• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51
Ik heb een plasma TV gekocht vandaag, Jeej! Het is een Panasonic tx-p42s20 geworden.

Nu heb ik rondgekeken met betrekking tot het zogenaamde inspelen, maar dit wordt even vaak aan- als afgeraden. Maar wat is nu echt goed? Waarom moet het überhaupt?

Ik wil uiteraard veel lol hebben van mijn tv dus als iemand met een steekhoudend argument komt om hem in te spelen zal ik het blijven doen, heb hem nu wel even iets lager ingesteld.

Dus: Inspelen; do of don't?

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik zou er gewoon in het begin wat voorzichtiger mee zijn, dus het contrast en helderheid niet al te hoog zetten.
Ik heb nu iets meer dan een jaar een 42S10 en daar heb ik de instellingen in het begin ook ietsjes omlaag geschroefd, regelmatig beeldvullend materiaal erop gehad en nu gaat het prima.
4 Uur lang gamen gaat nu zonder problemen, zelfs met omhoog geschroefd contrast.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

De fosfors verliezen vooral in de beginperiode bij aanstralen lichtintensiteit. Als je dus in de eerste zeg 100 uur een bepaald (licht) logo veel in beeld hebt, zeg 4 uur per dag, dan zullen de fosforcellen op die plek vaker aangestraald zijn. Ze zijn dan iets ouder dan de rest van de cellen op je tv en zullen iets minder licht geven. Als je dus een lichte kleur op dat gebied hebt zul je eventueel kunnen zien dat er een stukje is waar de cellen minder licht geven en je ziet dan dus het nabeeld van het logo.

Het is een kwestie van onderling verschil wat leidt tot nabeeld.

Je moet zelf kijken of je het de moeite waard vindt. Als je de tv lager instelt dan duurt het inspelen ook langer, daarom kun je m.i. het beste 's nachts de zogenaamde break in plaatjes laten draaien op volle lichtintensiteit. De cellen worden dan zeer gelijkmatig en zeer veel aangestraald, waardoor je bijvoorbeeld in 8 uur break in slides op volle sterkte 24 uur normaal gebruik zou kunnen imiteren.(is maar een schatting).

Ik weet niet of je per se nu iets wilt kijken wat op tv is, bijvoorbeeld het WK? Anders zou ik toch minstens 100 uur slides draaien, of in ieder geval als je geen tv kijkt ze opzetten. Je kunt natuurlijk ook films full screen draaien zonder zwarte balken en zonder ondertitels, maar perfect gelijkmatig zal het niet zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door REDFISH op 27-06-2010 10:20 ]

Verwijderd

Inspelen plasma...een MUST.

Eerste 200 uur....zorg dat contrast etc ultra laag wordt in gezet.
je kan TV kijken...maar als je dat niet doet....gebruik een van die inspeel beelden.(effen kleur)

Let op .. kans inbranden bij panny is zeer klein. Maar als het inbrandt....is er geen garantie,

• 418O2
En kan het dan kwaad als de tv een uur of 8 achterelkaar aan staat? Want dan laat ik gewoon een een weekje overdag die break-in beelden draaien...

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 juni 2010 @ 11:44:
Inspelen plasma...een MUST.

Eerste 200 uur....zorg dat contrast etc ultra laag wordt in gezet.
je kan TV kijken...maar als je dat niet doet....gebruik een van die inspeel beelden.(effen kleur)

Let op .. kans inbranden bij panny is zeer klein. Maar als het inbrandt....is er geen garantie,
Misschien een rare vraag; maar als het zo'n must is en zo belangrijk is voor de uiteindelijke beeldkwaliteit, waarom wordt dit dan niet in de fabriek gedaan?

Beter dan het aan de onwetende consumenten overlaten > problemen > slechte naam voor plasmatechniek.

• 418O2
Uhm, wat de verkoper zei is dat het scherm dan kwetsbaarder wordt ofzo... Ik weet het niet. Je zou toch denken dat hij wel aangezet wordt in de fabriek.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bewust een plasma inspelen is onzin. Je zegt het zelf al, de helft raadt het aan en de andere helft raadt het af. De vraag opnieuw stellen zal het niet verhelderen.

Maar om je een idee te geven, houd er maar rekening mee dat "Henk en Ingrid" hun nieuwe plasma echt niet inspelen. Dat wil zeggen, alleen fanatici die op internet veel lezen horen dat het 'zou moeten'. Tohc lees je op internet zo ongeveer geen klachten over mensen en hun plasma over ingebrand beeld of wat dan ook. Het staat ook niet in de handleiding.

