Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnderNeo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 11:32
Beste Tweakers,

Ik ben, samen met nog wat mensen, bezig met een speciaal projectje. Het plan is om virtuele-orgel software te gaan laten draaien op een computer. Dit omdat een echt orgel veel te duur is (pijporgel) en ook omdat het gewoon leuk is dit voor elkaar te krijgen :). De link naar de software/site met systeemeisen.
Het systeem gaat draaien op Windows 7. Lijkt me stabiel genoeg, werkt lekker en ziet er goed uit. Andere keuze zou Windows XP kunnen zijn, maar dat is niet echt toekomst gericht. Vista is geen optie, lijkt me duidelijk.
In het systeem komt een SSD. Waarschijnlijk een 80 GB Intel X25-M. Heb ik thuis zelf ook en heb er prima ervaringen mee. Draait lekker snel, is de harde schijf in ieder geval geen bottleneck. Qua opslag zat ik te denken aan een Samsung F3 schijf. Is niet heel belangrijk wat dit wordt. De samples worden toch in het geheugen geladen. Is dus puur en alleen voor opslag.
Qua geluidskaart ben ik er nog niet helemaal over uit. Daar heb ik andere bronnen voor om een keuze te kunnen maken. Blijft toch lastig, want hier heb ik niet heel veel ervaring mee. Maar goed, dat komt wel. Systeemkast is vooral gericht op het stil zijn. Is ook niet zo'n punt, daar is dit topic dus ook niet voor.

Waarom dan toch dit topic?

Het grootste 'probleem' is het geheugen. Om de software goed en vooral snel te kunnen laten draaien, is het noodzakelijk om minimaal 16 GB geheugen in het systeem te plaatsen. Het liefst zelfs 32 GB. Ik heb dus echt totaal geen ervaring met moederborden die aan deze specificaties voldoen. En dus ook niet met geheugen van deze grootte. Mijn vraag: kan iemand mij hier advies over geven? Dus wat voor moederbord/geheugen. Processor is ook belangrijk, maar is absoluut van ondergeschikt belang als het gaat om geheugen grootte.
Nou, dat was het dan :)

Alvast bedankt!

It's not the dying but the living that scares me to death

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-06 20:35
Heb je ergens datasheets van dat stukje software.

Ik vind dat er zeer forse 'eisen' aanzitten.

Om 32GB geheugen te kunnen hebben, kom je al snel uit op servermoederborden met tenminste 8 geheugenbanken. Op supermicro.nl heb je mooie workstation/server barebones staan.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 16:25

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Heb je al de demo geprobeerd? Te downloaden op http://www.hauptwerk.com/downloads/hauptwerk-downloads/

Ik neem aan dat je wel ergens een pc kan lenen met een dual core, 4Gb en Windows 7? Ik ben benieuwd of het dan niet gewoon goed draait en dat je straks met een veel te dure pc zit.

Ik snap dat je het geld wil uitgeven voor deze software, maar ik zou het zelf wel zeker willen weten.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnderNeo
Keiichi schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 10:48:
Heb je ergens datasheets van dat stukje software.

Ik vind dat er zeer forse 'eisen' aanzitten.

Om 32GB geheugen te kunnen hebben, kom je al snel uit op servermoederborden met tenminste 8 geheugenbanken. Op supermicro.nl heb je mooie workstation/server barebones staan.
Klopt, ik heb de software echter wel werkend gezien op een computer met 16 GB (dus dit is waarschijnlijk ook wel genoeg). Het gaat erom dat de sample grootte per orgel verschilt. En bij forse orgels, is dit dan ook fors groot :). Ik heb een aantal linkjes:
Prerequisites.pdf
TechnicalData.pdf
Tukk schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 10:51:
Heb je al de demo geprobeerd? Te downloaden op http://www.hauptwerk.com/downloads/hauptwerk-downloads/

Ik neem aan dat je wel ergens een pc kan lenen met een dual core, 4Gb en Windows 7? Ik ben benieuwd of het dan niet gewoon goed draait en dat je straks met een veel te dure pc zit.

Ik snap dat je het geld wil uitgeven voor deze software, maar ik zou het zelf wel zeker willen weten.
Heb ik geprobeerd, de kleine orgels draaien wel, maar niet alles.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat dit de eerste software is, die de geheugen grootte ook echt gebruikt..

[ Voor 27% gewijzigd door AnderNeo op 24-06-2010 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:54

heuveltje

KoelkastFilosoof

AnderNeo schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 10:53:
[...]

Klopt, ik heb de software echter wel werkend gezien op een computer met 16 GB (dus dit is waarschijnlijk ook wel genoeg). Het gaat erom dat de sample grootte per orgel verschilt. En bij forse orgels, is dit dan ook fors groot :). Ik heb een aantal linkjes:
Prerequisites.pdf
TechnicalData.pdf
Hoe kom je via dat op 32GB ?

HauptwerkPrerequisites.pdf
is recommended. If you are buying a new computer specifically to run Hauptwerk, we would normally recommend 4 GB or 8 GB if the computer can accept it, which would be sufficient for most current sample sets.

