Trage kopieersnelheid met Asus K52F laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killraven
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Beste allen, ik heb sinds een aantal maanden een Asus K52F laptop (op advies van de Notebook BBG van april) en sinds kort wil ik grote bestanden kopiëren vanaf mijn media center over WiFi en merk dat dit heel traag gaat. Met browsen enzo heb ik nooit echt wat gemerkt (en daar kocht ik de laptop voor).

Ik heb een aantal testen uitgevoerd (zelfde omstandigheden iedere keer) en dit is wat ik constateer:
  1. De ontvangst op de laptop is 'uitstekend' en de verbindingssnelheid is 150 Mbps (802.11n/2.4GHz only)
  2. De kopieersnelheid blijft steken tussen 1,5-1,8 MBps volgens Win7.
  3. De laptop een halve meter naast de WiFi-router zetten verbetert de snelheid niet.
  4. Ga ik een verdieping hoger zitten met signaalsterkte "goed" dan nog is de snelheid ~1,5 MBps.
  5. Met een andere laptop (Lenovo T61) haal ik ruim 7,5 MBps.
  6. Via Netstumbler heb ik gecontroleerd dat ik het sterkste signaal ben in mijn huis én dat ik op een kanaal zit dat niet door anderen wordt gebruikt.
  7. Kopiëren vanaf mijn Media Center over een draadje (via de router) kan afhankelijk vanaf welke pc je het doet zo snel gaan als 100 MBps (Gigabit Ethernet). De router is dus niet de bottleneck naar mijn idee.
  8. Kopiëren naar mijn laptop via een draadje (via de router) gaat met zo'n 50-60 MBps.
  9. Het softwarematig uitschakelen van de Comodo-firewall op mijn laptop maakt geen verschil.
  10. De CPU belasting (Core i3 M350 @ 2.27GHz) is zo'n 5% (maximale frequentie 95%).
Enkele andere feitjes:
  1. De Asus K52F heeft een Atheros AR9285 WiFi adapter en volgens de website van Atheros is dat een 802.11n budget-adapter en werkt (dus) ook niet op 5 GHz.
  2. Mijn Wifi-router is een Netgear WNR854T met de op-één-na-laatste firmware (volgens de changelog van de nieuwere firmware fixen ze alleen een obscuur probleem).
  3. Het gebruikte OS is Windows 7 Home Premium (zowel op media center als op de twee laptops) met alle updates geïnstalleerd.
  4. Als anti-virus op mijn laptop heb ik Vipre 4.0 (zonder FW) en als personal firewall Comodo v3.
  5. De andere laptop (Lenovo T61) heeft wel Vipre 4.0 maar niet de Comodo firewall, maar zoals ik al aangaf maakt het geen verschil als ik de firewall disable. Toch vermeld ik het even.
Gezien de resultaten op de T61 begin ik te denken dat het ligt aan die Atheros budget Wifi-adapter en dan zou ik daar wel van balen. Maar ik zou het ook heel slecht vinden dat je dan maar <2MBps haalt en dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Dus ik vraag me af of ik nu iets over het hoofd heb gezien? Kan ik nog iets proberen in te stellen, dan wel te wijzigen, om de kopieersnelheid te verbeteren?

Mocht ik informatie vergeten hebben te melden dan kan ik die natuurlijks alsnog ff in een reactie zetten.

Alvast bedankt voor jullie tijd! :)

Pointless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bibosjakie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-08 16:34
Ik heb zelf een Asus G50 laptop met een Atheros AR928x Wireless Network Adapter (Vermoedelijk dus dezelfde adapter).

Ik heb internet van UPC (fiberpower 30 Mbps max).Via Wifi haal ik de max snelheid (30 Mbps).

Ik denk dus niet dat het aan je adapter ligt.

Gebruik trouwens Windows Vista (64-bit)

[ Voor 7% gewijzigd door Bibosjakie op 26-06-2010 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik weet wel dat er problemen zijn met Atheros adapters en windows 7.
Misschien wat andere drivers proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:25
Heb je eventueel het energiebeheer van de adapter al eens bekeken? (Start->Rechts op Computer->Beheer->Apparaatbeheer->Netwerkcontrollers (oid)->Atheros->Eigenschappen->Geavanceerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
http://translate.google.n...dows-7/td-p/249984&anno=2
Nope, youre not walking alone ;)

Met die atheros nics heb ik al vaker gelezen dat er met win 7 problemen zijn zoals de bovenstaande link, zorg dat je mobo zoals chipsets en bios up to date is en ga eens verschillende firmware/drivers voor de Atheros nic proberen zou ik zeggen. Al geeft dit geen garantie dat je het voor elkaar krijgt. Misschien is een draadloze WIFI stick met de Atheros nic uitgeschakeld een oplossing?

