Sorry, ik bedoel de X-FI xtreme Music, de Xtreme Audio is niet eens een echte X-fi kaart.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een van de beste stereokaarten is de M-Audio Audiophile 2496. Deze schijnt met muziek beter te zijn dan Creative X-Fi kaarten en kost voor zover ik weet ongeveer 100 euro.

Edit: nadeel is dat hij alleen stereo kan, geen surround enzo. Maar dat maakt voor muziek toch niet uit.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar wat voor speakers je hebt gekocht. :)

[ Voor 27% gewijzigd door TBTL op 27-06-2010 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

die m audio is inderdaad een prima oplossing binnen die prijsklasse. Voor stereo is er ook een erg leuke custom kaart maar die kost rond de €500,-- en is voorzien van amplimo uitgangstrafo's. http://www.gooipcs.nl/systemen/source-pc en dan doorbladeren naar onder. Hier een fotootje ervan. http://www.hifi.nl/recens...t-t-Gooi-Luisteren-2.html

Ik gebruik zelf ook de m-audio in mijn desktop pc setup en dat bevalt prima. Zoek anders even het topic 'geluidskaart met tulp uit' of iets in die trand. Daar staan diverse kaarten genoemd die erg goed in stereo presteren.

[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 27-06-2010 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ TBTL: ik heb Phonar 3.5 MdMa gemodificeerd gekocht bij stassen HiFi. naar mijn mening erg goede speakers voor het prijskaartje.

http://www.stassen.nl/spe.../phonar-veritas-p3.5-edma

thnx so far voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Alleen analoog uit nodig?
Is een RSA Predator 2 (of iets vergelijkbaars) dan een oplossing? Heeft alleen headphone output, weet niet of dat geschikt is...

Is nu niet meer goedkoop trouwens, met de wisselkoers van jaar of wat terug wel :P

[ Voor 34% gewijzigd door Raven op 27-06-2010 21:14 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik bedoel EDMA gemodificeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kunt beter kijken naar professionele geluidskaarten; dat consumentenspul heeft allemaal troep aan boord wat de geluidskwaliteit om zeep helpt.

De E-MU 0404 PCI Express is bijvoorbeeld een leuke optie. E-MU is de professionele tak van Creative, staat goed aangeschreven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-09 13:34
of je koopt meteen een goede DAC? en dan sluit je die aan op de digitaal uit van je onboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

Een externe DAC is zeker een overweging.
Heb zelf een defecte DAT recorder ergens vandaan gehaald, waarvan de DAC nog werkt, dat gaat ook prima.
Maar je bent dan nog steeds wel afhankelijk van je geluidskaart, met mijn onboard Intel AC'97 kaart gaat het niet goed. Het geeft geluid, maar elke zoveel minuten zit er een hele korte onderbreking in.
Nu heb ik er een oude Turtle Beach PCI kaart in zitten en dat werkt wel zoals het moet.
Totale kosten: 15 Euro voor de DAT recorder.

Oh enne, geen problemen met drivers, ook niet in de toekomst, want met vrijwel alle kaarten werkt dit gewoon. ;)
En die DAC kan je ook weer gebruiken voor je CD speler als je dat zou willen.

Overigens zijn mijn ervaringen met de M-Audio 2496 ook goed, maar ik weet niet hoe het zit met de driverondersteuning van dat ding. Als we over een paar jaar weer allemaal een nieuw OS willen heb je altijd kans dat 'ie het dan niet meer doet.

Oh, en ook nog even een punt van aandacht, opletten op welke samplerate je geluidskaart het geluid uit de digitale output gooit.
De AC'97 doet het op 48 KHz en dat kan je niet veranderen. Dus je speelt je FLACjes af in 44.1 KHz, de geluidskaart doet een resample naar 48 en je DAC gaat dat weer omzetten naar analoog.
Dat is een extra stap die je niet wilt dat je cheap-ass geluidskaart dat voor je doet.
De Turtle Beach doet het gewoon op 44.1 KHz.

