Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, weet niet zeker of dit het juiste forum hiervoor is, omdat ik dus totaal niet meer weet waar de fout zit.

Sinds een tijdje geleden crashde ik totaal uit het niets. Soms liep hij totaal vast dat mijn muis niet meer bewoog, soms een BSOD. Vaak kwam het voor vlak na het opstarten, en soms deed hij dat wel 3 keer achter elkaar, en daarna deed hij het uren lang goed.

Heb dus een nieuwe 2TB harde schijf gekocht en Windows 7 opnieuw daarop geïnstalleerd. Anderhalve dag nergens last van gehad toen het weer begon Nu crash ik weer, en nu ook al tijdens het booten. Soms komt hij niet verder dan het moederbord scherm, soms crash ik zelfs in de bios zelf (loopt gewoon helemaal vast), soms tijdens het windows laden en net zelfs bij het welcome scherm.

Het vreemde is dat als ik in veilige modus draai (normaal en met netwerk verbinding) hij het wel doet, en als ik daarna windows normaal opstart hij het meestal gewoon de rest van de dag gewoon doet. Wat ik vreemd vindt want windows is pas opnieuw geïnstalleerd. Dus gok ik dat het wel hardware moet zijn?

Tijdens het opstarten heb ik ook een reeks errors gehad waaronder:

Bios checksum failed, rebuilding bios. (2/3 keer)
Overclocking failed, please go back and change your settings or continue with default settings. (Ik doe niet aan overclocken)
This file checksum failed. Cannot boot. (geen idee welke file, er stond niks over bios, alleen maar file)

Heb nog wat andere errors gehad, waaronder 1 in het welkom scherm en toen logde hij mij dus niet in. Mijn kast staat nu open en zover ik zie zit er niks verkeerd, het is een schone windows install op een nieuwe harde schijf en het gebeurd nog steeds.

Specs:

Windows 7 64bit
Asus M4A79T Deluxe
AMD Phenom II X4 965
Nvidia Geforce 9800 GTX+
Corsair XMS3 6GB 3x2GB Modules DDR3 TR3X6G1333C9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:24
Welk geheugen heb je precies, en draait deze op de voorgeschreven spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Cn-
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-08 19:34
Ik zou als ik jouw was even kijken naar je moederbord die opzoeken op internet. kijken of er mischien een bios update uit is dat kan mischien het een en ander rechtzetten kwa errors. 1 keer voorgekomen op het werk daarvoor was een bios update het antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op zondag 27 juni 2010 @ 14:46:
Welk geheugen heb je precies, en draait deze op de voorgeschreven spanning?
Corsair XMS3 6GB 3x2GB Modules DDR3 om precies te zijn. Staat de voorgeschreven spanning op hun site? Het staat namelijk niet op de verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 20:13
Ja staat op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
"This memory has been verified to operate at 1333MHz at latencies of 9-9-9-24 at 1.50V VDIMM"

Hij draait bij mij dus ook op 1.50V.
-Cn- schreef op zondag 27 juni 2010 @ 14:48:
Ik zou als ik jouw was even kijken naar je moederbord die opzoeken op internet. kijken of er mischien een bios update uit is dat kan mischien het een en ander rechtzetten kwa errors. 1 keer voorgekomen op het werk daarvoor was een bios update het antwoord
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=lhJiLTN5huPfCVkW

Ze hebben 23 updates voor de bios, wow. Moet ik die nu dus allemaal 1 voor 1 downloaden en installeren dan maar?

Edit: Ik zie nu dit staan: Afudos BIOS update tool V2.38

Als ik die download update hij mijn bios dan helemaal met die 23 updates neem ik aan?

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2010 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Cn-
  • Laatst online: 10-08 19:34
Nee zowiezo niet gewoon de meest recente M4A79T Deluxe BIOS 3205 en dan zit je wel goed hoor.

Veel succes ik zag btw ook nog dat er een handige bios updater tool te downloaden valt ^^ dus succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Draai eens memtest.

Owja, de buitentemperaturen zijn weer aan het stijgen. Overhit je pc niet?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoAG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-11-2024
ik zou niet aan die updater tool beginnen!, heb ik een keer geprobeert, en het heeft me een moederbord gekost, nooit de bios updaten vanuit windows! maar met een schijfje of een usb stick, en dan vanuit de bios zelf updaten.

Incompl te

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

jmk

Ik zou eerst een een memtest doen voordat je je BIOS gaat updaten, straks krijg je een BSOD of een vastloper tijdens het updaten, niet leuk.
Het is aangezien je onbetrouwbare Windows boot handig te updaten via een DOS programma, of een opvolger.

