Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fangfang
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-06 19:24
hey

ik heb recent een nieuwe PC gebouwd maar de tempratuur van mijn moederbord zijn denk ik te heet. Ik het eigenlijk geen idee wat te doen.

Ik het een GA-870A-UD3 moederbord en heb 3 temp readings van mijn moederbord:
temp0 schommelt rond de 35
temp1 schommelt rond de 30
temp2 constant 80!! hier zit ook meteen mijn probleem!!

Aan airflow denk ik het niet zou liggen, ik heb een CM sniper kast met 2x 200mm en 1x120mm fans.

mijn eerste vraag weet iemand wat deze readings betekenen? van welke onderdelen van mobo ze komen(nothebridge, southbridge?)
En is het mss niet een sensor error omdat het constaant 80 aangeeft?

MIjn specs:

Athlon II 635 @3.2 (220*14.5)
GA-870A-UD3
HIS hd4850 Fan
OCZ ddr3 platium
cpu koeler: zalman cnps 9700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:35

M2M

medicijnman

voel anders zelf de koelblokjes af. (voorzichtig). Als je je fikken verbrand, heb je de juiste chip te pakken.

Werkt dat niet, pak dan een tafelventilator, zet die voor je kast en kijk of de temperatuur inzakt. Zakt het niet, dan heb je waarschijnlijk een defecte sensor.

En de hoeveelheid ventilator zegt eigenlijk vrij weinig. Kans bestaat dat je northbridge / southbridge in een airpocket zit, waar geen bewegende lucht is. (toevalligerwijs). Dan loopt de temperatuur snel op, aangezien dan echt alles op diffusie aan komt.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Laatst online: 10:59
Valt het systeem uit of loopt het vast? Dat kan bijvoorbeeld aangeven of iets oververhit raakt..

Anders, check of de koelpasta onder de northbridge/southbridge nog goed is (gok dat één van deze 80 wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fangfang
thx voor jullie reply!!

ik heb ff mn kast opengemaakt, en komt tot de comclusie dat mijn northbridge wel erg heet wordt :P
weet nie 80 mar komt wel in de buurt

maar dat is wel een probleem, daar komt bijna geen airflow en zit tussen geklemd tussen cpu en video kaart,
iemand idee hoe op te lossen? in een cm sniper kast?

het is mijn ook opgevallen dat het koelblokje "beweegbaar" is. Je kan het zeg maar aan een kant indrukken en de ander kant komt omhoog. Zodra je los laat schiet hij terug

zeg mar een wip-wap achtig

mijn pc fraait egt super fijn, dus last heb ik er eigenlijk nie van, mar toch 80 graden is nie goed voor lange termijn denk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

Dat je NB/SB koeler iets kan bewegen is vrij normaal, het zit met push-pins met vering vast.

Kun je een foto maken van je kast? Kunnen we zo zien waarom er bijna geen airflow is daar... want in een CM Sniper zou je echt geen airflow problemen mogen hebben.

Weet je trouwens zeker dat het je NB is? Als je echt weinig ruimte hebt (en bang bent je vidkaart ofzo aan te raken terwijl hij aanstaat) wachten tot je weer die temp krijgt, knopje op je voeding indrukken. En direct voelen.
Brand je hierbij je fikken dan is er iets mis, voelt hij gewoon "warm" aan. Dan heb je de volgende mogenlijkheden:
1, Sensor is niet helemaal geweldig (komt vrij vaak voor)
2, Je "temp2" is iets anders als de NB. In dit geval zou ik maar snel uitzoeken wat :+

[ Voor 48% gewijzigd door D4NG3R op 26-06-2010 21:20 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:35

M2M

medicijnman

het overklokken van je cpu brengt vaak ook wat extra warmte voor je northbridge mee, maar inderdaad, de kans is groot dat er weinig airflow rond de heatsink op de NB te vinden is. Zeker met aftermarket koelers die nogal vage airflow systemen hebben (in tegenstelling tot top-->down, van links naar rechts) komt het nogal eens voor dat de northbridge warm wordt. Iets wat je trouwens ook zag met nogal onzuinige chipsets, bijvoorbeeld de nvidia 6xx serie.

Wat je er aan kunt doen? gewoon een fannetje er op richten. Niet te moeilijk doen, desnoods hang je 'm zwevend op. Je bent tweakert of niet :). De backplate van je videokaart + dubbelzijdige tape doet bij mij ook altijd wonderen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 20:26

epic_gram

undercover moderator

80 graden is niet iets om je zorgen over te maken, maar misschien wel handig om er wat aan te doen. Kijk ook in je bios of je niets raars hebt ingestelt. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fangfang
ik heb als maatregel de side-pane fan erop gezet van 200mm

die had ik in het begin eraf gehaald omdat ik dacht dat ik het niet nodig zou hebben, mooi niet dus!

mar dat veranderd aan temp ook nie veel

ik heb een foto gemaakt, maar wist nie hoe je die moest toevoegen aan dit forum, noob I know...

dus hier een link:

http://picasaweb.google.c...60/Pc#5487405402054921778
http://picasaweb.google.c...60/Pc#5487405407658260498

hier kan je goed zien het de heatsink gesandwiched word :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je hebt toch ook gewoon van die speciale fannetjes die je op je NB kan prikken in plaats van zo'n koelblokje.. kijk daar eens naar, en anders kun je altijd nog je videokaart in het onderste slot plaatsen zodat er wel wat lucht bij kan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 15:33
Gesandwitched, maar er komt ook lucht langs van de CPU fan. Ik denk dat of er niet goed/genoeg koelpasta tussen zit, of er toch iets met de sensor aan de hand is. Als je de PC direct opstart en naar de BIOS gaat, geeft hij daar ook al 80 graden aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lijkt me toch apart dat er te weinig koelpasta op zou zitten aangezien het gewoon een standaard koelblokje is.. (het zou natuurlijk altijd kunnen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 15:33
Tsja, sommige mobo's verlaten defect de fabriek. Moet ook niet kunnen maar het gebeurt toch... Maar de kans is inderdaad wel erg klein, heb het zelf nog nooit meegemaakt tenminste. Daarom gok ik op de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fangfang
@ Frank_B: er komt geen lucht van de cpu koeler

de zalman blaast alle lucht in een rechte lijn naar exchaust fan aan de achterkant, er wordt bijna geen lucht zijwaarts geblazen.

2 vragen die nu heb:

stel ik kan mijn video kaart in de 2e pci-express steken, maar deze draait op x4. maar ook als als de eerste niet bezet ik vraag me af...

bovendien is het heel mss mijn VRM, omdat dit toch een budgetbordje is deze niet voorzien van een koelblokje . Dat zou de grote tempratuurverschillen verklaren tussen de verschillende onderdele op de mobo, delen jullie deze mening?
kan ik deze zomaar aanraken als mijn pc aanstaat? denk het niet toch?

Afbeeldingslocatie: http://gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3517#ov
Pagina: 1