(Linux Mint) Kan geen directories sharen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:41
Ik heb een probleem en kom na 3 dagen niet meer uit;

Ik heb thuis het volgende netwerk:

modem>wifi-router>wireless-netwerk>data-server die verbinding bridged>wifi-router><

Nu kan ik vanaf mijn laptop (Mint 9) niet op de shares van mijn data server (Mint 9) komen. Ook met OSX lukt het niet. Windows nog niet geprobeerd omdat ik geen monitor meer over heb.
Ik heb vervolgens mijn bridge connectie verbroken en opnieuw geprobeerd maar nog steeds zie ik geen shares. Pingen lukt wel maar daar is alles geloof ik mee gezegd. Is het mogelijk een rechtending?

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als de server de verbinding bridged, heeft ie dan twee adressen? Zijn in dat geval beide adressen te pingen? Zo niet, dan kan het zijn dat samba op een adres listened dat niet bereikbaar is.

Een andere optie is dat een firewall het niet doorlaat. Probeer eens met nmap te kijken of de poort die de shares gebruiken "open," "closed" of "filtered" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
GuitarWeed schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 14:22:
Als de server de verbinding bridged, heeft ie dan twee adressen? Zijn in dat geval beide adressen te pingen? Zo niet, dan kan het zijn dat samba op een adres listened dat niet bereikbaar is.
Als ik de verbinding bridge zijn er inderdaad 2 adressen (10.42.43.1 & 192.168.0.104). Het enige adres dat te pingen is, is 192.168.0.104.
Hoe pas ik dit dan aan in Samba?
Een andere optie is dat een firewall het niet doorlaat. Probeer eens met nmap te kijken of de poort die de shares gebruiken "open," "closed" of "filtered" is.
Ik heb nmap even geinstalleerd maar weet nu even niet hoe ik achterhaal wat de status van de poorten is. Moet ik dat poort voor poort doen ala "nmap -p <port ranges>"? Of is er ook een "scan all"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als je gewoon nmap <adres> intypt scant ie alle reguliere poorten. Als je dan geen reactie krijgt kun je nog nmap -PN <adres> doen, dat is een passive scan. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je dit vanaf een andere host doet ;)

Als je samba niet op het juiste adres listened (kun je ff checken met lsof) moet het ergens in je samba configuratie aangepast worden, ik weet zo niet precies waar, moet je even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10 15:53

mace

Sapere Aude

Kijk anders even in de logs van samba wat voor meldingen hij geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
Ik denk dat onderstaande de problemen veroorzaakt.
Afbeeldingslocatie: http://forums.linuxmint.com/download/file.php?id=4315

Dus nu maar even uitzoeken zat er dan precies mist want Samba is gewoon geinstalleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
maar hoe heb je in Mint dan de shares aangemaakt? via Nautilus, rechtermuisknop op een map, Sharing Options?

controleer dit even door in Nautilus je Network te openen (staat bijv ook in je menu). zie je daar je pc naam staan, en als je die opent, zie je dan je shared folders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
Notehoutelade schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 20:23:
maar hoe heb je in Mint dan de shares aangemaakt? via Nautilus, rechtermuisknop op een map, Sharing Options?
Dit is voor zover ik weet de enige manier? Ja dus. (Oke, eigenshappen/share kan ook...)
controleer dit even door in Nautilus je Network te openen (staat bijv ook in je menu). zie je daar je pc naam staan, en als je die opent, zie je dan je shared folders?
Nope krijg alleen me netwerk.

Maar naar aanleiding van dit alles heb ik maar besloten terug te stappen naar M8; daar werkte alles gewoon fijn. Heb voor ik de beslissing maakte namelijk M9 opnieuw geinstalleerd en weer zonder resultaat. Mint9><Mint9 networking werkt gewoon niet out of the box... Bij mij althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Chckdsk! schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 02:38:
[...]

Dit is voor zover ik weet de enige manier? Ja dus. (Oke, eigenshappen/share kan ook...)

[...]

Nope krijg alleen me netwerk.

Maar naar aanleiding van dit alles heb ik maar besloten terug te stappen naar M8; daar werkte alles gewoon fijn. Heb voor ik de beslissing maakte namelijk M9 opnieuw geinstalleerd en weer zonder resultaat. Mint9><Mint9 networking werkt gewoon niet out of the box... Bij mij althans.
het is niet per se de enige manier. je gebruikt nu de usershares, ipv classic samba.
wat zie je op de server als je daar je netwerk opent? daar zie je als het goed is de pc naam, als je die opent, zie je de shares wel staan?

als het goed is, zie je dan ook op deze locatie /var/lib/samba/usershares een bestandje met een inhoud vergelijkbaar met dit. klopt dat bij jouw pc ook, op de server?

path=/home/notehoutelade/Documents
comment=
usershare_acl=S-1-1-0:R
guest_ok=y

ik heb zelf nog geen 2 mint 9 pc's om sharing te testen, mijn server heeft ook nog mint 8. Wel heb ik succesvol mappen gedeeld via Mint 9 LDXE RC. heb je je probleem als eens gepost op forums.linuxmint.com? de hulp daar is naar mijn ervaring uitstekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
Notehoutelade schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 07:12:
[...]

het is niet per se de enige manier. je gebruikt nu de usershares, ipv classic samba.
wat zie je op de server als je daar je netwerk opent? daar zie je als het goed is de pc naam, als je die opent, zie je de shares wel staan?

als het goed is, zie je dan ook op deze locatie /var/lib/samba/usershares een bestandje met een inhoud vergelijkbaar met dit. klopt dat bij jouw pc ook, op de server?

path=/home/notehoutelade/Documents
comment=
usershare_acl=S-1-1-0:R
guest_ok=y

ik heb zelf nog geen 2 mint 9 pc's om sharing te testen, mijn server heeft ook nog mint 8. Wel heb ik succesvol mappen gedeeld via Mint 9 LDXE RC. heb je je probleem als eens gepost op forums.linuxmint.com? de hulp daar is naar mijn ervaring uitstekend :)
Sorry voor me errrrug late reactie; begin van de vakantie huh? ;)

Ik heb geen kans gehad om bovenstaande na te gaan aangezien ik mijn server dus al heb voorzien van LM8. Werkt nu dus weer perfect (server>LM8 / Laptop>LM9)Op het LM forum (dat nu down is...) heb ik het probleem ook al gepost (eerder dan hier zelfs) maar ook met de hulp daar (hoe vriendelijk en behulpzaam ook) heeft mij niet verder geholpen.

Pagina: 1