Ergo: Inspelen is totaal onnodig. Dat ding raakt ook prima 'ingespeeld' als je er gewoon beeld op afspeelt (waarvoor-ie bedoeld is).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• 418O2
Ik stel de vraag omdat normaal gesproken de opmerkingen niet verder komen dan 'onzin!' of 'ja dat moet echt!' en ik zou graag de beweegredenen achter die korte kreten willen horen waardoor ik zelf kan gaan inschatten of het nodig is :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je je er zorgen om maakt, zet het contrast laag. Ben je zoals ik (ik heb nu 1 jaar een plasma), ga er gewoon op spelen.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Hou het contrast in het begin gewoon standaard. Later kun je dan naar wens het contrast wat hoger zetten. Zelf hebben we 2 Panasonic plasma's en die hebben we niet ingespeeld, gewoon tv mee gekeken en nergens last van. Alleen de oudere plasma gloeit altijd nog wat na, maar dat komt niet door het wel of niet inspelen.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:49

sjaool

Every life should have 9 cats

Hier geldt gewoon, "baat het niet, het schaadt ook niet".

Inspelen is wel belangrijk wil je je televisie later laten calibreren.
Calibreren wordt dan ook vaak pas na 200 uur speeltijd gedaan.

Tijdens die eerste 200 uur het contrast niet te hoog instellen en je zult geen problemen ondervinden met inbranden.
Image retention komt nog wel eens voor maar die verdwijnt vanzelf weer door gewoon televisie te kijken.

"When you grow up your heart dies"

Verwijderd

Inspelen gaat vanzelf. Ik heb het contrast gehalveerd en de helderheid enzo aangepast. Het staat zo donker mogelijk zonder verlies van details. Het ziet er ook nog eens veel beter uit dan een soort zonnebank die je kamer in straalt.
Ik ben er gewoon op gaan gamen (veel shooters en voetbal), tv kijken en films kijken. Ik heb nergens last van. Ondertussen zit ik al dik over de 200 uur heen. Het beeld is wel iets beter geworden, maar dat was al super toen ik hem voor het eerst aanzette.
Ik denk niet dat het noodzakelijk is om 's nachts testbeelden te draaien tenzij je hem zo snel mogelijk professioneel wilt laten kalibreren. Als je dat niet doet, dan kan je hem gewoon gebruiken en genieten, mits je het contrast flink omlaag doet en de helderheid aanpast. Beter voor de tv, je ogen en mooier beeld.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
JvS schreef op zondag 27 juni 2010 @ 12:53:
Ergo: Inspelen is totaal onnodig. Dat ding raakt ook prima 'ingespeeld' als je er gewoon beeld op afspeelt (waarvoor-ie bedoeld is).
^ met hem

Ik heb ook een plasma van Panasonic en heb me hier bewust niet in verdiept, het toestel staat er nu 2,5 jaar en er is nog geen verslechtering zichtbaar. :Y)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• 418O2
Oke, dan ga ik dus niet inspelen. Ik kan me wel voorstellen dat als je de eerste 50 uur een spel met een vaste HUD speelt dat het niet goed is.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:49

sjaool

Every life should have 9 cats

Dat is inderdaad geen goed idee.

Een spel als Red Dead Redemption (Xbox 360/PS3) is anders wel prima te spelen want die heeft geen vaste HUD. ;)

"When you grow up your heart dies"

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

418O2 schreef op zondag 27 juni 2010 @ 14:46:
Oke, dan ga ik dus niet inspelen. Ik kan me wel voorstellen dat als je de eerste 50 uur een spel met een vaste HUD speelt dat het niet goed is.
Dan krijg je bijna zeker weten een beetje retentie, dat met een film kijken wel weer weggaat. Ik gebruik mijn plasma sinds dag 1 op de slechtst mogelijke manier: Als computerscherm (browser veel in beeld dus). Dit zie je met een donkere film kijken wel, maar als je even een licht beeld hebt, is het weer weg. (Retentie)

En dat is niet minder geworden na een jaar vergeleken met in het begin. Ingebrand is het niet en slecht beeld geeft-ie ook niet.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:39
Inbranden is toch iets van 5-10 jr geleden met plasma's en speelt nu toch totaal niet meer ?
Ik heb nu 2 (panasonic) plasma's gehad de afgelopen 5 jaar. Nog nooit 'in laten spelen' of wat dan ook. Nog nooit problemen ondervonden.

Als je lang gamed dan heb je idd wel eens wat retentie bij zaken die continu op zelfde plek in beeld gestaan hebben, denk dat dat verward wordt met inbranden. Dit gaat echter binnen no time weer weg als je weer 'normaal' TV/film kijkt en is niets om je zorgen om te maken.

Verwijderd

Wow ...ik ben zelf op zoek naar PC monitor en basically de plasma valt af vanwege inbrandgevaar.
JVS Pven kan ik vragenw elke type jullie hebben? gebruiken jullie het ook als PC monitor?
En hoe lang zit je online gemiddeld per dag?

Valt wel op dat mensen zo ongedwongen met hun plasma omgaan. :) Ik ben echt old school en best wel een cheap ass.

Dat is denk ik een grote pluspunt van Panny. Alleen als het eenmaal is ingebrand...dan heb je wel een probleem. geen garantie kan je erop aanspreken.
Anyway ik heb wel gemerkt dat veel mensen problemen hebben met inbranden...maar achteraf blijkt het gewoon IR te zijn.
Pagina: 1