Epson SX410 en iMac

Pagina: 1
Acties:

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-02 10:51
Ik heb onlangs een iMac gekocht en mijn PC de deur uit gedaan. Op mijn PC werkte mijn Epson SX410 (printer) goed. Printer werd meteen herkend en drivers geïnstalleerd.

Nu heb ik geen PC meer en wil ik dus kunnen printen op mijn iMac, alleen wordt de printer niet gevonden in Snow leopard. Heb de complete database van printerdrivers geïnstalleerd en ook de software die Epson zelf mee levert met de printer.

Wanneer ik naar Systeemvoorkeuren -> Afdrukken en faxen -> plusje (printer toevoegen) ga staat er niks in de standaard lijst. Ook heb ik de software opnieuw geïnstalleerd, dit werkte ook niet.

Ook heb ik al verschillende USB kabels geprobeerd, helaas werkte dit ook niet. Volgens Epson zou deze printer gewoon compatible moeten zijn met Snow Leopard.

Wat kan ik nog doen?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Kun je is een uitdraai maken van hoe de settings er nu uitzien in CUPS ? Te benaderen via een browser op 127.0.0.1:631

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Leon-
Herby schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 11:54:
Kun je is een uitdraai maken van hoe de settings er nu uitzien in CUPS ? Te benaderen via een browser op 127.0.0.1:631
Onder welke tab kan ik deze settings vinden?

Verwijderd

foutje

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2010 21:46 ]

• Herby

Herby

Stalknecht

Leon- schreef op maandag 28 juni 2010 @ 21:28:
[...]

Onder welke tab kan ik deze settings vinden?
Onder printers....

• Leon-
Onder printers staat: No printers.

• Herby

Herby

Stalknecht

Leon- schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 10:06:
[...]

Onder printers staat: No printers.
Ahh kijk dat verraad al een hele hoop, schijnbaar is de printer niet geinstalleerd. Kijk hier eens en volg de stappen om handmatig een printer toe te voegen in cups. Het moet ook allemaal kunnen via de UI, maar ik heb dat na veel gepruts maar opgegeven in SL (sommige PLD kreeg ik alleen werkend als ik ze echt handmatig in CUPS lade).

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hier staat ook nog het 1 en ander --> http://esupport.epson-eur...de3nIETGl1Gqr2sU003D&tc=7

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Herby

Herby

Stalknecht

Ben wel benieuwd wat er staat, maar je link is stuk (het lijkt me URL naar je sessie en die is verlopen ;) )

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

whoops. Het is gewoon de support site van epson-europe.com

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Leon-
Bij de eerste stap loop ik helaas al vast. Wat wordt bedoeld met Access the CUPS web interface through the printers panel in the server-manager. Waar kan ik dit vinden?

• Herby

Herby

Stalknecht

Ga gewoon naar http://127.0.0.1:631, voeg je printer toe (add printer), kies je driver (PLD) en test dan is verder. Je zult zelf ook wat onderzoek moeten doen als je wilt dat jouw probleem opgelost word ;)

• Leon-
Herby schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 09:41:
Ga gewoon naar http://127.0.0.1:631, voeg je printer toe (add printer), kies je driver (PLD) en test dan is verder. Je zult zelf ook wat onderzoek moeten doen als je wilt dat jouw probleem opgelost word ;)
Zover was ik ook gekomen. Wanneer ik op de button 'add printer' klikt gebeurt er namelijk niets bij mij, daarom dacht ik dacht ik helemaal fout zat. De pagina wordt vernieuwd (zal wel een post request worden gestuurd) maar er gebeurt helemaal niks ....

• Herby

Herby

Stalknecht

Wat staat er in de log van CUPS? Je kunt het ook gewoon herinstalleren.

• Leon-
Herby schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 12:13:
Wat staat er in de log van CUPS? Je kunt het ook gewoon herinstalleren.
Zal dat binnenkort proberen :) Heb mn macbook pro er ook even aan gehangen. Hier kan ik wel een printer toevoegen via cups en ook een Epson Sx410 driver selecteren. Alleen heb ik de uri location overgenomen van dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://osr600doc.sco.com/en/PR_gimpprint/figures/cups_my_printer.png

Dit lijkt niet te werken, wanneer ik ga printen zeg het besturingssysteem dat de printer offline is. Hoe kan ik de juist uri vinden?

• Herby

Herby

Stalknecht

Ik heb kort wat rondgelezen op internet aangaande deze printer en volgens de info zou de standaard URI die neergezet word in CUPS moeten werken, probeer hem nog eens toe te voegen in CUPS op de MBP en laat de default uri staan.

Er zijn trouwens ook Gimp drivers voor deze printer waar veel mensen gebruik van maken, ik persoonlijk heb ze nog nooit nodig gehad, maar wie weet maakt het wat makkelijker voor je.

http://gimp-print.sourceforge.net/

• Leon-
Herby schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 12:52:
Ik heb kort wat rondgelezen op internet aangaande deze printer en volgens de info zou de standaard URI die neergezet word in CUPS moeten werken, probeer hem nog eens toe te voegen in CUPS op de MBP en laat de default uri staan.