Edit:
Als je drivers gaat proberen, wis wel de oude driver eerst voordat je die nieuwe installeert

[ Voor 8% gewijzigd door BAS80 op 26-06-2010 16:48 ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killraven
  • Niet online
brilsmurfffje schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 16:26:
Ik weet wel dat er problemen zijn met Atheros adapters en windows 7.
Misschien wat andere drivers proberen?
Het rare is dat op de Asus support website ik alleen drivers vind voor Intel WIFI adapters :?. Maar ik ga wel ff op zoek naar Atheros drivers... tnx iig!

Pointless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killraven
  • Niet online
theblindman schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 16:34:
Heb je eventueel het energiebeheer van de adapter al eens bekeken? (Start->Rechts op Computer->Beheer->Apparaatbeheer->Netwerkcontrollers (oid)->Atheros->Eigenschappen->Geavanceerd)
Yup en ik had de send/receive buffers al wat verhoogd maar dat hielp allemaal niet.

Pointless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killraven
  • Niet online
Misschien is een draadloze WIFI stick met de Atheros nic uitgeschakeld een oplossing?
Ik heb een draadje achter mijn bankstel liggen dat ik hiervoor kan gebruiken als ik een bestand van een paar gig wil kopiëren, maar ja, zo zou het niet moeten.
Edit:
Als je drivers gaat proberen, wis wel de oude driver eerst voordat je die nieuwe installeert
Goeie tip, will do! :)

Pointless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Killraven schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 15:59:
• Via Netstumbler heb ik gecontroleerd dat ik het sterkste signaal ben in mijn huis én dat ik op een kanaal zit dat niet door anderen wordt gebruikt.
Een ander kanaal gebruiken betekent niet dat je er niet mee overlapt, bij voorkeur kanaal 1,6 of 11.
[b]Killraven schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 15:59:[/b
• De Asus K52F heeft een Atheros AR9285 WiFi adapter en volgens de website van Atheros is dat een 802.11n budget-adapter en werkt (dus) ook niet op 5 GHz.
Je router werkt ook niet op de 5GHz dus veel maakt dat niet uit, wel is het maar een 1-stream wireless netwerkkaartje dus max 150Mbps verbindingssnelheid. Je router is daarentegen wel 2-stream dus 300Mbps.
• Het gebruikte OS is Windows 7 Home Premium (zowel op media center als op de twee laptops) met alle updates geïnstalleerd.
• Als anti-virus op mijn laptop heb ik Vipre 4.0 (zonder FW) en als personal firewall Comodo v3.
• De andere laptop (Lenovo T61) heeft wel Vipre 4.0 maar niet de Comodo firewall, maar zoals ik al aangaf maakt het geen verschil als ik de firewall disable. Toch vermeld ik het even.
[/list]
De firewall van Windows 7 staat ook gewoon aan? Niet dat ik denk dat het daar aan ligt maar misschien toch even proberen. Verder even bij de power settings van Windows 7 kijken of de wireless kaart op maximum performance staat. Je gebruikt WPA2 met AES encryptie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killraven
  • Niet online
Nivk schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 19:42:
Een ander kanaal gebruiken betekent niet dat je er niet mee overlapt, bij voorkeur kanaal 1,6 of 11.
Mee eens, op dit moment staat mijn router op "auto" (qua kanaalkeuze) en hij stond op kanaal 2. Helaas is het vrij druk bij mij in de buurt en het is onmogelijk om niet te overlappen:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4116/4737419535_e650b8ab09_b.jpg
Ik heb hem nu maar vastgezet op kanaal 1.
Je router werkt ook niet op de 5GHz dus veel maakt dat niet uit, wel is het maar een 1-stream wireless netwerkkaartje dus max 150Mbps verbindingssnelheid. Je router is daarentegen wel 2-stream dus 300Mbps.
Dank voor de uitleg! :)
De firewall van Windows 7 staat ook gewoon aan? Niet dat ik denk dat het daar aan ligt maar misschien toch even proberen.
Nee, staat uit want ik heb al Comodo.
Verder even bij de power settings van Windows 7 kijken of de wireless kaart op maximum performance staat.
Check. Staat (en stond) op maximale prestaties.
Je gebruikt WPA2 met AES encryptie?
Klopt.

Vooralsnog blijft de transferspeed bedroevend. Wat overigens wel raar is, dat als ik iets verstuur vanaf mijn laptop, dit wel op 5 MBps gaat... Hoe dan ook, dank voor je reactie!

Pointless

Pagina: 1