Plaatsing van coolers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

In de juli editie van PCM magazine staat een uitgebreid artikel over cooling.

Ik citeer: 'Het is aan te raden een zogenaamde positieve druk te bouwen in de behuizing. Met positieve druk bedoelen we dat er meer druk ontstaat in de behuizing. Dat doet u door meer lucht naar binnen te zuigen dan af te voeren. Dit kan door ventilatoren lucht te laten aanzuigen, maar ook door de snelheid aan te passen'

In mijn Fractal Define kast heb ik de 2 Fractal fans op 800 rpm als intake, mijn nieuwe antec fans van 1200 rpm zijn als outake.

Mag ik dan volgens de tekst mijn antec fans als intake plaatsen, en mijn 'trage' fractals bovenaan als outake?

Zorgt deze 'positieve' druk er niet voor dat de warmte in de behuizing niet snel weg kan ? (weggezogen worden)

Graag had ik bevestiging gehad over het artikel, want de warme zomermaanden komen eraan.. :]

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De snelheid an sich is niet echt interessant, de hoeveelheid verplaatste lucht wel. Wat het artikel bedoelt is dat je bijvoorbeeld je outtake fans op een lagere snelheid kan laten draaien dan ze nu doen, om de druk te verhogen. Als het ene type fan sneller draait dan de andere wil dat echter niet per se iets zeggen over de hoeveelheid verplaatste lucht. Dat hangt onder meer af van de afmetingen van de fan, maar ook de vorm van de bladen en dergelijke.

Als je het echt zo nauwkeurig aan wilt pakken moet je dus even uitzoeken hoeveel lucht die fans verplaatsen bij die toerentallen. Of in elk geval even uitzoeken welke van de twee types het meeste lucht verplaatst. Die zou je dan als intakes kunnen nemen.

Voor de temperatuur in de kast zal het denk ik niet zo bijzonder veel effect hebben, onder of overdruk. Sowieso denk ik niet dat die drukverschillen heel groot zullen zijn, casefans zijn namelijk nauwelijks in staat om echt druk op te bouwen en een computerkast is meestal verre van luchtdicht. Het voordeel van een lichte overdruk is wel dat stof niet door allerlei kleine gaatjes en kiertjes wordt aangezogen. De enige plek waar lucht je case binnenkomt is bij de intakefans. Als je dan filters over je intakefans plaatst komt er nauwelijks nog stof in je kast :)

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 23-06-2010 15:17 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie,

Even ter informatie:
de fractal fans zijn 120 mm / 800 rpm en 38.3 CFM
de Antec fans zijn 120 mm / 1600 rpm en 56 CFM

Dus ik kan dus de antecs als intake nemen & fractals als outtake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die verplaatsen inderdaad het meeste lucht :)

Check vooral ook even je temperaturen voor en na de aanpassing, dan weet je zeker dat het niet op de een of andere manier slechter geworden is :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zal ze dan even posten :)

Edit:

Dit is het resultaat:

Voor: Mobo: 47°C, CPU: 28°C, GPU: 45°C, HDD's: 31°C

Na: Mobo: 43°C, CPU: 29°C, GPU: 42°C, HDD's: 28°C

(ik heb wel mijn corsair H50 fan ook als outtake geplaatst, deze maakte een irritant zuiggeluid wanneer hij intake was.)

Zelf vindt ik het een aardige verbetering :)

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2010 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig dat het artikel op Tweakers juist het omgekeerde zegt:
In verband met stof kun je vaak beter voor iets meer outtake- dan intake-luchtstroom kiezen.
Cooling FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03 19:20

Mexel

↓ volgende bericht hieronder ↓

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 03:57:
[...]
Cooling FAQ
De Cooling FAQ is een stuk beter te vertrouwen dan PCM, aangezien hier toch meer ervaring zit kwa cooling overclocking, dit doet PCM niet zo snel.

↓ volgende bericht hieronder ↓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 03:57:

[In verband met stof kun je vaak beter voor iets meer outtake- dan intake-luchtstroom kiezen.]

Cooling FAQ
Jammer dat dit niet onderbouwd wordt in de Cooling FAQ. De uitleg van Orion84:
Orion84 schreef op vrijdag 23 juni 2010 @ 15:15:
Het voordeel van een lichte overdruk is wel dat stof niet door allerlei kleine gaatjes en kiertjes wordt aangezogen. De enige plek waar lucht je case binnenkomt is bij de intakefans.
lijkt mij een volstrekt logische redenering.

