Batterijriem trafo voor camera

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Ik val maar gelijk met de deur in huis, ik film erg graag met een kleine Canon Powershot 590IS met daarop CHDK. Het levert buiten een fantastische 640x480 progressive mjpeg filmpjes, en met een handgreep statief er aan ook nog een handzaam cameraatje wat ik voor minder dan 80 euro nieuw heb kunnen bemachtigen. De camera gebruik ik om te filmpen vanuit een quadcopter. In de laatste setup maak ik gebruik van een 12V => 5V actieve spanningsregelaar. Camera draait op minimaal 3.3V, en dat gaat goed met 5V.

Nu is het grootste probleem dat de camera op batterijen (2x AA) binnen een uur filmen gewoon op is. Nu heb ik al hardware truckjes toegepast om het schermpje tijdens het filmen uit te krijgen, het irriteert nogal. Dus wilde ik daar wat aan gaan tweaken.

Nu heb ik een hele lading oplaadbare 9V batterijen. Ik zou natuurlijk die allemaal paralel kunnen schakelen tot een batterijriem en vervolgens ook weer via een actieve spanningsregelaar richting 4 of 5V kunnen halen. Klinkt als een plan. Nu vraag ik me af: is er misschien door een mede-tweaker nog een efficientere manier te bedenken? Aan een paar paralelle lipo cellen op 4V heb ik ook gedacht, maar dat lijkt me in dit geval redelijk overkill.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 153% gewijzigd door Dre op 22-09-2013 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Waarom zijn lipo's/li-ions overkill? Lijken me voor deze toepassing uitstekend geschikt. Je kunt bijvoorbeeld reserve-accu's voor je telefoon kopen en die direct gebruiken, als ze leeg zijn in je telefoon opladen. Dan hoef je niet eens een speciale lader te kopen.

Een andere mogelijkheid is om 18650 cellen van dealextreme te trekken samen met een lader; een setje aardige cellen kost je 5-10 euro, een lader 4-7 euro.

En 9V-batterijen hebben precies dezelfde energiedichtheid als andere batterijen met dezelfde chemie. Energiedichtheid hangt van de chemie af, niet (nouja, nauwelijks) van de vorm.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:17

Stoney3K

Flatsehats!

Moet het hele gevaarte ook met de quadcopter de lucht in? In dat geval kun je natuurlijk niet veel gaan doen met grote accupacks, die krijgt het ding namelijk met geen mogelijkheid meer naar boven :)

Het vliegtuig tetheren en dan een batterijriem gebruiken is misschien een optie, punt twee waar je dan mee zit is het gewicht van je bekabeling. Of je moet hem helemaal vanaf de grond voeden + sturen, dan heb je in principe meer vermogen om dingen te tillen omdat je op de power van je batterijriem kan vertrouwen.

Ik zeg, moet het airborne mee: Een extra setje LiPo accu's. Wil je tethered gaan lopen: NiMH batterijpacks aan een riempje. Heb je echt veel power nodig: Een steekwagen met SLA accu's of een grondgenerator. Maar dan kun je daar ook gelijk je video mee monitoren + opnemen. :Y)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Dre schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 12:48:
9V batterijen bevatten niet zoveel energie. Waarom pak je niet 3 AA/C/D in serie en sluit je die aan op je camera?
Voornamelijk vanwege de vorm en de mogelijke aansluiting.
En waarom zitten er 2x AA penlites in terwijl je de camera voed vanuit de accu van je quadcopter?
Gewicht vooral. De lipo van de Quadcopter gaat niet op van een extra camera aansluiten. Maar wel van een paar honderd gram extra omhoog tillen.
Canons kunnen trouwens zeer slecht overweg met 2 oplaadbare penlites door een te lage spanning.
Heeft een andere reden. Samen met de Olympus camera's staat de Flits altijd op auto. Dat betekent dus dat het hoogspannings gedeelte direct aan gaat. Als je dat uitzet zul je met CHDK zien dat het gebruik direct omlaag valt. Overigens is hetzelfde probleem met niet oplaadbare batterijen, maar merk je het later vanwege een hoger voltage.
ssj3gohan schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 14:24:
Waarom zijn lipo's/li-ions overkill? Lijken me voor deze toepassing uitstekend geschikt. Je kunt bijvoorbeeld reserve-accu's voor je telefoon kopen en die direct gebruiken, als ze leeg zijn in je telefoon opladen. Dan hoef je niet eens een speciale lader te kopen.
Ik kan het inderdaad eens proberen, want ik heb nog een reserve lipo liggen. Het is vooral de aansluiting die gewoon kut is... je zult ook een houdertje moeten maken.
Stoney3K schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 14:46:
Moet het hele gevaarte ook met de quadcopter de lucht in? In dat geval kun je natuurlijk niet veel gaan doen met grote accupacks, die krijgt het ding namelijk met geen mogelijkheid meer naar boven :)
Nee gelukkig niet zeg ;) Zie hierboven, de quadcopter voeding is geregeld. Maar de op de grond voeding niet ;)
Ik zeg, moet het airborne mee: Een extra setje LiPo accu's. Wil je tethered gaan lopen: NiMH batterijpacks aan een riempje. Heb je echt veel power nodig: Een steekwagen met SLA accu's of een grondgenerator. Maar dan kun je daar ook gelijk je video mee monitoren + opnemen. :Y)
Dat laatste is projectje twee ;) Ik heb ook al een videobril en los TFT schermpje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn ervaring met dit type camera is dat hij langer meegaat op 2 oplaadbare batterijen, dan twee alkalines. Misschien kan je daar ook nog iets mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Skinkie schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 17:03:

Nee gelukkig niet zeg ;) Zie hierboven, de quadcopter voeding is geregeld. Maar de op de grond voeding niet ;)
Als je je camera dus van de grond wil gaan voeden, waarom maak je dan geen stekker op je quadcopter zodat je die ook vanaf de grond kan voeden en je in principe onbeperkte vliegtijd + hijscapaciteit hebt?

Je voedt de camera van de grond dus dan zit je toch al met een draad aan het ding bevestigd. Dus dan kun je net zo goed een 12V high-power lijn naar boven trekken, en daar de motoren van je quadcopter mee aandrijven. Via een LM7805 (of een low-drop regelaartje) kun je dan weer je camera van spanning voorzien.

As I said: Onderschat het gewicht van je bekabeling echt niet. Voor zo'n quadcoptertje is het alsof je een tweede camera eronder hangt, en dan krijgen die motortjes het wel zwaar hoor ;)... als de boel krachtig genoeg is zou ik zeggen waarom niet, leg een 30m haspeltje van 0,75 mm2 tweelingsnoer (luidsprekerkabel) en een composiet-video kabel achterin de auto, en ga op pad. Zoiets kun je nog redelijk eenvoudig meedragen.

Hoe je dan die 12V voor elkaar krijgt zijn legio opties voor. Een batterybelt met NiMH accu's of SLA packs is de makkelijkste, maar niet de lichtste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Stoney3K schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 01:51:
Als je je camera dus van de grond wil gaan voeden, waarom maak je dan geen stekker op je quadcopter zodat je die ook vanaf de grond kan voeden en je in principe onbeperkte vliegtijd + hijscapaciteit hebt?
Omdat het twee losse dingen zijn die ik met die camera doe. Dus filmen uit de hand en filmen vanonder de Quadcopter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Skinkie schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 02:17:
[...]

Omdat het twee losse dingen zijn die ik met die camera doe. Dus filmen uit de hand en filmen vanonder de Quadcopter.
Dat hoeft natuurlijk niet via één stekker. Al kan het net zo makkelijk -- als je allebei standaardiseert voor een aansluiting van bijvoorbeeld 12V maakt het niet uit of je nu alleen de camera wil voeden als je hem in de hand houdt, alleen de camera van stroom wil voorzien als ie in de lucht hangt, of ook nog eens de quadcopter van stroom wil kunnen voorzien.

Nu verwacht ik ook niet dat die chopper het urenlang op een LiPo-packje uithoudt, dus dat zal ook wel los lopen. Wat zit er precies voor adapter-aansluiting op de camera? Als je daar de specificaties van kan vinden en een passende stekker voor hebt, dan is het makkelijk om van 12V naar een bruikbare spanning om te zetten. 6V, 5V en 3V zijn redelijk standaard en met een enkel IC'tje te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Stoney3K schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 22:39:
Wat zit er precies voor adapter-aansluiting op de camera?
Klein adapter stekkertje. Daar heb ik al een verloopje ooit voor gebakken.
Als je daar de specificaties van kan vinden en een passende stekker voor hebt, dan is het makkelijk om van 12V naar een bruikbare spanning om te zetten. 6V, 5V en 3V zijn redelijk standaard en met een enkel IC'tje te doen.
Adviseer je dan een IC'tje of iets van een trafootje?

Pagina: 1