Het lijkt mij ook handig te kijken of je onderdelen niet te warm worden. In de BIOS zitten vaak ook mobo-sensor readings.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb overigens een M3A78-T moederbord, en daarbij kun je gewoon "vanuit het BIOS zelf" een BIOS update doen. Geen tools op een USB-stick o.i.d. nodig dus. Ik geloof dat de tool "EZ-flash" heet, en je kunt het starten tijdens het booten of vanuit je BIOS. Kan dat bij jouw moederbord niet?

Verder zou ik inderdaad eerst even memtest draaien en je temperaturen checken. Als dat allemaal in orde is en je hebt na de BIOS update nog steeds problemen, dan kun je misschien aan een probleem met de processor of het moederbord denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb een memtest gedaan voor een uur. Met 2 keer memtest aan. Niks aan de hand. Ga misschien nog een smart test doen voor de harde schijf, maar die is echt net nieuw. Lijkt me niet dat dat de oplossing is. Want ik had het ook met mijn andere harde schijf. Ik zal wel kijken of ik ook vanuit de bios kan updaten als hij weer crashed.

Temperatuur is het niet, want hij doet het al een paar weken, ook op hele koele dagen.

Edit: Even opgezocht:

Under the menu for Tools you can find the ASUS EZ-Flash 2 v3.35 BIOS update utility. The ASUS EZ Flash feature allow you to easily update the BIOS without having to go through the long process of booting from a diskette and using a DOS-based utility. The EZ Flash is built-in the BIOS firmware so it is accessible by simply pressing "Alt" + "F2" during the Power-On Self Tests (POST) or by entering the BIOS and clicking on it. I personally used the ASUS EZ Flash 2 utility to update the BIOS on the M4A79T of a USB flash drive and it worked great.

Heb het dus ook, ga dat dus proberen als ik weer crash (morgen ochtend waarschijnlijk dus.) Ben nu blij dat hij het even doet.

Ik heb meer over dit probleem gelezen, het schijnt alleen bij Windows 7 te zijn, en echt honderden verschilende oplossingen te hebben. Bij de 1 was het meer voltage naar het geheugen, en voor veel een nieuwe voeding. Maar voor andere werkte dat weer niet. Het is echt een enorm irritant probleem dus omdat je niet weet wat het is.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2010 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Verwijderd schreef op zondag 27 juni 2010 @ 19:20:
Heb een memtest gedaan voor een uur. Met 2 keer memtest aan. Niks aan de hand.
Als je twee keer memtest kunt starten heb je de verkeerde versie, probeer deze en liefst voor een langere tijd (8 uur oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op zondag 27 juni 2010 @ 19:26:
[...]
Als je twee keer memtest kunt starten heb je de verkeerde versie, probeer deze en liefst voor een langere tijd (8 uur oid).
8 uur is wel heel erg lang, mag zeker ook niks anders doen terwijl dat aanstaat? Ik heb deze gebruikt:

http://hcidesign.com/memtest/download.html

En ik werdt aanbevolen dat als ik een quadcore had meerdere processen te starten. Ik heb gewacht tot ik 100% coverage had op allebei en had geen errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Verwijderd schreef op zondag 27 juni 2010 @ 19:33:
[...]

8 uur is wel heel erg lang, mag zeker ook niks anders doen terwijl dat aanstaat?
Je kunt ook helemaal niks anders doen want je moet ermee booten. Een memtest vanuit Windows draaien is onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

jmk

Nielson schreef op zondag 27 juni 2010 @ 19:35:
[...]
Je kunt ook helemaal niks anders doen want je moet ermee booten. Een memtest vanuit Windows draaien is onzin.
Ja idd, gewoon een boot CD ofzo maken en daar van booten, memtest een nachtje laten aanstaan.

Je ziet als je wakker wordt hoevaak hij een complete cyclus heeft afgerond.

Zie je een error, is er iets met je geheugen/geheugenbanken/CPU. De beste methode is dan met trail-and-error een module weglaten totdat je wel 8 uur lang memtest kan uitvoeren zonder errors.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor het verdwijnen. Was druk met werk helaas.

Heb ondertussen wat oplossingen geprobeerd. Zit een nieuwe voeding in (1000W) en een nieuwe koeler (helaas nog slechter dan de andere) en een bios update. Ging 2/3 dagen goed en toen kwam het weer terug helaas. Baal er echt enorm van.

