Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet helemaal zeker waar dit topic thuishoort, maar dit lijkt mij de meest geschikte plek :) Ik heb onlangs een moederbord overgenomen van een medetweaker met de mededeling dat het geluid het niet deed. Bij het stofvrij maken van het bordje met een zachte langharige kwast kwamen er rond de Realtek chip twee onderdeeltjes los. Die moeten dus zo los gezeten hebben dat zelfs perslucht ze los had gekregen.

Ik heb twee onderdeeltjes (naar mijn weten alles wat los kwam) teruggevonden en ik denk dat ik misschien de grootste nog wel terug zou kunnen solderen, met wat prutswerk. Maar de kleinste is echt te klein voor mij. Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?

Ik heb wat rondgesnuffeld en ik kwam de mogelijkheid iets te solderen met een heteluchtsoldeerbout. Ik heb daar geen ervaring mee, maar zou dat een goede optie zijn? Op zich hoeven de onderdeeltjes alleen maar weer vastgesoldeerd of gereflowed te worden, verder is alles zoals het was.

Ik weet trouwens vrij zeker, maar niet 100% zeker waar het kleinste onderdeeltje vandaan kwam. Als iemand een Asus A8N-SLI heeft en een detailopname van hetzelfde stuk van het moederbord zou kunnen maken zou me dat daarbij erg helpen :)

Losgekomen onderdeeltjes Asus A8N-SLI

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2010 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Pincet en soldeerbout met hele fijne punt red je dat makkelijk mee. Weet alleen niet of die onderdelen nog een bepaalde richting hebben...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:16
Of wikkel een stukje koperdraad om je bout zodat je een kleinere punt hebt.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
Als je in de buurt woont mag je met het mobo,de onderdeeltjes en een fles wijn langskomen.

Anders:

Of hetelucht.

Of:

Eilandjes vertinnen en bij voorkeur 2 ESD-veilige bouten met SMD punt en gewoon ertussen klemmen. Niet te lang opstoken en erin drukken.
Anders werkt de tinkloddermethode , en daarna het overtollige tin met litze lozen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien komt het niet echt over op de foto, maar dat kleinste onderdeeltje is écht heel klein. Ik heb al twee keer gehad dat ik dacht dat het onderdeeltje uit het doosje waar ik 'm in bewaar verdwenen was, omdat het gewoon zo klein is. 1 bij 0,5 mm haalt het niet.
DP Kunst schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 01:00:
Pincet en soldeerbout met hele fijne punt red je dat makkelijk mee. Weet alleen niet of die onderdelen nog een bepaalde richting hebben...
Ja, dat zat ik me ook nog af te vragen. Ik weet niet precies wat het zijn.

Edit: jullie posten sneller dan ik :p

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2010 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:07
Er staat "AC". Als ik naar andere onderdelen kijk dan zullen dit dus condensatoren zijn. Ik zie geen aanduiding op de print dus waarschijnlijk kan je er van uit gaan dat er geen polariteit is.

Dat grote component zou ook een weerstand kunnen zijn overigens, zie "AR".

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad, het lijkt me een C en een R. Prima te solderen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een wat duidelijker plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DUk4LbOz4r7HzO3RFx6wCjMk/full.jpg

Er lijkt te staan:

Geel: AR850
Groen: AC9
Blauw: AC1003

Nou ben ik hier niet erg thuis in, dus ik moet zeggen dat ik niet weet wat precies waarbij hoort en wat het inhoudt.

Leesmateriaal is ook welkom trouwens :) Ik kan zo snel ook niets vinden over de betekenis van één en ander, maar dat soort spul is altijd goed leesvoer.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2010 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
Hete lucht heb je de kans dat je de rest van je componenten wegblaast. Je kan op de eilandjes natuurlijk ook gewoon een grotere component plaatsen, moet je alleen wel even achterhalen wat de waarde is. Vaak staat dat er keurig op. Anders even meten.

Als er polariteit is, zie je meestal wel een streepje om de component.

Solderen lijkt meestal moeilijker dan het is, als je nog oude punten hebt, kan je met een vijl gewoon een scherp puntje maken. Beetje voorvertinnen, dat is meestal al voldoende.

Ik heb met de tinkloddermethode ook al een paar keer complete geheugenchips vervangen.