Iemand een idee?

Edit:
In het aangehaalde document in de Cooling FAQ staat bij de voordelen van aan de inlaat geplaatste fans het volgende:
Positive pressure is maintained which prohibits dust and dirt from entering through unsealed cracks and openings.
Kennelijk is er een andere zwaarder wegend voordeel om niet 'over'- maar 'under' pressure te gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door 0scar op 25-06-2010 07:58 ]

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Of er staat stiekem toch gewoon een klein foutje in de FAQ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
meer inlaat dan uitlaat heb je kans dat warme lucht ergens blijft hangen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Kan je dat eens uitleggen? Of er ergens dode punten zijn in je airflow hangt in mijn ogen meer af van de plaatsing van de fans en de hittebronnen dan van de uiteindelijke hoeveelheid input en output. Sowieso zijn die in de praktijk gewoon gelijk, anders zou de druk langzaamaan alleen maar oplopen. Het enige verschil wat ik kan bedenken tussen meer intake als outtake is dat er wat extra lucht ontsnapt uit gaatjes en kiertjes in plaats van dat er wat extra lucht wordt aangezogen via gaatjes en kiertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
het zou niet veel schelen in temps ( mischien net 1-3c)
pc fans kunnen sowieso al moeilijk overdruk/onderdruk creëren

maar in mijn ervaring is meer uit dan in beter

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remmes_NT schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 15:48:
maar in mijn ervaring is meer uit dan in beter
Dat strookt dan weer met de FAQ :P

Ik kan me zo voorstellen dat je met lichte overdruk in je kast (meer in dan uit) stof de kans geeft om neer te dwarrelen in je kast, terwijl je met meer uit dan in wat er de kast in komt gelijk weer naar buiten pompt. Maar ik weet het niet, zonder proefondervindelijke experimenten valt voor allebei wat te zeggen. Dan nog kan het misschien wel per kast verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hangt er ook vanaf hoe goed je de lucht filtert die je de kast inblaast. Overigens was de opmerking van Remmes vooral gericht op het effect op de temperaturen en niet op stof, voor zover ik begreep?

Maar goed, TS haalt met meer intake dan outtake betere temperaturen, dus dan is het goed hè :P

Als ie dat tenminste een beetje grondig getest heeft, en niet temperatuur noteren, PC uitzetten, fans verplaatsen, PC opstarten en temperatuur noteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orion84 schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 16:49:
Als ie dat tenminste een beetje grondig getest heeft, en niet temperatuur noteren, PC uitzetten, fans verplaatsen, PC opstarten en temperatuur noteren.
Meestal doet een A B B A (nee, niet die band) methode het het beste. Eerst opstelling A testen, dan B, dan na wat tijd B nog eens en dan weer A. Dan kan je aan de resultaten al snel zien of je per ongeluk geen rekening hebt gehouden met cooldown o.i.d. en zijn ook externe factoren als een dalende of stijgende ambient temperatuur makkelijk uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mij lijkt dat overdruk in de pckast eigenlijk een beetje onlogisch is want alle aangevoerde koude lucht warmt op door de componenten, waarna in de z.n. dode hoeken die warme lucht blijft hangen wanneer er telkens maar lucht word toegevoerd. Daarbij stijgt warme lucht op en wanneer de outtakefans dan op een lager toerental draaien dan de intakefans blijft naar mijn mening die warme lucht te lang in de kast, en dus lijkt mij eerder een onderdruk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

Met mijn CM690 Advanced II heb ik hogere temps als ik de outtake verlaag naar 800rpm. en de front fans op 1200 laat... als ik het juist omdraai (dus de outtake fans harder laat draaien) is de temp gewoon gelijk. -lager- Dus het zal wel per kast verschillen..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik lees wel vaker dat intakefans eigenlijk vrij weinig doen voor de temperaturen, en dat het vooral outtakes zijn die ervoor zorgen dat je temperaturen lager blijven.