Iemand zei dat mijn moederbord geen 3 sticks geheugen aankan en dat ik er 1 uit moest halen en later 1 erbij. Heb er nu 1 uit en tot nu toe geen crashes (zegt nog niks, het lijkt erop als ik een hardware verandering doe blijft hij meestal 2 dagen stabiel om 1 of andere reden) even gegoogled en kwam dit tegen voor mijn moederbord:

The four memory slots support up to 16GB of memory and supports dual channel memory architecture.

Heb er nu dus 2 in zitten, kan dit het probleem dan zijn?

(nog geen memtest kunnen doen van 8 uur. Heb wel nog de windows mem test gedaan in de bios en die gaf niks aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is het niet een idee om eerst alle tests te draaien voordat je nieuw spul gaat kopen waar geen enkele aanleiding voor is dat het je probleem kan oplossen?

En uit die tekst kan ik niet opmaken dat hij niet met drie reepjes kan werken, 16GB met twee reepjes is ook praktisch onmogelijk te halen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

Dit moederbord heeft geen triple channel support, wel dual channel. Dit betekend echter niet dat 3 memory modules niet zouden kunnen werken, dit kan wel, echter dan niet in dual channel setup, wat je dus een paar procent in snelheid scheelt.

Jouw geheugen staat in de QVL van het moederbord en zou er dus mee overweg moeten kunnen (op 1.5 V).

Weet je zeker dat de 3 modules goed zijn. Persoonlijk zou ik ze door memtest gooien, eerst 3, IF fail THEN dan 2, ...

Die voeding is wel overkill, 1 kW!!!
Deze PC gebruikt nog niet eens de helft (op max), of ben je iets van plan in de toekomst...
TDP CPU = 125 W; TDP GPU = 141 W; + rest = 100 W => totaal nog geen 400 W, en dan moet je het systeem flink belasten!

Wat voor koeler had je? (Stock?) En welke heb je aangeschaft? Ik wist niet dat je slechtere koelers dan stock koelers kon kopen ;)

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
0scar schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 14:13:
Dit moederbord heeft geen triple channel support, wel dual channel. Dit betekend echter niet dat 3 memory modules niet zouden kunnen werken, dit kan wel, echter dan niet in dual channel setup, wat je dus een paar procent in snelheid scheelt.

Jouw geheugen staat in de QVL van het moederbord en zou er dus mee overweg moeten kunnen (op 1.5 V).

Weet je zeker dat de 3 modules goed zijn. Persoonlijk zou ik ze door memtest gooien, eerst 3, IF fail THEN dan 2, ...

Die voeding is wel overkill, 1 kW!!!
Deze PC gebruikt nog niet eens de helft (op max), of ben je iets van plan in de toekomst...
TDP CPU = 125 W; TDP GPU = 141 W; + rest = 100 W => totaal nog geen 400 W, en dan moet je het systeem flink belasten!

Wat voor koeler had je? (Stock?) En welke heb je aangeschaft? Ik wist niet dat je slechtere koelers dan stock koelers kon kopen ;)
Ik heb er nu 1 module uit gehaald, crashde net weer. Snap er echt niks meer van. Is het niet sneller als ik gewoon er steeds 1 stick uit haal en dan kijk of hij weer crashed? 8 uur lang geen computer is wel erg veel.

Ik had een voedings test gedaan online en daar kwam ik al op 830W uit met een 2 jaar oude voeding en 90% in gebruik. Ga later nog een nieuwe videokaart halen met directx 11 en die trekt ook veel dacht ik. Speel veel (zware) games, is die test dan verkeerd of heb ik nu iets stoms gekocht? Geloof dat deze niet meer gebruikt dan wat ik nodig hebt dus kwa energie rekening maakt het geen verschil toch?

Ik had een stock cooler, die maakte enorm veel lawaai, toen een andere op gedaan, die was stil maar koelde amper. Dus andere gehaald weer en die is nog slechter met koelen. Terwijl er online alleen maar goeie reviews over zijn :/ (bij beide)
Tsurany schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 09:46:
Is het niet een idee om eerst alle tests te draaien voordat je nieuw spul gaat kopen waar geen enkele aanleiding voor is dat het je probleem kan oplossen?
Ik had er wel aanleiding voor aangezien ik dit probleem heb opgezocht en dit voor 80% van de mensen de oplossing was. Helaas voor mij dus niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2010 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar

0scar

MacIJver

830 W met die setup?

Je kunt memtest toch 8 uur draaien als je ligt te slapen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Misschien een idee om je systeem eens een tijdje met waar mogelijkl zoveel mogelijk default BIOS-settings te laten draaien?

