Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlanni
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 16:59
Ik wil 4 tot 6 duo ccfl's regelen in zo'n acryl kermis kast. Soms wil je die ook wel eens uit zetten maar een echte lichtregelaars zijn bijzonder schaars. De sunbeam lightbus is niet meer te koop en er is nog een Bitspower X-Panel XP II CCFL Controller Black. Deze is 3,5 voor 3 lampen, maar ik heb maar 1 3,5 slot en tenminste 4 lampen.

Maar het is ook te doen met een fancontroller, Dan komen 3 problemen naar voren:

1: De draad aanpassen van 3 pin naar 2. Dat is te doen, immers 12 volt is 12 volt. De sporen ervan zijn weg te sleeven.

2: Wattage van de fancontroller uitgang. Ik heb begrepen dat een ccfl heel weinig gebruikt, dus de 7 watt van een Zalman zm-mfc1 is voldoende. Heb ik getest en het ziet er goed uit.

3: Het uitzetten van de ccfl's. Nu komt het probleem, want dat kan bij het gros van de fancontrollers niet. Ik houdt een kleine voltage bij de Zalman waardoor en een klein stuk van de lampen brand. Ik wil dat niet.

Om aan probleem 3 te ontkomen zijn er nog fancontrollers behalve de Scythe Kaze master 5,25 die de kanalen volledig uit kunnen zetten? Of nog beter, zie ik een lightregelaar over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
uhm een normale aan/uit knop is niet voldoende want..?

anyway volgens mij kan een fancontroller niet helemaal uit (houd volgens mij altijd wel wat voltage)

kaze master is 3.7V (±10%) - 12V (±10%) dus ook niet helemaal uit..

wat je kan doen is zelf potmeters halen die met wat extra draaien naar links helemaal uit " klikken"
of potmeters die in bijv dimmers worden gebruikt door erop te drukken gaat die aan/uit en dan kan je regelen

[ Voor 13% gewijzigd door [Remmes] op 24-06-2010 11:10 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

Heel veel van die CFL's werken via een inverter. Die verwachten een bepaald voltage en dat kun je niet altijd zomaar naar beneden gooien, PWM geregelde fancontrollers kunnen zelfs nog vreemdere resultaten opleveren.

Daarnaast wat is er in hemelsnaam mis met een aan-uit schakelaar ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
heuveltje schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 11:10:

Daarnaast wat is er in hemelsnaam mis met een aan-uit schakelaar ?
Dat vraag ik me ook af. Er zijn best leuke schakelaartjes te vinden. Waarom moeilijk doen (en relatief veel geld uitgeven) met een fancontroller?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rhidon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 17:52

T-Rhidon

Move IT ;)

Remmes_NT bedoeld dit:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/1zz6ij5.jpg

Maar je kan het ook maken met dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.kostagara.com/blog/wp-content/uploads/2009/09/on-off-switch.jpg

"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlanni
Wellicht toch wel interessant om eens kennis te maken met een soldeerbout en het zelf te proberen. Ik heb net geen twee linker handen.

Ik vind het leuk om een keer per jaar wat aan mijn kast te klooien. Één keer per jaar. Dit is leuk, maar ook weer niet zo leuk dat ik risico gaat nemen, het blijft mijn enige pc.

bedankt voor de reacties ze zijn beantwoord. Ik hou mijn Zalman zm -mfc1 in combo met de zm mfc3 om de vijfde fan en de twee uv te regelen met de 12 volt aan uit schakelaar.

Later zal ik bij een volgende creatieve bui het eens proberen met een oude pc. Ik heb al eens een moederbord om zeep geholpen toen ik blut was en dat doe ik niet nog een keer door te gaan experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
er is niet zo veel wat fout kan gaan mits je gewoon een beetje van electro af weer + je een beetje kan doe het zelf-en

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier heb ik zelf ook al een keer naar gezocht en ik kwam uit op het merk Lamptron, helaas in NL niet gemakkelijk verkrijgbaar, maar op o.a. ebay ruim te vinden, ze hebben fan-controllers die helemaal aan en uit kunnen: http://www.lamptron.com/products/view/Hummer:_5-port, of aan (12v), half (5v of 7v) en uit: http://www.lamptron.com/products/view/Fan-Atic:_5-port

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlanni
Ik zit te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rhidon

T-Rhidon

Move IT ;)

Tussen wat zit je te twijfelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-08-2024
Mijn voorstel, zelfbouw!
http://www.circuitsonline...elbouw/motorregeling.html
Door een zwaardere potmeter te nemen kan je alles al zwakker zetten. Neem je der eentje met een uit klik mechanisme dan ben je natuurlijk helemaal binnen. Dit ding ga ik zelf gebruiken voor het dimmen van 43 LED's :)

Overigens doet deze schakeling helemaal niets met je spanning. Dit is een PWM schakeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlanni
Ik denk dat ik de ronde schakelaars van de Sharkoon setjes plaats in een overbodig 5,25 plaatje. Na wat experimenteren heb ik er één naar behoren vast gekregen in het acryl plaatje.

Nog wat sleeving en een pin remover set besteld. Nog een week vrij dus tijd zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rhidon

T-Rhidon

Move IT ;)

Mooi, post als het klaar is er een foto van ;), ben benieuwd hoe het is geworden.

Pagina: 1