php 5.3: ontvangst met open armen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
In hoeverre zijn er al mensen met php5.3 bezig? Het biedt ten opzichte van php5.2 behoorlijk wat perspectieven. En daarnaast hebben alle "grote jongens" aangekondigd dat volgende releases specifiek voor php5.3 zullen gelden.

En dan bedoel ik dus Symphony 3, het Zend Framework 2 en Doctrine 2. Cake heeft als het goed is een experimental branche Cake3 die ook complete rewrite is met slechts support voor php5.3.

Ik draai zelf servers met php5.2 en php5.3 en merk dat het qua performance toch echt wel een stukje scheelt. Sneller, minder geheugen en overall geeft dat gewoon een goed gevoel. Helaas dat de traits het niet hebben gebracht in php5.3, maar wellicht dat daar met een 5.4 nog aan gewerkt kan worden ;)

In hoeverre zijn anderen daar al mee bezig (dan bedoel ik wel (semi-)professioneel)? Experimenten of ook productieservers? Argwaan of juist een open ontvangst? Ik ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Migration to PHP 5.3 document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 14:53

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Ik wacht even tot we een server uit het datacenter hebben teruggehaald, dan ga ik daar wel eens wat tests doen met php5.3. Ik moet alleen rekening houden met een paar van die brakke software pakketten op de server..

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog geen PHP 5.3 draaien, maar ik programmeer wel zo dat mijn code compatible is met PHP 5.3. Zelfde geldt voor ipv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Ik ben al wel bezig met php 5.3 in mijn thuis ontwikkel omgeving. Drupal 6 core doet het prima met 5.3, maar de user contributed modules regenen best wel behoorlijk wat warnings en deprecated functies. En hier en daar wat gedrag wat ineens anders is.

Ik werk thuis express met de warnings aan, omdat ik het zo netjes mogelijk probeer te doen. (let op de 'probeer' ;))

Voor live, kan ik mijn dedicated server niet omzetten ivm met phpBB3 en het niet helemaal lekker draaien onder 5.3. Ik hoop dat dat nog wel aangepakt gaat worden. Als ik tenminste bij PHPBB blijf, maar dat is een ander verhaal.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:17

Priet

To boldly do what no one has..

mithras schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 19:46:
In hoeverre zijn anderen daar al mee bezig (dan bedoel ik wel (semi-)professioneel)?
Ik :) Het heeft het ontwikkelen van een aantal grote applicaties flink vereenvoudigd :)

Namespaces _/-\o_
Late Static Bindings _/-\o_
Closures _/-\o_

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43

Matis

Rubber Rocket

Interessant topic :)

Ikzelf heb alleen ervaring met PHP vanuit mijn hobby-projectes. In mijn dagelijkse programmeertaken kom ik niet in aanraking met php, dus ook niet met 5.3. Ik vind het daarentegen wel een stuk gebruiksvriendelijk geworden. Alleen goto geeft me weer helemaal de kriebels van mijn TI-83 :P

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

We hebben net een tweetal webservers geupgrade naar 5.3. Het bevalt erg goed, we moesten wat oude ereg_replace functies weghalen, maar daar buiten nog weinig gezeur gehad. Het is even wennen, maar het loopt lekker soepeltjes voor mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• st0p
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-07-2024
Ik draai op mijn werkstation al enige tijd 5.3. Ik ben tegen enige problemen aangelopen, maar geen van alle waren echt wereldschokkend:
* Een archaische mysqli class die sowieso niet meer in productie zou mogen zijn die we in een van onze projecten gebruiken had moeite met de combinatie bind_param en call_user_func. 2 aanpassingen later werkte alles weer. Ik zal morgen ff code posten.
* Onze eigen DateTime class conflicteerde met de nieuwe DateTime. Gelukkig gebruiken we voor het overgroote gedeelte classes die hiervan erven, dus met 15 minuten zoeken/vervangen (refactoren kan ik het niet noemen) was dat ook opgelost.