Excuse me, je gebruikt geen overclock settings :z

Misschien toch ergens drivers/firmware/bios van componenten wat elkaar steekt? Nog iets uit eventuele logs te halen ?

[ Voor 42% gewijzigd door Viper72 op 14-07-2010 20:19 ]

New Build in Progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mogelijk off-topic, maar als elke nieuwe koeler die je installeert weer slechter presteert, vervang je dan wel goed de koelpasta? Het is namelijk toch wel opvallend dat koelers met goede reviews bij jou telkens weer slechter koelen dan de vorige. Wat voor temperaturen heb je trouwens? Enkel het feit dat hij op koele dagen ook crasht betekent niet perse dat het niet aan de temperaturen kan liggen. Als het fout zit met je koelpasta kan het ook op koele dagen mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:40
Kijk eens in je bios hoe je profiles staan? denk dat je een profile hebt gepakt die automatisch de voltages omhoogkrikt voor een evt OC.

Dus meestal heeten die profiles in de asus bios, XMP, MEM LVL UP en nog wat andere dingen.. kan je hetbeste op user zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Bios Checksum is simpel te verhelpen, 1x de bios ingaan & dan "Save settings" doen. (Of eventueel de batterij vervangen als hij het hierna nog een x doet)

Daarnaast nog even terug komend op je voeding: Je trekt hooguit 500w op 100% load met een geinig overklokje erbij.

Download Memtest86+ 4.1
http://www.memtest.org/download/4.10/memtest86+-4.10.iso.zip

Brand deze op een CD'tje en boot ermee (Meestal ff op F11 drukken tijdens het opstarten, en dan je DVD speler selecteren)

En waarom heb je eigenlijk triple-channel geheugen? 4GB gaat sneller werken als 6GB in dit geval :S

Edit, even door de PSU calc gehaald.. met behoorlijk overdreven stats nog geen 400w behaald:

Motherboard: Regular - Desktop
CPU: AMD Phenom II X4 965 3400 MHz Deneb
Overclocked: 4000 MHz, 1.40 V
CPU Utilization (TDP): 90% TDP
RAM: 3 Sticks DDR3 SDRAM
Video Card: NVIDIA GeForce 9800 GTX+
Video Type: Single Card
Regular SATA: 2 HDDs
DVD-RW/DVD+RW Drive: 1 Drive
Keyboard and mouse: Yes
System Load: 90 %

Kwam uit op 370w adviced...

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 15-07-2010 01:38 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar

0scar

MacIJver

Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 18:08:
Geloof dat deze niet meer gebruikt dan wat ik nodig hebt dus kwa energie rekening maakt het geen verschil toch?
Een voeding gebruikt nooit meer dan je systeem vraagt, echter een 1000 W voeding die continue 250 tot 350 W moet leveren doet dat met een lager rendement dan een kleinere voeding. Een voeding levert ruwweg zijn max rendement op 50% van zijn vermogen. Aangezien je niet continue op max vermogen zit moet je een afweging maken waar jij het hoogste rendement wil behalen. Bijv. als je alleen maar gamed met deze bak (verbruik om en nabij 350 W), dat zou een 700 W voeding wat voor je zijn, echter, download je 24/7 waarbij de bak dus praktisch altijd idle (verbruik om en nabij 250 W) staat, dan zou een 500 W voeding prima zijn. Echter zijn 700 W voedingen weer duurder dan 500 W voedingen en moet je afvragen of je het prijsverschil in een redelijke tijd terug verdiend. Volgens mij had je dit systeem makkelijk met een 450 - 500 W voeding kunnen uitrusten.
Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 18:08:
Speel veel (zware) games, is die test dan verkeerd of heb ik nu iets stoms gekocht?
Niet stom, maar was niet nodig... Zonde, aan de andere kant, je kunt nu wel 2 480's in SLI HD5970's (CrossFire bord |:() draaien (bottleneck je wel je CPU). :+ Hetzelfde geldt voor de CPU koeler. Waarom vervang je deze als je niet eerst je temperaturen logt en post. Zonde om hardware aan te schaffen als daar niet direct aanleiding voor is.

D4NG3R NL heeft net netjes verwoord wat ik in mijn vorige post op doelde (bedankt!).

