Toon posts:

Niet volledig mijn betaalde bedrag terugkrijgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb een paar maanden geleden iets gekocht bij een webshop. Toen ik het binnen kreeg heb ik binnen een dag gereageerd dat het product niet naar behoren functioneerde en ik het dus wilde omruilen voor een nieuwe.
Nou ik heb hem dus teruggestuurd (ik daaide zelf op voor verzendkosten) en ik kreeg een 'nieuwe' die dus precies hetzelfde probleem had als het vorige product. Ik dus een mailtje sturen daarover, maar hun maar ontkennen dat het aan het product ligt. Na een tijdje weer terug gestuurd. Hun zeggen weer dat het product normaal functioneert (maar dat was bij mij dus duidelijk niet). En toen vroeg ik of ik mijn geld kon terug krijgen, na 2 weken krijg ik eindelijk een mailtje, dat ze mij het bedrag willen teruggeven, maar dan niet de verzendkosten en 5 euro administratie kosten.

Nu was dus mijn vraag, mogen ze dit zomaar doen?

Groetjes,
Marco

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-12-2025
Verzendkosten zijn altijd voor jezelf. Dat is het risico dat je loopt. Die 5 euro administratiekosten zou ik niet durven zeggen. Lijkt me wel een beetje raar.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26

beany

Meeheheheheh

Administratiekosten of restockingskosten zijn niet toegestaan. Enige kosten die je zou moeten hebben is de verzendkosten. En dan nog alleen die kosten om het product retour te sturen. Als jij bij aanschaf verzendkosten hebt betaald moet je die ook terug krijgen.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Staan die administratiekosten überhaupt ergens aangegeven op de site? Rare zaak. Niet goed = geld terug, betekent in mijn optiek het hele bedrag zonder vaag gedoe.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
je krijgt ook verzendkosten terug, ik krijg het in iedergeval wel altijd terug als ik me op wet koop op afstand beroep.
5EU administratiekosten zijn ronduit belachelijk. welke webshop hebben we het over?

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wet koop of afstand geldt binnen 8 dagen, niet na een paar maanden.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-01 20:08
Sowieso is dit een consumentenkoop, en heb jij bepaalde rechten als koper. Zij mogen jou wel de verzendkosten laten betalen (mits zij dit duidelijk aangeven bij het sluiten van de overeenkomst), maar administratiekosten mogen zijn m.i. niet doorberekenen, en volgens de wet ook niet. Die bescherming heb je nou eenmaal :). Heb je de algemene voorwaarden al doorgelezen op kleine lettertjes? Ook hier sta je overigens niet kansloos in.

[ Voor 21% gewijzigd door __1337__ op 26-06-2010 13:15 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:24
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 13:10:
Wet koop of afstand geldt binnen 8 dagen, niet na een paar maanden.
Hij heeft binnen de tijd gereageerd (vraag is wel of hij zich beroepen heeft op z'n retourrecht of op garantie/non-conformiteit, al is dat misschien een theoretisch verschil).

Overigens kan het retourrecht ook binnen een periode van 3 maanden van toepassing zijn. Dat is bijvoorbeeld zo wanneer de verkoper niet duidelijk maakt dat de koper retourrecht heeft. De periode van 8 dagen wordt dan uitgebreid naar 3 maanden.
__1337__ schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 13:14:
Sowieso is dit een consumentenkoop, en heb jij bepaalde rechten als koper. Zij mogen jou wel de verzendkosten laten betalen (mits zij dit duidelijk aangeven bij het sluiten van de overeenkomst), maar administratiekosten mogen zijn m.i. niet doorberekenen, en volgens de wet ook niet. Die bescherming heb je nou eenmaal :). Heb je de algemene voorwaarden al doorgelezen op kleine lettertjes? Ook hier sta je overigens niet kansloos in.
Onder het retourrecht van de wet kopen op afstand moet de verkoper het gehele aankoopbedrag inclusief verzendkosten vergoeden. De klant betaalt alleen de eigen kosten voor het retourzenden.

Bij een beroep op garantie kan het subtiel anders liggen. (In elk geval is er in dat geval geen wet die er zeer duidelijk zich dwingend over uitlaat.)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Hier was toch een website voor :

http://www.consuwijzer.nl/

• __1337__
Rukapul schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 13:20:
[...]

Onder het retourrecht van de wet kopen op afstand moet de verkoper het gehele aankoopbedrag inclusief verzendkosten vergoeden. De klant betaalt alleen de eigen kosten voor het retourzenden.