Verder is alles pijnloos verlopen, ik verheug me op de features die Priet al noemt en voeg er een toe:
DateTime: _/-\o_

edit:

Het grootste probleem waar ik eigenlijk tegenaan loop is dat 5.3 nog niet in onze debianen ubuntu repositories voorkomt. Ik denk dat wij binnen no time over zouden zijn als dat wel het geval was.

[ Voor 12% gewijzigd door st0p op 23-06-2010 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Sowieso schrijf ik altijd code met error reporting op E_STRICT. Dat voorkomt eigenlijk al zoveel problemen dat een overstap naar 5.3 eigenlijk niets meer voorstelt. Aanpassingen waren daarom ook niet nodig, ik zag het alleen maar sneller draaien ;)
Verwijderd schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 20:06:
Ik heb nog geen PHP 5.3 draaien, maar ik programmeer wel zo dat mijn code compatible is met PHP 5.3. Zelfde geldt voor ipv6.
Wat zijn specifieke dingen waar je met ipv6 rekening moet houden? Alles wat bij mij over het netwerk gaat, gebeurt met domeinnamen en grijpt dus niet direct in op ipv6.
Priet schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 20:12:
[...]

Ik :) Het heeft het ontwikkelen van een aantal grote applicaties flink vereenvoudigd :)

Namespaces _/-\o_
Late Static Bindings _/-\o_
Closures _/-\o_
Haha, ja de closures en namespaces hebben mij ook al veel plezier opgeleverd. Maar hoevaak heb je nu met late static bindings te maken?
Ik zie juist op dit moment mooie voordelen aan bijvoorbeeld __invoke() of het goto statement. __invoke() bij plugins die je wilt laden. In je interface kan je iets spartaans inzetten als MyInterface::exec() of MyInterface::direct(), maar juist invoken is hier een mooie oplossing voor.
Met goto wil het Zend Framework bijvoorbeeld spelen bij de verschilende states van het dispatching proces. Via een Finite State Machine kan je eenvoudig van een ene state naar een andere state door middel van goto :)

[ Voor 41% gewijzigd door mithras op 23-06-2010 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• st0p
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-07-2024
mithras schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 21:07:
Sowieso schrijf ik altijd code met error reporting op E_STRICT.
Dat zouden meer mensen moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mithras schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 21:07:
Wat zijn specifieke dingen waar je met ipv6 rekening moet houden? Alles wat bij mij over het netwerk gaat, gebeurt met domeinnamen en grijpt dus niet direct in op ipv6.
Naja, met bezoekerscounters en logs etc. Je kunt natuurlijk een varchar(15) in database ervan maken, maar dat gaat niet werken met ipv6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cariolive23
  • Laatst online: 18-10-2024
Verwijderd schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 21:56:
[...]

Naja, met bezoekerscounters en logs etc. Je kunt natuurlijk een varchar(15) in database ervan maken, maar dat gaat niet werken met ipv6
VARCHAR? Je kunt toch met een INET aan de slag? Daar past zowel een IPv4 als IPv6 in, geen probleem.

Hoe staat het trouwens met de utf8-ondersteuning van PHP? Is dat nu helemaal correct en ook altijd correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cariolive23 schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 23:26:
[...]

VARCHAR? Je kunt toch met een INET aan de slag? Daar past zowel een IPv4 als IPv6 in, geen probleem.

Hoe staat het trouwens met de utf8-ondersteuning van PHP? Is dat nu helemaal correct en ook altijd correct?
De meeste mensen met PHP webruimte waar ik site voor maak hebben mysql, geen postgresql ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cariolive23
  • Laatst online: 18-10-2024
De meesten hebben evenmin PHP versie 5.3, daar waar dit topic over gaat ;) Misschien tijd om eventjes een apt-get postgresql uit te voeren? :)

Maar ontopic, enig idee hoe het staat met de utf8-enoding? Het zou eens tijd worden om dat nu helemaal correct te implementeren. Ik zou ook graag zien dat dit de default wordt ipv latin1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
We hebben de development-server eind vorig jaar gemigreerd, en de live omgevingen een paar maanden geleden.
Wordt nog weinig gebruik gemaakt van de nieuwe functionaliteit, maar ben wel erg blij met de Late Static Binding.