Die nummers op het mobo lijken mij gewoon nummertjes, zeker geen waarden. Ze lopen namelijk zo braaf op, en de waarden zouden erg raar zijn.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
Die kleinste lijkt me 0603 of 0402 van formaat, dat zijn idd wat lastige om te solderen. Ze zijn zo klein dat de punt van je pincet bijna te groot is om ze vast te nemen, en als je de ene kant soldeert gaat de warmte er zo snel door dat de andere kant mee smelt.
Als je em netjes terug op zijn plaats kan zetten, en met een punt van je pincet in het midden em zachtjes vastdrukt, kan je em aan een kant solderen. Veel kans dat de andere kant ook mee smelt, maar voor de zekerheid ook de andere kant eens aanstippen. Pincet niet lossen tot het voldoende afgekoeld is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, na een lange vakantieperiode en verantwoordelijkheden elders ben ik toch weer bezig met dit project. Ik zit nog steeds erg te twijfelen of ik zelf een poging zal gaan wagen de boel terug te solderen (met de nodige investeringen die daar aan vast zitten) of dat ik meekijk als ik iemand anders vraag het te doen.

Vooralsnog is het voor mij belangrijk om te bepalen of de onderdeeltjes een bepaalde richting hebben. Ik kan geen streepjes ontdekken die dat suggeren, maar de kleinste is zo klein dat dat met het blote oog lastig te zien is (zelfs met mijn redelijk goede ogen). Daarom heb ik een detailopname van beide onderdelen gemaakt. Ze lijken in ieder geval allebei aan beide kanten blanco/bruin te zijn.

Losse onderdeeltjes moederbord
Mistraller schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 01:28:
Solderen lijkt meestal moeilijker dan het is, als je nog oude punten hebt, kan je met een vijl gewoon een scherp puntje maken. Beetje voorvertinnen, dat is meestal al voldoende.

Ik heb met de tinkloddermethode ook al een paar keer complete geheugenchips vervangen.
Bedoel je met de tinkloddermethode de methode die jij omschrijft (vijlen etc.)?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2010 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je hebt gelijk; het zijn keramische (iirc) condo's, ze hebben iig geen plus of min dus hoe-om je ze eropsoldeert boeit niet.
De 'tinkloddermethode' verder is alleen van toepassing op ICs, daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de oude soldeertin van die onderdelen en moederbord haalt zou je de onderdelen ook eerst vast kunnen lijmen en dan pas gaan solderen.

Dan blijven ze tenminste wel op de plaats bij het bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sprite_tm schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 20:53:
Je hebt gelijk; het zijn keramische (iirc) condo's, ze hebben iig geen plus of min dus hoe-om je ze eropsoldeert boeit niet.
De 'tinkloddermethode' verder is alleen van toepassing op ICs, daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.
Dat zou al gigantisch schelen in de complexiteit van het hele verhaal. Nu hoorde ik iemand anders ook over het risico dat lagen van het moederbord of andere onderdelen loskomen door het solderen. Is dat een reëel risico, als je met enig beleid de onderdeeltjes zo vlot mogelijk vastsoldeert?
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 22:16:
Als je de oude soldeertin van die onderdelen en moederbord haalt zou je de onderdelen ook eerst vast kunnen lijmen en dan pas gaan solderen.
Is het niet gewoon makkelijker die oude tin te gebruiken en te verwarmen om zo de onderdelen weer vast te zetten? Of zeg ik nu iets heel geks?
Dan blijven ze tenminste wel op de plaats bij het bakken.
Met bakken bedoel je gewoon solderen? Of reflowen/hetelucht o.i.d.?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Gewoon even eerst de vlakjes waar ze op moeten komen even aantikken met nieuwe tin, klein beetje is genoeg (dat het net een beetje bol staat, geen kloddertje dus), component erop, nog een keer kort aantikken (zonder nieuwe tin) en ze zitten erop. Probeer anders eerst eens hoe simpel je een smd component op een testvlakje soldeert. Met een goede punt is het echt niet zo moeilijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Mistraller op 13-10-2010 23:35 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 22:11

TheBorg

Resistance is futile.

