Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een Olympus E400D camera. Nu ben ik van plan om een flitser daarvoor te kopen. Ik heb wat research gedaan en ik kom dan tot de volgende twee opties;

- Metz 48AF-1
- Olympus FL36r

Qua prijs verschillen beide modellen niet veel van elkaar. Verschil is dat de Metz een hoger richtgetal heeft (48 tegenover de 36 van de Olympus), de lock van de Metz niet grotere omni-bounces kan dragen (gebruik ik die uberhaupt vraag ik me af) en de Metz via de flitser wordt ingesteld. Bij de Olympus kan dit via het display van de camera zelf.

Op zich lijkt de Olympus mij een goede keuze. Uit de informatie die ik tot nu toe heb gevonden kan ik ook geen verdere verschillen vinden. Wat ik me enkel afvraag, is er een duidelijk verschil waarneembaar tussen de richtgetallen van beide flitsers waardoor ik een keuze voor de een of de ander zou moeten maken.

Heeft er overigens iemand ervaring met een van deze twee flitsers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:16

Rannasha

Does not compute.

Ik heb zelf niet zolang geleden voor dezelfde keus gestaan en ik ben uiteindelijk voor de Metz gegaan. De argumenten voor de Metz zijn dat deze krachtiger is en een stuk snellere recharge heeft (de FL36r is best traag op dat gebied). Daarnaast hebben ze dezelfde features: wireless TTL, high-speed-sync, etc... Het richtgetal is een-derde hoger, dat betekent dat je een-derde verder weg kunt flitsen. Let op dat een klein gedeelte van deze winst verloren gaat omdat de Metz gemaakt is voor de 3:2 verhouding van APS-C sensoren. Op een 4:3 camera wordt er dus een iets breder stuk verlicht dan daadwerkelijk nodig is. Maar dit effect is niet erg groot.

De interface van de Metz schijnt wat minder handig te zijn, maar ik heb er zelf niet veel last van. Als je de flitser in TTL stand hebt staan dan is het enige wat je regelmatig wil aanpassen de flash exposure compensation en dat kan gewoon via de camera, al doe ik het zelf via de flitser, gezien je het daar met minder knop-indrukken voor elkaar krijgt.

Daarnaast is de bouwkwaliteit van de Olympus beter, schijnt het. Maar de Metz zit prima in elkaar.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannymanny
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-08 11:25
Ik heb ook de Metz gekozen ( bij een e-520); wel tevreden. Interface niet erg intuitief idd maar het went.
Voordeel is volgens mij ook dat de Metz 4 aa batterijen neemt itt 2 voor de Olympus; dus snellere recharge en langere gebruiksduur

mannymanny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:19
Species5618 schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 18:17:
Het richtgetal is een-derde hoger, dat betekent dat je een-derde verder weg kunt flitsen.
Uit de handleidingen van de flitsers

Bij de richtgetal van de Olympus is onduidelijk bij welk ISO het gemeten is, wel bij hoeveel mm:

Afbeeldingslocatie: http://www.fototool.nl/uploaded/users/09cc9bb8891c8e6c3bd9ff11e1c54aaa.jpg

Bij de Metz staat het wel duidelijk vermeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.fototool.nl/uploaded/users/2b9857d67c9149da6124956cecaa9c73.jpg

Whereof one cannot speak, one must remain silent.