RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White
wat heb je zelf aan onderzoek gedaan? zoek op benchmarks van de cpu's waar je het over hebt en kies degene die voor jouw doeleinden de beste resultaten geeft.
en als 3e. een i3 530 is nieuwer dan een i5 750.
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Gevaarlijke uitspraak. Single thread is de i3 sneller. Alleen specifiek video rendering achtige zaken is de Athlon sneller. Daarnaast is het energieverbruik een stuk lager van de i3:StefanvanGelder schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 14:49:
Als je keuze op en Core i3 530 valt is de Athlon II 635 van AMD een veel betere keuze qua prijs/kwaliteit, daarnaast bieden de AMD moederbord meer features voor hetzelfde geld (Denk aan USB 3.0 en SATA 600)
http://www.anandtech.com/bench/Product/122?vs=118
Overige zijn de AMD moederborden met dergelijke features ook pas vanaf 100 euro beschikbaar. Indien je een standaardgebruiker bent, beetje internetten, mailen en een spelletje spelen, maakt het niet uit welke processor je neemt.
Overigens zijn de verschillen tussen de desktopprocessoren (dus even afgezien van de Atom e.d.) veel minder klein/relevant dan men wil doen geloven. In iedergeval is het verschil vaak alleen meetbaar via een specifieke benchmark. Alleen voor specifieke doelgroepen zoals bv. videobewerking of high end gaming is het zinvol om naar een juiste processor te gaan kijken.
Even verbeterd.Erwin1967 schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 15:25:
[...]
Alleen specifiek video rendering achtige zaken alle multithreaded programma's en multitasking is de Athlon sneller.
Niet, vanaf de 80 euro of zo kan je al prima moederborden met 870-chipsets krijgen. Is voor een gemiddelde gebruiker niet nodig, dus een 770-chipset voldoet prima en die zijn vanaf ~50 euro te krijgen, terwijl P55 van de i3 en i5 bij de ~80 begint.Overige zijn de AMD moederborden met dergelijke features ook pas vanaf 100 euro beschikbaar.
Je wilt toch het beste kopen voor je geldIndien je een standaardgebruiker bent, beetje internetten, mailen en een spelletje spelen, maakt het niet uit welke processor je neemt. Wil je USB3 bij intel dan ben je minstens 115,- kwijt.
[ Voor 11% gewijzigd door bwerg op 26-06-2010 15:48 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Bouw gewoon zelf een systeem, dat is veel goedkoper en beter. Voor je budget, ongeveer 650 E heb je een veel betere zelfbouw pc.
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Aanpassen van een quote is niet netjes, zeker niet als er informatie wordt toegevoegd om mijn stelling te ontkrachten zodat het lijkt alsof ik het gezegd heb (zie opmerking op Intel USB 3).
On topic:
Mijn reactie was bedoeld voor het statement dat een AMD moederbord met USB 3.0 e.d. veel goedkoper zou zijn. Dat is dus niet waar. Een dergelijk bord kost ook minimaal 95 euro. Zie je daar van af kun je uiteraard wel goedkoper uit zijn. Uiteindelijk praat je bij de USB 3 optie over een prijsverschil van 15 euro op een totaalprijs van een machine van 500 euro? In mijn ogen niet interessant.
Ik zou voor de i3 kiezen omdat deze minder energie verstookt en dus minder gekoeld en stiller kan zijn. Dat is niet onbelangrijk als hij bijvoorbeeld in een woonkamer komt te staan.
Psst ----> pricewatch: Gigabyte GA-770TA-UD3 sata-600 en USB 3.0 voor 80 euroErwin1967 schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 22:51:
[...]
Aanpassen van een quote is niet netjes, zeker niet als er informatie wordt toegevoegd om mijn stelling te ontkrachten zodat het lijkt alsof ik het gezegd heb (zie opmerking op Intel USB 3).
On topic:
Mijn reactie was bedoeld voor het statement dat een AMD moederbord met USB 3.0 e.d. veel goedkoper zou zijn. Dat is dus niet waar. Een dergelijk bord kost ook minimaal 95 euro. Zie je daar van af kun je uiteraard wel goedkoper uit zijn. Uiteindelijk praat je bij de USB 3 optie over een prijsverschil van 15 euro op een totaalprijs van een machine van 500 euro? In mijn ogen niet interessant.
Ik zou voor de i3 kiezen omdat deze minder energie verstookt en dus minder gekoeld en stiller kan zijn. Dat is niet onbelangrijk als hij bijvoorbeeld in een woonkamer komt te staan.
Verder als je een pc zoekt voor games zijn 99% van de standaard HP/Acer/Packard bell zooi al ongeschikt omdat er gewoon geen fatsoenlijke videokaart in zit.
Voor hetzelfde geld als die pre-built systemen krijg je een 2x zo snel zelf-bouw systeem.