Er zijn trouwens ook Gimp drivers voor deze printer waar veel mensen gebruik van maken, ik persoonlijk heb ze nog nooit nodig gehad, maar wie weet maakt het wat makkelijker voor je.

http://gimp-print.sourceforge.net/
Die Gimp drivers heb ik inderdaad vanmiddag geinstalleerd. Uit welke optie ik moet kiezen in de add printer lijst is mij ook niet helemaal duidelijk, dit is het overzicht:

Afbeeldingslocatie: http://img687.imageshack.us/img687/6669/schermafbeelding2010070un.png

• Herby

Herby

Stalknecht

Ahh hier had ik ook niet aan gedacht! Al je vorige geposte URI's deden vermoeden dat je de printer had aangesloten via USB, maar nu zie ik dat het stiekem toch FireWire is. Je moet dus de Epson FireWire optie kiezen.

Zoals je ziet heeft hij ook geen Netwerk printers gevonden, hij bied enkel de optie om het handmatig toch in te voeren.

• Leon-
Ik heb de printer gewoon via USB aangesloten, waarschijnlijk wordt dan helemaal niks herkend. Als ik Epson Firewire aanklikt komt er bij connection het volgende te staan : epsonfirewire

Hier kan ik dus ook niet op verder klikken. Ik moet de url van de usb poort invoeren denk ik??

Misschien wordt het wel tijd voor een nieuwe printer die wel werkt, iemand suggesties voor een vergelijkbare printer?

• Herby

Herby

Stalknecht

Leon- schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 11:58:
Ik heb de printer gewoon via USB aangesloten, waarschijnlijk wordt dan helemaal niks herkend. Als ik Epson Firewire aanklikt komt er bij connection het volgende te staan : epsonfirewire

Hier kan ik dus ook niet op verder klikken. Ik moet de url van de usb poort invoeren denk ik??

Misschien wordt het wel tijd voor een nieuwe printer die wel werkt, iemand suggesties voor een vergelijkbare printer?
Probeer USB Prober eens, die stuurt poll signalen naar je USB porten, mocht hij nu om een of andere reden liggen te slapen dan word hij weer wakker.
USB Prober You might try running USB Prober. It is located in /Developer/Applications/Utilities, provided you have installed the Xcode developer tools. (These are probably present on your Tiger installer DVD, if you have one, but the best way to obtain them, if you have a broadband Internet connection, is to go to http://developer.apple.com, join the Apple Developer Connection as a free online member, and log in to obtain the most recent Xcode tools installer as a 1GB download.) Apparently, just running USB Prober does some sort of USB reset that can "wake up" unresponsive USB ports.

• Leon-
Herby schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 13:14:
[...]

Probeer USB Prober eens, die stuurt poll signalen naar je USB porten, mocht hij nu om een of andere reden liggen te slapen dan word hij weer wakker.

[...]
Hierin wordt ie ook niet herkend. Wanneer ik de USB Logger gebruik komt er het volgende te staan:

38.690 [1] [0xae94b00] The IOUSBFamily is having trouble enumerating a USB device that has been plugged in. It will keep retrying. (Port 1 of Hub at 0xfd130000)
41.689 [1] [0xae94b00] The IOUSBFamily was not able to enumerate a device.
42.532 [1] [0xae94b00] The IOUSBFamily is having trouble enumerating a USB device that has been plugged in. It will keep retrying. (Port 1 of Hub at 0xfd130000)
45.929 [1] [0xae94b00] The IOUSBFamily was not able to enumerate a device.
46.756 [1] [0xae94b00] The IOUSBFamily is having trouble enumerating a USB device that has been plugged in. It will keep retrying. (Port 1 of Hub at 0xfd130000)
47.588 [1] [0xae94b00] The IOUSBFamily gave up enumerating a USB device after 10 retries. (Port 1 of Hub at 0xfd130000)
47.588 [1] [0xae94b00] The IOUSBFamily was not able to enumerate a device.

Misschien dat beide kabels brak zijn, het lijkt me sterk. Op mijn Windows PC werkte het super. De ene kabel komt uit China (dealextreme) en de andere van de action. Misschien een keer aan a merk kabel kopen? USB 1.0 en 2.0 kan er ook niks mee te maken hebben?

[ Voor 9% gewijzigd door Leon- op 09-07-2010 00:30 ]

• Herby

Herby

Stalknecht

Nou ik heb het een en ander uitgezocht en het lijkt erop dat dit probleem bij meerdere USB apparaten voorkomt op OS X. Waarschijnlijk moet de bron van het probleem worden gezocht in de USB voeding, deze lijkt niet voldoende waardoor het apparaat zich niet (goed) kan registreren met als gevolg dat deze niet herkend word op je Mac.

Zie je wel activiteit op de printer (branden er wel een LED?)? Mocht je nog een losse USB hub hebben liggen zou je eens kunnen proberen via de hub de printer aan te sluiten. Tevens kan het ook nog een software matig probleem zijn, wat je kan proberen is de PRAM leeg te gooien, hier kun je lezen hoe dat moet.

Pagina: 1