Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In september 2007 heeft mijn dochter voor haar MBO-opleiding, via school een Toshiba-Satellite L40-12K aangeschaft met 3 jaar garantie bijgekocht.
In december 2009 begon de laptop kuren te vertonen(Kapotte sectoren op de harde schijf, Windows startte niet meer op) Op de 15e van januari heeft ze hem ter reparatie naar SWITCH in Oldenzaal gebracht waar hij via de school was aangekocht.

Deze zouden hem repareren, na en aantal weken kreeg ze een telefoontje dat de harde schijf was vervangen en dat het toetsenbord niet goed functioneerde. De laptop zou naar Toshiba worden opgestuurd, de verwachte reparatieduur was 2 a 3 weken. Na verscheidene telefoontjes kwamen we er achter dat Toshiba het verzekeringspolis wil inzien van de extra aangekochte verzekering en ze hebben een Toshiba Care-pack nummer nodig, deze kon ik thuis niet vinden.

In april hebben we meerdere malen met de school gebeld waar de computer is aangeschaft, deze zouden op zoek gaan naar de verzekeringspolis en toshiba Care-pack nummer. Daar hebben we niets van terug gehoord.

In juni een paar maal met Switch overlegd en deze hebben de school ook gemaild over de garantiepolis.
Half juni vertelde de school dat de polis op MAHE(een assurantiegroep waar wij via school de extra 3-jarige garantie gekocht hebben) , deze stuurden naar aanleiding van 1 telefoontje de polis op, deze polis en een schade formulier stuurde SWITCH naar Toshiba.

Vandaag bericht gekregen van MAHE Dat de reparatie niet vergoed word omdat
Uit de schadestukken blijkt dat er hier sprake is van een garantieschade. De schade is niet veroorzaakt door een z.g. van buien komend onheil zoals bijvoorbeeld vallen of stoten. Uw polis bied geen dekking voor garantieschade.

Het spijt ons u niet beter te kunnen berichten
Kunnen jullie mij vertellen waar ik wel recht op heb, Reparatie, tegoed.
Volgens mij heb ik 3 jaar fabrieksgarantie bijgekocht en heb ik recht op raparatie
En is het gebruikelijk dat Toshiba zo moeilijk doet over het care-pack nummer?
En dat de school, waar de computer is aangekocht niet duidelijk aangeeft dat de polis bij een assurantiegroep ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:56
Lijkt mij dat de enige partij waar je iets mee te maken hebt, de school is. Als zij een garantie geven, dan moet je die bij de school claimen - en waar zij die schade dan weer doorverzekeren is niet jouw probleem.

Wat denk ik wel van belang is: wat ben je **exact** overeengekomen met de school? Wat stond er in de koopovereenkomst en bijbehorende papieren?
Volgens mij heb ik 3 jaar fabrieksgarantie bijgekocht en heb ik recht op raparatie
Heb je dat zwart-op-wit? Kan je dat naar de school toe hard maken? Dan mag de school het verder afhandelen, lijkt mij.

De reactie van de verzekeraar suggereert dat er een verzekering tegen vallen, water-over-laptop, dat soort dingen is. En dat is inderdaad wat anders dan een garantie die een producent geeft tegen productiefouten. Het zou zomaar kunnen dat je maar een jaar garantie hebt tegen productiefouten, maar drie jaar lang verzekerd bent tegen vallen en dergelijke (verzekering is dus wat anders dan garantie).

Dus: wat was de garantie die je bij aankoop kreeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Maar dit zet toch aan tot: oh, nouja, stuur dan maar terug..... ach laat ik hem zomaar ineens vallen toen hij terugkwam..... sja... schijf stuk, scherm afgebroken enz.... he....
Ik snap het nut van die verzekering wel, maar een defecte laptop ligt natuurlijk zo op de grond, waardoor de prijs (en toekomstige polissen) alleen maar opdrijven.
Dit ontgaat toch elke logica?

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 26-06-2010 22:57 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-07 22:29
De reactie van de verzekeringsmaatschappij geeft toch op alles antwoord? Blijkbaar is de verzekering alleen tegen van buitenaf veroorzaakte schades. Dit kun je nakijken in de polis. In jouw geval is de compuer uit zichzelf kapot gegaan. Dit valt dus niet onder de verzekering, maar mogelijk wel onder de garantie.

