Toon posts:

Temperaturen Core i5 750 + Scythe Big Shuriken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Onlangs heb ik een high-end stille htpc in elkaar gezet met de volgende onderdelen;

Intel Core i5 750
Scythe Big Shuriken
Zalman Thermal Grease ZM-STG1 (koelpasta)
Thermaltake DH202 case
Enermax modu 87+ voeding
Gigabyte GA-P55A-UD4 moederbord
4 GB (2x2) OCZ platinum geheugen
Samsung spinpoint F3 HD103SJ
Nexus Ulta Silent 120 mm (intake fan)
2x Scythe Mini Kaze 60 mm (outtake fans)
MSI R5770 HAWK videokaart

Nu heb ik prime95 gedraaid (blend) en na ongeveer 1 uur, krijg ik (onder full load) de volgende temperaturen;

Algemeen (gemeten met Gigabyte Easytune6 Hw monitor): Min. 70 graden / Max. 74 graden
De verschillende cores (gemeten met Core Temp): Core 0: Max. 85 graden / gem. 83 graden
Core 1: Max. 82 graden / gem. 80 graden
Core 2: Max. 80 graden / gem. 78 graden
Core 3: Max. 81 graden / gem. 79 graden

Mijn Idle temperaturen zijn (met automatische terugschakeling cpu naar 1.2 Ghz);

Algemeen (gemeten met Gigabyte Easytune6 Hw monitor): Min. 28 graden / gem. 29 graden
De verschillende cores (gemeten met Core Temp): Core 0: Min. 36 graden / gem. 40 graden
Core 1: Min. 36 graden / gem. 39 graden
Core 2: Min. 36 graden / gem. 40 graden
Core 3: Min. 36 graden / gem. 38 graden

Nu vroeg ik mij dus af of dit ook normale temperaturen zijn die ik mag verwachten met mijn huidige (stille)setup of zijn ze toch wat aan de hoge kant?
En mochten ze toch nog te hoog zijn; is dit dan gevaarlijk hoog (met ander woorden; ga ik er dan wat van merken tijdens bijvoorbeeld het gamen)?
Moet ik opnieuw de koelpasta aanbrengen voor lagere temps?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

• michel1991
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-01 14:38
80 is te warm. Improviseer.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-01 18:03
-nvm-

[ Voor 137% gewijzigd door sjaakwortel op 26-06-2010 20:12 ]

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Erg behulpzaam.

En nee 80 is niet TE warm, volgens mij is je max coretemp bij een I5 100C.
Waar staat die pc? in je stereomeubel bevordert de temps natuurlijk niet.
Dan zit je waarschijnlijk er gewoon mij dat de temparatuur in je kast oploopt waardoor je proc ook opwarmt.
En t beschermplastic wel onder je koeler vandaan gehaald?
Een keer een pc gehad hier waar ze dat waren vergeten. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door arbraxas op 26-06-2010 20:18 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

arbraxas schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 20:15:
[...]

En nee 80 is niet TE warm, volgens mij is je max coretemp bij een I5 100C.
Tcase is 72,7 oC, dus Tcore een graad of vijf warmer, 78 oC, daar zit de TS wel degelijk overheen. Nu zal zo'n CPU niet direct opfikken als ie een paar graden te warm is, maar het is toch zeker niet goed voor de levensduur.

Bron: Intel

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2010 20:26 . Reden: Linkje ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:56

D4NG3R

kiwi

:)

Zoals eerder al vermeld werd, 80c is veel te warm.. al helemaal met een 3rd-party cooler.

Zit hij wel 100% goed bevestigt? En niet te veel koelpasta, want dat isoleert.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Probeer het eens met je kast open zodat er frisse lucht bijkan.
Als hij dat wel normale waardes aangeeft zit je met een airflowprobleem.
Aangezien jij voor stilte gaat is de kans aanwezig natuurlijk dat je gewoon te weinig koeling in de kast hebt.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de temperaturen nog een keer gemeten, maar nu met de kast open.