Het lijkt erop dat de "soldeereilandjes" met de onderdelen er mee af zijn gekomen. Ook lijken de onderdelen ernaast beschadigd te zijn. De foto is eigenlijk net te klein om het goed te kunnen beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheBorg schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 23:39:
Het lijkt erop dat de "soldeereilandjes" met de onderdelen er mee af zijn gekomen. Ook lijken de onderdelen ernaast beschadigd te zijn. De foto is eigenlijk net te klein om het goed te kunnen beoordelen.
Op welke foto en onderdeeltjes doel je? Die foto kan ik wel even wat groter uploaden. Ik heb zeer minitieus naar overige schade gezocht en heb die niet kunnen ontdekken, maar misschien zie ik wat over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja als het metalen 'plaatje' waar het component op komt te liggen er nog gewoon op zit is er niets aan het handje ;). Anders wordt het stunten met zilverlijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met bakken bedoel ik idd solderen.

Het lastige met die hele kleine onderdelen is dat ze aan je soldeerpunt blijven plakken.
En omdat je nog nooit zoiets kleins gesoldeerd hebt wordt dat een frustrerende bezigheid.

Door het lijmen blijft het onderdeeltje op de print zitten en hoef je alleen maar met de soldeerbout de soldeervlakjes even aan te tippen. Wel eerst een beetje tin op je punt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 23:53:
Mja als het metalen 'plaatje' waar het component op komt te liggen er nog gewoon op zit is er niets aan het handje ;). Anders wordt het stunten met zilverlijm.
Op alle plekken waar de onderdelen zaten zit nog een plukje soldeer, dat moet wel goed komen denk ik. Eéntje is een beetje vlak/kaal, maar niet tot op het niveau dat ik het idee heb dat daar geen soldeer meer aan vast te krijgen is.
Verwijderd schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 00:10:
Door het lijmen blijft het onderdeeltje op de print zitten en hoef je alleen maar met de soldeerbout de soldeervlakjes even aan te tippen. Wel eerst een beetje tin op je punt doen.
Heb je dan geen kans dat je een isolerende laag van lijm opbouwt? Of brand/smelt je die daarna weer weg? Met dat grote onderdeel zie ik deze methode wel werken inderdaad, maar bij dat kleine gevalletje zal er overal lijm zitten, hoe voorzichtig je ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het gaat hier niet om soldeer, maar om het eilandje onder het soldeer. Dat is een dun laagje metaal.
Als het soldeer echter nog aanwezig is, is het eilandje er ook nog.

Qua tweede vraag: daarom dus zilverlijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Mja, IMO kun je het beste naar de dichtstbijzijnde tweaker rennen die het even voor je doet. 0402 soldeer je niet zonder fijne punt en een beetje ervaring, anders gaat hij 10x tombstonen voordat je het eindelijk voor elkaar krijgt, en in de tussentijd heb je een hoop kans dat het e.e.a. losgewrikt of -gebakken is.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

With stupid. TS, als je in de buurt woont (Leiden) moet je maar even DMen. Kost je wel een biertje, maar dat terzijde :>.

[ Voor 24% gewijzigd door Boudewijn op 14-10-2010 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik keek er wel naar uit om zelf aan de slag te gaan, maar als mensen met meer ervaring zeggen dat het (te) lastig wordt dan moet ik misschien maar niet te eigenwijs gaan doen. Er valt voor mijzelf nog genoeg te klussen aan dit mobo.

Ik ga eens even bedenken wat nu handig is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2010 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Uiteraard gebruik je ook een puntige pincet om het onderdeel eventjes vast te houden bij het aantikken met de soldeerbout. Liggen vaak voor een habbekrats in de rommelbak van de bouwmarkt, en ook die kan je zo dun en puntig vijlen als je nodig acht. (evt met slijpmachientje of dremel)

Als de vlakjes wegzijn is er ook geen enkel probleem. Je volgt het spoor tot het eerstvolgende punt (bv een ander smdje, en zet het onderdeel daartegenaan. Aan het andere contact van de smd soldeer je een dun draadje, waarmee je het spoor overbrugt.

Maar dat lijkt hier niet het geval te zijn.

Ik heb daar inmiddels redelijk wat spullen voor (extra dun soldeertin, speciaal dun draad voor draadbruggen, etc)

Maar ik soldeer dan ook regelmatig een SMD printje in elkaar.

Ik denk dat het in 2 minuutjes gebeurd moet zijn om die dingen erop te zetten. Ik wil het ook wel doen evt. (Regio Oss eo.)

---------------

Pagina: 1