[Excel 2003] 2 kolommen vergelijken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ye-roon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-09 12:15
Hallo,

Omdat mijn google skills falen of omdat ik er gewoon niet uit kom dacht ik laat ik het hier op got proberen. Ik heb een lijst met nummers kolom a in de screenshot hieronder. Maar veel van die nummer zijn niet meer actief en dus heb ik een een nieuwe lijst die staat in kolom b. Echter ik wil dus weten welke nummer in beide kolommen staan. Zodat ik die er uit kan filteren en de uiteindelijke lijst schoner word.

Afbeeldingslocatie: http://img684.imageshack.us/img684/8026/excelf.jpg

Ik heb al wat gevonden met een formule, en die werkt op zich wel. Maar dan plakt hij gewoon een lijst in een derde kolom. Het liefst zou ik willen dat het vergeleken word dat het dan de geplakt word in de rij van de originele lijst. Op die manier krijg ik wel lege plekken in de vergeleken kolom, maar die kan ik dan weg halen en schuift de rest van het document gewoon op. En dan kan ik dit uitlezen.

Het probleem is dus dat ik er niet uit kom. Ik heb het ook geprobeerd met Vlookup, maar dat lukte me niet. En zoals ik zeg, mijn google skills laten me in de steek. Plus het feit dat ik nog nooit met excel gewerkt heb op een manier als deze.

Weet iemand hoe? Kolom B is origineel en Kolom A is de "nieuwe" waar dus al nummers uit B weg zijn, maar ook nieuwe zijn bijgekomen. Alvast bedankt.

En als dit topic hier niet hoort, sorry, maar waar hoort het dan wel?

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 13:05

Theck88

If it's hard just KISS!

Verticaal zoeken al geprobeerd?

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ye-roon
Vlookup is volgens mij verticaal zoeken :p

Maar na wat k****n en proberen is het me gelukt met het volgende:
How to Compare Data in Two Columns for Duplicates

Dit had ik dus al 5 keer geprobeerd maar ging steeds mis tot het uiteindelijk werkte.

vervolgens gesorteerd op nonblanks, e voila het werkt.

topic mag dicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 15:04
Je had toch ook in de 3e kolom =A=B kunnen doen? Dan geeft excel in de derde kolom aan of dit 'true' of 'false' is. Vervolgens sorteer je de drie kolommen op true, en die waarden verwijder je? :)

Dat lijkt mij het meest gemakkelijke iig..

[ Voor 10% gewijzigd door __1337__ op 24-06-2010 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

__1337__: dat gaat natuurlijk mis bij het eerste missende getal in de tweede kolom:

A B C
1 1 true
2 2 true
3 4 false
4 5 false
5 6 false

Je moet echt zoeken om te zien wat er in beide lijsten voorkomt.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ye-roon
Nu het topic toch open is, is er een manier om =sum van 1 kolom te doen? Nu doe ik =sum(e1:e249). maar die kolom groeit en krimpt, is het dus mogelijk om =sum(e) te doen of zo? Enige probleem is dat E1 niet onderdeel moet zijn van die formule. En daarna nog gaan uitvogelen hoe ik in een nieuw tab die sum van die kolom kan plakken dat zou alles een stuk makkelijker maken, maar tis leuk, beetje uitzoek werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

Het scheelt al een boel als het resultaat van die som niet in de kolom zelf hoeft te staan. Als er getallen in E:E staan, en je zet in F1 =SOM(E:E), is dat geen probleem. Op een andere tab wordt het dan =SOM(Blad1!E:E).

Edit:
ye-roon schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 12:56:
[...]
Dat ik ooit nog wat van excel zou weten :S
<start muziek> You ain't seen nothing yet <badum> <dum> ;).
Dit is nog maar het puntje van het topje van de ijsberg die Excel heet. Er kan nog veeeeeel meer :).

[ Voor 43% gewijzigd door Reptile209 op 24-06-2010 13:03 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:54
Als je de eerste cel niet mee wilt nemen wordt het iets lastiger omdat (E:E) dan niet meer werkt. Dit werkt wel: =SUM(OFFSET(A2;0;0;COUNTA(A:A);1)) Niet in dezelfde kolom zetten vanwege de circular reference.

Maar gewoon A2:A65000 had ook gewerkt als er verder niks in de kolom staat :)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ye-roon
Cool thanks :)

Het werkt, zit nu alleen een probleempje in sheet 1 waar hij ipv 48 optelt, op 196 uit komt, maar dat sloop ik er wel uit.

Dat ik ooit nog wat van excel zou weten :S

dank u allen.

Pagina: 1