Je hebt kennelijk ergens een probleem, je moet dat zien te isoleren. We zitten nu erg op de geheugen toer, maar het kan net zo goed iets anders zijn, hoewel geheugen een grote waarschijnlijke kandidaat is. Hiervoor is juist de "Hangen en Opstartproblemen troubleshooter" geschreven. Probeer gewoon die iso te downloaden/branden en te runnen. Als je hier 8 uur zonder fouten doorheen komt weet je dat je geheugen goed is en kun je verder op zoek.

@ D4NG3R NL, goede tip van die checksum, had ik even over het hoofd gezien. Eventueel kan hij het BIOS flashen met een nieuwere. Aangezien het een ASUS is een piece of cake: EZ-Flash 2 FTW!
NB FYI BIOS flashen is niet zonder risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bios is geupdate trouwens met EZ-Flash 2. Hielp dus ook niks, Ik heb nu 2 sticks geheugen eruit gehaald (en steeds 2 erin gelaten) en hij crashed nog steeds, ga strak de laatste stick omwisselen. Daarna ga ik wel een DVD zoeken voor memtest. Doe het dan maar als ik ga werken of zo.

Mijn processor max temp is 64 graden las ik, met mijn vorige koeler haalde ik 62 als ik Bad Company 2 zat te spelen dus dat wou ik niet. Nieuwe erop en dan haal ik al 64 graden als ik alleen maar wat programmas aan heb staan. (dit was wel met die enorme hitte van de laatste tijd maar toch)

Als de memtest er goed uit komt, kan het dus alleen nog maar moederbord of processor zijn. Zijn er tests om er achter te komen welke van die 2 er kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
Hoe heb je de profiles staan dan? van je cpu/mem settings? toch niet op X.M.P/Mem Level Up,iROG ofzo maar op manual hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar

0scar

MacIJver

Verwijderd schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 09:08:
Bios is geupdate trouwens met EZ-Flash 2. Hielp dus ook niks, Ik heb nu 2 sticks geheugen eruit gehaald (en steeds 2 erin gelaten) en hij crashed nog steeds, ga strak de laatste stick omwisselen. Daarna ga ik wel een DVD zoeken voor memtest. Doe het dan maar als ik ga werken of zo.
Is de flash wel goed gegaan, geen rare meldingen? Misschien opnieuw proberen (voorlaatste versie)?
  • Met 3 sticks waarvan 1 defect heb je dus 3 mogelijkheden om te testen, en zou 1 combinatie goed moeten werken.
  • Met 3 sticks waarvan 2 defect heb je ook 3 mogelijkheden, echter is er geen enkele combinatie van 2 mogelijk die een stabiele situatie op levert.
Je kunt dus het best gewoon memtest draaien.
Mijn processor max temp is 64 graden las ik, met mijn vorige koeler haalde ik 62 als ik Bad Company 2 zat te spelen dus dat wou ik niet. Nieuwe erop en dan haal ik al 64 graden als ik alleen maar wat programmas aan heb staan. (dit was wel met die enorme hitte van de laatste tijd maar toch)
Je temp. zijn wel erg hoog. 64 graden stressed zou nog kunnen, maar die temp. met een paar probgramma's is veel te hoog (ik ga er vanuit dat je geen video encoding doet maar internet browser en word en dergelijke applicaties bedoeld).
Weet je zeker dat je niet te veel koel pasta hebt gebruikt, of te weinig. CPU eerst schoongemaakt door oude pasta eraf te halen?
Als de memtest er goed uit komt, kan het dus alleen nog maar moederbord of processor zijn. Zijn er tests om er achter te komen welke van die 2 er kapot is?
CPU's zijn zelden kapot, maar je kan eens pech hebben. Als memtest met 3 sticks er goed uitkomt dan is je geheugen in orde, zo niet dan kun je ze stuk voor stuk testen, of met twee sticks en dan 1 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 09:08:
Dit zegt nog helemaal niks. Je geheugen kan alsnog gewoon kapot zijn. Als je in memtest een fout vind weet je dat er iets mis is met je geheugen, kapot hoeft het nog niet te zijn. De timings of het voltage kunnen bijvoorbeeld verkeerd staan waardoor je errors krijgt.

Doe even het volgende:

1 strookje ram nemen, deze test je geduren 45 - 60 minuten met memtest. Dit doe je bij alle strookjes 1x (Dus 4x60 mins) als er 1 strookje niet werkt leg je deze appart. Elk strookje waarbij je geen errors krijgt zet je later weer terug in je PC. En dan draai je een keer 8u -gewoon s'nachts een keer doen- memtest op.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Minaaj schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 12:59:
Hoe heb je de profiles staan dan? van je cpu/mem settings? toch niet op X.M.P/Mem Level Up,iROG ofzo maar op manual hoop ik.
Alles staat op auto geloof ik, maar ik heb ook een paar keer alles manual gehad. Ik zal er nog naar kijken.
0scar schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 13:26:
[...]

