Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363973

Topicstarter
Ik ben bezig met een nieuwe laptop uit te zoeken/samenstellen en nu vroeg ik mij af bij de processor welke nu beter is. Ja ze zeggen i7 is krachtiger/sneller dan de i5.

Maar waarom is de i7 740QM 1.73 Ghz dan 'beter' als de i5-520M 2,4 Ghz?
Gebruik nu deze 2 als voorbeeld omdat de i7 in Ghz minder snel is als de i5 en dit de aanleiding is van mijn vraag.
Ik zou zeggen je kan beter de i5 pakken.
Waar zit het verschil in?

Als iemand mij hier antwoord op zou kunnen geven of een link waar ik deze informatie kan vinden. Heb tot nu toe nog niks bruikbaars kunnen vinden.

Bij voorbaat dank

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 363973 op 24-06-2010 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Anoniem: 363973 schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 12:45:
Ik ben bezig met een nieuwe laptop uit te zoeken/samenstellen en nu vroeg ik mij af bij de processor welke nu beter is. Ja ze zeggen i7 is krachtiger/sneller dan de i5.

Maar waarom is de i7 740QM 1.73 Ghz dan 'beter' als de i5-520M 2,4 Ghz?
Gebruik nu deze 2 als voorbeeld omdat de i7 in Ghz minder snel is als de i5 en dit de aanleiding is van mijn vraag.
Ik zou zeggen je kan beter de i5 pakken.

Als iemand mij hier antwoord op zou kunnen geven of een link waar ik deze informatie kan vinden. Heb tot nu toe nog niks bruikbaars kunnen vinden.

Bij voorbaat dank
De i7 is een quadcore terwijl de i5 een dualcore is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En denk daarbij ook aan zaken als hyperthreading, turboboost en de hoeveelheid cache die verschil kunnen maken op de performance van zo'n cpu. Enkel kijken naar 't aantal MHz zegt dus niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

De 740QM is een quadcore op 1733 MHz en kan gebruik maken van DDR3-1333. De 520M is een dualcore op 2400 MHz, kan gebruik maken van DDR3-1066 en heeft een ingebouwde GPU. Daarnaast is de 520M op 32nm geproduceerd en de i7 op 45nm.

520M
740QM

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 76287 op 24-06-2010 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-07 15:21
quad core is niet per definitie sneller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:27

Intel site al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:22

Haan

dotnetter

Het verhaal van 'meer GHz is beter' is al járen niet meer van toepassing, tenzij je twee processors uit dezelfde serie vergelijkt (bijv. i7 720QM vs i7 740QM), als je de verschillen wilt weten, moet je je even verdiepen in de materie.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363973

Topicstarter
Nee oke ik begreep wel dat Ghz allang niet meer het enigste is waar het om draait. Alleen dacht dat de i5 ook quadcore was. Dus vandaar dat ik het verwarrend vond. (en sorry dat me dat niet eerder is opgevallen tijdens het zoeken)
Maar jullie hebben mij voldoende informatie gegeven zodat ik verder kan met wat nou de verschillen zijn. Ben nu al een stuk wijzer.
Bedankt!
Pagina: 1