Shielden audio signaal op motorfiets

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:04
(jarig!)
Situatieschets:
Ik gebruik mijn telefoon als MP3-speler/Navigatie op de motor. Deze wordt door het 12V boordnet gevoed via een 12V->MiniUSB stekker. Het audiosignaal van de telefoon gaat via een 3.5mm uitgang naar twee speakers in mijn helm.
So far so good, echter nu leek het mij wel makkelijk om met een knop aan het stuur de audio te kunnen schakelen, zodat ik als ik even wil babbelen bij het stoplicht ik niet eerst 3x op mijn telefoon moet klikken om het geluid te muten. Dus een dubbelschakelend relais er tussen gesoldeerd, werkt allemaal zoals het hoort.
Dan nu het probleem: vooral bij hogere toerentallen ruist het geluid als een idioot. Nu is dat ansich prima te verklaren, de kabels lopen redelijk dicht bij de ontsteking in de buurt. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik heb redelijk wat kennis van (digitale) electronica, maar bij dit soort dingen schiet die toch te kort. Ik neem aan dat het feit dat de telefoon ook door de motor gevoed word er mee te maken heeft? En hoe kan ik dit tegen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Een normaal relais bevat een hoop dingetjes die niet zo leuk zijn voor het audio signaal, zoals de spoel, contactjes, en geen afscherming.
Omron heeft bijv. speciale low noise relais, zilveren contactjes met gouden coating etc. Daarnaast is het ook belangrijk om de GND goed te maken om een aardlus te voorkomen, en desnoods een condensator nabij de relais om rimpels op de voedingslijn (die via de relaisspoel weer richting signaal gaan) weg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik vraag me af of je daar veel mee opschiet: het probleem lijkt me veel meer in de afscheiding of een groundloop ofzo te zitten: koptelefoons zijn namelijk relatief laagimpedant. Heb je het relais toevallig ook electrisch met de aarde van je motor verbonden? Of de voeding van je telefoon door de motor er iets mee te maken heeft kan je natuurlijk uitvinden door de mini-USB-stekker los te trekken en de telefoon op z'n eigen accu mp3tjes te laten uitspugen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sprite_tm op 25-06-2010 10:49 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
(jarig!)
_ferry_ schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 09:34:
Een normaal relais bevat een hoop dingetjes die niet zo leuk zijn voor het audio signaal, zoals de spoel, contactjes, en geen afscherming.
Omron heeft bijv. speciale low noise relais, zilveren contactjes met gouden coating etc. Daarnaast is het ook belangrijk om de GND goed te maken om een aardlus te voorkomen, en desnoods een condensator nabij de relais om rimpels op de voedingslijn (die via de relaisspoel weer richting signaal gaan) weg te krijgen.
Ah ok, zijn er geen handigere (kant en klare) manieren om dat signaal te schakelen? Ik had al een vermoeden dat de relaisspoel op het signaal zou werken...
Sprite_tm schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 10:49:
Ik vraag me af of je daar veel mee opschiet: het probleem lijkt me veel meer in de afscheiding of een groundloop ofzo te zitten: koptelefoons zijn namelijk relatief laagimpedant. Heb je het relais toevallig ook electrisch met de aarde van je motor verbonden? Of de voeding van je telefoon door de motor er iets mee te maken heeft kan je natuurlijk uitvinden door de mini-USB-stekker los te trekken en de telefoon op z'n eigen accu mp3tjes te laten uitspugen.
Het relais word geschakeld door de boordspanning, en is dan dus verbonden met de aarde van de motor toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-10 20:45

tim427

Turbulence!

Die relais, waar mee schakel je die?

Je kunt toch ook gewoon een normale dubbele tuimelschakelaar nemen?

Voor mijn gevoel wordt er te moelijk gedaan met een relais.

[ Voor 22% gewijzigd door tim427 op 26-06-2010 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
(jarig!)
tim427 schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 12:07:
Die relais, waar mee schakel je die?

