Hoe kan ik in AI jpeg compressie toepassen voor het resizen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, Ik wil een foto onder de 100 kb krijgen (een site laat me niet toe foto's groter dan dat te uploaden), en ik moet hiervoor hevige concessies aan de kwaliteit en grootte doen. Ik had een jpeg plaatje van 8 mp van mijn camera, van circa 2 mb. Deze heb ik bewerkt met AI en toen is dit een PNG van 8 mb geworden.

Als ik op fullsize jpeg compressie met kwaliteit 19 toepas ziet het er best netjes uit nog, en als ik het plaatje resize naar 1024x768 is het 99 kb, net goed dus. Maar.. het plaatje ziet er veel lelijker uit! Ik denk dat dit komt omdat illustrator de compressie na de resizing toepast, waardoor er minder pixels zijn om te bewerken en niet de minder belangrijke pixels gecompresst worden, maar de belangrijke, en dit heel erg 'goed' ziet.

Ik heb gezocht maar ik vind alleen maar links over hoe te resizen. Ik heb geprobeerd om een jpeg plaatje full size te compressen en dat plaatje te saven, en in het volgende plaatje te resizen. Maar dan krijg je dubbele jpeg compressie wat er nog verschrikkelijker uit ziet.

Ik ben soort van ten einde raad, wat moet ik nu doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het originele jpeg plaatje resizen naar een geschikt formaat (1024x768 is behoorlijk groot als het onder de 100kB moet blijven) en dan opslaan met een geschikte compressie. Niet tussendoor nog extra opslaan, maar gewoon openen in een fotoprogramma, verkleinen, opslaan, klaar. Als het te groot is probeer je het opnieuw vanaf het originele bestand met andere instellingen (kleiner of meer compressie).

Bedoel je met AI trouwens adobe illustrator? Dat lijkt me niet het meest geschikte programma namelijk. Gebruik liever photoshop als je toch de beschikking hebt over dergelijke pakketten. Of gewoon een goed gratis programma zoals irfanview.

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 24-06-2010 14:39 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tja het moet de achtergrond van een webpagina worden dus daarom moest het vrij groot zijn. Ik dacht eerst zelf aan 1920x1440, wat mogelijk is op twitter omdat ze daar 600 kb toestaan?
Ja ik bedoelde adobe illustrator.
Dat van die extra stap was alleen een manier om te kijken of het zo werkt, maar blijkbaar moet bij nieuwe opslag ALTIJD opnieuw gecompresst worden.

Het probleem is dat die kwaliteitsinstelling goed resultaat levert op de normale grootte, maar erbarmelijk is bij de uiteindelijke resolutie, en ik zoek dus een manier waarop die compressie voor het resizen kan plaats vinden zodat de kwaliteit goed is. Ik ga photoshop en irfanview uitproberen.

edit: irfanview geeft slechtere kwaliteit op veel hogere jpeg kwaliteitsinstelling.
Het plaatje heeft veel grote effen zwarte stukken, zijn er geen slimme formaten die hierop inspelen?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2010 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 19:28

amahusu

taking over the world!

Probeer het eens zoals Orion aangeeft: open het bronbestand in photoshop, resize de hele meuk (en dan evt nog wat croppen) en gebruik de "save for web" optie, daar kun je nog spelen met de output quality

edit: als je plaatje grote zwarte stukken heeft kun je ook een zwarte body background nemen en dan je plaatje zo resizen dat je em als achtergrond voor je container kan gebruiken.

[ Voor 31% gewijzigd door amahusu op 24-06-2010 20:24 ]

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb geen idee wat croppen is maar ik ga ermee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als het een experimenteel siteje is kun je natuurlijk de backgpund op een andere server zette (je eigen webspace van je provider ? )

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:52
Je kunt ze ook op tinypic oid zetten en dan direct linken, waarschijnlijk. Want 100kb is echt weinig voor een foto imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb geen idee wat je voor gedachtes hebt bij eerst compressen en dan resizen, maar dat idee slaat nergens op. Dat het er in irfanview slechter uitziet komt waarschijnlijk door de instellingen. Heb je resample aangezet?