Voor Winamp heb je ook nog een plugin die zonder tussenkomst van Windows software en evt. andere software het geluid direct naar de geluidskaart stuurt. Zelfs dat maakt nog iets uit aan kwaliteit. Ik ben alleen ff de naam van die plugin vergeten (gebruik hem zelf niet meer)... :|
Je volumeregeling en EQ etc. werkt dan niet meer omdat dat allemaal softwarematig gebeurt.

[ Voor 45% gewijzigd door dreeke op 27-06-2010 23:34 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
voor foobar heet die plugin wasapi of asio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
  • Laatst online: 26-07 17:22
Ik gebruik zelf een externe geluidskaart ; Tascam (bekend van prof. audio opname) US-100, klinkt erg lekker! ongeveer 100 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@dreeke:

Soms verdwijnen problemen als sneeuw voor de zon. Mijn broer heeft nog een Sony DAT recorder staan welke ik kan gebruiken. Reist bij mij alleen de vraag hoe goed de DAC is van dat ding? Heb hier iets gevonden, maar zegt mij niet heel veel http://www.datrecorders.co.uk/dtc690.php

Iemand een idee of dit goed gaat klinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als ik naar je speakers kijk, kan je misschien beter een externe DAC kopen en een aparte versterker kopen. Externe componenten zijn beter beschermd tegen externe invloeden dan je geluidskaart. Je kunt op www.head-fi.org (onder computeraudio oa) lezen wat de favorieten zijn.

Ik heb zelf een Auzentech X-Plosion 7.1 (Club3d Theathron Agrippa DTS). Deze kun je voor niet zo heel veel geld kopen. Ik denk echter niet dat deze recht doen aan je speakers

(dit is geen reactie op het bericht hierboven)

[ Voor 5% gewijzigd door tdn135 op 28-06-2010 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
Verwijderd schreef op maandag 28 juni 2010 @ 10:53:
@dreeke:

Soms verdwijnen problemen als sneeuw voor de zon. Mijn broer heeft nog een Sony DAT recorder staan welke ik kan gebruiken. Reist bij mij alleen de vraag hoe goed de DAC is van dat ding? Heb hier iets gevonden, maar zegt mij niet heel veel http://www.datrecorders.co.uk/dtc690.php

Iemand een idee of dit goed gaat klinken?
Ik denk niet dat het geweldig zal klinken, maar misschien wel beter dan je geluidskaart, en proberen kan altijd he :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens bijvoorbeeld bij Thomann (of de lokale muziekwinkel) en kijk eens naar merken zoals M-Audio, EMU of ESI.Die hebben voor een 150 euro best leuke geluidskaartjes. Voldoet denk ik prima aan jou eisen, 2x analoog uit en that's it.

Bijvoorbeeld zoiets : http://www.thomann.de/nl/esi_prodigy_71_hifi.htm en die heeft zelfs nog 7.1 ondersteuning mocht je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 18:39
K0L3N schreef op maandag 28 juni 2010 @ 15:01:
[...]

Ik denk niet dat het geweldig zal klinken, maar misschien wel beter dan je geluidskaart, en proberen kan altijd he :).
Deze recorders stonden bekend om hun goed AD en DA convertors. Ik verwacht nog steeds dat het een grote stap beter is dan consumenten-geluidskaarten. Of moderne externe DAC's beter zullen klinken is helemaal niet zo zeker. Ik zou zeker eerst deze optie proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Die ik heb is een Sony DTC-57ES.
Loopwerkjes zijn wel vaker kapot, is voor dit doeleinde geen probleem, alleen maar voordelig voor de prijs. :)

Heb nooit 1 op 1 kunnen vergelijken met een wat serieuzere geluidskaart, zoals een M-Audio 2496. Dus wat voor en hoeveel verschil erin zit durf ik niet te zeggen.