Verder geen problemen mee gehad, maar draait ook alleen vrij recente code op.
cariolive23 schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 23:26:
5.3 was weer een stapje, maar de weg is nog lang. PHP6 zou native utf8 moeten worden, maar is voorlopig afgeschoten. Maar sowieso zijn in mijn beleving de mogelijkheden om utf8 te outputten al enige tijd voldoende.

[ Voor 42% gewijzigd door frickY op 24-06-2010 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:03

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik meen gehoord te hebben dat UTF-8 in PHP 6 zal gaan komen, de trunk versie van snaps.php.net geloof ik.
Ook waren ze niet zeker over welk versienummer het zal moeten gaan krijgen. Misschien wel 5.4, maar misschien wel gewoon 6.
De versie uit de trunk is dan ook 5.99 ;)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 10:22

JayVee

shibby++!

AW_Bos schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 23:58:
Ik meen gehoord te hebben dat UTF-8 in PHP 6 zal gaan komen, de trunk versie van snaps.php.net geloof ik.
Daar zat ik op te wachten, maar dat schijnt dus voorlopig niet te gebeuren! Zoals we gewend zijn van PHP is het erg lastig om nieuws te krijgen over de nieuwste stand van zaken, maar deze blog heeft een iets uitgebreider verhaal (ik kan er even niet bij, maar Google heeft het gecacht).

Zo blijf ik dus voorlopig prutsen met iconv, utf8_encode (voor json bijv.), htmlentities etc. Bah!

LSB (late static binding) vind ik trouwens handig voor een abstract class Singleton:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
abstract class Singleton {
    private static $ar_instances;       // holds one instance per class

public static function getInstance() {
        $class = get_called_class();

if ( !isset(self::$ar_instances[$class]) ) {
            self::$ar_instances[$class] = new $calledClassName();
        }

return self::$ar_instances[$class];
    }

public final function __clone () {
        throw new Exception( get_called_class() . ' singleton cannot be cloned' );
    }

public final function __sleep () {
        throw new Exception( get_called_class() . ' singleton cannot be serialized' );
    }

public final function __wakeup () {
        throw new Exception( get_called_class() . ' singleton cannot be deserialized' );
    }
}

Tot nu toe moest ik getInstance() dupliceren, niet zo'n ramp.

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:17

Priet

To boldly do what no one has..

JayVee schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 09:14:
[...]
LSB (late static binding) vind ik trouwens handig voor een abstract class Singleton:
Ik kan het mis hebben, maar moet je dan niet static:: gebruiken ipv self:: :?

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
Ook waren ze niet zeker over welk versienummer het zal moeten gaan krijgen. Misschien wel 5.4, maar misschien wel gewoon 6.
Ik meen gehoord te hebben dat ze 6 helemaal geschrapt hebben en opnieuw zijn begonnen of iets dergelijks, wat is daar nu het verhaal maar weer achter? Is het PHP development team aan het eind van zijn latijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee

JayVee

shibby++!

Priet schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 09:39:
[...]
Ik kan het mis hebben, maar moet je dan niet static:: gebruiken ipv self:: :?
static is inderdaad het nieuwe keyword voor late static binding.

Maar in dit geval wil ik juist niet static - dan zou elke subclass z'n eigen instantie bijhouden! Op deze manier leg je het beheer van de singleton instances in deze (abstracte) neer (vandaar dat de class een private ar_instances heeft waar de objecten in komen).