Maar goed, 1024x768 @ < 100kB gaat hoe dan ook nooit mooi worden, zelfs bij foto's van 600 pixels breed is 100kB nog aan de krappe kant, dus misschien kan je inderdaad beter op zoek naar een mogelijkheid om die achtergrond vanaf een externe site te laden, of om een kleinere achtergrond te gebruiken en die te herhalen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Met faststone photo resizer kun je heel fijn (ook meerdere) afbeeldingen resizen, probeer dat programmaatje eens! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er al een prog is die eerst compressie en dan resizen mogelijk maakt lijkt het mij eigenlijk nutteloos. Het resizen gooit de hele compressie overboord omdat het "nieuwe" pixels moet maken. En resizen zelf is eigenlijk al een vorm van compressie.

edit: gooi anders het plaatje eens online, heb wel zin om wat te kloten momenteel :P

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2010 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 16:28
Heb je naast de genoemde zwarte vlakken verder nog veel kleuren in je afbeelding? Want als dat er redelijk weinig zijn dan kun je misschien beter als gif opslaan. Met veel effen kleuren kan dat en mooier dan jpeg en kleiner. En gebruik Illustrator waar het voor gemaakt is, vectoren, niet voor bitmapbewerkingen. Daar is inderdaad Photoshop, paint.Net of irfanview handiger en gecontroleerder.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 64 kleuren gif geprobeerd, alleen het wordt er niet veel mooier op :/ er zitten dus te veel soorten kleuren in daarvoor.

Ah ik snap het denk ik, dus compressie is gewoon een eindstap, die niet vroeger gedaan kan worden?

Lighteye, ik heb het plaatje voor je geupload :) : http://www.mediafire.com/?4mjwnnfidfy
Bedankt als je ernaar wilt kijken (en wat mee wilt doen natuurlijk :+)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2010 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 16:00:
Ah ik snap het denk ik, dus compressie is gewoon een eindstap, die niet vroeger gedaan kan worden?
Compressie voor het resizen uitvoeren kan wel maar is nutteloos. Compressie (in dit geval lossy compressie om precies te zijn) mikkert zaken weg. Daarna resizen = weer zaken wegmikkeren (want: minder pixels). Dan nogmaals compressen is nog meer wegmikkeren. Eerst resizen, dan compressen en zien dat je onder je bovengrens komt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aKF4wa5N9vUqFluPr5Z846q4/thumb.jpg
Voila. 95k jpeg. Compressie: 10%, size: 1024x768

Wat mij nog niet duidelijk is waarom je onder de 100kb wil komen, dat is gewoon een stomme limiet voor zulke grote afbeeldingen.

[ Voor 26% gewijzigd door RobIII op 29-06-2010 16:16 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thx! Maar dat had ik dus ook op 10% , veel blurry en verlepte kleuren waar het niet hoort. jep moet voor een sitebuilder helaas, ik vind het ook BS dat het zo weinig is in deze tijd.
RobIII schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 16:09:
[...]

Compressie voor het resizen uitvoeren kan wel maar is nutteloos. Compressie (in dit geval lossy compressie om precies te zijn) mikkert zaken weg. Daarna resizen = weer zaken wegmikkeren (want: minder pixels). Dan nogmaals compressen is nog meer wegmikkeren. Eerst resizen, dan compressen en zien dat je onder je bovengrens komt.
Ik snap dat resizen ook compressie is. maar je verslechtert de kwaliteit van de individuele pixels er niet mee (tenzij je naar extreem lage resoluties gaat), en als je na de compressie + resizing niet weer hoeft te compressen, dan heeft de jpeg compressie zich kunnen manifesteren op de minst 'belangrijke' pixels, (20% jpeg compressie ziet er beter uit op 4000x3000 dan op 1024x786, als je naar een voorbeeld van beide plaatjes op 1024x768 grootte kijkt. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk maak wat ik bedoel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 16:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je maakt een fundamentele denkfout. Compressie is niet een staat waarin een plaatje zich bevindt. Wanneer jij je plaatje op het scherm hebt staan of aan het bewerken bent in photoshop zal een 32bit 1024x768 plaatje gewoon bijna 3MB aan geheugen kosten. Compressie is iets dat alleen van toepassing is wanneer je het bestand wegschrijft.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Misschien kun je het plaatje nog opdelen in meerdere stukken (die elk 100kb groot zijn)? Is wel een erg `ouderwetse' oplossing volgens mij (gebeurde vroeger veel meer toen bandbreedte nog erg beperkt was), maar wie weet helpt het je?

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Volgens mij kun je in dat plaatje ook met veel minder kleuren af, of hem blurrier maken.
Minder kleuren -> instellen in GIF, doen met Photoshop (niet met Illustrator...)
Blurrier -> instellen in JPEG, doen met Photoshop save for Web, daar is blurriness in te stellen als compressiemiddel.

Verder denk ik dat je vrij snel weer uitgekeken bent op dit plaatje als achtergrond voor een website (what's designed like Vegas, ...doesn't stay in Vegas) ... ik geef het een maand of twee. Dus voordat je hier allerlei moeilijke compressiemethoden en werkwijzen gaat uitzoeken, bedenk je of het het ook echt waard is :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1