Het verschil met de analoge uitgang van de Turtle Beach kaart en helemaal van de onboard AC'97 is best wel gigantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:36
Ik zou als ik jou was eens gaan kijken naar wat betere spullen. De speakers die je hebt gekocht zijn namelijk erg gedetailleerd, vooral in het hoog met de edma modificering en dit gaat echt niet klinken met een geluidskaart. Ik kan het weten, want wij hebben ook 2 edma phonar speakers, de 3.5, en deze klinken zelfs met een buizen versterker en een dacmagic nog ietwat scherp in het hoog. Met een simpelere transistor die we hiervoor gebruikten was het geen doen.

De speakers hebben veel meer nodig dan een simpel geluidskaartje, anders haal je nooit het detail eruit dat Edwin erin heeft gestopt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Watettero, haal die DAT op en probeer het, dan weet je meer dan wij jou kunnen vertellen. :)
Als het niks kan je weer verder gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Je zou ook een Onkyo geluidskaart kunnen nemen...

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 09:36
Dedicated stereo geluidskaarten die mij te binnen schieten:
ESI Juli@
M-Audio 2496
Asus Xonar Essence ST(X)

En wat betreft DAC's
Musical Fidelity V-DAC
Cambridge Audio DACMagic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ayre QB-9
Perfect voor de PC, geen gezeik meer met jitter en inaccurate clock timings.

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2010 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc P
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-11-2024
Even plagen ;) Dit is een mooie externe dac. http://www.dcsltd.co.uk/product/debussy-dac

Te koop voor het luttele bedrag van € 9.900,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Das wel erg veel ja. Het is in ieder geval wel aan te raden om een DAC te kopen die Asyncroon werkt met USB. Anders heb je echt teveel jitter en dan krijg zo'n saaie lo-fi sound met weinig emotie en stage. Dan kun je nog beter een geluidskaart kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc P
Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 16:07:
Das wel erg veel ja. Het is in ieder geval wel aan te raden om een DAC te kopen die Asyncroon werkt met USB. Anders heb je echt teveel jitter en dan krijg zo'n saaie lo-fi sound met weinig emotie en stage. Dan kun je nog beter een geluidskaart kopen.
Het was een grapje van me.
Die Ayre die je aanraad is trouwens ook verre van goedkoop. Rond de 2,5K
Als je zoveel geld uit wilt gaan geven aan een DAC dan moet de rest van de set ook van hoog niveau zijn.
Anders gooi je je geld alleen maar weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joskeuh
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-12-2021
Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 15:59:
Ayre QB-9
Perfect voor de PC, geen gezeik meer met jitter en inaccurate clock timings.
Deze al een paar dagen in bezit en _/-\o_, zeker aan te raden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
Joskeuh schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 19:50:
[...]

Deze al een paar dagen in bezit en _/-\o_, zeker aan te raden!
mag ook wel voor dat bedrag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf ben ik fan van mijn kaartje http://www.htomega.com/clarohalo.html Beetje aan de prijzige kant maar klinkt zeer goed De headphone out is tevens ook handig voor wat stevigere koptelefoons.
Heb ik laatst ook naar zitten kijken maar kon niet zo gauw een lokale leverancier vinden. Heb je 'm ergens in Europa kunnen kopen of komt ie van de andere kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Als je een goed (goede componenten) en redelijk goedkoop geluidskaartje zoekt voor analoog,
kan ik je de Asus Xonar D1 (PCI) of Asus Xonar DX (PCI-e) aanraden.

Ik heb zelf een Xonar D1 in m'n PC zitten met de analoge uitgang op een HiFi-set, erg goed geluid.
Een heel stuk frisser en schoner in vergelijking met onboard audio. En dat voor zes tientjes! :*)

