Dat klopt, maar het geldt enkel voor diensten die je als consument afneemt. Daarnaast is die regel aan flink wat beperkingen onderhevig, maar zo uit de losse pols zonder het op te zoeken zou ik zeggen dat het voor webhosting wel klopt.
lidelf schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 18:55:
via het mail verkeer is echter niet 1 keer over bepaalde voorwaarden gerept en zoals gevraagd bovenstaande stond er in geen enkele mail dat je automatisch akkoord zou gaan met de algemene voorwaarden van de hoster
echter is mij ook nooit richting de algemene voorwaarden gewezen oftewel wat je bij afsluiting doet via internet ik ga akkoord met de algemene voorwaarden...
echter omdat er wel een betaling is plaats gevonden gaan wij volgens deze persoon meteen akkoord met de algemene voorwaarden.
Ok , voor zover ik het goed interpreteer ben je dus een overeenkomst aangegaan, maar ben je nooit op het bestaan van algemene voorwaarden gewezen. Ik zou nog steeds graag willen weten op welke manier je exact akkoord bent gegaan met een bepaald aanbod, maar met de huidige informatie kan ik slechts stellen dat de algemene voorwaarden überhaupt geen deel van de overeenkomst zijn geworden of dat ze in hun geheel vernietigbaar zijn. Het bedrijf heeft jou namelijk niet de "redelijke mogelijkheid geboden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen"(233 lid 2 BW).
Ik vindt hoe dan ook dat document dat je onder de link "Algemene voorwaarden" op hun site kunt downloaden een vreemd ding. Het staat namelijk wel op de site onder de noemer algemene voorwaarden, maar presenteert zichzelf meer als een soort voorbeeldovereenkomst.
Bovenaan het document staat de tekst " Overeenkomst inzake de verhuur van een hostingdienste in combinatie met dataverkeer", verderop wordt gezegd dat op de "algemene voorwaarden op
deze overeenkomst van toepassing zijn. Er wordt verder verwezen naar een "artikel 14 van de algemene voorwaarden", maar in het document zelf bestaat er geen artikel 14. Mijn gok is dus dat het document dat onder de naam "algemene voorwaarden" op de site staat niet het hele verhaal is, maar dat er nog een ander, langer document bestaat.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat sommige regels uit deze voorbeeldovereenkomst voor de wet ook niet onder de regels voor algemene voorwaarden vallen. Het is duidelijk dat dezelfde regels per klant telkens weer hergebruikt worden en daarmee zijn het dus bedingen die "opgesteld zijn teneinde in een aantal overeenkomsten gebruikt te worden"(231 lid 1 BW).
Beroep je dus eerst maar eens op de regel dat je een consumentenovereenkomst op afstand binnen 8 dagen kunt opzeggen en probeer vervolgens eens uit te zoeken over welke algemene voorwaarden we het eigenlijk hebben.
Dit alles gesteld dat je een overeenkomst bent aangegaan, hetgeen mij ook nog niet helemaal duidelijk is.