Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-09-2023
Beste Tweakers,

Ik heb een Antec Performance One P160. Deze behuizing heeft een klein (LCD) display ingebouwd die precies twee cijfers kan weergeven (en twee andere 'pixels' aan/uit kan zetten).

Dit schermpje is origineel bedoeld voor het weergeven van de temperatuur in de kast, aan de hand van twee sensoren die ik handmatig kan plaatsen. Over het algemeen alterneert de LCD tussen de waardes van de twee sensoren (en flipt die twee andere 'pixels' aan/uit om de sensor aan te geven). Er zit aan dezelfde print nog een knopje waarmee ik kan wisselen tussen Celsius en Fahrenheit.

Ik heb echter vrij weinig aan een temperatuur-display. Het moederbord regelt dit allemaal prima naar mijn zin, en hoe ik mijn pc gebruik, wordt de kast toch nooit te warm.

Ik zou dit display graag gaan gebruiken voor wat nuttigere informatie, zoals bijvoorbeeld het aantal ongelezen e-mails. Het lijkt me wel een leuk projectje. Maar ik heb geen ervaring met dit soort mods, en kan jullie hulp wel gebruiken.

Ik weet niet eens of het mogelijk is met het gegeven display, laat staan hoe ik moet beginnen. En ik weet niet hoe ik zoiets op kan zoeken. Ik heb de FAQ bekeken, maar dat hielp niet zo voor mijn probleem. Kan iemand me op het goede pad zetten?

Het probleem is voor mij niet zozeer de software enzo. Ik neem aan dat ik uiteindelijk het display zou aansluiten op bijvoorbeeld de parallelle poort, en daar kan ik wel mee interfacen. Het gaat mij meer om alles tussen het moederbord en het display in. Is het display te hergebruiken? Hoe?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sprite_tm

Semi-Chinees

Heb je close-up-plaatjes van het LCD, het printje waar het LCD aanzit en evt typenummers van ICs op dat printje?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 20:48

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat stap 1 van een dergelijk project is het onderdeel wat je wil aanpassen tot in de details te gaan uitpluizen.
Begin dus eens met het uitbouwen van dat onderdeel, en goed kijken naar alle nummers etc.

Scherpe foto's zijn ook zeker een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Ok! Foto's, nummers. Zal ik zeker uitzoeken. Maar het zal moeten wachten tot morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Ik heb het paneel los gemaakt van de behuizing. Maar het lijkt onmogelijk om het printje los te maken van het paneel zonder het geheel te mollen. Er zijn geen schroefjes meer te vinden om hem open te maken. Ik vermoed dat de schroefjes in een verborgen oppervlak zitten. Het lijkt dat het draaiende paneel is vastgeklikt, zodat het er niet meer (makkelijk) uit kan.

Desalniettemin, ik heb foto's gemaakt van wat ik kan. Ik denk niet dat er veel nuttigs op te zien is, maar je weet maar nooit.

Intussen zal ik nog eens door zoeken op Google.

[ Voor 0% gewijzigd door Michiel op 27-06-2010 01:40 . Reden: URL fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228838

Ontwar de verschillende draden nog een beetje en beschrijf waar die heen gaan (ik zie o.a. een power connecter). Verder is het geen LCD maar een led (segment) display. De chip in het midden stuurt deze waarschijnlijk aan, wat staat daar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Anoniem: 228838 schreef op zondag 27 juni 2010 @ 03:34:
Ontwar de verschillende draden nog een beetje en beschrijf waar die heen gaan (ik zie o.a. een power connecter).
De draden, van links naar rechts, gebundelde draden op 1 regel:

(eerste helft)
* 2 interne USB connectors
* Reset-knop en Power-knop

(tweede helft)
* Interne power connector
* Verzameling audio-connectors (hoofdtelefoon, microfoon)
* Temperatuur-sensors, Power-led, HD-led, Celcius/Fahrenheit switch
Verder is het geen LCD maar een led (segment) display.
Ah, ik zie dat ik LCD nog in mijn topic-title had staan. (Ik wist al niet zeker of dat de juiste term was.)
De chip in het midden stuurt deze waarschijnlijk aan, wat staat daar op?
Die is erg moeilijk te lezen. Ik hoop dat ik geen tekens verkeerd heb:

HOLTEK
HT46R47
A405U0201-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sprite_tm

Semi-Chinees

Da's een niet-herprogrammeerbare microcontroller; je zult die er dus waarschijnlijk af moeten slopen wil je je display op een alternatieve manier aansturen. (Ik heb btw je title ook direct gefixed.)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Sprite_tm schreef op zondag 27 juni 2010 @ 13:18:
Da's een niet-herprogrammeerbare microcontroller; je zult die er dus waarschijnlijk af moeten slopen wil je je display op een alternatieve manier aansturen.
Aha. Zo ver wilde ik niet gaan.

Maar is er misschien geen makkelijkere oplossing? Kan ik niet de chip gebruiken zoals hij is, en er gewoon het juiste signaal heen sturen door de draden van de sensors? Dus: als ik n ongelezen e-mails heb, stuur ik het signaal dat de sensor gestuurd zou hebben voor n graden celcius. Ik zou dan alleen moeten weten hoe dat signaal ge-encodeerd is over die draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Is opzich best een goed idee, wat zitten er voor temperatuursensor(s) aan?