@ hieronder: mijn voorstel is natuurlijk Low Budget, leuk geluid voor een lage prijs, niet iedereen gaat geluidskaarten met speciale DAC's van honderden tot duizenden Euro's in z'n PC zetten. 8)7
Als je nou je brood verdient als producer is het een ander verhaal natuurlijk. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door bitshape op 01-07-2010 02:16 . Reden: toevoeging... ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
Ik hoop vooralsnog niet dat de TS serieus ingaat op de voorstellen als een geluidskaart. Minimaal een dac van 500 euro hoort bij deze speakers en wanneer je dat niet wilt geloven moet je het maar eens proberen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
als een dac van 500 euro toch net wat te veel voor je is, kum je eens naar diy dac's kijken, of naar een chinees alternatief (meer kwaliteit voor je geld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc P
Oké ik heb even op een audiofielen forum zitten zoeken. Veel van die gasten gaan voor deze kaart: http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 19:26
SOEDARKMASTER schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 01:09:
Ik hoop vooralsnog niet dat de TS serieus ingaat op de voorstellen als een geluidskaart. Minimaal een dac van 500 euro hoort bij deze speakers en wanneer je dat niet wilt geloven moet je het maar eens proberen ;).
De merken die ik hier voorbij zie komen zijn niet bepaald high end...kwa geluidskaarten ben ik meer van Apogee of RME (zelf erg tevreden over RME)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc P
SOEDARKMASTER schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 01:09:
Zelf denk ik dat hij een DAC moet kiezen. Dan zit je namelijk gelijk bij het soort winkels die het normaal vinden dat je komt luisteren naar hoe iets klinkt. En als je serieuze interesse hebt kun je ding vaak thuis ook proberen.
Wat de prijs van die DAC moet zijn, moet TS zelf weten. Wij kunnen en niet bepalen wat hij mooi gaat vinden, plus dat we niet over zijn geld kunnen beschikken.
De leverancier van zijn speakers zal ook wel DACs verkopen, dus misschien is dat adres een goede eerste stap om eens wat te gaan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
descon schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 12:11:
[...]

De merken die ik hier voorbij zie komen zijn niet bepaald high end...kwa geluidskaarten ben ik meer van Apogee of RME (zelf erg tevreden over RME)
Een aantal merken zijn wel high end, maar er wordt ook een hoop goedkope rotzooi genoemd en ik denk dat de TS eerder daarnaar neigt, vandaar dat ik hem wilde waarschuwen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc P
SOEDARKMASTER schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 14:10:
[...]

Een aantal merken zijn wel high end, maar er wordt ook een hoop goedkope rotzooi genoemd en ik denk dat de TS eerder daarnaar neigt, vandaar dat ik hem wilde waarschuwen :).
De DAC's die Wouter Rebel aanraad zijn gezien zijn speakers goede opties. Beide zijn instap niveau richting serieuze audio. En zijn ook redelijk waarde vast. Als hij dan een paar jaar later bedenkt dat hij verder wil, dan kan hij altijd een prijsklasse verder stappen.
Een mooie externe DAC heeft ook vaak meerdere ingangen, kan de cd speler ook eenvoudig een stapje hoger brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
Marc P schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 14:26:
[...]

De DAC's die Wouter Rebel aanraad zijn gezien zijn speakers goede opties. Beide zijn instap niveau richting serieuze audio. En zijn ook redelijk waarde vast. Als hij dan een paar jaar later bedenkt dat hij verder wil, dan kan hij altijd een prijsklasse verder stappen.
Een mooie externe DAC heeft ook vaak meerdere ingangen, kan de cd speler ook eenvoudig een stapje hoger brengen.
Ik was ook voor de dac hoor ;). Het is alleen zo dat de dacmagic en de v dac niet goed genoeg zijn om de gemodificeerde phonar speaker goed te laten klinken. Maarja, dat is natuurlijk ook leuk, eerst een goedkopere dac aanschaffen en er 2 jaar later achter komen dat de speakers met een betere dac nog gedetailleerder gaan klinken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga eerst eens de DAC van de DAT recorder proberen. Daar kan ik in ieder geval geen buil aan vallen. Wellicht geeft een externe DAC van minimaal €500 wel beter resultaat, maar zoveel geld wil ik er voorlopig even niet in steken. De speakers waren even duur genoeg ;) Dit wordt ongetwijfeld op een later tijdstip nog een keer aangeschaft, alsmede een andere versterker. Ik heb nu een wat oudere Denon PMA-535R. Dat kan ook beter!

