Toon posts:

Onderzoek motieven shootergames (enquête van 5 minuten)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste gamers,

Er is reeds massa's geschreven over de (zogezegd schadelijke) effecten van shootergames, maar vreemd genoeg hebben onderzoekers zich tot nu toe nog maar zelden afgevraagd wat de motieven zijn voor het spelen van dit gamegenre.

Ik ben masterstudent aan de K.U.Leuven en mijn thesis draait volledig rond dit onderwerp. Dus heb je enige ervaring met het spelen van shootergames (hoeft echt niet veel te zijn), dan zou je mij een énorm plezier doen met mijn enquête in te vullen. Het neemt slechts een dikke vijf minuten tijd in beslag (en het enige wat je moet doen is bolletjes aanklikken en drie keer een getalletje invullen).

Link enquête Shootergames

Alvast bedankt!

Edit: Aangezien ik heb moeten vaststellen dat het middelbaar/voortgezet onderwijs in Nederland anders is dan in België, hier nog een extra woordje uitleg;

Lager middelbaar onderwijs = 13- 15 jaar
Hoger middelbaar onderwijs = 16 - 18 jaar
ASO = Algemeen Secundair Onderwijs (Is de hoogste, meest theoretische vorm van onderwijs)
TSO = Technisch Secundair Onderwijs (Is iets gemakkelijker, theorie is hier iets lichter en je krijgt ook een deel praktijkvakken)
BS0 = Beroeps Secundair Onderwijs (lichtere theorie, redelijk veel praktijkvakken, je wordt direct voorbereid voor de arbeidsmarkt)

P.S. Ik heb toestemming gekregen van de mods om deze topic te openen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-08 11:49
Ingevuld voor je!
Veel geluk met de rest van je onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielmolenaar
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-05 13:12
Oh, noteer 1 18jarige die ipv "Andere" Hoger Middelbaar Onderwijs doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-09 22:54

Compizfox

Bait for wenchmarks

En wat is 2e jaar Gymnasium in Belgie?

Gymnasium dus het hoogste niveau middelbaar/voortgezet onderwijs in Nederland. 2e jaar, ben dus 14 jaar oud ;)

Lagere school wordt dat dan dus? ( 'Jullie' hebben maar 1 vorm/niveau middelbaar onderwijs? :o )

EDIT:

Lagere school maar ingevuld, wilde verder met de enquête :P

[ Voor 36% gewijzigd door Compizfox op 25-06-2010 17:17 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 16:38:
ASO = Algemeen Secundair Onderwijs (Is de hoogste, meest theoretische vorm van onderwijs)
Meest theoretisch als in erg beperkte labo's en helemaal niet gericht op bv ingenieursopleidingen. Als je geen techniek zoals dat in praktijk toegepast wilt zien, dan is ASO een mogelijkheid.
TSO = Technisch Secundair Onderwijs (Is iets gemakkelijker, theorie is hier iets lichter en je krijgt ook een deel praktijkvakken)
In TSO heb je IW waar je de wiskunde en wetenschappen van ASO neemt, maar de TSO-klassering zorgt er wel voor dat de praktijkkant niet "achterlijk" is. Labo chemie bij ASO is naar een plastic experimenteerdoos kijken hoe de leraar een proefje voordoet en bij TSO sta je in een labo waar je de proeven zelf uitvoert. Elektriciteit ziet bij ASO erg speelgoedachtig eruit en bij TSO heb je een degelijke labo om motoren aan te sturen, generator aan het net synchroniseren en andere dingen uit te voeren. Er is een wereld van verschil in het niveau van elektriciteit, mechanica, technisch tekenen,... IW kan bij ASO geklasseerd worden, maar de TSO-labo's verliezen is een te zware prijs zodat IW bij TSO blijft.

Als je een cursus elektriciteit voor 3de of 4de TSO in een bachelor loslaat, dan lachen de ex-TSO elektriciteit/elektronica ermee en de helft van ex-ASO struikelt over zo'n cursus. Onder andere omdat ze maar niet willen begrijpen dat je draadjes in een schema kan volgen. Een ASO'er die een technische tekening van een machineonderdeel maakt, heeft geen benul van zinnige maten omdat hij niet weet welke maten een draaier, frezer,... nodig hebben om een werkstuk te produceren. Als je met een draaibank, freesmachine,... en de meetinstrumenten gewerkt hebt, dan weet je dat. Je kan met juiste of verkeerde mindset aan een technische opleiding beginnen.