Is de flash wel goed gegaan, geen rare meldingen? Misschien opnieuw proberen (voorlaatste versie)?
  • Met 3 sticks waarvan 1 defect heb je dus 3 mogelijkheden om te testen, en zou 1 combinatie goed moeten werken.
  • Met 3 sticks waarvan 2 defect heb je ook 3 mogelijkheden, echter is er geen enkele combinatie van 2 mogelijk die een stabiele situatie op levert.
Je kunt dus het best gewoon memtest draaien.
De flash ging prima, erg snel en had 23 updates erin dacht ik. Ik ga hopelijk morgen een memtest doen (moet even kijken of ik nog een CD/DVD ergens heb)
Je temp. zijn wel erg hoog. 64 graden stressed zou nog kunnen, maar die temp. met een paar probgramma's is veel te hoog (ik ga er vanuit dat je geen video encoding doet maar internet browser en word en dergelijke applicaties bedoeld).
Weet je zeker dat je niet te veel koel pasta hebt gebruikt, of te weinig. CPU eerst schoongemaakt door oude pasta eraf te halen?
Ja daarom, stressed is als ik Bad Company zat te spelen dus (zeer graphics heavy spel, draai hem helemaal op de max ook) maar dan had ik liever ook geen 64 graden bij. Ik denk dat het bij deze het geval is dat hij de verkeerde kant op staat, maar ik ben van plan om de HC50 (dacht ik?) te halen, met water koeling en een fan in 1 dacht ik. Is die aan te raden voor goeie koeling en geen lawaai?
CPU's zijn zelden kapot, maar je kan eens pech hebben. Als memtest met 3 sticks er goed uitkomt dan is je geheugen in orde, zo niet dan kun je ze stuk voor stuk testen, of met twee sticks en dan 1 proberen.
Dat ga ik dan maar doen ja.
Dit zegt nog helemaal niks. Je geheugen kan alsnog gewoon kapot zijn. Als je in memtest een fout vind weet je dat er iets mis is met je geheugen, kapot hoeft het nog niet te zijn. De timings of het voltage kunnen bijvoorbeeld verkeerd staan waardoor je errors krijgt.

Doe even het volgende:

1 strookje ram nemen, deze test je geduren 45 - 60 minuten met memtest. Dit doe je bij alle strookjes 1x (Dus 4x60 mins) als er 1 strookje niet werkt leg je deze appart. Elk strookje waarbij je geen errors krijgt zet je later weer terug in je PC. En dan draai je een keer 8u -gewoon s'nachts een keer doen- memtest op.
Ok, klinkt logisch, ga eerst de normale test doen dan denk ik en kijken wat daar uitkomt.

Bedankt voor de hulp trouwens, vooral nu in de zomer is dit probleem erg heel erg vervelend. Vooral omdat ik amper een idee heb wat het nou precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
Ik ben eigenlijk wel geïnteresseerd naar een hwmonitor screenshot hoe je voltages atm op auto staan, bij mij zette hij de voltage op 1.85 van dram met asus mobo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Laatst online: 11-09 13:47
Voordat je alwéér een nieuwe koeler gaat kopen zou het misschien handig kunnen zijn om te zeggen welke koeler je nu gebruikt?
Want voor een niet overclockte Phenom II zijn die temps veel te hoog voor zowat elke degelijke aftermarket koeler (mijn koeler van 19 euro houdt mijn Phenom II 925 altijd onder de 50 graden met een overclock naar 3,7Ghz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Redblader schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 18:58:
Voordat je alwéér een nieuwe koeler gaat kopen zou het misschien handig kunnen zijn om te zeggen welke koeler je nu gebruikt?
Want voor een niet overclockte Phenom II zijn die temps veel te hoog voor zowat elke degelijke aftermarket koeler (mijn koeler van 19 euro houdt mijn Phenom II 925 altijd onder de 50 graden met een overclock naar 3,7Ghz).
http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=234936

Deze, maar volgens mij staat hij de verkeerde kant op, (iemand anders heeft hem er op gezet) hij staat nu naar beneden. Maar ik las ergens dat iemand dat ook had en hem toen andersom had gedaan en dat het toen veel beter ging. Ga ik ook maar eens proberen nog.