Ik zal mijn bevindingen binnenkort posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc P
Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 14:52:
Ik ga eerst eens de DAC van de DAT recorder proberen. Daar kan ik in ieder geval geen buil aan vallen. Wellicht geeft een externe DAC van minimaal €500 wel beter resultaat, maar zoveel geld wil ik er voorlopig even niet in steken. De speakers waren even duur genoeg ;) Dit wordt ongetwijfeld op een later tijdstip nog een keer aangeschaft, alsmede een andere versterker. Ik heb nu een wat oudere Denon PMA-535R. Dat kan ook beter!

Ik zal mijn bevindingen binnenkort posten.
Als je ook je versterker nog wil vervangen zijn er fantastische opties die streaming en versterking in 1 hebben. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de Naim Uniti of Linn DSi. Dan moet je wel een poosje gaan sparen. Maar dan heb je opeens iets staan dat alles uit je speakers gaat trekken. Maar pas op, voor je het weet wordt je net als al die andere audiofielen die 10 duizenden euro's verder nog steeds niet tevreden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Hoe groter het verschil in prijs wordt, hoe kleiner het hoorbare verschil wordt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
Marc P schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 20:20:
[...]

Als je ook je versterker nog wil vervangen zijn er fantastische opties die streaming en versterking in 1 hebben. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de Naim Uniti of Linn DSi. Dan moet je wel een poosje gaan sparen. Maar dan heb je opeens iets staan dat alles uit je speakers gaat trekken. Maar pas op, voor je het weet wordt je net als al die andere audiofielen die 10 duizenden euro's verder nog steeds niet tevreden zijn.
Het feit dat sommige audiofielen nooit tevreden zullen zijn met hun set, komt volgens mij door de akoestische problemen. De meeste audiofielen hebben ook geen optimale ruimte waar de veel te dure set staat. Zo blijf je telkens maar beter kopen terwijl ze juist verlangen naar een soort dode ruimte, waarin er een bepaalde atmosfeer ontstaat wanneer er muziek wordt gedraaid.

Zelf heb ik het ook met een koptelefoon, dat ik denk: WAT een rust zeg, op de achtergrond, alles is zo duidelijk en dat via een ipodje of iets dergelijks. Audiofielen zoeken vaak naar een beter geluid in componenten, maar moeten hun onbetaalbare set eens in een akoestisch correcte ruimte plaatsen, geen twijfel dat ze zich dan rot schrikken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

SOEDARKMASTER schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 22:07:
[...]

Het feit dat sommige audiofielen nooit tevreden zullen zijn met hun set, komt volgens mij door de akoestische problemen. De meeste audiofielen hebben ook geen optimale ruimte waar de veel te dure set staat. Zo blijf je telkens maar beter kopen terwijl ze juist verlangen naar een soort dode ruimte, waarin er een bepaalde atmosfeer ontstaat wanneer er muziek wordt gedraaid.

Zelf heb ik het ook met een koptelefoon, dat ik denk: WAT een rust zeg, op de achtergrond, alles is zo duidelijk en dat via een ipodje of iets dergelijks. Audiofielen zoeken vaak naar een beter geluid in componenten, maar moeten hun onbetaalbare set eens in een akoestisch correcte ruimte plaatsen, geen twijfel dat ze zich dan rot schrikken ;).
Da's wel erg kort door de bocht. Audiofielen zijn gewoon mensen net als ieder ander die enorm genieten van een hobby. De een stopt duizenden euro's in het tunen van een auto, de andere in het verzamelen van schilderijen, weer iemand anders in een game pc van 4k met SLI en de zgn audiofiel stopt het in een audio installatie.

Acoustiek is een belangrijke factor als het gaat om metingen en theoretische details in muziekweergave, echter zeker niet zaligmakend. Natuurlijk zal elke audiofiel de nodige maatregelen nemen om te voorkomen dat deze in een galmbak muziek zit te luisteren maar dan nog, is acoustiek niet bepalend voor de kwaliteit van de weergevers en componenten.

