Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Uit recent onderzoek van Studenttalent blijkt dat studenten in hun toekomstige baan voornamelijk belang achten aan gezellige collega’s en een prettige werksfeer en aan opleiding en ontwikkelingsmogelijkheden. Slechts 25 % van de studenten gaf aan te gaan voor een goed salaris.

Hoe zit dit bij startende ict-ers. Wat vinden jullie belangrijk bij je eerste job?

I

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De balans geld + tijd . Ik ben ondernemer en erg gehecht aan mijn tijdsindelings-mogelijkheden.... maar ook aan veel geld. Collegae enzo interesseren me minder, het moet wel een vorm van werk zijn waarbij ik mijn ei kwijt kan trouwens.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:50
Lastig, ik maak altijd het verschil tussen wat je belangrijk vind tijdens het zoeken naar een baan en wat belangrijk is bij het functioneren in een baan.

Salaris is iets wat heel belangrijk is bij het zoeken, hetzelfde geldt voor een leaseauto. Dat zijn dingen die leuk staan op een vacature, zeker omdat je vooraf niet of nauwelijks kunt weten hoe de (echte) sfeer is en hoe je collega's zijn.

De status van salaris is naar mijn mening erg aan inflatie onderhevig, de eerste maanden zijn leuk als je ineens veel geld binnenkrijgt, maar na 6 maanden is het al niet meer dan gewoon. Natuurlijk blijft het belangrijk maar zolang je de lasten kunt betalen en naar jouw mening goed kunt leven maakt die 100 a 200 bruto in de maand echt niet het verschil. Leuke collega's echter, die maken voor het groot deel uit of je 's morgens met plezier of met tegenzin gaat werken.

Alles moet gewoon goed in balans zijn, geen extremen in negatieve zin zeg maar.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Ilantir
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-02 01:41
Salaris is belangrijk tot het niveau dat je je vaste laten kunt betalen en leuke dingen kunt doen. Daarna komen dingen zoals tijd voor jezelf (reistijd) en leuke opdrachten. Is het erg als ik leuke opdrachten belangrijker vindt dan leuke collega's? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wordt er ook gekeken naar carrieremogelijkheden? Bijv. opleidingen?

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Reistijd vindt ik eigenlijk best belangrijk, het neemt dagelijks veel tijd in beslag. Voorheen reisde ik vanuit Haarlem naar Amsterdam met het OV (trein/tram) als het meezat was een enkele reis 1 uur maar soms werd het 5 kwartier. Globaal is dat 10 uur per week wat je kwijt bent aan reizen. Nu werk ik op 5 minuten fietsafstand :D. Klinkt raar maar ruim een uur eerder thuis s'avonds scheelt zo enorm.

Plezier wordt grotendeels bepaald door collega's, dus voor mij ook belangrijk. Mogelijkheden en vrijheden binnen je functie vindt ik ook belangrijk.

Salaris zolang het marktconform is en de randzaken (zie hierboven) zijn oke ben ik tevreden. Het is niet zo dat ik aanbiedingen naast elkaar zou leggen en kies voor de aanbieding met het meeste geld en de mooiste auto. Als je vanuit die visie gaat solliciteren ben je echt fout bezig. Ik verbaas me soms ook als ik topics lees in WI waar het alleen maar gaat om welke auto je kan krijgen en zo groot mogelijk.

Overigens is een mooie auto in combinatie met een startsalaris vaak niet rooskleurig. Soms lever je netto best veel in.

Als je met plezier werkt dan komt dat salaris op den duur wel.

[ Voor 5% gewijzigd door CycloneX op 24-06-2010 14:59 ]

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:14

Gotez

42

Wat betreft salaris sluit ik mij aan bij de vorige posters. Dit is duidelijk ondergeschikt aan leuke uitdagende klussen en inspirerende collega's. Daarnaast is het belangrijk dat je zowel vakinhoudelijk verder komt maar ook dat je jezelf ontwikkeld in je 'soft skills'.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Vrijheid om zelf mijn eigen ding te kunnen doen was voor mij doorslaggevend. Ik heb nu de vrijheid om zelf te bepalen wanneer, waar en hoelang ik werk. Het gaat om resultaat! Heerlijk. Daarnaast ook veel inspraak in wat ik wil doen mbt kiezen projecten en de route die ik graag zou willen nemen. Maar de vrijheid is echt verslavend. Het lijkt me verschrikkelijk om iedere morgen om 8 uur present te moeten zijn. Alsof dat mij effectiever maakt :S

Verwijderd

Salaris en variatie, de rest is bijzaak. (Moet er wel bijzeggen dat mijn huidige baan op alle fronten zéér bevalt. :P.)

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Verwijderd schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 14:36:
Wordt er ook gekeken naar carrieremogelijkheden? Bijv. opleidingen?
Voor mij is dat inderdaad een belangrijk punt geweest. Inmiddels ben ik erachter gekomen dat ik het liefst in een groot bedrijf werk, mede omdat mijn ervaring is dat je daar snel carriere kunt maken.

Overigens, jij als recruiter zou dit toch ook wel moeten weten? ;)

What's a cube to you?

Verwijderd

mijn prio lijstje..

1. werkzaamheden.. (moet leuk zijn)
2. doorgroei mogelijkheden.. in functie/salaris en opleidingen
3. salaris.

salaris is best belangrijk voor mij, zit nu op een redelijk salaris + auto, maar ik zou echt niet meer minder willen verdienen, ben wel gewend aan de luxe die ik me nu kan permitteren, daarnaast is de auto ook wel een groot plus punt....