Dit klinkt voor mij ook redelijk logisch, omdat die outtakes de warme lucht uit je kast zuigen, waar de intakes alleen maar voor overdruk kunnen zorgen. De lucht die de outtakes uit je kast zuigen moet ook ergens vandaan komen, en ook zonder intakes komt die koude lucht je kast wel in.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt mij dat je met een goede in-out verhouding wel een veel betere airflow tot stand komt, wat lagere temperaturen betekent. Als ik mijn raam openzet en de deur dichthoud komt er wel wat lucht onder de deur door, maar niet echt veel. Als ik de deur ook openzet krijg je een mooie constante luchtstroom.

Het is veel lastiger voor een outtake om lucht effectief naar buiten te krijgen als de kast enigszins dicht is.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2010 02:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024

thieske-bc

NCC 1701

Er is dus nooit sprake van overdruk, Remmes_NT zit er het dichtst bij. Vooral bij de aangehaalde kast (fractal design) zitten er zoveel luchtroosters in dat het opbouwen van overdruk helemaal niet mogelijk is. De druk in de kast zal dus altijd atmosferisch blijven tenzij je met je fans zo ontzettend veel lucht de kast in pompt dat de ventilatie onvoldoende capaciteit heeft om het af te voeren. Dat gebeurd echt niet met je antec-fannetje die 56cfm blaast. Bovendien werken de ventilatoren significant anders dan compressoren en die zouden dus wel overdruk in een kast kunnen creëeren maar dat is onwenselijk want dan vliegen je componenten door de kast heen...

Verder is de redenatie wel juist, het is beter om meer koele lucht naar binnen te blazen maar het is ook evenredig belangrijk om warme lucht naar buiten te halen. Dit met het oog op de temperaturen die je daarmee enkele graden omlaag krijgt. Minder warmte = langer levende componenten.

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zegt dingen heel stellig, maar heb je daar ook een onderbouwing van? Imho creëert een fan per definitie druk, want anders was er geen luchtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op zondag 27 juni 2010 @ 16:52:
Je zegt dingen heel stellig, maar heb je daar ook een onderbouwing van? Imho creëert een fan per definitie druk, want anders was er geen luchtstroom.
maar dan nog, als je alles bij elkaar optelt, is de hoeveelheid extra lucht in de kast eigenlijk nihil. Echt druk opbouwen doe je niet met casefan's... En is ook helemaal niet nodig in een computer. Er zijn veel meer componenten die veel meer schade doen aan de luchtstroom en koelcapaciteit (positie van koelblokken, kabels en het algemene design van een kast), dan het wel of niet opbouwen van druk.

Waar je op moet letten is dat er geen luchtstromen zijn die geen koelblok raken. Een voor-onder ventilator die naar binnen blaast, en een fan onderaan die naar buiten blaast werkt niet. Een groot deel van de lucht naar binnen gaat linea recta weer naar buiten.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de temperatuur in je kast praktisch ambient is dan hoef je helemaal geen luchtstroom te hebben die een koelblok raakt. Dan werkt dat koelblok ook prima. Delta T, dat soort werk, weetjewel. Voor-onder naar achter-boven zorgt er sowieso voor dat het overgrote deel van de lucht continu ververst wordt.

Ik hoor veel boude stellingen maar niet veel onderbouwing.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2010 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
thieske-bc schreef op zondag 27 juni 2010 @ 09:32:
. Bovendien werken de ventilatoren significant anders dan compressoren en die zouden dus wel overdruk in een kast kunnen creëeren maar dat is onwenselijk want dan vliegen je componenten door de kast heen...
1,001 bar is al overdruk. Ventilatoren kunnen wel voor overdruk zorgen alleen is die druk miniem.

Mijn mening is als je minder stof in je systeem wil hebben, zorg dat je ventilatoren een minuut of vijf blijven na draaien. De grootste stofveroorzaker is dat de stof neerdaalt op componenten die nog warm zijn. Dit zorgt dat de stof gaat kleven. Een minuut of vijf nadraaien voorkomt dit en wanneer je systeem opnieuw opstart, zal de luchtstroom langzaam de stof weer meenemen.