Of je dat een nette manier van werken vindt laat ik even buiten beschouwing. Een alternatief zou zijn om protected $instance te declareren (zodat het overerft wordt) en static::$instance te gebruiken voor opslag van het singleton object.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je post had dus weinig te maken met LSB. ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:47
st0p schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 21:07:
* Onze eigen DateTime class conflicteerde met de nieuwe DateTime.
:? DateTime class zit er al sinds 5.1 (of stable sinds 5.2) in hoor - jaren geleden al eens een blogpost over gemaakt. Neemt niet weg dat het een nuttig ding is all the same :)

Had toevallig LSB een week ofzo geleden nodig, helaas voor een project wat op een server zonder 5.3 draait dus maar omheen gewerkt, maar ga zeker eens kijken of we de boel niet kunnen updaten.

Wat betreft namespaces; tja, het framework wat ik gebruik heeft welgeteld 2 objecten in de global scope en thats it en maakt gebruik van een specifieke class-structuur die eigenlijk hetzelfde resultaat geeft (een class Login in de folder User heet bijvoorbeeld UserLogin - dat zou iets als User::Login worden met namespacing, leuk, maar niet significant duidelijker). Levert soms wat lange classnames op maar niet meer tekst dan een namespace toe zou voegen. Het is zo'n essentieel onderdeel van gestructureerd programmeren dat iedereen die serieus aan het coden is volgens mij al jaren een alternatief heeft. Hier komen ze in mijn opinie dan ook veel en veel te laat mee.

Ah well, wellicht voor een volgend project eens naar kijken, 't is natuurlijk wel mooier :+

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Laatst online: 21-09 08:50
FragFrog schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 11:38:
[...]
Het is zo'n essentieel onderdeel van gestructureerd programmeren dat iedereen die serieus aan het coden is volgens mij al jaren een alternatief heeft. Hier komen ze in mijn opinie dan ook veel en veel te laat mee.
Ik snap werkelijk niet dat namespaces pas nú komen. Een usecase hier is bijvoorbeeld:

Backend: set entity's met namen als 'DetailPersoon'
Frontend: set entity's met namen als 'DetailPersoon'

Backend en frontend praten toch niet met elkaar, dus zitten ze allebei in een aparte namespace. Boven in de pagina beslis je, ga ik tegen de frontend, of tegen de backend aanpraten, en je referencet de juiste namespace, gaat altijd goed, en bespaart je veel gedoe. Bij veel types wordt het ondoenlijk om classnames te hebben als 'ContosoApiLibraryDALNHibernateAPINHibernateManager'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:27

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 21:56:
[...]

VARCHAR? Een ipv4 adres past gewoon in een 32 bits int. Voor ipv6 heb je dan weer wel 128 bits nodig (16 bytes, da's net zoveel als een VARCHAR(15))

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
JayVee schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 09:14:
[...]

Tot nu toe moest ik getInstance() dupliceren, niet zo'n ramp.
Haha! Je legt me precies hier in de schoot waarom ik zo graag traits wil in php >:)

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trait Singleton {
  public method getInstance()
  {
    if (!isset($instance)) {
      static $instance = new self;
    }
    return $instance;
  }
}

class MyClass extends MyAbstractClass
  use Singleton
{
}

class MyAnotherClass extends MyAnotherAbstactClass
  use Singleton
{
}
Zo heb je horizontal reuse van je code (DRY) waarbij je niet over hoeft te gaan naar multiple inheritance achtige vieze dingen.

Een heel mooi praktijk-voorbeeld waarbij je traits zou kunnen inzetten: in Doctrine2 hebben ze de focus gelegd op de kerntaken van ORM en plaatsen ze dus geen extra functionaliteiten in Doctrine2 als een object versionable oid maken. Door extensions als traits in te zetten kan je zoiets doen:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
namespace Application\Blog

class Article
  use Versionble, Timestampable, SoftDelete
{
}

$article = new Article();
$article->getCurrentVersion();
Helaas ligt de discussie rondom traits weer een tijdje stil, de wiki zegt dat het is opgenomen in trunk, maar voorlopig zullen we er niets van terugzien :'(
FragFrog schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 11:38:
[...]