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:51

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Voor recruiters is het interessant te weten dat mensen geen geld hoeven, zolang het maar gezellig is. Mensen zeggen dit vaak in een context waaruit lijkt dat "leuk" alleen bestaat op slecht betalende plekken. Mijns inziens geldt dat vooral als je op zoek bent naar de werkdruk van de sociale werkplaats met een schouderklopje en een kop koffie.

Het grappige is, ik ben in de loop der jaren 4x zoveel gaan verdienen en m'n werk is er technisch-inhoudelijk alleen maar op vooruit gegaan. En ik kan nog steeds bier gaan drinken met collega's en slap ouwehoeren met een bak koffie.

Dat gezegd hebbende is eerste punt de inhoud van het werk, en het tweede de waardering daarvan, zowel financieel als andere uitingsvormen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:12
Ik kan het eigenlijk lastig rangschikken. Met een goed salaris/voorwaarden en een belofte van werk dat mij aanspreek halen ze mij binnen. Leuke collega's en uitdagend/afwisselend werk zorgt ervoor dat ik blijf. En zelfs daarin is het niet zo zwart of wit. Ik denk dat iedereen wel een ondergrens qua salaris heeft bijvoorbeeld.
Ik vermoed zo dat veel mensen zeggen dat geld er niet zo toe doet omdat het 9 van de 10 keer wel goed zit als je hbo/uni hebt gedaan. Leuke collegas of leuk werk is lastiger te vinden dan een goed salaris.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53
Verwijderd schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 13:50:
Hoe zit dit bij startende ict-ers. Wat vinden jullie belangrijk bij je eerste job?
Even voor de duidelijkheid, vraag je dat puur uit persoonlijke interesse en is het geheel toevallig dat dit zowel je eerste post als topic op tweakers.net is, of is dit bedoeld voor een of ander (markt)onderzoek of dergelijke.

Niet dat daar iets mis mee is, maar het is dan wel eerlijk het er gewoon bij te zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is puur uit interesse. Voor een onderzoek zou ik een meer wetenschappelijke aanpak kiezen..
Vanuit mijn beroep, recruiter, heb ik in het verleden veel mensen in hun "mid career" geplaats. Vanuit die hoek weet ik wat voor it-ers in die leeftijdscategorie belangrijk is bij de keuze voor een nieuwe job. Ik was benieuwd of deze redenen ook voor starters in de IT belangrijk zijn.

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-09 11:31
Ik denk dat voor starters vooral loon (leasauto, ...) belangrijk is omdat dat het makkelijkst te vergelijken is. De rest heb je dan nog niet gezien, dus wat voor werkomgeving le leuk vindt of welke reistijd voor jou te doen is, is dan compleet onbekend.

Als je er dan een tijdje in hebt gewerkt begin je andere dingen te zien die (ineens toch wel) belangrijk zijn. Dan komt plezier in je werk (en alles er rondom heen, reistijd enzo) kijken

Het is echter wel lastig te zeggen wat nu echt balangrijk is, want, zoals hier al eerder gezegd, loon went snel en je gaat er naar leven. Die 100 euro meer of minder merk je op een gegeven moment niet meer.Omdat het went, merk je het niet meer als positief of negatief (tenzij je er niet mee rond kan komen natuurlijk) en lijkt het ineens niet meer belangrijk. Wat je dan belangrijk gaat vinden zijn de dingen die opvallen, en dat zijn meestal de dingen die je tegen staan.

Ik werk voor een dertacheerder en ik heb dat sterk gezien. Mensen die daar opstappen om bepaalde secundaire arbeidsvoorwaarden die ze ineens heel belangrijk vonden. Maar als ze dan ergens gaan werken waar DAT wel voor elkaar is, merken ze ineens wat ze eerts voor lief namen en stiekum ook heel belangrijk vonden....

Heel verhaal, maar kort gezegd, wat echt belangrijk is blijft lastig te bepalen. Mensen zien toch altijd verbeter punten. Feit is dat (vooral startende) werknemers over het algemeen het best worden gelokt met een hoog loon... (en leaseauto en telefoon en laptop en ...)

Nee, ik ben GEEN hobbit...

Verwijderd

ik heb 2 jaar bij een werkgever gewerkt waar ik qua werkzaamheden het goed voor elkaar had, maar er was geen click met de meerderheid van de collega's. Had 1 collega waar ik goed mee kon, de rest alleen een professionele relatie, af en toe wel een dolletje maar goede gesprekken zat er niet in.

Komt misschien omdat ik op een ander "hoger" niveau zat dan hun en als een indringer werd gezien omdat ik een zeer geliefde collega van hun verving..
Na 2 jaar had ik het wel bekeken daar omdat ik niet 100% met mijn collega's overweg kon.. samenwerken ging al die tijd met tegenzin, dus de knoop door gehakt en wat anders gezocht,

Nu zit ik op een plek waar ik wel een click heb met mijn collega's, en vind het hier 10x leuker terwijl ik maar iets meer verdien dan mijn vorige baan..

De plezier staat bij mij wel hoog op het lijstje..

En qua salaris, als ik me rekeningen kan betalen en iets overhou om iets leuks te doen vind ik het al prima..
Pagina: 1