Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessewillem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-09 17:06
Ik heb hier een computer staan met een Athlon 2600+ erin, welke heel erg warm wordt. SpeedFan geeft op zijn idle max 66 graden aan. Wat wel aardig warm is. Maar nu komt het vreemde van het verhaal, als ik het koelblok voel is hij niet eens zo warm. Er zit een standaard stock koeler op, ook heb ik er opniew koelpasta op gedaan.

Ook is het systeem nog steeds stabiel met 66 graden. Dus ik denk dat de temperatuur sensor gaar is, of niet goed gekalibreerd. Want bij het opstarten is hij 50 graden, maar dan schiet de temperatuur omhoog.

Of het moet komen omdat de koelpasta er niet goed opzit, hier ben ik dus twee dagen mee bezig geweest. Maar dat moet er nu wel gewoon goed opzitten.

Temperaturen volgens SpeedFan,
Temp1: 35C
Temp2: 66C (Athlon)
HD0: 37C
HD1: 36
Temp1: 56C

Systeem specs
AMD Athlon XP 2600+ (Barton)
MSI MS-6786 (Packard Bell mobo)
512 mb DDR333 geheugen
GeForce 4 MX 440
FSP Group 280 Watt voeding
2x Maxtor 6Y080L0 80 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb een tijdje geleden ook nog eens mijn oude socket a bak aangezwengeld, zelfde probleem als jou. Die dingen worden standaard erg warm, zelfs in de bios zat de mijne (2800+) al tegen de 60gr aan. Koelpasta vernieuwen hielp wel wat (hoezo duurt dat bij jou 2 dagen?), maar niet zo geweldig veel. Enige oplossing is een betere koeler.

66gr kan ie overigens wel hebben als dat echt de top is. Had mijn max ingesteld op 70gr, zodra hij daarop komt reboot ie, maar meestal bleef ie er iets onder.

Heb je hier trouwens 'ineens' last van of..?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessewillem
Omdat ik twee dagen heb zit te prutsen met de koelpasta om het probleem op te lossen, verder waren het eigenlijk maar twee uurtjes in de avond. Ik kan dat ding zowat gebruiken als kachel in de winter, nu niet, veels te warm met deze Athlon aan.

Het is de idle temperatuur!

[ Voor 5% gewijzigd door jessewillem op 26-06-2010 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessewillem
De max temperatuur is nu 67 graden. Ook draait de fan niet op fullspeed. Zou dit te maken hebben met een voeding die zijn werk niet goed wil doen. Voorheen werkte deze computer wel goed.

Of wordt het probleem toch door de koelpasta veroorzaakt (merkloos :) ). Want toen ik het er op deed, bleef er vaak een klein stukje van de core zonder koelpasta over. Dit gebeurde altijd wanneer ik de koeler erop deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 10:38
Voel eens aan het koelblok van je processor. Kan je gerust doen als de pc aan staat.

Warm? De koeler koelt niet genoeg. Oplossing: installeer een fan die meer lucht verplaatst en/of een andere heatsink met een grotere koel capaciteit.

Koud? Er is iets mis met de warmte-overdracht van je processor naar koelblok. Oplossing: Kijk eens of de koeler wel goed vast zit en goed tegen de core aan drukt. Koelpasta kan ook uitgedroogt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07 17:03
Het kan meerdere oorzaken hebben;

een slechte sensor( kijk is in je bios hoe de temp dan is, deze verschilt vaak van de temp met de progjes

je koeler wordt niet goed aangestuurd door je moederbord ( mobo stuk / instelling in bios? )

Je airflow is slecht. Tja hete lucht maar dat moet toch ergens heen. zorg dat je teminste 1 intake fan heb en 1 outake fan.

je stock koeler is niet voldoende. Probeer is een andere koeler
tip: gebruik een bekend merk koelpasta, ik heb Cooler Master ThermalFusion 400 gebruikt. Dit was vrij stug waardoor ik ook niet alles kon bedekken maar het werkt veder prima

hoop dat je hier wat mee kan :)

pas trouwens op met je koeler vervangen, je amd processer moet door en door afgekoeld zijn anders riskeer je de cpu te slopen, uit ervaring is een amd cpu hier meer vatbaar voor dan intel. Dus als ie nog warm is, is ie 10x zo kwetsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessewillem
Het koelblok voelt een beetje warm aan, ik ga ervan uit dat het iets van ongeveer 35 graden moet zijn.

En hoe kan je zien dat koelpasta uitgedroogd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Nog belangrijker is dat je niet té hard duwt. Socket A processoren hebben namelijk geen headspreader waardoor bij deze cpu de core makkelijk te crushen is. [Crushen = kapot drukken]

Edit: gewoon even voelen met een boterhamzakje om de vinger. Als het erg klonterig is met harde stukken, geleid het de warmte niet goed meer.

[ Voor 28% gewijzigd door Bas. op 29-06-2010 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessewillem
Klopt, ik zet mijn koeler er altijd al voorzichtig op.

Omtrent de airflow, de voeding heeft een fan van 120 mm heeft, die lucht eruit blaast. Verder kan ik er geen fans bij plaatsen.

Ook is de videokaart passief gekoeld.

@Extorm, de pasta is niet klonterig.

[ Voor 8% gewijzigd door jessewillem op 29-06-2010 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Van de andere kant.
Als de cpu nog stabiel is, wat is dan het probleem ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Kan je een foto maken van het systeem? Als je eventjes het zeipaneel eraf haalt kan ik waarschijnlijk wel oordelen waar het aan ligt.
heuveltje schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 17:34:
Van de andere kant.
Als de cpu nog stabiel is, wat is dan het probleem ?
Deze processoren hebben geen thermische beveiliging. Dat houd in dat als de cpu te
warm is dat ie letterlijk gaat roken en niet automatisch af slaat.