Een systeem dat je zelf samenstelt kan je ook door de webshop in elkaar laten zetten moet dat nodig zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Redblader op 26-06-2010 23:05 ]
Zou best kunnen, maar bij een webshop komen er nog verzendkosten bij. Daarnaast was de voorraad slechts 1. Ik heb voor mijn prijzen bij alternate gekeken. Ik weet het, die is ook niet de goedkoopsteRedblader schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 22:59:
[...]
Psst ----> pricewatch: Gigabyte GA-770TA-UD3 sata-600 en USB 3.0 voor 80 euro.
Of een PC van HP/Acer/Packard geschikt is weet ik niet want het hangt er helemaal vanaf wat je ervan verwacht. Een gamer die perse de allerhoogste framerates wil hebben met alle opties aan, dan heb je gelijk. Ik ken ook mensen die veel spelen en dat doen op 'middelmatige' hardware en veel lol hebben. Dus wat heb je er voor over?
Mijn advies zou zijn, heb je weinig ervaring met het bouwen van een systeem koop een kant-en-klaar systeem bij een gerenomeerde winkel, eventueel met betere videokaart. Scheelt een hoop ellende. Als ik de forum hier bekijk hebben mensen toch heel veel problemen met bijvoorbeeld geheugen dat niet goed samenwerkt met het moederbord.
Heb je wel ervaring en vind je het leuk om iets samen te stellen en heb je de kennis/geduld/geld om eventuele problemen op te lossen? Stel dan zelf een systeem samen. Of dat uiteindelijk goedkoper is, ik denk het niet (wel eerlijk zijn om alle kosten mee te nemen zoals b.v. windows licentie). Het geld wat je er eventueel mee zou kunnen verdienen valt weer weg door de tijd die je erin moet steken. Ik zie het bouwen ook als een onderdeel van de hobby.
De Packard Bell van de TS is trouwens helemaal niet zo duur. Het zou behoorlijk puzzelen worden om deze voor rond de 600 euro zelf samen te stellen (i5 750, 4GB, 1TB disk, kast/voeding, videokaart)
[ Voor 5% gewijzigd door Erwin1967 op 26-06-2010 23:47 ]
Als je een systeem laat samenstellen bij een webshop en hem door de webshop in elkaar laat zetten dan krijg je gewoon zoveel meer waar voor je geld en je computer wordt dan ook gewoon in elkaar gezet thuis geleverd, klaar voor gebruik (eerst windows installeren dat welErwin1967 schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 23:39:
[...]
Zou best kunnen, maar bij een webshop komen er nog verzendkosten bij. Daarnaast was de voorraad slechts 1. Ik heb voor mijn prijzen bij alternate gekeken. Ik weet het, die is ook niet de goedkoopste![]()
Of een PC van HP/Acer/Packard geschikt is weet ik niet want het hangt er helemaal vanaf wat je ervan verwacht. Een gamer die perse de allerhoogste framerates wil hebben met alle opties aan, dan heb je gelijk. Ik ken ook mensen die veel spelen en dat doen op 'middelmatige' hardware en veel lol hebben. Dus wat heb je er voor over?
Mijn advies zou zijn, heb je weinig ervaring met het bouwen van een systeem koop een kant-en-klaar systeem bij een gerenomeerde winkel, eventueel met betere videokaart. Scheelt een hoop ellende. Als ik de forum hier bekijk hebben mensen toch heel veel problemen met bijvoorbeeld geheugen dat niet goed samenwerkt met het moederbord.
Heb je wel ervaring en vind je het leuk om iets samen te stellen en heb je de kennis/geduld/geld om eventuele problemen op te lossen? Stel dan zelf een systeem samen. Of dat uiteindelijk goedkoper is, ik denk het niet (wel eerlijk zijn om alle kosten mee te nemen zoals b.v. windows licentie). Het geld wat je er eventueel mee zou kunnen verdienen valt weer weg door de tijd die je erin moet steken. Ik zie het bouwen ook als een onderdeel van de hobby.
Over die geheugen poblemen, 9/10 keer komt dat door overclock geheugen ofzo en kingston valueram werkt eigenlijk altijd wel.
Trouwens een hoop ellende besparen door bijvoorbeeld gewoon een HP te kopen hoeft helemaal niet, de garantie afdeling is echt prut daar (eigen ervaring) en over acer hoor je ook genoeg.
Dat vind ik de laatste jaren dus vies tegenvallen. Bij Asus moederborden is het een en al ellende. De lijsten met geschikt geheugen zijn voor de goedkopere borden (<100 euro) juist verouderd en erg kort. Ik heb een P5K Pro moederbord met 2GB die ik niet meer kan upgraden qua geheugen.Redblader schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 23:46:
[...]
Over die geheugen poblemen, 9/10 keer komt dat door overclock geheugen ofzo en kingston valueram werkt eigenlijk altijd wel.
