Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Mijn situatie:

Ik heb een MBP 15" met SL (10.6.4). Om gebruik te kunnen maken van Time Machine backups koop ik een Synology DiskStation 110j, met daarin een 1TB Seagate 5900.12. Ik heb een wireless router die bij mijn Tele2 internetverbinding hoort, en de MBP gebruik ik ook altijd wireless. De Synology hang ik aan met een utp kabeltje aan die router. Vervolgens kan ik de Synology netjes installeren, een share en een user aanmaken, en die netwerk drive mappen in finder. Tot zover geen enkel probleem.

In Time Machine verschijnt ie echter niet als bruikbaar target. Dus ik slinger google aan en begin te zoeken, maar vind helaas helemaal niks over dit probleem, Niet in forums van grote Apple sites, niet bij Apple in forums en de support pagina's, en niet bij Synology. Punt met deze nas is ook dat ie Time Machine gewoon support volgens de specs.
Ten einde raad besluit ik om mijn MBP maar eens met een draadje aan de router te verbinden, en floeps, het werkt. Ik heb dus gelukkig een backup kunnen draaien, maar dat wil ik in het vervolg toch echt wireless doen.

Wie heeft er een idee? Wat is nou het verschil tussen wireless en wired aansluiten? (Het gekke is dus dat gewone shares wel wireless werken.) En Time Machine heeft helaas nul komma nul opties om instellingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gymaroe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-08 20:02
Ik heb wel wat gevonden, maar of dat nou goed nieuws is?

http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=64&t=5327

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:14
Heb je Time Machine wel aangezet in de instellingen van je NAS? Anders werkt het niet volgensmij :). Er zijn ook hacks dat je wel gewoon netwerkschijven kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:35

Boss

+1 Overgewaardeerd

Wellicht overbodig, maar heb je in de Diskstation Manager ook aangegeven dat je TimeMachine aan wilt zetten en welk volume daarvoor gebruikt mag worden?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Bedankt voor de reacties. :)

@Gymaroe: dat is verouderde info. Inmiddels zijn er dus nas-sen die officieel Time Machine supporten, waar de mijne er een van is. (Zie http://www.synology.com/u..._machine/time_machine.php)

Ik heb de setup gedaan zoals hier te vinden: http://forum.synology.com...c_data_using_Time_Machine
Ik heb dus idd AFP en Time Machine aangezet, een share gekozen, en deze werkt ook gewoon als ik mijn laptop met een utp kabel aansluit, alleen draadloos niet!

Hacks met sparsebundle's of het enablen van unsupported nas-sen e.d. is dus allemaal niet van toepassing volgens mij. (Daar is idd het nodige over te vinden)

[ Voor 24% gewijzigd door Jesse op 24-06-2010 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:35

Boss

+1 Overgewaardeerd

Lijkt mij dan eigenlijk eerder een issue met de Mac dan met de Synology. De Synology heeft zelf niet eens Wifi, dus die zal geen idee hebben of jij naar je router toe een draadje gebruikt of niet.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Het lijkt mij ook sterk dat het in de Synology zit. Eerder in de Mac (Time Machine), of misschien iets in de router. Daar heb ik ook al naar zitten kijken, maar die instellingen lijken me in orde.

Daarom ook dat ik het topic hier geopend heb in ASD.

[ Voor 12% gewijzigd door Jesse op 25-06-2010 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Heb je een firewall draaien op je macbook?

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Niet dat ik weet, of er moet standaard iets aanstaan. Ik ga hier zodra ik eraan toe kom even naar kijken.

[ Voor 32% gewijzigd door Jesse op 28-06-2010 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik heb dit zelf al een keer uitgelegd op het Synology forum en zal mezelf even quoten :)

[quote]Its not so hard as it looks, just try this:

-Create a user: timemachine or something, enable quota to the desired maximum (i have a 500GB HDD in my macbook pro and enabled a quota of 500gb)
-Create a shared folder like: "Timemachine"
-Give access to the timemachine user in step 1 using a group or just a single user
-Go to File SHaring > Win/Mac OS
-Enable Appletalk > for timemachine select the timemachine shared folder in step 2

-In MacOSX, enable timemachine select the appropriate folder and enter the right credentials.

Done![/quote]

http://forum.synology.com...c.php?f=64&t=17804#p74704

Lezen is ook een vak, zie nu pas wat je echte probleem is. In eerste instantie dacht ik aan AP Isolation, waarbij een wireless client op zichzelf staat en geen toegang heeft tot andere clients op jouw LAN. Echter is het vreemd dat je wel de Synology kan benaderen...

Heb je de firewall functie aanstaan op je Synology? Check voor de zekerheid ook of AP Isolation aanstaat op je wireless router.

[edit]
Ik heb het zelf werkend voor zowel mn iMac 27" als mijn Macbook Pro late 2008 (die Wireless kan backuppen) i.c.m. een Synology DS409+.

[ Voor 28% gewijzigd door aramdin op 29-06-2010 09:42 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:39
aramdin schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 09:37:
Ik heb het zelf werkend voor zowel mn iMac 27" als mijn Macbook Pro late 2008 (die Wireless kan backuppen) i.c.m. een Synology DS409+.
Kun je wellicht voor de volledigheid ook nog even uitleggen hoe het werkt als je meerdere Macs wilt TimeMachinen op dezelfde Synology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
catchingfire schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 10:44:
[...]

Kun je wellicht voor de volledigheid ook nog even uitleggen hoe het werkt als je meerdere Macs wilt TimeMachinen op dezelfde Synology?
offtopic:
Het lijkt me dat je voor elke machine gewoon een share+user kan maken op de synology en dan op elke machine een andere time machine target kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ze maken bij mij gebruik van dezelfde share en zelfs dezelfde user. iMac heeft 1TB en Macbook heeft 500GB, ik heb een quota van 1600GB ingesteld op voor mijn backup user op mn NAS.

