Toon posts:

Advies 6 virtuele servers via ESX voor 75 werknemers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey GoT's,

Wij zijn bezig met het schijven van een adviesrapport voor een bedrijf met 2 vestigingen.
Elke vestiging heeft ongeveer 75 werknemers. Per vestiging moet een server komen waarop 6 virtuele server geinstalleerd zijn m.b.v. ESX. Het gaat om een Domein Controller, Fileserver, Databaseserver, Exchangeserver, ISA Server en Terminalserver.
Kan iemand ons vertellen aan wat voor soort server we moeten denken.
Dus hoeveel core's, hoeveel geheugen, hoeveel hardeschijfruimte. We hebben namelijk geen idee of bijvoorbeel 32GB intern geheugen voldoende is voor 6 virtuele server of dat minimaal 64GB nodig is voor 75 werknemers.
We hebben al gekeken naar de PowerEdge C2100 en C6100 Servers van Dell maar komen er nog niet uit.
We hopen dat iemand ons in de goede richting kan brengen.

Alvast bedankt

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-01 14:17

Nitai

Live the life you love.

Vraag eens wat offertes aan bij bedrijven, dan heb je al snel veel zaken duidelijk. Ik neem aan dat jullie ook een goede business case hebben wat onderbouwd is om te denken aan bijvoorbeeld 6 servers.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Sowieso is dit haast niet in te schatten zonder te weten hoe de machines gebruikt worden. Daarnaast, exchange is geen favoriet om te virtualiseren. Disk space hangt uiteraard van de grootte van de diverse disks van de servers af, hoe groot is je exchange DB, hoe groot zijn je MSSQL DB's, hoeveel ruimte moet er beschikbaar zijn op de fileserver. Kwa RAM, welke machines hebben hoeveel RAM nodig.

Kortom, dit zijn allemaal inschattingen die je zelf alleen kan maken. Op vrijwel iedere server kun je 6 VM's draaien, hoe het performt is vraag twee, en dat hangt allemaal af van de hierboven gestelde punten.

Inventariseer die zaken eens, maak een reken sommetje, hou een slag om de arm (overhead), en je hebt een idee van wat je nodig hebt.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 11:50:
Hey GoT's,

Wij zijn bezig met het schijven van een adviesrapport voor een bedrijf met 2 vestigingen.
Elke vestiging heeft ongeveer 75 werknemers. Per vestiging moet een server komen waarop 6 virtuele server geinstalleerd zijn m.b.v. ESX. Het gaat om een Domein Controller, Fileserver, Databaseserver, Exchangeserver, ISA Server en Terminalserver.
Kan iemand ons vertellen aan wat voor soort server we moeten denken.
Dus hoeveel core's, hoeveel geheugen, hoeveel hardeschijfruimte. We hebben namelijk geen idee of bijvoorbeel 32GB intern geheugen voldoende is voor 6 virtuele server of dat minimaal 64GB nodig is voor 75 werknemers.
We hebben al gekeken naar de PowerEdge C2100 en C6100 Servers van Dell maar komen er nog niet uit.
We hopen dat iemand ons in de goede richting kan brengen.

Alvast bedankt
dat bedrijf heeft jou ingehuurd om een adviesrapport te schrijven :? zo ja dan vindt ik het bijzonder vreemd (naja ok zo vreemd is het nu ook weer niet gezien het niveau van sommige IT dienstverleners tegenwoordig :X ) dat jij hier moet vragen wat er benodigd is :z

zo niet: dan inderdaad een professional inhuren om dat rapport te schrijven :)

A wise man's life is based around fuck you

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-01 09:40
http://roitco.vmware.com/vmw/index.html

Mogelijk dat je daar wat mee kan? Heeft wel alleen zin als er al servers zijn maar berekenen wat de workload zal zijn op iets wat er momenteel nog niet is (als er nu bijvoorbeeld geen exchange is) is sowieso al wat lastiger.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 19:50
Hoeveel geheugen en hoeveel schijfruimte zijn voor mij tekenen dat je niet echt nagedacht hebt nog, dat is gewoon optellen :+
Disk I/O is veel belangrijker, als je bv. SQL en Exchange op dezelfde fysieke disken plaatst wens ik je veel succes.

En hou je er rekening mee dat dat als je hardware uitvalt je echt alles kwijt bent op dat moment?
(Ja, ook zoveel mogelijk redundante hardware gaat stuk, en ja, ESX crashed ook)

En op basis van deze gegevens is het onmogelijk een ook maar beetje fatsoenlijke gok te toen.

Je zal van de huidige omgeving een week (niet in vakantietijd) performance gegevens moeten verzamelen om tot een educated guess te komen.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:08

Pogostokje

* twiet *

[b][message=34241904,noline]
Nu uitbesteden en voortaan niet meer dit soort klussen aannemen. De vragen die je stelt zijn dermate elementair en je insteek getuigt niet van ervaring, dat ik bang ben dat jullie imago er niet beter op gaan worden wanneer jullie een rapport schrijven. Onderdeel van goed ondernemerschap is weten wanneer je ergens geen verstand van hebt en met je tengels af moet blijven. Je opdrachtgever zal je eerlijkheid waarderen, terwijl een advies dat niet deugt je de goede naam kan kosten.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 16:10

we_are_borg

You will Comply

Ik zou graag willen weten hoe je op ESX bent gekomen. Welke andere virtuele server heb je onderzocht en waarom zijn deze afgevallen. De opslag van de data wordt dat in de server zelf gedaan of wordt er een connectie gemaakt naar een externe opslag via UTP of Glas verbinding.