Algemeen (gemeten met Gigabyte Easytune6 Hw monitor): Min. 65 graden / Max. 66 graden
De verschillende cores (gemeten met Core Temp): Core 0: Max. 78 graden / gem. 76 graden
Core 1: Max. 75 graden / gem. 72 graden
Core 2: Max. 73 graden / gem. 71 graden
Core 3: Max. 73 graden / gem. 71 graden

Mijn Idle temperaturen zijn (met automatische terugschakeling cpu naar 1.2 Ghz);

Algemeen (gemeten met Gigabyte Easytune6 Hw monitor): Min. 22 graden / gem. 23 graden
De verschillende cores (gemeten met Core Temp): Core 0: Min. 31 graden / gem. 34 graden
Core 1: Min. 31 graden / gem. 33 graden
Core 2: Min. 31 graden / gem. 34 graden
Core 3: Min. 31 graden / gem. 33 graden

Verder zit de cooler zelf goed bevestigd op het moederbord en heb uiteraard het plastic op de cooler vooraf verwijdered. Dan toch de koelpasta maar opnieuw aanbrengen?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Zou je ook snel een foto kunnen nemen van de zijkant van je kast (zonder side-panel natuurlijk :P ) kunnen we meteen zien of er niet iets anders mis is (bijv. Airflow) want dit zijn echt zeer hoge temps voor een CPU... en met die koeler zie ik i5 750's op 63c max draaien bij anderen. Maar hierbij gaat het wel om een normale ATX kast.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Naar mijn mening is er totaal geen airflow in je kast want die intakefan zit eigenlijk heel ongunstig geplaatst maar daar kan je natuurlijk verder weinig aan doen omdat de kast zo in mekaar zit. Nadeel is namelijk dat de lucht die de kast binnenkomt geblokkeerd word door zowel je videokaart als ook de harddisk en er bijna geen koele lucht bij de cpu komt.

Allereerst zou ik als ik jou was eens beginnen met het kabelsoepzooitje eens een beetje netter te gaan wegwerken en daar bv echt eens een avond de tijd voor nemen. Iets anders wat je zou kunnen doen is om in het deksel een 12 of 8 cm fan plaatsen en dan als intake, en dan heb beste boven de Scythe koeler. Ook een optie is om in plaats van die Nexus een intakefan erin te zetten met een hogere airflow, en zo op die manier gaan experimenteren.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Weet je wat ook nog zou kunnen (dit is een van die gevallen waarbij het wel kan, normaal is het niet effectief) Alle fans omdraaien.. dus achter lucht innemen, en voor lucht wegblazen. Probeer dit eens een keer voor de gein, kost weinig moeite en is toch het proberen waard lijkt mij?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie tips.

Behalve de oorzaak van de niet optimale airflow, zijn de temperaturen met de kast open nog steeds aan de hoge kant icm met de big shuriken toch (Core 0: 76 graden)? Zou dan toch de koeler ook opnieuw aangebracht moeten worden (icm met andere koelpasta)?

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:35

Dark

who tweaked the light?

Platte kast met matig ontwerp kwa koelpad, kleine fans, dikke grafische kaart die zijn warme lucht ook nog eens niet naar buiten blaast maar in de kast afvoert het helpt allemaal niet echt...

koelertje eens opnieuw monteren lijkt me geen slecht idee... is meestal toch wel goed dat eens een paar keer te doen, want vaak zie je aan de afdruk van de pasta al of het goed gezeten heeft...

edit:
ter vergelijk, ik heb ook een platte kast, althans een gewone atx die op zijn kant ligt :D, met daarin een 285gtx en i5-655K@ 4.2ghz met mugen2 koeler, 4tal schijven, optical, fdd/cardreader enz...
intake en outtake zijn arctic 120mm pwm fans @ 500rpm, eea. op p55-ud4 plankje.

core temps met occt 1uur:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/o7pw6x.png

en temp mobo(eigenlijk zelfde als kast temp):
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/b995kg.png

maar bij de grafische kaart voeding test krijg ik toch ook te maken met oplopende kast temps:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2mzd26c.jpg

en nog eens edit:
ik ben ook niet echt een meester in kabels routen, maar jij :P maakt er echt iest moois van... probeer je draden zo veel mogelijk op te ruimen door ze langs de kanten te leiden, en hou zo veel mogelijk ruimte open...
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2d6msr4.jpg

[ Voor 57% gewijzigd door Dark op 27-06-2010 12:06 ]

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-01 12:39

epic_gram

undercover moderator

onder je voeding kan je ook wel een fan kwijt. Als je veel grote fans langzaam laat draaien kan je zelfs met deze behuizing nog mooie temperaturen halen met weinig herrie. Waarschijnlijk zal je CPU koeler ook rustiger draaien. Meer koeling kan dus uiteindelijk stiller zijn. Waterkoeling is een goed idee voor je, daarmee verplaats je de warmte naar een plek waar het beter afgevoerd kan worden. (als je nog ruimte hebt voor waterkoeling natuurlijk)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals bedankt voor jullie advies.