Macbook gebruikt momenteel +-600GB, iMac gebruikt +-1TB

[ Voor 5% gewijzigd door aramdin op 29-06-2010 11:10 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:53
catchingfire schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 10:44:
[...]

Let en dan wel op dat je meerdere partities aanmaakt en alke backup zn eigen partitie geeft. Elke back-up groeit tot de partitie vol is. Heb je dus meerdere backups in 1 partitie dan kan de verdeling van schijfruimte nogal scheef uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:53
@TS:

Wellicht te simpel:
Je moet wel voor zorgen dat de disk gemound is op het moment dat je de schijf wilt selecteren in de TM-voorkeuren. Zodra de schijf eenmaal is aangewezen in de voorkeuren, dan kan TM de schijf zelf mounten en de-mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
dlare schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 11:15:
[...]

Let en dan wel op dat je meerdere partities aanmaakt en alke backup zn eigen partitie geeft. Elke back-up groeit tot de partitie vol is. Heb je dus meerdere backups in 1 partitie dan kan de verdeling van schijfruimte nogal scheef uitkomen.
Hoeft niet als je gebruik maakt van Quota's, dat werkt perfect.

Welke firmware draai je trouwens op jouw diskstation? Eerdere versies hebben nog issues met TimeMachine meen ik mij nog te herinneren. Click: http://www.synology.com/support/download.php?lang=enu

@Dlare
Klopt als een bus

@TS
Check of je NAS te zien is in de Finder aan de linkerkant. Als je daar 1x een instanie ziet van je NAS, dan draai je nog een wat oudere firmware.

[ Voor 12% gewijzigd door aramdin op 29-06-2010 11:24 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
dlare schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 11:19:
@TS:

Wellicht te simpel:
Je moet wel voor zorgen dat de disk gemound is op het moment dat je de schijf wilt selecteren in de TM-voorkeuren. Zodra de schijf eenmaal is aangewezen in de voorkeuren, dan kan TM de schijf zelf mounten en de-mounten.
Kan dit het verschil tussen de bedrade en draadloze situatie verklaren? :?

Edit: Hij draait nu DSM 2.3-1141. Ik ga direkt even updaten naar de laatste versie, hoewel er in de release notes niets over Time Machine staat.

Verder ben ik even nagegaan:
- Op de MBP staat de firewall niet aan.
- Op de Synology staat de firewall niet aan.
- Op de router staat AP Isolation uit.
- In Finder zie ik em meestal een keer en soms twee keer staan. Dit viel me laatst op (want waarom 2x vroeg ik me af) en is een beetje vaag. Na het updaten kijk ik hier nog eens naar.

Edit2: de nieuwe firmware lijkt (zoals verwacht) niets te veranderen aan deze kwestie.

[ Voor 41% gewijzigd door Jesse op 29-06-2010 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Even een kick: volgens mij heb ik alle suggesties geprobeerd, iemand nog andere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Ik dacht vandaag, laat ik weer even een backup draaien. Dus ik plug mijn netwerkkabel in en zet mijn airport uit.
Nu zie ik de Synology perfect, kan connecten naar de server en de sparsebundel zie ik staan, maar wat ik ook doe, Timemachine zegt: "The backup disk is not available". :?
Terwijl ik em gewoon kan zien in het lijstje onder "select disks". Nu uiteindelijk heb ik de disk maar opnieuw geselecteerd en lijkt ie toch weer gewoon (goed) verder te gaan op basis van de eerder uitgevoerde backups.

Mocht iemand nog suggesties hebben voor gewoon draadloos backuppen dan houd ik me aanbevolen.

[ Voor 12% gewijzigd door Jesse op 14-07-2010 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Met de nieuwere firmwares zie je de NAS 2x in Finder, 1x normaal en 1x als TimeMachine.

Kan je toevallig nog een andere wireless router proberen? Enigste wat ik kan bedenken wat de boel belemmerd, want zo te lezen heb je alles goed ingesteld.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
aramdin schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 20:11:
Met de nieuwere firmwares zie je de NAS 2x in Finder, 1x normaal en 1x als TimeMachine.
Dit klopt, dat is bij mij ook consequent het geval sinds ik de firmware geupdate heb.
Kan je toevallig nog een andere wireless router proberen? Enigste wat ik kan bedenken wat de boel belemmerd, want zo te lezen heb je alles goed ingesteld.
Dit ga ik proberen, ik heb alleen niet zo een-twee-drie reserve routertjes in de kast liggen.

Edit: Yup, waarschijnlijk kan ik wel een keer een routertje lenen oid.

[ Voor 6% gewijzigd door Jesse op 15-07-2010 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Begrijpelijk, al is dat de enige manier om uitsluitsel te krijgen of je router het veroorzaakt. Check bijv. of je een Linksys WRT54G voor weinig op de kop kan tikken?

Click: http://tweakers.net/aanbo...laats=&maxPrice=0&x=0&y=0

[edit]
Je kan ook iets bestellen bij een winkel en dan weer terugsturen (wet koop op afstand)

[ Voor 13% gewijzigd door aramdin op 15-07-2010 10:01 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Goed: ik heb vandaag een Linksys WRT320N gekocht, en Time Machine over het draadloze netwerk loopt als een zonnetje. :)

Probleem zit dus waarschijnlijk in de Tele2 draadloze modem/router, maar ik kan mijn nu NAS in elk geval fatsoenlijk gebruiken.

Iedereen bedankt voor de tips!

[ Voor 25% gewijzigd door Jesse op 17-07-2010 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
I knew it! Mooi om te horen dat het nu werkt, geniet ze ;)

Instagram / YouTube

Pagina: 1