De gewone A2 zoals elektromechanica zitten tussen theorie en praktijk. Als je een machineonderdeel ontwerpt, dan komen er ook berekeningen erbij kijken. Er wordt in 1 van de 8 uren wiskunde in de IW even veel leerstof gegeven als in 5 uren tijd (hele week) in de gewone A2. IW gaat 5x sneller en krijgt 8x meer. Dat was mijn ervaring toen ik van 6 IW naar 6 elektronica ging.

Bij technieken schuift de praktijk naar het voorgrond. Bij elektrische installatie-technieken moet je ook de lettercodes van kabels vanbuiten leren, terwijl zoiets voor elektriciteit/elektronica niet echt van toepassing is.
BS0 = Beroeps Secundair Onderwijs (lichtere theorie, redelijk veel praktijkvakken, je wordt direct voorbereid voor de arbeidsmarkt)
Voornamelijk praktijk en moeilijkste wiskunde is procentberekening zodat er correct met de BTW omgegaan wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door rapture op 25-06-2010 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:48

mendel129

Radioactivator

Ingevuld :-)

Is 25 juni niet een beetje laat? ^^

Bringer of heat, food and silence!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mendel129 schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 17:10:

Huh?

Trouwens, dit lijkt me niet heel positief:
<!--[if !supportAnnotations]--> <!--[endif]-->

(Staat boven de vragen bij mij op tweede blad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 16:31
*Duid op volgende schaal aan wat je het meeste speelt; Offline multiplayer shooters of Online Multiplayer Shooters?

Aparte vraag dat, offline multiplayer shooters... die ken ik niet eigenlijk...

Dat kan natuurlijk op zo'n kastje aan de tv....

[ Voor 12% gewijzigd door Taartvarken op 26-06-2010 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Offline MP shooters, betekent dat niet gewoon singleplayer Co-op? Zoals je bij CoD5 bijvoorbeeld hebt?

In elk geval heeft het iets te maken met vrienden tegen/met elkaar spelen.

@WiertOmta: Kastje aan de TV? Whut?

[ Voor 9% gewijzigd door Compizfox op 26-06-2010 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

WiertOmta schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 11:25:
*Duid op volgende schaal aan wat je het meeste speelt; Offline multiplayer shooters of Online Multiplayer Shooters?

Aparte vraag dat, offline multiplayer shooters... die ken ik niet eigenlijk...

Dat kan natuurlijk op zo'n kastje aan de tv....
Wat dacht je van LAN party's?

Ik hou van singleplayer shooters met een goed verhaal/rpg elementen en multiplayer shooters met veel variatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Thomasthomas schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 11:34:
[...]

Wat dacht je van LAN party's?
Dat vind ik ook online, je bent immers via een netwerk verbonden met anderen.
Het internet is ook niets anders dan een groot netwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Waarom zijn sommige vragen in grotere font dan anderen ?
Belangrijkere vragen ofzo ?

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 07:04

ToeingTheLine

Mask of sanity

Ik mis eigenlijk vragen over "ranking" in de enquete. Is voor mij altijd erg belangrijk geweest.

Life is what you others make it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mendel129 schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 17:10:

Ik geef toe, 18 mei was de deadline om het in eerste zit af te geven, maar ik heb nog ruim tijd genoeg om het in tweede zit af te werken :-).
ScrooLoose schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 12:03:
Waarom zijn sommige vragen in grotere font dan anderen ?
Belangrijkere vragen ofzo ?
Dit is totaal niet van belang, is een kleine esthetische fout die ik niet uit kreeg na het opstellen van de enquête.

Voor iedereen die em reeds heeft ingevuld; zeer hartelijk dank! Voor iedereen die het nog niet heeft gedaan; de enquête zal nog tot maandagmiddag (28 juni) online staan, dus wees snel als je nog wil deelnemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicScott
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-06-2023

MicScott

.Grey.

Aangezien ik geen enkel idee heb van wat de opleidingsniveaus inhouden die genoemd zijn heb ik "anders" ingevuld. Ik heb in Nederland een HAVO diploma en 2 jaar HBO.

Diablo 3 || Titanfall/Origin: MicScott | Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:19

Roytoch

Nietes

Done, good luck :)

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:51

D4NG3R

kiwi

:)

Heb hem ingevult!

Man
17 jaar
Hoger onderwijs (had volgens mij "anders: Middelbaar hoger onderwijs" moeten zijn...)

Edit: Is het trouwens mogelijk dat wij de resultaten te zien krijgen als de test over is? Ik vind dit zelf ook een vrij interessant onderwerp, aangezien "professionals" allemaal schreeuwen dat mensen gewelddadig ervan worden ect, terwijl ik dit in de praktijk nog nooit gezien heb!