TechnicalData.pdf
The following is a rough guide to the types of instruments that might typically be usable in full within a given
amount of memory:
 1 GB: dry, mono organs <50 ranks; dry, stereo organs <30 ranks; wet, stereo organs <20 ranks.
 2 GB: dry, mono organs <120 ranks; dry, stereo organs <60 ranks; wet, stereo organs <40 ranks.
 3 GB: almost all dry organs; wet, stereo organs <50 ranks.
 4 or 8 GB: very large and/or very wet, stereo organs and almost all dry organs.

Toch aanzienlijk kleiner dan die 32GB waar jij het over hebt.
Maar idd ik denk dat je voor groter dan 16GB eigenlijk altijd wel tot serverborden bent aangewezen !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnderNeo
heuveltje schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 11:03:
[...]

TechnicalData.pdf
The following is a rough guide to the types of instruments that might typically be usable in full within a given
amount of memory:
 1 GB: dry, mono organs <50 ranks; dry, stereo organs <30 ranks; wet, stereo organs <20 ranks.
 2 GB: dry, mono organs <120 ranks; dry, stereo organs <60 ranks; wet, stereo organs <40 ranks.
 3 GB: almost all dry organs; wet, stereo organs <50 ranks.
 4 or 8 GB: very large and/or very wet, stereo organs and almost all dry organs.

Toch aanzienlijk kleiner dan die 32GB waar jij het over hebt.
Maar idd ik denk dat je voor groter dan 16GB eigenlijk altijd wel tot serverborden bent aangewezen !
Ik heb direct contact met de leverancier gehad over de wensen die we hadden. Na een live demo gezien te hebben, was de conclusie dat 16 GB toch wel nodig was. Als ik het beperk tot 16 GB, zijn er dan wel meer borden te vinden die dat goed ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

De Gigabyte GA-X58-UD5 (http://gigabyte.com.tw/pr...uct-page.aspx?pid=3450#sp) heeft 6 geheugensloten en geeft aan dat er tot 24GB in kan. Dit is een gewoon desktop board. :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnderNeo
Nvidiot schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 11:11:
De Gigabyte GA-X58-UD5 (http://gigabyte.com.tw/pr...uct-page.aspx?pid=3450#sp) heeft 6 geheugensloten en geeft aan dat er tot 24GB in kan. Dit is een gewoon desktop board. :)
In combinatie met Geil Black Dragon? Heb opzich wel goeie ervaring daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:20
AnderNeo schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 11:05:
[...]
Als ik het beperk tot 16 GB, zijn er dan wel meer borden te vinden die dat goed ondersteunen?
De meeste hedendaagse bordjes met 4 dimm-sloten (AM3 en S1156) ondersteunen 16GB.
AnderNeo schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 11:26:
[...]

In combinatie met Geil Black Dragon? Heb opzich wel goeie ervaring daarmee.
Dat is een 4x2GB kit. Denk dat je beter af bent met ValueRam ipv het wat meer exotische geheugen, let er echter wel op dat veel 'grote' geheugemodules vaak ECC en Registered zijn, en dat dat lang niet altijd werkt icm consumenten bordjes/cpu's.

[ Voor 48% gewijzigd door Nielson op 24-06-2010 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnderNeo
Nielson schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 11:27:
[...]
De meeste hedendaagse bordjes met 4 dimm-sloten (AM3 en S1156) ondersteunen 16GB.

[...]
Dat is een 4x2GB kit. Denk dat je beter af bent met ValueRam ipv het wat meer exotische geheugen.
Ah, heb ik de verkeerde geselecteerd. Ik had een triple channel versie gekozen. Hoezo ValueRam ipv Black Dragon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:20
AnderNeo schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 11:33:
[...]

Ah, heb ik de verkeerde geselecteerd. Ik had een triple channel versie gekozen. Hoezo ValueRam ipv Black Dragon?
Omdat je bij een 4x4 opstelling je memory controller behoorlijk zwaar belast kun je mi beter uitgaan van stabiel geheugen dan van fancy heatspreader overclockers spul wat standaard al een hogere spanning nodig heeft om zonder problemen te draaien. Van de Black Dragon series kan ik trouwens zo ook geen kit met 4GB modules vinden, van de Value series heeft Geil wel een mooi kitje.

[ Voor 9% gewijzigd door Nielson op 24-06-2010 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
AnderNeo schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 10:53:
[...]

Klopt, ik heb de software echter wel werkend gezien op een computer met 16 GB (dus dit is waarschijnlijk ook wel genoeg).
Het zou handig zijn als je taakbeheer even kon openen of een screenshot hiervan plaatsen als dat programma lekker staat te draaien aangezien zulke systemspecs soms ook wel eens wat te ruim worden genomen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

Wat je altijd kunt doen eerst eens 2x4GB geheugen erin stoppen en als je vindt dat het nog niet lekker draait er 2x4GB geheugen bij plaatsen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28557

Mijn schoonvader doet veel met Hauptwerk en die gebruikt een machine met 8GB. Overigens heeft hij deze gekocht bij een bedrijfje die speciaal PC's voor Hauptwerk maakt, met touchscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joentje
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-06 23:20
De software Hauptwerk zelf heeft niet veel geheugen nodig daarmee red je het prima met 4 Gb.