Als geheugen niet in de lijst met compatible geheugen staat dan zegt dat niks, die lijst bestaat uit geheugen dat ze getest hebben maar ze hebben lang niet alles getest.Erwin1967 schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 23:51:
[...]
Dat vind ik de laatste jaren dus vies tegenvallen. Bij Asus moederborden is het een en al ellende. De lijsten met geschikt geheugen zijn voor de goedkopere borden (<100 euro) juist verouderd en erg kort. Ik heb een P5K Pro moederbord met 2GB die ik niet meer kan upgraden qua geheugen.
En nogmaals, Kingston ValueRam werk zowat altijd wel.
Dude, dat heb je ook gezegdErwin1967 schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 22:51:
[...]
Ja, wel dus.On topic:
Mijn reactie was bedoeld voor het statement dat een AMD moederbord met USB 3.0 e.d. veel goedkoper zou zijn. Dat is dus niet waar.
Minimumprijzen voor een kwalitatief goed moederbord, grofweg:Een dergelijk bord kost ook minimaal 95 euro. Zie je daar van af kun je uiteraard wel goedkoper uit zijn. Uiteindelijk praat je bij de USB 3 optie over een prijsverschil van 15 euro op een totaalprijs van een machine van 500 euro? In mijn ogen niet interessant.
AMD: 50,-
AMD met USB3: 80,-
Intel: 80,-
Intel met USB3: 100,-
Alleen is de standaardkoeler van AMD stiller. dus dat gaat helemaal niet op.Ik zou voor de i3 kiezen omdat deze minder energie verstookt en dus minder gekoeld en stiller kan zijn. Dat is niet onbelangrijk als hij bijvoorbeeld in een woonkamer komt te staan.
En over het geheugen: KVR staat bijna altijd wel in de QVL en is vaak ook het goedkoopste, dat is niet de grootste zorg bij zelfbouw/webshop-assemblage.
[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 27-06-2010 10:03 ]
pricewatch: AMD Athlon II X4 620
pricewatch: Gigabyte GA-770TA-UD3
pricewatch: OCZ Gold OCZ3G8004GK
pricewatch: Asus EAH5770/2DI/512MD5
pricewatch: Asus Vento TA-B11 Zwart
pricewatch: Antec Basiq BP350
pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
pricewatch: Sony Optiarc AD-7240S Zwart
510 euro ongeveer, nou plus een licentie van windows zit je op de 590 euro, en tobo en muis heb je voor een tientje bij de Mediamarkt. Hiervoor heb je een veel beter systeem om te gamen dan die twee systemen in de TS, en het is zelfs iets goedkoper. Mocht het toch te duur zijn dan kan je altijd nog een kleinere harddisk nemen, een 5750 ipv een 5770, een goedkopere mobo, enz. Ja er zit geen i5 in, maar voor gamen is de graka het belangrijkst, dus ik heb een iets goedkopere cpu genomen en een duurdere graka, hiermee haal je uiteindelijk meer frames.
edit: komt nog bij dat je hiermee kwaliteit hebt in bijvoorbeeld je voeding en je moederbord, wat vaak ver te zoeken is bij OEM machines.
Kan iemand mij vertellen hoe ik zo'n pricewatch lijstje kan maken?
[ Voor 10% gewijzigd door epic_gram op 27-06-2010 10:15 ]
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Maak een winkelmandje aan, stop die producten erin en klik dan bij het winkelmandje op "genereer RML".epic_fail schreef op zondag 27 juni 2010 @ 10:11:
Kan iemand mij vertellen hoe ik zo'n pricewatch lijstje kan maken?
Eisen zijn in iedergeval:
i5-750 cpu of vergelijkbare kwaliteit
goeie videokaart , zat te denken aan ati HD 5770 of is de HD 5450 ook goed voor gamen?
4gb werkgeheugen
500gb tot 1tb HD
Hij zal het af en toe gaan gebruiken voor games. Maar moet natuurlijk wel de huidige games goed kunnen draaien. En voor de rest internetten, itunes, paar andere applicaties, maar niet hele zware. Is het dan wel nodig om de i5 750 te nemen? Of is het gewoon goed om het er standaard in te hebben om een beetje toekomst bestendig te zijn?
en ja een budget van max 800/ 850 euro.
[ Voor 34% gewijzigd door Pablo11392 op 27-06-2010 12:53 ]
@ epic fail, de 620 is al niet echt meer, de 635 kost nauwelijks meer en is beter leverbaar.
[ Voor 7% gewijzigd door Stefanovic45 op 27-06-2010 13:08 ]
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Iedereen, inclusief TS, weet dat je voor systeemadvies in de [BBG aanschaf] topics moet zijn. Ik ben dan ook not amused dat niemand de moeite heeft genomen TS daar op te wijzen of een TR aan te maken, maar gewoon lekker doorpost.
Dit topic is gesloten.
![]()