Wat betreft namespaces; tja, het framework wat ik gebruik heeft welgeteld 2 objecten in de global scope en thats it en maakt gebruik van een specifieke class-structuur die eigenlijk hetzelfde resultaat geeft (een class Login in de folder User heet bijvoorbeeld UserLogin - dat zou iets als User::Login worden met namespacing, leuk, maar niet significant duidelijker). Levert soms wat lange classnames op maar niet meer tekst dan een namespace toe zou voegen. Het is zo'n essentieel onderdeel van gestructureerd programmeren dat iedereen die serieus aan het coden is volgens mij al jaren een alternatief heeft. Hier komen ze in mijn opinie dan ook veel en veel te laat mee.

Ah well, wellicht voor een volgend project eens naar kijken, 't is natuurlijk wel mooier :+
Je krijgt gewoon een hoop lange termen in je code. Het scheelt een hoop overzicht.
PEAR-style is de folderstructuur nabouwen met underscores. Jouw voorbeeld verandert dan naar User_Login, wat direct te autoloaden is. Dat autoloaden scheelt ook weer gigantisch in performance, dus zeker waard om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:47
mithras schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 12:31:
Jouw voorbeeld verandert dan naar User_Login, wat direct te autoloaden is. Dat autoloaden scheelt ook weer gigantisch in performance, dus zeker waard om te doen.
Doen we al jaren ;) Camelcase werkt daarvoor net zo goed als underscores.

En ach, die paar termen. Nee, ik vind namen uitschrijven niet zo'n ramp - zo zul je me ook nooit variabelen $x, $a, etc zien gebruiken (op een iterator $i'tje na dan). Op een project met ruim 700 publieke classes is de langste naam die ik zo kan vinden een keer ~20 tekens, big deal, zo vaak type je die toch niet uit - enkel bij het aanmaken van een object en voor die paar statische calls die er tussen zitten. De objecten en methodes zelf hebben toch normale namen, dus waar heb je het nou helemaal over :+

Als je nou al je classes in 1 grote folder mikkert en vervolgens ermee gaat lopen klooien, ja, dan zijn namespaces een godsend, maar ik mis ze allang niet meer in PHP (en ja, als ik in JAVA / C++ werk gebruik ik ze uiteraard wel veelvuldig) en zie mezelf ook niet zo snel bestaande projecten omschrijven. As said, het is wellicht een leuk iets voor toekomstige projecten maar niet meer dan dat.

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
Namespaces zijn wel handig toe te passen in Zend Framework, hun class naamgevingsstandaard is eigenlijk gemaakt om zowel namespaces te simuleren en hun autoloader functioneel te krijgen over meerdere mappen. Dan krijg je dingen als Zend_Db_Table, die je bij elke aanroep opnieuw moet uittypen (en dat is nog een redelijk korte). Een import zend.db.Table zou al vlotter zijn.

Heb overigens al jaren niks meer met PHP gedaan, maar toch ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee

JayVee

shibby++!