Definieer maar eens een "akoestisch correcte" ruimte zoals jij het zelf noemt. Bedoel je daarmee de zgn "dode" kamer waarin de metingen voor speakers worden verricht? Want ik kan je uit ervaring vertellen dat je knettergek wordt in zo'n ruimte en dat plezierig muziek luisteren vrijwel onmogelijk is.

Maar even ontopic: De vraag die je jezelf als eerste zou moeten stellen is de volgende: Hoeveel invloed heeft de DAC op je geluid en hoe groot zijn de verschillen tussen DAC's? Ik denk dat een praktijk test nog het beste zou zijn. Neem bijvoorbeeld een dure, interne PCI geluidskaart en een of ander goedkoop USB extern geluidskaartje... De externe zou veel minder last moeten hebben van alle elektronische storingen die zich in de pc verbinden dus hoe verhoudt zoiets zich tegen elkaar als je gaat luisteren? Best een leuke en uitdagende test als je het mij vraagt; het resultaat zou wel eens heel verrassend kunnen zijn!

En nog iets: Een DAC in een oude ES series DAT recorder... Ongetwijfeld een goede DAC voor toen, maar hoe verhoudt die zich tegen de veel nieuwere en goedkopere DAC's van nu? Dat is ook een leuk experimentje waard imho ;)

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
GreenGras schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 11:31:
[...]

Da's wel erg kort door de bocht. Audiofielen zijn gewoon mensen net als ieder ander die enorm genieten van een hobby. De een stopt duizenden euro's in het tunen van een auto, de andere in het verzamelen van schilderijen, weer iemand anders in een game pc van 4k met SLI en de zgn audiofiel stopt het in een audio installatie.

Acoustiek is een belangrijke factor als het gaat om metingen en theoretische details in muziekweergave, echter zeker niet zaligmakend. Natuurlijk zal elke audiofiel de nodige maatregelen nemen om te voorkomen dat deze in een galmbak muziek zit te luisteren maar dan nog, is acoustiek niet bepalend voor de kwaliteit van de weergevers en componenten.

Definieer maar eens een "akoestisch correcte" ruimte zoals jij het zelf noemt. Bedoel je daarmee de zgn "dode" kamer waarin de metingen voor speakers worden verricht? Want ik kan je uit ervaring vertellen dat je knettergek wordt in zo'n ruimte en dat plezierig muziek luisteren vrijwel onmogelijk is.
Ik heb het ook niet over een 'dode ruimte' maar een ruimte waar geen scherp randje over elke toon rond de 3/5khz zit. Speakers klinken gewoon zo anders wanneer de ruimte niet meewerkt.

Zo heb je in akoestische muziek met veel rust vaak een zanger(es) die je duidelijk kunt horen. Dan moet je eens letten op hoe verschillend je de stem hoort wanneer hij/zij de hoogte in gaat. In de meeste ruimtes hoor je de stem van links naar rechts gaan door de reflecties. Meestal heeft men dit niet door, maar wanneer dit niet meer is, dan pas valt het pas op hoe slecht het eerst klonk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc P
GreenGras schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 11:31:
[...]

Maar even ontopic: De vraag die je jezelf als eerste zou moeten stellen is de volgende: Hoeveel invloed heeft de DAC op je geluid en hoe groot zijn de verschillen tussen DAC's? Ik denk dat een praktijk test nog het beste zou zijn. Neem bijvoorbeeld een dure, interne PCI geluidskaart en een of ander goedkoop USB extern geluidskaartje... De externe zou veel minder last moeten hebben van alle elektronische storingen die zich in de pc verbinden dus hoe verhoudt zoiets zich tegen elkaar als je gaat luisteren? Best een leuke en uitdagende test als je het mij vraagt; het resultaat zou wel eens heel verrassend kunnen zijn!
Dat denk ik dus ook. En aangezien het alleen maar om muziek gaat in dit geval is dit misschien wel een heel erg betaalbare en mooie optie: http://www.snijders-hifi....340a9630badac253b372aaaa8

Snijder is niet de enige bron voor die dingen hoor, maar ik wist toevallig dat ze die hebben.
Pagina: 1