Bij een beroep op garantie kan het subtiel anders liggen. (In elk geval is er in dat geval geen wet die er zeer duidelijk zich dwingend over uitlaat.)
Is die termijn van het retourrecht niet al verstreken dan? De TS heeft overigens aanspraak gemaakt op zijn garantie, maar niet op zijn recht op ontbinding bij koop op afstand (dus zonder reden retourneren binnen 7 dagen). Hij heeft daarvoor een vervangend product gekregen wat ook niet naar behoren functioneert. Lijkt mij geen aanspraak op retourrecht maken toch :). Of ik moet het verkeerd zien, kan ook..

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
De topicstarter geeft aan dat hij de verkopende partij al binnen 1 dag na aankoop heeft geïnformeerd over het feit dat het product niet naar behoren functioneert.

Hierbij ook een stuk tekst uit het Burgelijk Wetboek 7 Artikel 46d:
1
Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.
2
In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.

3
In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.
4
De leden 1-3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:
a
van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;
b
van zaken die:
1
zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
2
duidelijk persoonlijk van aard zijn;
3
door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
4
snel kunnen bederven of verouderen;
c
van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;
d
van kranten en tijdschriften.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/46d.html
En een stuk tekst van Consuwijzer:
Ik stuur een product terug. Moet ik verzendkosten betalen?

U betaalt de verzendkosten

Koopt u een product via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus? En besluit u binnen zeven werkdagen dat u het product toch niet wilt kopen? Dan hoeft u alleen de kosten voor het terugsturen te betalen.
U krijgt de bezorgkosten terug

Hebt u bezorgkosten betaald om het product thuis afgeleverd te krijgen? Dan krijgt u dit bedrag weer terug.

U bewijst dat u het product hebt teruggestuurd

Stuurt u een product terug? En raakt het product kwijt of beschadigd? Dan moet u wel kosten betalen. Daarom is het verstandig om te vragen naar een "bericht van ontvangst" als u iets terugstuurt. U vraagt dit bij het postkantoor of de koeriersdienst. Als het product bij de verkoper is aangekomen, krijgt u hiervan een bewijs. Het is handig om dit bewijs te hebben, want een verkoper kan zeggen dat het product niet is aangekomen. Dan kunt u bewijzen dat dit wel is gebeurd.
Geen bewijs nodig

Veel verkopers bezorgen zelf de spullen, en halen ze ook weer op. Dat heeft voor u een groot voordeel, omdat u dan niet hoeft te bewijzen dat u het product hebt opgestuurd. En als een product tijdens het vervoer beschadigt, hoeft u niets te betalen.
Hoe stuurt u het product terug?

In de algemene voorwaarden staat meestal hoe u een product moet terugsturen. Soms zijn er speciale regels voor dure spullen of spullen die makkelijk kapot gaan. Vraag de verkoper of er bij uw product speciale regels gelden.

http://www.consuwijzer.nl..._ik_verzendkosten_betalen

[ Voor 28% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 26-06-2010 19:16 ]

• __1337__
F4T4L_3RR0R schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 19:13:
De topicstarter geeft aan dat hij de verkopende partij al binnen 1 dag na aankoop heeft geïnformeerd over het feit dat het product niet naar behoren functioneert.

Hierbij ook een stuk tekst uit het Burgelijk Wetboek 7 Artikel 46d:

[...]

En een stuk tekst van Consuwijzer:

[...]
Dit gaat over het ontbinden van de koop, dat is in principe niet wat de TS heeft gedaan, de TS heeft aanspraak gemaakt op zijn garantie, hij heeft niet de koop ontbonden, als ik zijn post zo lees. Jouw tekst heeft betrekking op als de TS het product niet wilt hebben, en binnen 7 dagen zonder opgaaf van reden retourneert, maar de TS wil het product wel (hij wilt immers ruilen), en dus de overeenkomst in stand houden. Houd in je achterhoofd dat hij nu al een paar maanden verder is van de koop he..
Toen ik het binnen kreeg heb ik binnen een dag gereageerd dat het product niet naar behoren functioneerde en ik het dus wilde omruilen voor een nieuwe.
Dit lijkt mij geen ontbinding van de koop?

[ Voor 14% gewijzigd door __1337__ op 26-06-2010 20:04 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-01 16:02

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat ik hier mis is eigenlijk om welk produkt gaat het hier en wat is er precies mis mee? TS geeft aan dat het niet naar behoren functioneerd, maar de leverancier kan de fout niet vinden? Misschien hier eerst ook maar eens duidelijkheid in krijgen? :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1