Intel en AMD hebben op hun sites schema's staan die de luchtstroom laten zien die gewenst is binnen je systeem. In het kort komt het erop neer, voor bendeden input, achter boven output. Dit, omdat warme lucht stijgt en goed af te voeren is. zijfans verstoren vaak de airflow.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 juni 2010 @ 02:52:
Het lijkt mij dat je met een goede in-out verhouding wel een veel betere airflow tot stand komt, wat lagere temperaturen betekent. Als ik mijn raam openzet en de deur dichthoud komt er wel wat lucht onder de deur door, maar niet echt veel. Als ik de deur ook openzet krijg je een mooie constante luchtstroom.
Hiermee ben ik het volledig eens omdat luchtmoleculen van buitenuit koel(er) zijn en dan de kast binnenkomen, vervolgens warmen de luchtmoleculen op om vervolgens weer naar buiten te worden gezogen. Dus in feite word de luchtstroom als drager voor de ontstane warmte gebruikt, hetgeen mij een goede onderbouwing lijkt en deze wel dan evenredig moet blijven.

Ander feit is ook wel weer dat het vaak ook nog van kast tot kast verschillend is en niet te vergeten waar de kast ergens staat, want binnen een pc-meubel ligt het ook alweer anders. Evenzogoed wanneer ik kijk naar vele electrische apparaten zoals bv audio-versterkers, dan zie je dat er luchtroosters in de hele kast zitten.

Wanneer dan het verhaal van overdruk zou kloppen dan zouden al deze apparaten dus fout in mekaar gezet zijn, en die stelling dus van overdruk klopt naar mijn mening helemaal niet. Wel onderdruk voor zover je dat dan zo kan noemen lijkt mij dan veel plausibeler, maar enfin vaak zelf experimenteren is de beste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roel1966 schreef op zondag 27 juni 2010 @ 20:01:
Wanneer dan het verhaal van overdruk zou kloppen dan zouden al deze apparaten dus fout in mekaar gezet zijn, en die stelling dus van overdruk klopt naar mijn mening helemaal niet. Wel onderdruk voor zover je dat dan zo kan noemen lijkt mij dan veel plausibeler, maar enfin vaak zelf experimenteren is de beste manier.
Ik denk dat die apparatuur veel meer op convectie gebaseerd is. Je hebt in een PC natuurlijk vele malen meer airflow. Als er al een fan in andere apparatuur zit is dat vaak een klein rotgevalletje :p

Maargoed, experimenteren is inderdaad interessant, want er valt voor beiden wat te zeggen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

marquis schreef op zondag 27 juni 2010 @ 17:16:
[...]
Intel en AMD hebben op hun sites schema's staan die de luchtstroom laten zien die gewenst is binnen je systeem. In het kort komt het erop neer, voor bendeden input, achter boven output. Dit, omdat warme lucht stijgt en goed af te voeren is. zijfans verstoren vaak de airflow.
Heb je een link naar deze schema's? Wil ze wel eens zien, in iedergeval die van AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 juni 2010 @ 20:04:
[...]
Ik denk dat die apparatuur veel meer op convectie gebaseerd is. Je hebt in een PC natuurlijk vele malen meer airflow. Als er al een fan in andere apparatuur zit is dat vaak een klein rotgevalletje :p
In principe zijn de meeste onderdelen in de pc ook op convectie gebaseerd want pak maar eens het koellichaam van de koeler van een cpu wat in feite 1 grote convector is. Sterker nog wanneer je kijkt naar de vroegere convectieputten met die radiatoren erin, die volgens hetzelfde principe werkten. Verschil met een cpukoeler is dat er heatpipes doorheen lopen en de warmte aan de lamellen afgeven, en bij een radiator de verwarmingsbuizen die de warmte aan de lamelen afgeven.

Overigens word bij de barbone pc's hetzelfde principe toegepast als mij audioversterkers en zie je vaak ook maar 2 kleine outtakefans erin zitten, en voor de rest vooral luchtroosters die de warmte ( al dan niet ) moeten afvoeren. Met overdruk is het zelfs zo dat je een kookpunt van vloeistoffen kan verhogen want kijk bv eens naar de radiator van een auto waarbij de koelvloeistof onder druk staat en tot 110 graden kan oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roel1966 schreef op zondag 27 juni 2010 @ 22:01:
In principe zijn de meeste onderdelen in de pc ook op convectie gebaseerd want pak maar eens het koellichaam van de koeler van een cpu wat in feite 1 grote convector is. Sterker nog wanneer je kijkt naar de vroegere convectieputten met die radiatoren erin, die volgens hetzelfde principe werkten. Verschil met een cpukoeler is dat er heatpipes doorheen lopen en de warmte aan de lamellen afgeven, en bij een radiator de verwarmingsbuizen die de warmte aan de lamelen afgeven.
Ik bedoelde ook meer het verschil tussen passieve convectie en actief, zoals bij een PC. De meeste andere apparaten vertrouwen grotendeels of geheel op het feit dat warme lucht zich vanzelf omhoog verplaats en zo plaats maakt voor koele lucht; hence de gaten.
Met overdruk is het zelfs zo dat je een kookpunt van vloeistoffen kan verhogen want kijk bv eens naar de radiator van een auto waarbij de koelvloeistof onder druk staat en tot 110 graden kan oplopen.
Zo werkt het ook in heatpipes :) Door de creëerde onderdruk ligt het kookpunt van bijvoorbeeld water (wat vaak gebruikt wordt) erg laag en is een faseovergang op lagere temperaturen ook haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024