Wellicht heb je twee produkten: de bovengenoemde verzekering en aanvullende garantie. Als dat laatste het geval is dan doet Toshiba moeilijk over het Care-pack nummer, maar geef ze eens ongelijk. Anders kan iedereen wel claimen aanvullende garantie te hebben. Je hebt dat nummer dus nodig. Graaf al je papieren op want het zit er geheid bij, en zorg anders dat de administratie van school dit opduikt. De situatie zal toch wel vaker voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Normaal gesproken is een garantie juist niet geldig bij door een gebruiker veroorzaakte schade. Het kan zijn dat de school daarom bedacht heeft er een verzekering naast aan te bieden om dát af te dekken.

De vragen zijn dan:
- Is er naast de aparte verzekering óók een verlengde garantie bij Toshiba afgesloten (Care-pack)?
- Hoe is de verzekering door leverancier / de school aangeboden? Staat er in de folder / op de factuur alleen "uitgebreide garantie"?
- Is er anderszins te herleiden dat er nadrukkelijk een aparte verzekering bij een derde is afgesloten?

Als er dan verder met Toshiba niks geregeld is, en de leverancier inderdaad op de factuur en dergelijke meldt dat het een aparte verzekering is:
- Zijn de verzekeringsvoorwaarden ooit ter hand gesteld
- Mocht uit foldermateriaal aangenomen worden dat het enkel om gebruiksschade zou gaan?
- Met andere woorden, heeft de verzekeraar voldaan aan zijn zorgplicht van informeren?
- Staan op internet over de betreffende verzekeraar en polis meer dingen die wijzen op consequent pogingen tot ontduiken van verantwoordelijkheden? Zijn er actiegroepen (Kassa, Radar) mee bezig?

Die vragen zijn essentieel. Het is namelijk het makkelijkst als er inderdaad zowel een verzekering als care-pack is afgesloten. Zonder care-pack kan je je sowieso niet beroepen op een fabrieksgarantie bij Toshiba. Stap 2 is dan de leverancier / de school en hoe het aangeboden is. De laatste stap (want dat wordt het lastigst) is het uitzoeken van hoe is geïnformeerd door de verzekeraar.

Het kan dus ook zo zijn, dat er door alle partijen is vermeld dat het om een verzekering tegen gebruiksschade gaat. In dat geval heb je nergens recht op - je bent dan geïnformeerd maar hebt verzuimd je voldoende van de implicaties van de aankoop + verzekering te doordringen. In dat geval even diep slikken en het als leergeld zien...

Overigens dit alles los van het feit of het zinnig is garantieschade uit te sluiten in een polis tegen gebruiksschade. Zoals aangehaald is het nogal moeilijk de zaken te onderscheiden, behalve als iemand in eerste instantie al garantieschade meldt. Met andere woorden, iemand die de mazen kent bezit de kennis om op slinkse wijze alsnog de verzekering aan te spreken, en wie te goeder trouw is is de pineut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:58
Los van het verlengde garantieverhaal: in Nederland heb je bij consumentenaankoop recht op wettelijke garantie van de verkoper, ook wel non-conformiteit genoemd. Als consument heb je recht op een werkend apparataar gedurende de verwachte levensduur. Bij gebreken heb je recht op een kosteloze reparatie (alleen in uitzonderingen mag een vergoeding gevraagd worden). Nu is `verwachte levensduur` een wat vage term, maar bij pc`s en laptop`s is mimaal 3 jaar wel een ingeburgerde termijn. Je hebt al bewijs dat het gebrek niet door je zelf is veroorzaakt, dus kan je nu de verkoper aanspreken op een kosteloze reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

