Partitie mounten onder Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi all,

Ik ben bezig 2 nieuwe partities op te zetten. Éen voor Windows als VM en de andere voor een Linux distro. Beide partities zijn 38 GB groot en geformatteerd naar ext3. Maar nu wil ik ze opnieuw mounten en dat lukt niet.

Ik heb onder / al 2 directory's aangemaakt met de juiste namen. Maar het commando voor het daadwerkelijk mounten van beide partities krijg ik ook na zoeken hier en op het internet niet duidelijk.

Kan iemand hiermee helpen? Hieronder nog een screenie van de schijfindeling voor de duidelijkheid.

Afbeeldingslocatie: http://img59.imageshack.us/img59/9472/schijfindeling.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Welke commands heb je geprobeerd? En wat was de foutmelding?

mount /dev/sda8 /mount/mapje
zou toch moeten werken?
Staan de rechten goed?

[ Voor 8% gewijzigd door Saturnus op 27-06-2010 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gelukt! Ik wist gewoon het commando niet.

Nog een ander vraagje, deze 2 partities waren oorspronkelijk gemount als één onder /extra. Als ik nu boot geeft die aan dat deze partitie er niet meer is (logisch natuurlijk). Hoe kan ik zorgen dat dit uit de configuratie wordt verwijderd?

Is er trouwens een voordeel van bestandsindeling ext4 tov ext3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de link, weer wat geleerd. Uiteraard is een antwoord op mijn andere 2 vragen ook welkom. ;)

Daarnaast probeer ik nu harde-schijf image te maken in /windows[VM] maar dat lukt niet, hij geeft een foutmelding en volgend mij is er iets mis met de rechten.

Afbeeldingslocatie: http://img39.imageshack.us/img39/271/fut2.png

Datgene wat ik kon vinden hierover en waarbij de oplossing het commando:

/etc/init.d/vboxdrv setup

zou zijn, werkt niet. Iemand enig idee hoe hiermee om te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Verwijderd schreef op zondag 27 juni 2010 @ 15:31:
Gelukt! Ik wist gewoon het commando niet.

Nog een ander vraagje, deze 2 partities waren oorspronkelijk gemount als één onder /extra. Als ik nu boot geeft die aan dat deze partitie er niet meer is (logisch natuurlijk). Hoe kan ik zorgen dat dit uit de configuratie wordt verwijderd?
zie de file /etc/fstab
Is er trouwens een voordeel van bestandsindeling ext4 tov ext3?
Ja, maar het ligt nogal aan wat je er mee doet (het kan ook nadelig uitpakken). De voordelen zijn niet groot genoeg om je daar als beginner mee bezig te houden. Gewoon gebruiken wat je hebt.
Overigens kun je ext3 upgraden naar ext4 (andersom gaat niet).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat het met de file etc/fstab te maken heeft, ik weet alleen niet hoe ik deze aan kan passen.

Ok, dan houden we het gewoon bij ext3.

Nog een idee over de foutmelding die ik krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Aanpassen van fstab is duidelijk te zien aan de hand van al bestaande entries, en anders is er altijd nog 'man fstab'.

De foutmelding die je krijgt is omdat je partitie standaard rechten op Root heeft staan. Je moet de hele partitie chmodden naar je eigen gebruiker. Het staat er namelijk erg duidelijk: "VERR_ACCESS_DENIED". Het uitvoeren van:
sudo chown -r purplehaze:purplehaze /windows\[VM\]

zou het moeten doen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:11

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
En nog iets, waarom zou je een partitie willen formateren naar ext3 om er windows op te zetten. Heb je enig idee waar je mee bezig bent? Laat gewoon die paritie blank, en geef aan je vm installler door dat je op /dev/sda8 de boel wil instaleren, dat werkt ook gewoon en is nog een stuk sneller dan een losse file ook.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik redeneerde als volgt:

Windows draait virtueel onder Ubuntu dus moet die partitie in een formaat zijn waar ubuntu mee kan werken.

