Beste allen, ik heb sinds een aantal maanden een Asus K52F laptop (op advies van de Notebook BBG van april) en sinds kort wil ik grote bestanden kopiëren vanaf mijn media center over WiFi en merk dat dit heel traag gaat. Met browsen enzo heb ik nooit echt wat gemerkt (en daar kocht ik de laptop voor).
Ik heb een aantal testen uitgevoerd (zelfde omstandigheden iedere keer) en dit is wat ik constateer:
Dus ik vraag me af of ik nu iets over het hoofd heb gezien? Kan ik nog iets proberen in te stellen, dan wel te wijzigen, om de kopieersnelheid te verbeteren?
Mocht ik informatie vergeten hebben te melden dan kan ik die natuurlijks alsnog ff in een reactie zetten.
Alvast bedankt voor jullie tijd!
Ik heb een aantal testen uitgevoerd (zelfde omstandigheden iedere keer) en dit is wat ik constateer:
- De ontvangst op de laptop is 'uitstekend' en de verbindingssnelheid is 150 Mbps (802.11n/2.4GHz only)
- De kopieersnelheid blijft steken tussen 1,5-1,8 MBps volgens Win7.
- De laptop een halve meter naast de WiFi-router zetten verbetert de snelheid niet.
- Ga ik een verdieping hoger zitten met signaalsterkte "goed" dan nog is de snelheid ~1,5 MBps.
- Met een andere laptop (Lenovo T61) haal ik ruim 7,5 MBps.
- Via Netstumbler heb ik gecontroleerd dat ik het sterkste signaal ben in mijn huis én dat ik op een kanaal zit dat niet door anderen wordt gebruikt.
- Kopiëren vanaf mijn Media Center over een draadje (via de router) kan afhankelijk vanaf welke pc je het doet zo snel gaan als 100 MBps (Gigabit Ethernet). De router is dus niet de bottleneck naar mijn idee.
- Kopiëren naar mijn laptop via een draadje (via de router) gaat met zo'n 50-60 MBps.
- Het softwarematig uitschakelen van de Comodo-firewall op mijn laptop maakt geen verschil.
- De CPU belasting (Core i3 M350 @ 2.27GHz) is zo'n 5% (maximale frequentie 95%).
- De Asus K52F heeft een Atheros AR9285 WiFi adapter en volgens de website van Atheros is dat een 802.11n budget-adapter en werkt (dus) ook niet op 5 GHz.
- Mijn Wifi-router is een Netgear WNR854T met de op-één-na-laatste firmware (volgens de changelog van de nieuwere firmware fixen ze alleen een obscuur probleem).
- Het gebruikte OS is Windows 7 Home Premium (zowel op media center als op de twee laptops) met alle updates geïnstalleerd.
- Als anti-virus op mijn laptop heb ik Vipre 4.0 (zonder FW) en als personal firewall Comodo v3.
- De andere laptop (Lenovo T61) heeft wel Vipre 4.0 maar niet de Comodo firewall, maar zoals ik al aangaf maakt het geen verschil als ik de firewall disable. Toch vermeld ik het even.
Dus ik vraag me af of ik nu iets over het hoofd heb gezien? Kan ik nog iets proberen in te stellen, dan wel te wijzigen, om de kopieersnelheid te verbeteren?
Mocht ik informatie vergeten hebben te melden dan kan ik die natuurlijks alsnog ff in een reactie zetten.
Alvast bedankt voor jullie tijd!
Pointless