De ene die ik hiervoor had was wel stil maar haalde dus met Bad Company 2 64 graden een paar maanden geleden toen het nog niet heet was. Was ik niet zo tevreden mee dus. Dat was deze: http://www.mycom.nl/Products/View/252890.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar

0scar

MacIJver

Verwijderd schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 19:50:
[...]

Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2

Deze, maar volgens mij staat hij de verkeerde kant op, (iemand anders heeft hem er op gezet) hij staat nu naar beneden. Maar ik las ergens dat iemand dat ook had en hem toen andersom had gedaan en dat het toen veel beter ging. Ga ik ook maar eens proberen nog.
Die koeler zou voldoende moeten zijn voor het koelen van je processor (TDP CPU is 125 W [of heb je de 140 W versie?] zonder OC, koeler koelt in principe tot 130 W). Zit hij er wel goed op? Naar beneden wijzen is in het algemeen niet de juiste richting, je blaast al de hitte de kast in. Liever naar de outtake fan richten.
De ene die ik hiervoor had was wel stil maar haalde dus met Bad Company 2 64 graden een paar maanden geleden toen het nog niet heet was. Was ik niet zo tevreden mee dus. Dat was deze: http://www.mycom.nl/Products/View/252890.aspx
Mijn voorkeur gaat niet uit naar dat soort koelers, de warmte wordt rond de CPU verspreid. Een towermodel geniet mijn voorkeur. Ik zag een paar reviews die wel te spreken waren over de koelcapaciteit. Nu is BFBC2 wel een CPU intensieve game die meerdere cores gebruikt, maar 64 lijkt me aan de hoge kant, is overigens geen temperatuur waarover je zorgen moet maken; als de temps over de 75 gaan krijg ik het pas warm ;). Weet je zeker dat de idle temps zo hoog zijn. Door de hoge buitentemperatuur lijkt 64 veel, maar als je omgevingstemperatuur 30 is in je kamer i.p.v. de gebruikelijke 21 dan moeten er dus nog 9 af en zit je rond de 55. Download HWmonitor, die laat de min en max temps zien. Post de resultaten.

Voordat je nu weer een koeler aanschaft lijkt het me handiger om eerst een uit te zoeken waarom je temps. zo hoog zijn. Met die freezer pro zou je temperaturen tussen 35 en 55 moeten halen (volgens een google search), met OC onder de 60 (stond niet bij welke omgevingstemperatuur).

Post je hele setup eens, dus welke casing, hoeveel fans en waar geinstalleerd. Misschieen een fototje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
Auto in de bios kan voor rare voltages zorgen, maar word blijkbaar overheen gelezen.. hwmonitor ss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zal straks even meer posten over de koeler, maar ik heb nu eindelijk memtest gedaan, aangezet voordat ik naar mijn werk ging en hij heeft zelfs langer dan 9 uur aangestaan. Geen errors...

Wat nu :/?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09 10:34
Eerst wil je toch zo ongeveer op commando de computer kunnen laten crashen. (Doe dit twee of drie keer zodat je zeker bent dat je de juiste situatie kunt simuleren.)
Vervolgens zou ik een tafelventilator of een andere grote ventilator opzoeken, kast opengooien en de ventilator op de computer tekeer laten gaan. Desnoods zet je de computer tijdelijk in de koelste ruimte die je kunt vinden (koelkast en dergelijke zijn geen goed idee..). Vervolgens kijken of je de computer kunt laten crashen of niet.
Op die manier kun je hitte, van welk component dan ook, toch wel uitsluiten (scheelt je weer een koeler aanschaffen).

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dadona schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 20:21:
Eerst wil je toch zo ongeveer op commando de computer kunnen laten crashen. (Doe dit twee of drie keer zodat je zeker bent dat je de juiste situatie kunt simuleren.)
Vervolgens zou ik een tafelventilator of een andere grote ventilator opzoeken, kast opengooien en de ventilator op de computer tekeer laten gaan. Desnoods zet je de computer tijdelijk in de koelste ruimte die je kunt vinden (koelkast en dergelijke zijn geen goed idee..). Vervolgens kijken of je de computer kunt laten crashen of niet.
Op die manier kun je hitte, van welk component dan ook, toch wel uitsluiten (scheelt je weer een koeler aanschaffen).
Daar is het te random voor, ik kan crashen tijdens het bios opstart scherm, safe mode, windows loading screen, in windows zelf terwijl ik niks doe, of als ik wel wat aan het doen ben. Vreemde is wel als ik iets verander kwa hardware kan hij het soms gewoon een dagje goed doen. Net memtest gedaan en sinds dien nog niet gecrashed, maar weet zeker dat ik morgen weer problemen heb.