thieske-bc

NCC 1701

Camacha,

Je hebt gelijk, er is wel degelijk sprake van luchtdruk, anders kun je ook geen airflow hebben.

[ Voor 84% gewijzigd door thieske-bc op 27-06-2010 22:44 . Reden: niet relevant ]

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Maar kijk, als er geen druk (verschil) is, kan de lucht ook niet uit de case door alle gaatjes ontsnappen. Ik weet dat het niet echt overdruk is maar er is toch wel wat, zou je kunnen zeggen. Niet alle luchtmoleculen kunnen er tegelijk uit.

[ Voor 4% gewijzigd door MB113 op 27-06-2010 22:44 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Mijn slotconclusie is : laten we ons en de pc niet druk maken, het is al warm genoeg :( :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Roel1966 op 27-06-2010 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

Sorry TS, wilde je topic niet stelen, maar is toch gebeurd...

Samenvattend:

1) Fans produceren wel een druk, echter is deze maar erg weinig.
Het drukverschil is evenredig met een half maal de dichtheid van lucht maal (Veind in het kwadraat - Vbegin in het kwadraat). De fan zuigt over een groot oppervlak lucht met Vbegin aan en versneld de lucht naar een iets kleiner oppervlak met een hogere snelheid (propeller trekkende schijf theorie). Fans leveren wel degelijk een drukverschil, anders zou er nl. geen kracht worden gegenereerd (kracht is drukverschil maal oppervlak). Hang er maar eens 1 los op en je zult zien dat hij zich zal voortstuwen.

2) Het hebben van meer inflow dan outflow heeft dus tot gevolg dat er lucht via allerlei kieren en spleten de kast zal verlaten. In het omgekeerde geval zal stof zich ophopen van buiten af.

3) Het hebben van meer outflow dan inflow heeft een positief effect op de temperatuur van de kast. Koude lucht zal immers wel via spleten en gaten binnenkomen.

4) De plaatsing van de fans en de airflow in je kast zijn model afhankelijk en afhankelijk van hoeveel rotzooi 8) je erin hebt.

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk niet dat een overdruk veel verschil maakt in de temp maar natuurlijk ligt dit ook aan het type kast, ik heb zelf de silverstonen fortres 2 daar in is de intake onderin met 3*180mm fans op 650Rpm en outake bovenin met 1*120mm fan op 800Rpm zo doende heb ik niet veel outake nodig(wel staat me cpu koeler op 1600Rpm en naar boven gericht) om dat de warme lucht van zelf opstijgt en vervangen word door de koude lucht vanonder maar bij een conventionele kast zal dit geen beter resultaat geven maar eerder een negatief om dat de warme lucht dan ook opstijgt maar dan in de bovenkamer van de kast blijft hangen en dus niet snel ververst zal worden en dan is een 60% intake en een 40% outake ideaal alleen kan ik dit nu niet aantonen. maar heeft altijd steen goed gewerkt bij mij alleen nu heb ik dan een ander kast waarbij dus alles 90grade is gedraaid

Ik zal proberen de vergelijking met overdruk te testen met een ander systeem en de mijne misschien dat het wel veel verschil kan maken in de tempraturen van beide systemen.
(gok dat ik de resultaten kan posten in het weekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07 17:03
Ik denk dat kwa druk er maar een minimaal verschil is. Wel zou je door meer intake fans meer lucht door je kast kunnen duwen.