[ Voor 56% gewijzigd door Bas. op 29-06-2010 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessewillem
Dat het in de zomer al warm genoeg is, en het me niet gezond lijkt dat hij 66 graden is wanneer hij idle is.

Hier nog de foto's van het systeem,
Afbeeldingslocatie: http://home.online.nl/lvanderveen/000_1549.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.online.nl/lvanderveen/000_1550.JPG

[ Voor 44% gewijzigd door jessewillem op 29-06-2010 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
66graden met idle lijkt me inderdaad zeer hoog.

Wel bizar dat de koeler er "voorzichtig" op moet. Bij intel zitten die dingen altijd loei strak. Ik moest bij mijne op passen dat ik niet het mobo brak :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessewillem
hipy schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 17:57:
66graden met idle lijkt me inderdaad zeer hoog.

Wel bizar dat de koeler er "voorzichtig" op moet. Bij intel zitten die dingen altijd loei strak. Ik moest bij mijne op passen dat ik niet het mobo brak :p
Het klopt dat ze bij Intel strakker zitten, goed drukken op een Athlon koeler, en je kunt de proc weggooien.

Maar ik hoop dus dat ik de temperatuur onder de 50 kan krijgen, zodat hij nog wat jaartjes mee kan, zonder gedonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
Probeer is betere airflow te creeren( front intake fan? daar zag ik nog ruimte )

kijk is of je geen stof problemen hebt

Overgens is je kast kwa koeling wel heel erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Ik heb sinds een week of wat een barebone staan met een Athlon 2500 erin voor HTPC en schrok ook wel toen ik idle temperaturen van tussen de 50 en 60 zag. Maar Athlons worden gewoon stiekem gruwelijk heet, las ik op onderstaande link:

http://www.pantherproduct.../CPU%20Temperatures.shtml

Al met al doe ik het ervoor. Je kan proberen de airflow inderdaad te verbeteren, maar volgens mij is het onmogelijk om op redelijk makkelijke manier de bedrijfstemperaturen van nieuwere, snellere processoren te halen.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Op hoeveel RPM loopt je fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessewillem
2192 rondjes per minuut loopt de fan, maar hij draait eerst altijd onder 900 rpm, erg weinig. Ook een case fan bij de gaatjes aan de voorkant mocht niet helpen, de temperatuur was alleen maar hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
Dit lijkt op of een kapotte sensor van het moederbord of een vekeerde instelling in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessewillem
Ik denk dat de sensor in de core zelf gewoon nog heel is. Want het mobo heeft geen sensor in de socket. En de CMOS is al gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
Het lijkt me dat er in iedergeval iets kapot is, want met 60 graden en 900 rpm voor zon kleine fan :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessewillem
Maar de snelheid van de fan neemt wel toe, naarmate hij warmer wordt, maar dat helpt niet. Want hij start op met ongeveer 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:49

Thandor

SilverStreak

jessewillem schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 17:21:
Of wordt het probleem toch door de koelpasta veroorzaakt (merkloos :) ). Want toen ik het er op deed, bleef er vaak een klein stukje van de core zonder koelpasta over. Dit gebeurde altijd wanneer ik de koeler erop deed.
Normaal gesproken zou de warmtegeleidingpasta uit moeten vloeien op het moment dat je de koeler erop doet. Je geeft nu aan dat een klein stukje van de die (de core zit in de die) 'onbedekt' bleef, wat erop duidt dat er te weinig pasta op zit óf dat het heatsink onvoldoende horizontale druk uitoefent op de die.

Zie de volgende afbeelding die van deze website afkomt:
Afbeeldingslocatie: http://buildthebox.com/images/config/hsf.jpg

Daar zie je een inham aan de onderkant van het heatsink (rechts op de foto). Deze inham moet op de plek zitten waar het kunststof van de socket zit. Op de foto doen ze het goed voor en zie je dus precies zoals het moet. Let wel op zodra je het verkeerd hebt zitten: dit is niet alleen slecht voor de koelprestaties maar kan risicovol zijn bij het afbrokkelen van de die.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessewillem
De koeler zit er goed op, alleen miste er wat koelpasta, druppeltje erop. En geen problemen meer zou je eigenlijk wel willen zeggen, maar nee. De temperatuur is dan nog hoger.

Ook de voltlijnen zien er niet echt stabiel, en de VCore schommelt tussen 1.69 tot 1.75.

[ Voor 20% gewijzigd door jessewillem op 29-06-2010 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
Heb je toen je de koeler er afhaalde, nieuwe amd koelpasta er op gedaan ipv de oude laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessewillem
Druppel erbij opgedaan, de pasta is geloof ik voor iedere processor en koeler. Want er zat al geen pasta bijna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessewillem
Blijkbaar werkt de koelpasta wel goed, ik zonet mijn vingers verbrand aan een oud Cellie die ook hitte problemen had, en waarbij ik ook de koelpasta heb veranderd. Maar bij de Athlon voel ik dat het koelblok gewoon koud is. Dus dan moet er iets mis zijn met de temperatuur sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 13:20
heb je de oude koelpasta pad wel verweidert?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessewillem
Ik heb de processor nu in een ander bordje gestopt, nu is hij onder full load 55 graden. Blijkbaar was er toch een probleem met het moederbord zijn sensor.
Pagina: 1