De sample set nemen zoveel geheugen in beslag, omdat alles in het RAM geheugen wordt opgeslagen omdat dit het snelste op te halen is.
Als je dan een beetje groot orgel zoals Kampen wil laden en je wilt de beste geluidskwaliteit hebben dan heb je toch wel 24 GB nodig.
Elke toets is meerdere male gesampled op 24bits. (stacato, normaal en lang). als je dan 4 manualen hebt van 60 toetsen en 48 registers kost dat wel een klein beetje veel geheugen.

Wel mooie software Hauptwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:55
Een collega van me die ook een beetje orgel gek is heeft laatst een nieuwe aangeschaft voor z'n virtuele orgel meuk (hij gebruikt ook Hauptwerk), zit 8GB aan geheugen in.

Volgens hem draait dat allemaal prima.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:51

Bolletje

Moderator Harde Waren
Volgens mij is de goedkoopste optie met zoveel RAM een X58 bord halen en 12GB.

2 * pricewatch: OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1333LV6GK

En een X58-bord met 6 sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-03-2024

JvW

On my way home...

Tja, ik zou toch ook denken - zeker gezien de verhalen hier - om beperkter in te zetten. Zoals ChicaneBT zegt. Beginnen met 8GB. Mocht dat echt niet voldoende zijn dan upgraden naar 12 of 16. Het blijft dus wel van belang om een mobo te zoeken die dat uiteindelijk aankan. Iets zoals Bolletje92 aandraagt.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153419

Bolletje92 schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 23:39:
Volgens mij is de goedkoopste optie met zoveel RAM een X58 bord halen en 12GB.

2 * pricewatch: OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1333LV6GK

En een X58-bord met 6 sloten.
Inderdaad en wanneer grotere DDR3 geheugens meer gemeengoed worden kun je nog een keer verdubbelen in de toekomst.

Wel mooi zo'n virtueel orgel btw. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113224

Is het niet ook interessant om te kijken naar een Mac? Mijn ervaring is dat software instrumenten op Mac OS net wat beter werken (lees minder latency). Daarbij is het bij een Mac Pro ook mogelijk om dergelijke hoeveelheden geheugen te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153419

Anoniem: 113224 schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 00:02:
Is het niet ook interessant om te kijken naar een Mac? Mijn ervaring is dat software instrumenten op Mac OS net wat beter werken (lees minder latency). Daarbij is het bij een Mac Pro ook mogelijk om dergelijke hoeveelheden geheugen te plaatsen.
Daar hangt dan ook een flink prijskaartje aan.
De X58 oplossing met i7 en sloot geheugen is een stuk goedkoper. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:51

Bolletje

Moderator Harde Waren
Anoniem: 153419 schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 00:05:
[...]

Daar hangt dan ook een flink prijskaartje aan.
De X58 oplossing met i7 en sloot geheugen is een stuk goedkoper. ;)
Inderdaad. De goedkoopste Mac Pro kost 2299 euro en heeft nog maar 3GB geheugen. Daar komt het geheugen dus nog bij op.

Een op Windows-gebaseerd systeem is stukken goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joentje
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-06 23:20
[b][message=34245634,noline]Mijn ervaring is dat software instrumenten op Mac OS net wat beter werken (lees minder latency).
Die latency valt op de PC wel mee als je maar een goede prof. geluidskaart er bij neemt zoals bijv. EMU1212m of de LT1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:59
er is maar 1 orgel dat meer dan 8Gb vraagt dus het zal wel meevallen, ga voor 8Gb en koop bij problemen evt geheugen bij!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Blijf het een beetje een vreemde keuze vinden om alle samples tegelijk in het werkgeheugen te laden.
Je trekt toch niet alle registers tegelijk open? Een beetje beter geheugen management zou geen kwaad kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphogenesis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-06 22:08
bouwfraude schreef op maandag 26 juli 2010 @ 11:42:
Blijf het een beetje een vreemde keuze vinden om alle samples tegelijk in het werkgeheugen te laden.
Je trekt toch niet alle registers tegelijk open? Een beetje beter geheugen management zou geen kwaad kunnen.
Tenzij je tijdens het orgel spelen wilt wachten totdat de samples zijn ingeladen lijkt me dat geen goed idee.
Je speelt vaak ook met meerdere, willekeurige, registers open, dus het moet worden ingeladen.

Elk register en elk aanslag op het klavier wordt 3-5 met hoge kwaliteit opgenomen. Op die manier gaat het veel geheugen kosten.

@TS: 8GB is vaak voldoende, 16GB helemaal. Enkele orgels verbruiken meer. Laatst heb ik 16GB geheugen gekocht voor 90 euro, nieuw.
Pagina: 1