Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seditiar
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik heb vrijdag een XFX HD 5970 2GB DDR5 PCI-E (Black Edition) binnen gekregen. (pricewatch: XFX HD 5970 2GB DDR5 PCI-E (Black Edition)

Zat eerst de stock cooler op, kon de fan speed niet aanpassen. Heb toen een Accelero Xtreme 5970 cooler gekocht en zaterdag erin gezet, zelfs toen kon de fan speed niet aangepast worden. Terwijl er toch echt PWM op zit.

De vraag is nu, moet ik de kaart RMA opsturen, en hoe lang zou zo'n RMA duren? (Verschilt natuurlijk per winkel, heb het bij Informatique besteld).

[ Voor 3% gewijzigd door Seditiar op 03-03-2019 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 20:13
Eigenlijk had je het RMA moeten sturen voordat je een andere koeler er op zette.
Nu heb je officieel geen garantie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seditiar
  • Niet online
Ik heb al flink wat rondgelezen via google, en als ik het goed begrijp, verlies je je garantie niet als je de koeler vervangt. Met een black edition dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:35
XFX heeft daar inderdaad andere voorwaarden op staan, als je bij een XFX kaart de koeler vervangt door een ander, behoud jij je garantie op de kaart ;)

De fan-speed hoef je niet aan te passen, als het goed is regelt een videokaart dit automatisch als hij warmer wordt.

Met welke programma's heb je zelf de fans harder/zachter proberen te laten draaien? ATI Overdrive? Riva tuner? EVGA Precision?

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 27-06-2010 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seditiar
  • Niet online
Ik heb MSI-afterburner hiervoor gebruikt. Dat is dus het probleem, voor zover ik kon horen paste hij ook gewoon de fan speed helemaal niet aan, zelfs niet met 3dmark06 aan. Stock-koeler hoor je op 100% heel goed, alsof je ma/vrouw naast je aan het stofzuigen is, dat kon dus bij m'n oude 5850 wel, bij 5970 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Is dit een kaart met een custom PCB? Zo ja dan werkt MSI afterburner als ik het me goed herinner niet.
ATI overdrive al geprobeerd?

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seditiar
  • Niet online
Hm, weet niet precies wat custom PCB is, in het geval dat dit zo is: hoe doe je dat precies bij ATI overdrive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Catalyst Control center openen.
Linksboven ATI overdrive openen.
Handmatige ventilatorregeling inschakelen en dan het balkje slepen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seditiar
  • Niet online
Hm, zie dat er niet tussen staan:

(Groot plaatje)
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/apdzll.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dat is raar. Die balk hoort er te zijn waar de leegte zit.
Ik denk dat je contact moet gaan opnemen met XFX. Is de kaart al geregistreerd? Zo nee doe dat dan even.
Met de Black Edition krijg je voorrang bij reparatie.

Zo hoort het eruit te zien:

http://www.scousersuk.com/Pics/AtiOverdrive.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seditiar
  • Niet online
Had de kaart al geregistreerd ja, heb ook contact met ze opgenomen nu net.
Bedankt voor alle hulp, zal mischien later nog wel posten met updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
de fan zit maar op een gpu aangesloten, als je in dat drop down menu in overdrive de andere gpu selecteert, komt dan wel de fan speed regeling naar voren?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seditiar
  • Niet online
Nope, nog steeds niet. Wat wel raar is: met de andere kaart geselecteerd zie ik wel een temperatuur metertje komen (blijft wel standaard op 0 graden celsius hangen, uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hc-Gamer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-01 13:16
Seditiar schreef op zondag 27 juni 2010 @ 19:26:
Nope, nog steeds niet. Wat wel raar is: met de andere kaart geselecteerd zie ik wel een temperatuur metertje komen (blijft wel standaard op 0 graden celsius hangen, uiteraard).
wordt de kaart wel onder steunt door de gebruikte programma's??

misschien je drivers opnieuw installeren.

heeft XFX geen tools om over te klokken??

I7 4770K @4,2 GHz / EVGA GTX 980 sc /16 GB Corsair Vengance Pro 2,66 Ghz / HX1000W / Gigabyte Z97X-SLI/ Corsair Carbide Air 540 / Samsung M.2 SM951 256GB / Corsair Vengance K70 Red / Logitech G502 / Logitech Z-5500 / Logitech G933

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seditiar
  • Niet online
Hc-Gamer schreef op zondag 27 juni 2010 @ 21:23:
[...]

wordt de kaart wel onder steunt door de gebruikte programma's??

misschien je drivers opnieuw installeren.

heeft XFX geen tools om over te klokken??
Wordt ondersteund voor zover ik weet, hadden wel meer mensen last van dat de fan control het niet deed, terwijl er ook waren waarbij die het wel deed.

Drivers heb ik al flink vaak opnieuw geïnstalleerd.

