[Macbook Pro] Ruis na aansluiten op versterker

Pagina: 1
Acties:

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-01 15:33
Yes, eindelijk mijn Rotel RA-921 stereo versterker binnen, alles aangesloten. Mijn set:

Visonik David 6001 (old-school, stereo monitors uit 1989)
Rotel RA-921
Macbook Pro Mid 2009

Heb mijn Macbook met een 3.5" jack naar RCA kabel aangesloten. Niet geaard aangesloten, kan niet helaas omdat er geen stopcontacten met rand aarde zijn.

Maar helaas, als ik alleen al de speakers aan sluit op mijn Macbook dan heb ik al gigantisch veel ruis. Echt gigantisch storend en niet naar te luisteren.

Wat ik geprobeerd heb:
- Mijn iPhone aangesloten op dezelfde manier; geen ruis en perfect helder geluid
- Mijn hoofdtelefoon op de jack ingang van mijn macbook aangesloten; geen ruis

Is het misschien een bekend probleem met Macbooks en versterkers ofzo? En die kabel die ik gebruik werkt wel met mijn iPhone en is een normale jackplug.

Weet iemand waar het aan zou kunnen liggen?

Edit\ Net even een test gedaan om te kijken of het misschien een grond-loop was die door de stroomvoorziening van mijn Macbook werd veroorzaakt; ook als ik op batterij werk is de ruis aanwezig.

Edit2\ Oh lol, was weer te snel met het aanmaken, mijn cheap-ass usb hub zorgt voor de ruis lol :p

Edit3\ Ja shit ook mijn beeldscherm dat ik via dvi heb aangesloten zorgt voor ruis WTF

[ Voor 21% gewijzigd door Maks op 24-06-2010 17:26 ]

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:53
lijkt me toch kinken als een aarde probleem.

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:13
Gebruik je wel geaarde stopcontacten voor de apparatuur?

• Maks
Nee net niet, maar we hebben op de eerste verdieping geen aarde. Dus ik heb een verlengsnoer naar beneden gegooid en het daar aan gehangen, dat hielp wel redelijk alleen was de ruis nog aanwezig.

Ik heb ook een Asus laptop geprobeerd met dezelfde apparatuur (usb hub en scherm), daar had ik geen ruis. Echt vreemd dat nota bene een high-end laptop het slechter doet dan een super goedkoop Asus ding.

Maar ik heb op eBay een ground loop isolator besteld, dat gaat het oplossen........hoop ik :+

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:56
Is het ruis of brom...?
Een aardingslus veroorzaakt brom en geen ruis...

• Maks
NjitsSs schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 20:28:
Is het ruis of brom...?
Een aardingslus veroorzaakt brom en geen ruis...
Ja het is echt een brom. Ik hoop dat die ground loop isolator snel binnenkomt dan weet ik het zeker :). Bedankt voor de hulp iedereen.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Maks schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 20:19:
Ik heb ook een Asus laptop geprobeerd met dezelfde apparatuur (usb hub en scherm), daar had ik geen ruis. Echt vreemd dat nota bene een high-end laptop het slechter doet dan een super goedkoop Asus ding.
Dat iets duur is wil nog niet zeggen dat er ook goede hardware inzit. Als Apple ergens op bezuinigd dan is het dat wel.

• TeGe
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-04-2024
Heb ik ook eens gehad. Een betere audio kabel was de oplossing...

Verwijderd

bouwfraude schreef op maandag 28 juni 2010 @ 11:58:
[...]

Dat iets duur is wil nog niet zeggen dat er ook goede hardware inzit. Als Apple ergens op bezuinigd dan is het dat wel.
Precies want er zit een digitale in-/uitgang op al sinds jaar en dag via de mini-jack, dus who needs analoog.. alleen nuttig voor je headphone :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2010 15:43 ]

• Hogu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 20:42
Maks schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 16:57:

Heb mijn Macbook met een 3.5" jack naar RCA kabel aangesloten. Niet geaard aangesloten, kan niet helaas omdat er geen stopcontacten met rand aarde zijn.
RCA is altijd zonder aarde. 2 aders...

Dit is echter een voor mij een bekend probleem. Ik werk in een theater als technicus en daar komen vaak mensen met een mac book pro en dan heb ik het over de serie's van aluminium.

Wat wij ontdekt hebben is dat de jack uitgang te groot is, probeer maar. Je kan hem heel klein beetje heen en weer bewegen (zijwaarts niet in en uit!) je zal een groot verschil horen in geluid.

Wij hebben als oplossing de meest cheap ass usb audio driver met RCA gekocht. Dit werkt dan perfect.

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-02 13:45
Hier heb ik ook een alumunium macbook pro even aangesloten op de versterker, geen brom te horen. De versterker heeft geen aarde stekkers en vroeger had ik ook last van een brom, dat lag toen aan de aarding van de tv kabel die via de tuner een brom gaf...Dit heb ik toen opgelost met een soort van coax filter dingetje, te koop bij bv Radio Utrecht, achter het Neude of op de prinsegracht in DH.

• Maks
Bedankt iedereen voor de tips :). Die jack zit inderdaad los (grappig dat wist ik niet) en wat die kabel betreft, die is van redelijke kwaliteit (niet echt low-end).

Ik wist niet dat er een digitale aansluiting zat in die jack aansluitingen op Macbooks. Maar goed omdat ik zo'n antieke versterker heb (die echt mooi geluid geeft met de juiste bron trouwens :p) wil ik dat niet doen.

Als ik trouwens mijn Macbook los koppel van alles dan is er geen brom. De aard lus (ik ben hier echt van overtuigd trouwens :7) loopt via mijn usb hub door de RCA kabel. Dit is echt een idiote lus maar ik heb wel gekker gezien hehe. Ik heb die grond-loop isolator op eBay besteld maar ik heb nog steeds geen bericht dat ie is verstuurd (komt uit Nederland) dus als die niet werkt dan is mijn theorie ook ontkracht.

Maar dit blijft een grote EMI ontwerpfout op dat moederbord van mijn Macbook vind ik, niemand zal wel analoog gebruiken tegenwoordig inderdaad...
Pagina: 1