Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb hier een PC staan die nu ongeveer 5 jaar oud is maar nog altijd goed draaide (wat trager omdat ie een rommeltje is met MSN/download-activiteiten maar dat terzijde).

Nou hing hij gisteren (monitor in slaapstand) en heb ik hem maar uit en aan gezet. Toen kreeg ik een "CPU over temperature error. Press F1 to continue". Dat kan je doen en dan zie je het Windows XP laadscherm met wat verticale strepen erdoorheen. Vervolgens krijg ik wat horizontale strepen in verschillende kleuren, wordt het scherm zwart en gaat hij weer op slaapstand.

Als ik die melding Google, dan gaat het voornamelijk over het vervangen van koelpasta. Maar die strepen over mijn beeld, doen mij meer denken aan een videokaart-probleem.

Verder:
- Alle fans draaien
- De computer staat een nacht stil, geeft de error niet maar nog altijd Windows niet in.
- BIOS meldt CPU temperatuur van 45 en MB van 32 graden.

Hoe kan ik dit goedkoop uitvogelen?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

ik zou 'm eens openschroeven en ontstoffen. Vervolgens een tafelventilator ervoor om te kijken of het echt een temperatuurprobleem is.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Geprobeerd, maar het veranderd niks helaas. Hij blijft een poging doen maar na het windows XP opstartscherm en alle strepen, houdt het op.
Iemand anders tips wellicht?

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-02 17:39

InFamous

excommunicado

heb je onboard video op je moederbord? zoja sluit daar je monitor is op, lijkt me niet echt een cpu probleem. aangezien je strepen door je beeld krijgt.

Formerly known as Ragdoll

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

nou ja, als het geen temperatuursprobleem is, is de kans aanwezig dat de videokaart / geheugen aan het overlijden is. Het geheugen zou je kunnen testen met memtest, een videokaart wordt wat lastiger, zeker een 5 jaar oud model. (er bestaat een programmaatje om het geheugen op nvidia kaarten vanaf de 8000 serie te testen, daar ben ik de naam en de link even van kwijt... :(). De videokaart in een andere pc stoppen en kijken of het euvel zich daar ook voordoet is dan een alternatief.

-_-