croxz schreef op zondag 27 juni 2010 @ 10:42:
Los van het verlengde garantieverhaal: in Nederland heb je bij consumentenaankoop recht op wettelijke garantie van de verkoper, ook wel non-conformiteit genoemd. Als consument heb je recht op een werkend apparataar gedurende de verwachte levensduur. Bij gebreken heb je recht op een kosteloze reparatie (alleen in uitzonderingen mag een vergoeding gevraagd worden). Nu is `verwachte levensduur` een wat vage term, maar bij pc`s en laptop`s is mimaal 3 jaar wel een ingeburgerde termijn. Je hebt al bewijs dat het gebrek niet door je zelf is veroorzaakt, dus kan je nu de verkoper aanspreken op een kosteloze reparatie.
De verwachte levensduur van een product is altijd een mogelijk strijdpunt, en de wet is er ook niet duidelijk over (of eigenlijk wel: duidelijk dat het van te veel dingen afhangt om concreet een termijn in de wet op te nemen :P). Fabrikanten vermelden vaak ook geen verwachte levensduur. Overigens, als een product al lange tijd gebruikt is, en een reparatie bijdraagt aan het verlengen van de verwachte levensduur dan hoeft reparatie niet gratis te zijn. Let ook op het verschil tussen garantie en aansprakelijkheid. Ook consuwijzer vermeldt dat onderscheid niet goed (bevestigd door Consuwijzer, waarbij ze voor deze opzet hebben gekozen om zaken wat eenvoudiger te houden.)

Omdát het altijd een strijdpunt kan zijn, maakt dat het claimen van aansprakelijkheid een lastige zaak. Als de winkel nee zegt, heb je weinig opties, en ook nog kans dat als je de zaak aanhangig maakt dat je daar niet 100% je gelijk krijgt.

http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie

Daarom is het zinniger eerst te kijken naar wat precies is afgesloten bij aanschaf, en te kijken of de verzekering / verzekeraar duidelijk was.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2010 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 juni 2010 @ 08:51:
Normaal gesproken is een garantie juist niet geldig bij door een gebruiker veroorzaakte schade. Het kan zijn dat de school daarom bedacht heeft er een verzekering naast aan te bieden om dát af te dekken.

De vragen zijn dan:
- Is er naast de aparte verzekering óók een verlengde garantie bij Toshiba afgesloten (Care-pack)?
- Hoe is de verzekering door leverancier / de school aangeboden? Staat er in de folder / op de factuur alleen "uitgebreide garantie"?
- Is er anderszins te herleiden dat er nadrukkelijk een aparte verzekering bij een derde is afgesloten?

Als er dan verder met Toshiba niks geregeld is, en de leverancier inderdaad op de factuur en dergelijke meldt dat het een aparte verzekering is:
- Zijn de verzekeringsvoorwaarden ooit ter hand gesteld
- Mocht uit foldermateriaal aangenomen worden dat het enkel om gebruiksschade zou gaan?
- Met andere woorden, heeft de verzekeraar voldaan aan zijn zorgplicht van informeren?
- Staan op internet over de betreffende verzekeraar en polis meer dingen die wijzen op consequent pogingen tot ontduiken van verantwoordelijkheden? Zijn er actiegroepen (Kassa, Radar) mee bezig?
Om te beginnen, hartstikke bedankt voor jullie reacties.

Er is inderdaad een "extended warranty 3yr" bij Switch gekocht en ook een verzekering voor val- en stootschade dit staat op de factuur van Switch dus we hebben schriftelijk bewijs hiervan.

Er is ondertussen een mailtje naar Switch onderweg waarin vriendelijk gevraagd om een oplossing.
Wat zouden wij eigenlijk recht op hebben? reparatie, geld terug ofzo?

Hartstikke bedankt,
Yhave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In essentie is het de winkelier waar je moet zijn. Ook de uitgebreide garantie heb je daar gekocht, en zij zullen je extra info kunnen geven. Naar eigen keuze zou je zaken gelijk kunnen regelen met Switch, maar doe dat nooit zonder overleg of goedkeuring van je verkoper: die is initieel plichtig en moet op de hoogte zijn.

Bij garantie via je leverancier, heb je recht op een product wat voldoet aan de verwachtingen. Makkelijker gezegd, moet je ze de kans geven tot reparatie. Wat dan redelijk is als termijn is niet hard gesteld, maar er is gesteld zonder ernstige overlast - open voor interpretatie.... Maar, als reparatie een aantal keer gepoogd is maar niet lukt, kan je overgaan tot het verlangen van vervanging, en als ze dat niet willen het ontbinden van de koop. Dat zijn echter wel uitersten als er van medewerking of overleg geen sprake meer kan zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2010 21:25 ]

Pagina: 1