[ Voor 54% gewijzigd door D4NG3R op 26-06-2010 22:17 . Reden: Typôs ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:19

Roytoch

Nietes

D4NG3R NL schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 22:11:
Edit: Is het trouwens mogelijk dat wij de resultaten te zien krijgen als de test over is? Ik vind dit zelf ook een vrij interessant onderwerp, aangezien "professionals" allemaal schreeuwen dat mensen gewelddadig ervan worden ect, terwijl ik dit in de praktijk nog nooit gezien heb!
Inderdaad! Even een samenvatting zou al prettig zijn, het rapport zelf zeker :) Zijn zat mensen die dat interesseert hier denk ik.

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik speel veel spellen maar first person shooters vind ik toch het leukst. Ik heb de enquête voor je ingevult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Nederland te vergelijken met HAVO/VWO

In Nederland te vergelijken met MBO / vroegere MTS

In Nederland te vergelijken met VMBO / vroegere LTS

Ik heb de survey ook ingevuld en ben wel benieuwd naar de uitslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08 18:39

Matthew

Jeroen is _niet_ de baas

Staan toch wel goede vragen in, uiteraard heb ik hem ook ingevuld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldhofstee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-05-2024
nice dat je dit onderzoekt d:)b .
Ook ik heb m ingevuld en ben benieuwd naar de uitslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 18:59
Ingevuld. Erg leuke opdracht keuze voor je scriptie.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 15:32
Ook ingevuld!

Wat studeer je trouwens aan de KULeuven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat ik als ex-Counter-Strike speler mis:
  • De hilarische kills om de tegenspeler zo hard mogelijk te vernederen. oa knifen, met een pistool tegenspelers met assault rifles afmaken,...
  • Ranking, kill/death-verhouding,... en andere statistieken om aan te tonen dat je geen beginner bent.
  • Het gevoel van een awesome ride als je continue tegenspelers kan neermaaien zonder dat je eraan gaat en je blijft maar doorgaan.
  • Rekening houden met ex-spelers die het aantal first person shooter uren per week sterk gereduceerd hebben omdat ze een andere genre interessant vinden, omdat in het first person shooter landschap weinig vernieuwing is gekomen sinds 10 jaar geleden,... Helemaal de trend van EA om geen bruikbare (lees: dedicated) gameservers mee te geven en na een jaar geen patches onder het motto "je gaat toch wel een nieuwe jaartal-versie kopen?" ipv de klassiekers die na 10 jaar nog altijd patches krijgen,... Uitgevers die weinig tot niets tegen cheaters doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:52
Niet vergeten;

* Resultaten en conclusies van je onderzoek hier te posten. Kan nog leiden tot een leuke discussie.
* Ons te vermelden in de credits :P

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 09:12

Collaborator

You! Cake or Death?

Ingevuld. Ik ben benieuwd naar de uitkomst.

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:46

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ook even ingevuld. Ik vraag me echter wel af of de motivatie om shooters te spelen die mensen hebben er wel goed uit komt.

Ik ben best geinteresseerd in wapens en vind het bijvoorbeeld leuk om de verschillen te ontdekken tussen de uitwerking van een AK74 in Battlefield en Stalker. In Battlefield vind ik de samenwerking tussen de teamleden en je ontwikkeling in de statistieken erg leuk. Plus het slopen van de hele omgeving natuurlijk :9 In Stalker de vrijheid van het rondbanjeren en het ontdekken.

Worden deze redenen voor het spelen van een shooter nu duidelijk in deze enquete?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latislos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:34

latislos

zie signature

same here. succes met onderzoek.
ps. wat een herrie hè? met die BK hier nu :P

ouwe meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelisjuh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-04-2020
Half Life 2 stond erin :D

i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 21:41
Ingevuld :) Zou het leuk vinden als je nog wat van de resultaten hier plaatst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullsplitter
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 20:50

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Ingevuld, maar denk dat dit niet een dekkend onderzoek is. Ik mis de optie om mijn keuzes te onderbouwen, maar dat is wellicht iets voor vervolgonderzoek.

Kijk, ik gil het bijna uit van plezier als ik in BF vermoord wordt, respawn en het dak op ren waar ik net vermoord ben om mijn moordenaar naar beneden te zien springen, waarna ik met een "oh no, you don't" mentaliteit erachteraan duik en een mes in zijn nek plemp, he never knew what hit him. Maar ik scoor op de must van geweld in shooters dan weer laag, het kan me eigenlijk geen reet boeien als het maar functioneel/in het verlengde van de sfeer staat.

www.avpnews.com

Pagina: 1