XFX heeft wel tools om over te klokken, maar eigenlijk alleen voltage overklok, geen fan speed of iets dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seditiar
  • Niet online
Nou, een update:
[ 6/27/2010 12:42:16 PM] Hello, I cannot control the fan speed of the videocard. Tested it with both PCI slots in my mainboard, in another computer and even tested it with another cooler (after reading that the black edition warranty wouldn`t void when replacing coolers) and still I could not change the fan speed with software, I used MSI Afterburner to try this. I want to RMA this card, my question is: where should I send this card to? To your company, or to the company I bought this card?
[SHAUN_T 6/28/2010 9:49:15 AM] Hi Hans, thanks for your message, please edit your XFX profile by registering the graphics cards serial number. There is a BIOS update available for your graphics card which does enable the manual fan control. This is available to download from the XFX website. Kind regards, Shaun.
Heb m'n kaart nu succesvol geregistreerd (eerder al, maar was blijkbaar niet goed), de bios gedownload. Aangezien ik er zelf niet heel veel verstand van heb, zal ik zo eens aan m'n broer vragen of hij hem kan flashen. Hoop dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Die bios update is al sinds dec. 2009 beschikbaar en de XFX bios versie is eigenlijk een afgeleide op veel punten van de sapphire bios.
Dat was een van de eerste fabrikanten die het fan probleem oplostte.

Mag ik jou vragen hier jouw ervaring te delen met betrekking tot de arctic accelero cooler ? Op het internet bij diverse fora zijn er bosjes gebruikers die hun kaart hebben gesloopt door verkeerde monteer-instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondG
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-08 22:34
Ik heb met de Sapphire hetzelfde probleem gehad. Die hebben mij nieuwe Bios gestuurd en toen was het probleem opgelost.

Wat betreft de Arctic Accelero Extreme 5970 Ben ik er persoonlijk super blij mee. Wat ik voor de zekerheid wel gedaan heb is de schroefjes van de metalen X-X niet 100% aangedraaid. Denk zelf rond de 75%.... En verder nooit problemen gehad. Temps zijn gedaald van 80°C op full load naar 45°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seditiar
  • Niet online
Op het moment nog steeds niet de bios gedaan, enige in het huis met een usb-stick is m'n pa en die zat nog op z'n werk.

Zal later nog wel de ervaring posten hier, van de cooler. Heb in ieder geval nergens last van als het gaat om videokaart slopen, terwijl ik eigenlijk nog nooit eerder een custom koeler op een videokaart gezet heb (wel CPU uiteraard, casefans ook). Koeling kan ik nog niet over oordelen, aangezien 'ie standaard op z'n laagst blijft draaien op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Niet online
Bios moet je inderdaad via een bootable floppy of usb stick flashen.
Let goed op de master en slave rom biosen maar volg je de uitleg van XFX dan kan er weinig fout gaan.

Er bestaan topics met 5970's waar per ongeluk een nvidia bios ingeflashed was. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seditiar
  • Niet online
Hehe ja, gewoon de instructies gevolgd van XFX zelf (wel grappig er gewoon een map op de screenshot staat met de naam "Vista SP1 crack"). Heb op het moment last van computer crashes, dus ben nu de nieuwste drivers aan het installeren, kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seditiar
  • Niet online
Crashes zijn opgelost, zal wanneer ik wat meer tijd heb de kaart weer overclocken en de temperaturen vergelijken.

[ Voor 112% gewijzigd door Seditiar op 01-07-2010 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seditiar
  • Niet online
Hm, heel raar. Na de kaart geflashed te hebben, kan ik totaal niet meer overklokken. Met totaal niet meer bedoel ik dus gewoon: 50 MHz omhoog? Gelijk een blauw scherm (dat eigenlijk nog niet eens, zwarte en grijze strepen over m'n scherm en moet het ding hard-booten).

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Niet online
Specificeer eens wat meer. Driver, applicatie en de belasting van je kaart.

GPUZ kan de VRM's ook monitoren en loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seditiar
  • Niet online
Weet niet precies welke driver ik op het moment heb, of 10.4 of 10.6 (ik heb een system restore moeten doen om van de blue screens af te komen). Applicatie: haalt niet uit, hij loopt gewoon gelijk vast nadat ik op apply klik.
Wat bedoel je precies met belasting van de kaart, en wat zijn VRM's precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Niet online
VRM --> Wikipedia: Voltage regulator module

Dat zijn de onderdelen die de prik regelen voor de gpu's en de rest van de plank. De gpu chips kunnen hard ook met de stock-cooler maar de VRM's zijn de bottleneck voor de 5970.

Met belasting van je video kaart bedoel ik:
- ben je gewoon aan het browsen en heb je meerdere schermen open, eventueel een flash animatie / filmpje.
- start je een grafisch spel op wat zwaar is
- start je een benchmark tool zoals MSI kombustor

Aardig artikel : http://www.legitreviews.com/article/1141/11/

Mijn hint is dus: controleer die VRM cooler die je vervangen hebt en doe dit eerst visueel en met software de temperaturen controleren. Ze mogen nooit boven de 120 graden uitkomen.
Anders los halen en controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seditiar
  • Niet online
Heb even de nieuwste MSI Afterburner en Kombustor gedownload, daarna Kombustor gedraaid met fans standaard op 100%, dit kwam eruit (nog geen overklok):

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2a6jyug.jpg

Welk temperatuur metertje is van de VRM? (Heb GPU-Z ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Niet online
En seditar ? Al iets verder gekomen met je kaart ?

Heb je nog ervaringen met die koeler en het warmere weer ? :)
Pagina: 1