Nu is het geval zo dat dit mijn eerste htpc kast is die ikzelf in elkaar heb proberen te knutselen.
Hiervoor heb ik alleen een gewoon systeem geassembleerd, maar dit was in een cm stacker kast (ruimte in overvloed) icm de stock cooler (op een E8400). Dus daar had ik niet zo snel last van kabelmanagementproblemen, slechte airflow of koeler installatie troubles.
Wellicht was deze hele onderneming daarom iets te hoog voor mij gegrepen, aangezien ik op dit moment ook problemen heb om mij echt goed te concentreren (licht gevoel in het hoofd) icm ietswat trillende handen (wordt medisch onderzocht).

Ik vroeg mij daarom ook af of er wellicht tweakers in de omgeving van Haarlem / Heemstede bereid zijn om mij te helpen om deze htpc kast weer op orde te krijgen (kabelmanagement en koeling revisie)?
Dit hoeft uiteraard niet voor niets. Het belangrijkste is dat de koeling van de kast goed op orde wordt gebracht.

Mocht dit niet het geval zijn, kunnen jullie mij dan een goede winkel/zaak aanraden waar dit goed kan laten doen? Ik vertrouw in ieder geval Mycom en Computerland niet zo erg omdat zij een aantal keer in het verleden wat minder goed werk (qua koeling) in systeemkasten hebben afgeleverd. Zou bijvoorbeeld de jongens van ikbenstil.nl goed werk kunnen afleveren?

Alvast bedankt voor jullie input.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-01 12:39

epic_gram

undercover moderator

Ik wil het wel doen maar ik woon in de buurt van gouda. :') Misschien is het probleem ook wel dat je teveel kaarten en andere hardware in zo'n kleine behuizing hebt gepropt, en er te weinig koelling in hebt. Helemaal koel zal je het niet krijgen, maar er is wel ruimte voor verbetering.

Maar dat kabelmanagement stelt weinig voor toch? Je kan denk ik wel die kabels aan elkaar maken met tie wraps, dat zal al veel uitmaken. Als je ze allemaal een beetje aan de kant schuift en aan elkaar sleeved moet het beter gaan. Tenslotte nog een fan aan de achterkant bij je cpu die warmte naar buiten blaast en klaar is kees.

edit: zit deze sysfan 2 wel goed aangesloten? Bij de sata poorten? je hebt namelijk maar 2 draadjes lopen, en er is 1 pin niet verbonden.
Afbeeldingslocatie: http://img443.imageshack.us/img443/384/img0665h.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door epic_gram op 27-06-2010 15:24 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:35

Dark

who tweaked the light?

waarschijnlijk betreft het een 4pins connector op het moederbord(met 3p optie), met een 3 pins connector aan de fan kant, waarvan het toerental draadje ontbreekt... ik zie alleen rood en zwart ;)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Misschien een hopelijk goed voorbeeld van mijn eigen barebone en hoe ik het kabelmanagement aangepakt heb, en een kastje waarbij ook een goede airflow mogelijk is. Het is een Silverstone GD5 kastje waarbij ik alleen 1 nadeel vond namelijk dat de dvdspeler een beetje onmogelijk erin geplaatst kan worden. Verder zitten er 2 x 12 cm intakefans in en 1 x 12 cm outtake en zelf heb ik nog een 8 cm outtake erin gezet bij de cpu. Ik had wel een grotere barbonekast kunnen nemen waarin dan wel de dvdspeler goed past echter ik vond net de diepte van nog geen 36 cm ideaal, omdat dit dan fatsoenlijk op de plankjes in mijn kast past.

Hier dus 2 foto's van de binnenkant :

Afbeeldingslocatie: http://img231.imageshack.us/img231/3200/barebone.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img205.imageshack.us/img205/8928/barebone2.jpg
Pagina: 1