Voutloos schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 10:26:
Je post had dus weinig te maken met LSB. ;)
Niet waar, deze opzet voor singletons is alleen mogelijk door get_called_class() ("get_called_class — the 'Late Static Binding' class name"), en die is er pas sinds PHP 5.3! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
uhh bijna goed, het is 5.3.99 :) En volgens Scott MacVicar 2 weken terug op de DPC is het nog niet besloten of het PHP6 of toch 5.4 gaat worden. Feit is alleen dat alle plannen redelijk anders zijn dan wat er ergens in 2006 bedacht is voor PHP6 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:08
Ben zelf al over naar PHP 5.3 sinds RC4. Heb eigenlijk nauwelijks last van problemen gehad, behalve een paar deprecated warnings over eregi en dat ik date.default_timezone moest instellen. Bij zluke migraties helpt het altijd om in je development omgeving E_STRICT en (sinds 5.3) E_DEPRECATED aan te hebben staan.
YopY schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 09:46:
Ik meen gehoord te hebben dat ze 6 helemaal geschrapt hebben en opnieuw zijn begonnen of iets dergelijks, wat is daar nu het verhaal maar weer achter? Is het PHP development team aan het eind van zijn latijn?
Development aan PHP6 was redelijk vastgelopen: het omzetten van alles naar Unicode bleek teveel werk, het compileerde niet goed, veel dingen waren stuk, veel ongedocumenteerde wijzigingen waarvoor geen draagvlak was en niemand werkte er meer. Daarom is besloten trunk (= PHP6) te verwijderen en opnieuw te starten met 5.3 als basis. Inmiddels zijn in deze branch behoorlijk wat nieuwe features geimplementeerd, zie mijn reactie op de frontpage. Weet niet meer precies wie hier over traits begon, maar deze zijn geimplementeerd en zullen dus in de volgende release zitten. Er gaan stemmen op binnen het PHP team voor een release Q1 2011 met de eerste alphas Q4 2010. Met wat geluk kunnen we het binnen een jaar gebruiken dus :)
st0p schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 21:07:
* Onze eigen DateTime class conflicteerde met de nieuwe DateTime. Gelukkig gebruiken we voor het overgroote gedeelte classes die hiervan erven, dus met 15 minuten zoeken/vervangen (refactoren kan ik het niet noemen) was dat ook opgelost.
Deze class zit er al in sinds PHP 5.1?
cariolive23 schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 23:53:
Maar ontopic, enig idee hoe het staat met de utf8-enoding? Het zou eens tijd worden om dat nu helemaal correct te implementeren. Ik zou ook graag zien dat dit de default wordt ipv latin1.
De default is inderdaad naar utf8 geswitched. Dit kan je ook zelf doen in php.ini trouwens.
UTF-8 is geschrapt uit trunk, welke ook versie 5.3.99 heeft meegekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan vraag ik me af wat ze bij het development team van Python wel hebben wat ze bij het dev team van PHP niet hebben aangezien ze bij de eerste redelijk vlekkeloos op volledig unicode zijn overgestapt met de 3.x branch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:08
Verwijderd schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 18:19:
Dan vraag ik me af wat ze bij het development team van Python wel hebben wat ze bij het dev team van PHP niet hebben aangezien ze bij de eerste redelijk vlekkeloos op volledig unicode zijn overgestapt met de 3.x branch.
Een goed overdacht ontwerp denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Verwijderd schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 18:19:
Geen idee hoe python het geimplementeerd heeft, maar ik gok dat het ook een 'klein' deel schijt aan legacy hebben is. PHP doet imho soms net iets teveel hun best om er voor te zorgen dat php 3.x code het ook nog op 5.x doet. Wat mij betreft mogen ze dat best laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Jep, ze doen echt hun best om backwards compatibility een te beperkende factor te laten zijn.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

Dat vind ik ook erg jammer. Mensen die code uit 3.x hebben, doen vast niet alle moeite om PHP 5.3 te gaan draaien. Ik vind PHP5 ondersteund 4 nog, en 6 (bijv.) alleen 5 .,.. dus 1 versie terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Nou ja, minor versies 4.3, 4.4, 5.2 en 5.3 zijn al ingrijpend genoeg. Dus imo 2 van dergelijke heftige minors terug. :P

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Hoezo ondersteunen :? Versies hebben bijna altijd een releasenumber van x.y.z met x = major, y = minor, z = nini.

Een mini release zal alleen bugfixes bevatten. Een minor release bevat nieuwe functionaliteiten met het oog op backwards compatibility. Alleen in zeer uitzonderlijke situaties kan je een BC break toestaan. Tot slot de major, waarbij je juist de BC break doet om een grote (==major) stap te kunnen maken.

Onzin dus, die ondersteuning van php4. Ze moeten het overhoop durven gooien en een nieuw pad in kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Maar goed, 5.3 hadden ze ook al 6 kunnen noemen, of ze hadden al bij 9 kunnen zijn. :P

[ Voor 25% gewijzigd door Voutloos op 25-06-2010 11:15 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:27

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ze hadden ook bij 3 al kunnen stoppen en de schoonmaaksector in kunnen gaan :Y)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1