Hitte is het denk ik niet, want ik heb dit probleem nu al een dikke maand en hij was niet heter dan normaal toen hij begon met dit probleem. Ik ga het wel proberen, maar denk niet dat dit het probleem is eigenlijk.
Kan ik die testen zonder er een nieuwe (of oude) in te doen? Heb geloof ik geen oude meer liggen dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je kunt hem in een andere PC drukken. ;)

Maar als je een BSOD krijgt wat staat er dan in? Want er staat altijd een foutmelding in.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 20:37:
Je kunt hem in een andere PC drukken. ;)

Maar als je een BSOD krijgt wat staat er dan in? Want er staat altijd een foutmelding in.
Umm kan het me niet zo herrineren maar soms heb ik heel veel BSOD en de laatste paar dagen helemaal niet en is het gewoon zwart scherm en reboot. Dit kan ik terug lezen in de minidumps ergens toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al eens de geheugen reepjes apart getest? Van alle corsair setjes die ik tot nu toe gehad heb is bij alle wel eens een DIMM defect geraakt, heb op een lanparty nog met een DIMM gedraaid omdat de andere constant BSOD's veroorzaakte. Kan best zijn dat er een DIMM defect is, je kan die wel apart leggen omdat je met 2 wel dual channel kan draaien wat sneller is dan single channel met 3 repen, doe ik ook met mijn crucial tripple kitje icm een i7 860, setje was niet in dual channel of per een DIMM verkrijgbaar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 20:38:
[...]

Umm kan het me niet zo herrineren maar soms heb ik heel veel BSOD en de laatste paar dagen helemaal niet en is het gewoon zwart scherm en reboot. Dit kan ik terug lezen in de minidumps ergens toch?
Ja, in C:\Windows\Minidump als het goed is.

Hier staat hoe je het bestand kunt lezen: http://support.microsoft.com/kb/315263.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 21:17:
Heb je al eens de geheugen reepjes apart getest? Van alle corsair setjes die ik tot nu toe gehad heb is bij alle wel eens een DIMM defect geraakt, heb op een lanparty nog met een DIMM gedraaid omdat de andere constant BSOD's veroorzaakte. Kan best zijn dat er een DIMM defect is, je kan die wel apart leggen omdat je met 2 wel dual channel kan draaien wat sneller is dan single channel met 3 repen, doe ik ook met mijn crucial tripple kitje icm een i7 860, setje was niet in dual channel of per een DIMM verkrijgbaar :(
Nog niet, maar ziet memtest het dan niet als je ze alle 3 test? Ik heb ze wel al allemaal verwisseld en geprobeerd in de computer zodat ik er steeds 2 in had zitten. Hielp niks en crashde nog steeds bij elk reepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spijt me voor de bump, maar denk niet dat er nog mensen hier kijken als ik dit niet doe.

Ik crash dus nog steeds, en als ik dat doe zet ik meestal memtest een minuut erna aan en dan doet hij het meestal de rest van de avond nog. Ik starte net memtest een paar minuten alvast voordat ik echt mijn computer ging gebruiken en kreeg gelijk binnen een minuut 3 errors!

TST Pass Failing Address Good Bad Err-Bits Count Chan
------ ------ -------------------------------------- -------- ------ ----------- ---------- -------
3 0 009346AFC0 - 2356.4MB BFBFBFBF 9FBFBFBF 20000000 1
3 0 009C3E67C0 - 2499.8MB BFBFBFBF 9FBFBFBF 20000000 1
3 0 00C4C3D380 - 3142.2MB BFBFBFBF 9FBFBFBF 20000000 1

Wat betekend dit en betekend dit nu dat het dus toch mijn geheugen is dat kapot is?

(Ik heb wat gekloot met geheugen erin eruit paar dagen geleden, maar krijg dit nu pas voor het eerst, zitten van links naar rechts erin dus de volgorde kan het niet zijn dacht ik)

Edit:

Hij crashde net weer, dus weer even memtest gedaan voor paar minuten, en toen crashde hij tijdens de memtest en stond er:

Code: ----------------------------------------------------------------
Unexpected Interrupt - Halting

Type: veel nummers eax: veel nummers
PC: veel nummers
LS: veel nummers
FELAG: veel nummers
Code

Nog een extra teken dat het dan toch mijn geheugen is?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2010 19:48 ]

Pagina: 1