Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlBundy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 03:10
Wij draaien bij ons op kantoor 3 Citrixservers in een Windows 2008-domein. We hebben geen TS CALs, omdat we op alle servers Remote Desktop gebruiken om in te loggen als we beheer hierop moeten uitvoeren.

Op onze Citrixservers gaat dit niet, want voor de installatie van Citrix Xenapp 5.0 is het nodig om de Terminal Services role te installeren. De 120 dagen grace period van de Terminal Services Licensing is nu verlopen, waardoor ik niet meer remote bij de machines kan.

Nadat ik het halve web al heb afgezocht, ben ik er al gauw achter gekomen dat de mogelijke keywords waarop ik kan zoeken te algemeen zijn en zelfs na het excluden van bepaalde woorden blijf ik op Citrix vs. Remote Desktop sites en dergelijke terechtkomen. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik gewoon niet goed heb opgelet en iets simpels over het hoofd zie :-)

Mijn vraag is dus of ik op één of andere manier Remote Desktop kan activeren op de Citrixservers of dat ik misschien op een andere manier met de servers kan verbinden zonder dat ik daarvoor TS CALs nodig heb.

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden!

[ Voor 0% gewijzigd door AlBundy op 24-06-2010 15:10 . Reden: klein foutje ]

***** Excellent cron job. Will run again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 13:55
Je kan altijd nog aanloggen op de consolesessie; die heeft geen CAL nodig.

'MSTSC /v:<server> /Console" of "MSTSC /v:<server> /Admin"

[ Voor 3% gewijzigd door Krypt op 24-06-2010 15:17 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:54
Als je de gebruikers op de citrix servers laat werken heb je sowieso TS CALs nodig. Wat doe je nu met die servers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je kan een desktop publiceren binnen XenApp, maar ik vraag me inderdaad af waar je die Citrix servers voor gebruikt, want elke user op een citrix server heeft zowel een TSCAL als een Citrix licentie nodig... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlBundy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 03:10
ftpfreak schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 15:21:
Als je de gebruikers op de citrix servers laat werken heb je sowieso TS CALs nodig. Wat doe je nu met die servers?
Ze zijn onderdeel van een migratie, volgens mijn manager waren er geen TS CALs nodig voor Citrix. Op onze oude 2003 omgeving hebben we 40 TS CALs, maar hij zei dat dat een fout was van de vorige systeembeheerder :o Ik ging ervan uit dat hij gelijk had, omdat op de oude omgeving idd nooit TS CALs in gebruik zijn, terwijl daar wel altijd mensen via Citrix aan het werk zijn.

Ik was altijd in de veronderstelling dat het idd zo is als jij het zegt, blijkt dat ik toch gelijk heb :-)

Nou ja, dan vervalt bij deze mijn vraag, en mag ik iemand op zijn flikker gaan geven >:)

***** Excellent cron job. Will run again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-09 11:07
Op de machine waar je vandaan connect kun je in het register onder hklm,software,microsoft,licensing,store alles weggooien dan zou je een nieuwe tijdelijke licentie moeten krijgen. Ik vraag me overigens af hoe gebruikers dan connnecteren op die citrix server als je geen remote desktop call's hebt? Of hebben die ook allemaal een tijdelijke licentie en duurt het straks nog even tot de periode voorbij is en niemand meer kan connecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

AlBundy schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 15:41:
[...]

Ze zijn onderdeel van een migratie, volgens mijn manager waren er geen TS CALs nodig voor Citrix. Op onze oude 2003 omgeving hebben we 40 TS CALs, maar hij zei dat dat een fout was van de vorige systeembeheerder :o Ik ging ervan uit dat hij gelijk had, omdat op de oude omgeving idd nooit TS CALs in gebruik zijn, terwijl daar wel altijd mensen via Citrix aan het werk zijn.
Je bent verplicht ze te hebben. Waarschijnlijk staan de 2003 servers ingesteld op "licensing per user", dan "werkt" het registreren van de licenties niet en kun je dus technisch gezien onder je licentieverplichting uit komen (alhoewel ze wel verplicht zijn).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1