Je kunt toch ook gewoon een normale dubbele tuimelschakelaar nemen?
Ik schakel hem nu met de dodemansknop, dat is een van de switches op het stuur. Dus vandaar het relais, die dodemans knop is enkel-polig. Mooie daarvan is dat ik er bij kan zonder mijn handen van het stuur te halen. Een dubbele tuimelschakelaar zou kunnen maar dan heb ik weer extra switches, vandaar het relais...

[ Voor 7% gewijzigd door DRAFTER86 op 26-06-2010 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-10 20:45

tim427

Turbulence!

DRAFTER86 schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 12:09:
[...]

Ik schakel hem nu met de dodemansknop, dat is een van de switches op het stuur. Dus vandaar het relais, die dodemans knop is enkel-polig. Mooie daarvan is dat ik er bij kan zonder mijn handen van het stuur te halen. Een dubbele tuimelschakelaar zou kunnen maar dan heb ik weer extra switches, vandaar het relais...
Ah ok, die dodemansknop gebruik je dus niet, waar hij voor bedoelt is :D?

Neej, dan snap ik het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
(jarig!)
tim427 schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 17:34:
[...]

Ah ok, die dodemansknop gebruik je dus niet, waar hij voor bedoelt is :D?

Neej, dan snap ik het ;)
Klopt, ik leg hem regelmatig neer in het zand, en heb tot nu toe de dodemansknop nog nooit gebruikt, altijd gewoon met het contact uitgezet.

Maarre, hoe not done is het om gewoon het linker en rechter signaal en elkaar te solderen? Ik hoef niet perse stereo in mijn helm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 11:41

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zou een IC pakken voor deze audioswitching. En links/rechts scheiden zou ik niet doen. Als je een lang gesprek hebt ga je dat echt merken dat je maar 1 oor gebruikt (althans ik merk dat altijd).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
(jarig!)
LauPro schreef op zondag 27 juni 2010 @ 10:39:
Ik zou een IC pakken voor deze audioswitching. En links/rechts scheiden zou ik niet doen. Als je een lang gesprek hebt ga je dat echt merken dat je maar 1 oor gebruikt (althans ik merk dat altijd).
Hm die oplossing heb ik ook even naar gekeken, maar het is wel zo dat het geheel op een motorfiets zit die ook nog wel eens de modder ingaat. Het is dus wel zaak om de boel echt degelijk te krijgen en dat word met een IC weer wat lastiger.

Ik bedoelde overigens niet het scheiden van kanalen, maar gewoon het linker en rechter kanaal aan elkaar solderen, krijg je dan niet gewoon beide kanalen over elkaar in elk oor? (mono dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07 15:05
DRAFTER86 schreef op zondag 27 juni 2010 @ 10:45:
[...]

Hm die oplossing heb ik ook even naar gekeken, maar het is wel zo dat het geheel op een motorfiets zit die ook nog wel eens de modder ingaat. Het is dus wel zaak om de boel echt degelijk te krijgen en dat word met een IC weer wat lastiger.

Ik bedoelde overigens niet het scheiden van kanalen, maar gewoon het linker en rechter kanaal aan elkaar solderen, krijg je dan niet gewoon beide kanalen over elkaar in elk oor? (mono dus)
Ik heb zoiets in die stijl gedaan met oude boksen die ik als subwoofer wou gebruiken.

Ik heb hierbij het mono audiosignaal van m'n versterker bedoelt voor een actieve subwoofer gesplitst en aangesloten op beide kanalen van een stereo versterkertje, zodanig dat ik 2 boksen heb als subwoofer.

De meeste GSM's zijn trouwens in te stellen om een mono signaal te geven, of alleszins toch nokia GSM's.

Kijk even in de instellingen van je audio speler.

[ Voor 0% gewijzigd door Bitbored op 27-06-2010 13:42 . Reden: foutje ]

Pagina: 1