Indien dat simpele ntc/ptc zijn kom je waarschijnlijk wel weg met gewoon een variabele spanning op de ingang zetten en dat calibreren naar nummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
SA007 schreef op zondag 27 juni 2010 @ 13:39:
Is opzich best een goed idee, wat zitten er voor temperatuursensor(s) aan?
Ik heb een foto van de sensors online gezet.

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_6Ri_0TAZRCg/TCc643_GV3I/AAAAAAAAAJc/BRiX1eZ27fY/s288/tempsensors.jpeg

Op de sensor zelf staat de tekst: TTF-103.
Op de krimpkous staat: KOSOO
Indien dat simpele ntc/ptc zijn kom je waarschijnlijk wel weg met gewoon een variabele spanning op de ingang zetten en dat calibreren naar nummers.
Als het inderdaad zo werkt, zal het weergeven getal dan wel nauwkeurig zijn? Voor een temperatuur-weergave maakt het niet veel uit als het er een graadje naast zit. Maar als ik 2 ongelezen e-mails heb zijn het er geen 3.

Zeker als ik alle getallen van 00 t/m 99 wil kunnen laten zien, en dat moet met spannings-verschillen van... 0.05 volt?

[ Voor 15% gewijzigd door Michiel op 27-06-2010 14:07 . Reden: Thumbnail ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roani52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-01 12:15

Roani52

R_52

Denk niet dat zo'n chipje geprogrammeerd is om 0 tot 99 'graden' te kunnen weergeven...?

*Handtekening*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Roani52 schreef op zondag 27 juni 2010 @ 19:28:
Denk niet dat zo'n chipje geprogrammeerd is om 0 tot 99 'graden' te kunnen weergeven...?
Ik dacht ook al zoiets. Maar wat is dan de geldige interval? Ik weet niet hoe ik dat kan uitvinden. Belangrijkst is natuurlijk dat ie 0 kan weergeven.

[ Voor 7% gewijzigd door Michiel op 27-06-2010 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Beetje praktisch denken :)

Pak gewoon wat ijsblokjes en hou die tegen de sensor, dan weet je snel genoeg of dat ding 0 graden gaat aangeven.

Heel simpel zal het sowieso niet zijn, kwestie van voltages naar waarden mappen. Maar als je daar al moeite in gaat steken kun je beter zelf een microcontroller erop zetten die de oude vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Anoniem: 178962 schreef op zondag 27 juni 2010 @ 19:48:
Beetje praktisch denken :)

Pak gewoon wat ijsblokjes en hou die tegen de sensor, dan weet je snel genoeg of dat ding 0 graden gaat aangeven.
Logisch idee. Wat ik in deze thread nog niet heb vermeld is dat mijn nieuwe pc nog niet gebouwd is. Ga ik vandaag en morgen mee aan de slag. Daarna voer ik deze test uit.
Heel simpel zal het sowieso niet zijn, kwestie van voltages naar waarden mappen.
Is dat dus hoe die sensoren werken? Variatie in voltage op de draad? Als dat zo is, moet ik weten welke pin op het moederbord die functie voor mij kan vervullen, hoe ik er mee interface en het belangrijkste: hoe stabiel die voltages gehouden kunnen worden. Ik wil wel een specifieke waarde stabiel kunnen laten zien. Niet dat ie stottert tussen 3 en 4 ongelezen e-mails. :)
Maar als je daar al moeite in gaat steken kun je beter zelf een microcontroller erop zetten die de oude vervangt.
Dat was een beetje meer knutselwerk dan ik op gehoopt had. Ik ben bang dat ik het paneel blijvend stuk maak. Dat zou minder fijn zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Michiel op 27-06-2010 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je gaat in ieder geval geen pin op je moederbord vinden waarvan je via software de spanning kan instellen op een manier dat je daar wat aan hebt, daar zal een chipje bijmoeten.

Alleen om te weten wat voor chipje moet je toch uitvinden wat voor signaal er in moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

SA007 schreef op zondag 27 juni 2010 @ 20:09:
Je gaat in ieder geval geen pin op je moederbord vinden waarvan je via software de spanning kan instellen op een manier dat je daar wat aan hebt, daar zal een chipje bijmoeten.

Alleen om te weten wat voor chipje moet je toch uitvinden wat voor signaal er in moet.
Als er een LPT poort op zit wel, tenminste een combinatie van pinnen en een weerstanden netwerkje :) (Niet dat ik dit als oplossing aanraad, dit is echt een slechte oplossing!)

Maar je hebt wel gelijk, dit is niet echt standaard op een moederbord te vinden en interfacen met zo'n scherm of sensor is zeer lastig.

Zo'n sensor werkt niet echt met voltages, maar gewoon met de wet van Ohm U = I x R. Waarbij er een standaard voltage en een vaste stroom op een variabele weerstand gezet wordt. De sensor is die variabele weerstand en de microcontroller meet het verschil tussen U in en U uit wat dus enkel bepaald wordt door R (immers is I een gegeven).

Alle materialen hebben een variabele weerstand afhankelijk van de temperatuur. De sensor is gewoon van een materiaal gemaakt wat bij de normale range aan temperaturen een bruikbaar weerstandsverschil geeft (vaak relatief groot zodat je niet al te precies hoeft te meten).

Je begrijpt dat een dergelijke setup (zeker zonder kalibratie) bijzonder onnauwkeurig is, maar voor een dergelijk schermpje is het prima te doen. Goede kans alleen dat als de microcontroller een voltage meet buiten het verwachte bereik dat hij geen zinnig resultaat op het scherm laat zien. Wat dat verwachte bereik is is bepaald door de fabrikant.
Pagina: 1