Dreamweaver Regular Expression

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauriertje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-10-2024
Beste allemaal,

In alle pagina's (php-files) van veel van mijn sites staat bovenaan de datum genoteerd waarop ik voor het laatst iets aan de site gewijzigd heb, op deze manier:
<?php
$datum = "26 juni 2010";
?>

Onderaan staat dan meestal een regeltje waarmee op de webpagina die datum wordt weergegeven, iets in de trant van:
<p id="footer">© <a href="http://www.josepha.nl/">Josepha.nl</a>, <? echo $datum; ?></p>

Soms wijzig ik in één keer iets op alle pagina's van de site, en dan zou ik eigenlijk op alle pagina's ook die datum willen aanpassen naar de datum van vandaag. Maar hoe krijg ik dat voor elkaar?

Wat ik dus eigenlijk zou willen is een find&replace-actie waar in find staat:
$datum = "*"; (met op de plaats * een willekeurige datum, in het Nederlands of Engels)

en in replace:
$datum = "27 juni 2010";

En die actie dan in één keer voor alle files in de site uitvoeren.

Ik denk dat dit mogelijk moet zijn met Dreamweaver, met de find&replace-optie, en door dan regular expressions te gebruiken. Ik heb in de help-file over de regular expressions gelezen, en het is mij te moeilijk...

Kan iemand mij helpen?
Een andere mogelijkheid dan Dreamweaver is ook goed natuurlijk. :)

Alvast heel hartelijk bedankt,
Laura

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kijk eens naar de include of require functies in PHP, daarmee is het nog makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:33

Kvn

Is het geen idee dit automatisch te doen? Je zou bijvoorbeeld de wijzigingsdatum van het bestand kunnen gebruiken, op deze manier:

PHP:
1
     $datum = date("Y-m-d", filemtime(__FILE__));

Je genereerd dan de datum aan de hand van de wijzigingsdatum van het op dat moment actieve php-bestand. In de eerste parameter geef je dan wat je exact terug wil krijgen (zie http://nl2.php.net/manual/en/function.date.php)

Niet getest, dat mag je zelf doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:22

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Wat Cartman! zegt. Filemtime zou ik niet gebruiken, disk lookups gaan nogal vervelend zijn als je veel bezoek krijgt.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

MueR schreef op zondag 27 juni 2010 @ 14:49:
Wat Cartman! zegt. Filemtime zou ik niet gebruiken, disk lookups gaan nogal vervelend zijn als je veel bezoek krijgt.
Leg uit? Het bestand moet toch al geopend worden om het weer te geven (duh...) dus het zit al in je filesystem cache. Zo zwaar is een filemtime dan ook weer niet ;)

Niet dat ik het een heel goede oplossing vind, maar zeggen dat je journal lookups zwaar zijn is wat overdreven als je het bestand sowieso al moet uitlezen.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

1 disk read om je file door de php interpreter te halen, of 2 omdat je ook zonodig een redelijk loze check wil doen, ik weet het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 22:47
Je kunt zoiets ook dynamisch maken, door het via je eigen website te bewerken, en op te staan in een database.
Met daarbij een column datum erin, en die dan weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

MueR schreef op zondag 27 juni 2010 @ 22:58:
1 disk read om je file door de php interpreter te halen, of 2 omdat je ook zonodig een redelijk loze check wil doen, ik weet het wel.
In theorie heb je gelijk, in de praktijk zal het geen noemenswaardig verschil maken aangezien je filesystem cache dat wel afhandeld ;)

Maargoed... je hebt gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Ik denk dat je met dit soort code geen dikke enterprise-level website hebt met miljoenen bezoekers, maar een eigen homepage die je met een scriptje wil opleuken. Ik denk niet dat je je in dit stadium druk hoeft te maken om performance ;)

offtopic:
Wolfboy, je usericon lijkt op een stukje uit Onegai Twins... klopt dat? :P

[ Voor 17% gewijzigd door _Thanatos_ op 28-06-2010 03:26 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

_Thanatos_ schreef op maandag 28 juni 2010 @ 03:25:
Ik denk dat je met dit soort code geen dikke enterprise-level website hebt met miljoenen bezoekers, maar een eigen homepage die je met een scriptje wil opleuken. Ik denk niet dat je je in dit stadium druk hoeft te maken om performance ;)

offtopic:
Wolfboy, je usericon lijkt op een stukje uit Onegai Twins... klopt dat? :P
Inderdaad. Premature optimization is the root of all evil...

offtopic:
Correct \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Wolfboy schreef op zondag 27 juni 2010 @ 23:44:
[...]
In theorie heb je gelijk, in de praktijk zal het geen noemenswaardig verschil maken aangezien je filesystem cache dat wel afhandeld ;)
True, maar daar vertrouw ik nooit zo op. Zal wel paranoia zijn oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauriertje
Allerleerst: hartelijk bedankt voor het meedenken allemaal!!
MueR schreef op zondag 27 juni 2010 @ 14:49:
Is er niet een manier om de datum er gewoon 'hard' in te zetten, maar die wel automatisch te laten wijzigen in Dreamweaver, met een soort macro net als in Word ofzo? (oei, zei ik 'Word'???!! ;) )

Overigens: niemand heeft dus echt een antwoord op mijn letterlijke vraag, hoe ik dat in Dreamweaver met een regular expression zou kunnen doen?

Dank, Laura

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauriertje
Ja dus, dat is er wel in Dreamweaver.
Je krijgt dan zo'n code:
<!-- #BeginDate format:Fr1 -->6/07/10<!-- #EndDate -->
En dan werkt het voortaan dus alleen in Dreamweaver....
Ik ga nog even bedenken of ik dat wel wil.
Misschien ga ik toch die filetime-code eens proberen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
In Dreamweaver zou ik het niet weten, ik heb dat programma in 15 jaar tijd nog nooit langer dan 10 minuten aangeraakt. Ik weet dat Notepad++ en Visual Studio het in ieder geval wel kunnen.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauriertje
Ja, ik geloof dat die filetime-code wel werkt voor me, heel hartelijk dank voor de tip! Als mijn site ooit massa's bezoekers gaat aantrekken zal ik eraan proberen te denken om dit weer te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauriertje
Alex) schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 21:49:
In Dreamweaver zou ik het niet weten, ik heb dat programma in 15 jaar tijd nog nooit langer dan 10 minuten aangeraakt. Ik weet dat Notepad++ en Visual Studio het in ieder geval wel kunnen.
Ik gebruik zelf graag Crimson Editor, en soms Dreamweaver.
Maar als je me uitlegt hoe het in Notepad++ werkt heb ik daar misschien ook wel wat aan!
Pagina: 1