En nee, ik weet niet hoe opzetten van een VM precies in zijn werk gaat. Er zijn 2 manieren om erachter te komen, erover lezen en gewoon doen. Ik doe beide maar soms wordt ik helemaal tureluurs van de ellenlange teksten in het engels die als je ze gelezen hebt nog geen echte duidelijkheid verschaffen.

Dus vandaar deze actie. Ik neem aan dat iedereen het op zijn eigen manier mag doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:31
Je bent duidelijk nog vrij nieuw met linux. Ik zeg: lekker doorrommelen! Leer je alleen maar van.
Dat sommige vragen als overbodig of ondoordacht worden ervaren hier, tsja tweakers verwacht dat je zelf onderzoek doet....
Dus ook ellenlange tutorials doorploegen.

Je screenshotje ziet er voor een verse Linux-gebruiker idd nogal intimiderend uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies, een beetje rommelen en ondertussen leren van je fouten. Als je alles meteen de eerste keer goed doet, leer je ook nooit problemen op te lossen.

Je bedoeld dat de size van de screenshot nogal groot is? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar maak in godsnaam een backup!!!!!111oneoneone

Zeker als je gaat 'klooien' met partities, kun je zomaar *poef* een hele partitie kwijt zijn of zelfs alle partities. Tuurlijk gaat dat niet vanzelf, dat doe je echt zelf, maar de weg terug is dan een lange weg.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@sjaaakduhuuhl

Bedankt voor je reply maar dit heeft niet zoveel te maken met indelen van partities. De partities zijn ook niet *poef* verdwenen, ze zijn alleen niet meer benaderbaar. Dit werd veroorzaakt door het verjeer mounten van een bepaalde partitie en vervolgens een OS binnen een OS installeren.

Het overschrijven de bootrecords is het probleem, niet partitie indeling. Dit had ook kunnen gebeuren zonder dat er iets verandert was binnen de partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kees schreef op maandag 28 juni 2010 @ 10:50:
En nog iets, waarom zou je een partitie willen formateren naar ext3 om er windows op te zetten. Heb je enig idee waar je mee bezig bent? Laat gewoon die paritie blank, en geef aan je vm installler door dat je op /dev/sda8 de boel wil instaleren, dat werkt ook gewoon en is nog een stuk sneller dan een losse file ook.
Er zijn benchmarks geweest op het VB forum en daar kwam uit dat het praktisch niets uitmaakt om het RAW te doen, of via een VDI. Het gebruik maken van RAW partitie toegang is bovendien niet de eenvoudigste taak en raad het dan ook iedereen af die niet goed z'n weg weet in Linux. Je zit daarbij ook nog met rechten e.d. die na elke boot hersteld moet worden, tenzij je jezelf in de juiste groep zet wat ook weer extra risico's geeft. Laat hem lekker veilig met een VDI werken ipv z'n schijf leeg te laten gooien door verkeerd gebruik van RAW Disk Access.

@purplehaze:
Om je partities goed te krijgen en je boot niet langer te laten hangen, even je fstab aanpassen. Gebruik de UUID van de partities, zoals het bij de andere partities al staat. De UUID vind je via 'sudo blkid'. En zet je rechten op de partities ook even goed met eerder genoemd commando.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 juni 2010 @ 15:36:
@sjaaakduhuuhl

Bedankt voor je reply maar dit heeft niet zoveel te maken met indelen van partities. De partities zijn ook niet *poef* verdwenen, ze zijn alleen niet meer benaderbaar. Dit werd veroorzaakt door het verjeer mounten van een bepaalde partitie en vervolgens een OS binnen een OS installeren.

Het overschrijven de bootrecords is het probleem, niet partitie indeling. Dit had ook kunnen gebeuren zonder dat er iets verandert was binnen de partities.
Een backup maak je preventief. Zo was mijn opmerking ook bedoeld. Ik zeg niet dat het al mis gegaan is, maar dat de kans hierop altijd aanwezig is als je nog niet precies weet wat alles doet of hoe het werkt.

Met een backup op zak, speel je een stuk safer :) De backup hoeft niet alles omvattend te zijn, als je maar in ieder geval je belangrijke data back-upt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Pagina: 1