De situatie is niet gemakkelijk uit te leggen zonder dat we weten hoeveel data het systeem gaat bevatten de database hoe groot en wat is het gemiddelde verbruik op de database. Exchange ook hoeveel data wordt er verwacht in laat we zeggen een week.

Er zijn zeer veel oplossingen te bedenken alleen allen zijn afhankelijk van het systeem die je gaat bouwen en ook de opzet van het geheel. Daarbij wil je ook nog backup hebben als de virtuele server uitvalt zodat je snel op kan starten op een andere virtuele server.

Het probleem wat zich voor gaat doen met installatie is dat men de server niet goed indeelt en niet juist optimaliseert hier door kan je prestatie inleveren. Virtuele server zijn een goede uitvinding maar je moet er wel voorzichtig mee zijn als je een goede prestatie neer moet zetten.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 16:58
Windows only? zou ik absoluut niet aan de ESX gaan maar lekker aan de hyper-v R2.
Ook zou ik niet 1 maar 2 servers neer zetten en de VM's 3 om 3 doen op die 2 bakken. Zo heb je redundancy. Alles op 1 bak is linke soep als je bak uit valt. verder sluit ik me aan bij de uitspraken van de jongens hier boven.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-01 09:40
Anders zou ik eerst eens een functioneel ontwerp maken, dat hier neerleggen en dan hopen dat mensen hier zin hebben om daar een technisch ontwerp van te maken.
Ik hebben toevallig kortgeleden een omgeving gebouwd met ESX i.c.m HA, DRS en een SAN.. mogelijk dat ik hier of daar advies kunnen geven over hoe je het zo praktisch mogelijk kunt opzetten. Sowieso heb ik wel wat documentatie liggen waar je zeker wat aan hebt bij het ontwerpen en implementeren van de omgeving.. als je even contact opneemt kan ik wel zorgen dat je die zaken tot je beschikking krijgt.
Sowieso raad ik je wel aan om op de een of andere manier een bedrijf te vinden wat je ontwerpen etc. kan controleren.. als je nog nooit een virtuele omgeving hebt opgebouwd ga je altijd tegen dingen aanlopen die je niet makkelijk had kunnen voorzien.. buiten het hardware gedeelte van virtualisatie kan het networking gedeelte ook best een bitch zijn als je voor het eerst een omgeving met ESX maakt met clustering.
Als het even kan zou ik zorgen dat je een leuke marge hebt voor onvoorziene kosten.. want die zul je bij het bouwen van een VMWare HA omgeving bijna zeker krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door moppentappers op 27-06-2010 00:21 ]

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-01 11:18
Niet om direct de TS af te kraken, maar ik vraag me af of de TS enig idee heeft van wat de opdrachtgever precies wil?
- Welk risico is de opdrachtgever bereid te nemen?
- Hoeveel is de opdrachtgever kwijt als een system of alles plat ligt, hoelang is onderbreking nog acceptabel?
- Hoeveel geld heeft de opdrachtgever er voor over, meer dan hij kwijt is bij downtime of minder (afhankelijk van risico)?
- Hoe verdiend de opdrachtgever zijn inverstering weer terug, wat is zijn ROI?
- Wat wil de opdrachtgever nu eigenlijk precies? Is dit eigenlijk wel wat de opdrachtgever wil of wil deze eigenlijk heel iets anders dan wat hij bij jou heeft neergelegd. Veel bedrijven denken goed uit te zijn met een schaap van vijf poten terwijl ze makkelijk af kunnen met een mank schaap met twee of drie poten.

Het aller belangrijkste is dan ook om goed uit te vinden wat de opdrachtgever nu echt wil en niet af te gaan op wat deze vraagt aan jou. Zo voorkom je ook de sippe gezichten bij oplevering omdat het helemaal niet is wat ze verwacht hadden of heel veel meer heeft gekost dan misschien de downtime van een week nog niet kost en dus vet over de top is.

Naast dit alles moet ja natuurlijk nog verder kijken en nadenken over de nazorg. Wie moet dit gaan beheren en wat zal dit gaan kosten. Plus evt. ruimte voor de servers, stroom, koeling enz.. Want een goed advies behelst alle aspecten van begin tot het einde.

Hoeveel kennis heb jij van bedrijfskundige informatica? Hoeveel kennis heb je van virtualiseren of uberhaubt van servers en software?

Naast dit alles sluit ik mij volledig aan bij Nitai over de offertes bij Dell, online bestellen is alleen voor mensen die sociaal contact verafschuwen en meer willen betalen dan nodig. Plus dat deze mensen je goed kunnen helpen als jij precies weet wat jouw opdrachtgever wil.

Ook Powershell en pogostokje hebben goede punten.

Ik wens je dan ook veel suc6 bij dit alles en heb niet het idee dat dit project ooit van de grond gaat komen gezien jij ook geen blijk van leven meer geeft in deze topic. :9
Pagina: 1