Alle lucht die niet door je outake fan gaat, kan er uit via de overige ventilatie gaten. En dan heeft het toch wel warmte mee genomen ( toch? :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Hipy, het probleem is dat dit minder effectief werkt voor je temperatuur.. want de meeste "extra gaten" zitten onderin de kast, en warme lucht wil juist omhoog.

Het werkt wel beter tegen stof, aangezien stof weg word geduwd & alleen maar binnen kan komen door de intake fans, met een simpele stoffilter daar is dit probleem ook al opgelost.

Meer Outake daarintegen, staat toe dat er ook koele(re) lucht naar binnen kan worden getrokken door lager gelegen gaten, dit brengt als nadeel met zich mee: stof. Maar dit kan worden opgelost door je PC eens in de ~ 2 maanden uit te blazen met een compressor.

Ik ga binnenkort (als de temps weer wat lager liggen) een baseline nemen & een beetje experimenteren met de fanopstelling die ik heb. Zal de resultaten hier wel posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
Graag, ik heb nu meer intake dan outake, dus ik ben erg benieuwd naar de resultaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Binnenkort kan best wel eens over 2 maanden zijn :P "als de temps wat lager liggen" praat ik over de temperatuur buiten.. als deze meer naar de 20 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
Waarom zou je het eigelijk niet nu testen?:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
als ik mij kast in elkaar heb zou ik het kunnen proberen.. moet ik alleen wel zelf een 120 fan in 5,25 bay neerzetten anders heb ik maar 1 front fan... :P

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
Moet het aan de voorkant eigelijk? want ik heb 1 side fan en 1 front :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Kun je de sidefan naar achteren plaatsen? Is veel beter voor je airflow.
hipy schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 16:25:
Waarom zou je het eigelijk niet nu testen?:P
Temperatuurverschil is per moment nogal verschillend.. Daarnaast zijn de laatste metingen gedaan toen het buiten 18c was.. Heb geen zin om alles weer op te meten :P

[ Voor 69% gewijzigd door D4NG3R op 29-06-2010 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
D4NG3R NL schreef op zondag 27 juni 2010 @ 20:22:
[...]

Heb je een link naar deze schema's? Wil ze wel eens zien, in iedergeval die van AMD.
Jep. http://support.amd.com/us/Processor_TechDocs/23794.pdf en dan pagina 16.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Ware het niet, dat veel moderne kasten eigenlijk die opzet niet meer volgen. Daarbij zijn in het PDF-je, warmtebronnen zoals GPU niet meegenomen in de airflowchart. En uiteraard hebben ze het hier over een standaard top-down stock koeler, geen towermodel van tegenwoordig. En die dingen hebben nogal de neiging om ter hoogte van de northbridge een airpocket te creeeren, waardoor die omgeving heet wordt.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M2M schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 19:59:
Ware het niet, dat veel moderne kasten eigenlijk die opzet niet meer volgen. Daarbij zijn in het PDF-je, warmtebronnen zoals GPU niet meegenomen in de airflowchart. En uiteraard hebben ze het hier over een standaard top-down stock koeler, geen towermodel van tegenwoordig. En die dingen hebben nogal de neiging om ter hoogte van de northbridge een airpocket te creeeren, waardoor die omgeving heet wordt.
Alleen de PSU is van positie veranderd, maar dat maakt in essentie niets uit :) Een zijfan is gewoon vaak slecht voor de airflow omdat je de boel veel lastiger kunt sturen.

Maar laat maar eens een schemaatje zien waar ze je aanraden het anders te doen dan?

De meeste moderne computers hebben helemaal geen northbridge meer, dus dat probleem is dan ook opgelost.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2010 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Nou, zo bijvoorbeeld?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tmXbaIxImJwF5z4dgX6H4oQJ/full.jpg

twee gescheiden airflows, waarbij iedere grote hittebron een koele luchtstroom krijgt. (eventuele intake van de zijkant niet meegerekend).

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

ik had ooit zo'n overdruk in mijn kast dat 2 fans zonder spanning gingen draaien door de druk die een weg naar buiten zocht opgebouwd door de intake fans.

Overigens is het cooling faq van tweakers tegenstrijdig; zij bouwen op het feit dat je geen ongewenst/ongefilterd stof wilt aanzuigen, maar ze willen liever een onderdruk creeeren waardoor je lucht gaat aanzuigen uit gaten/kieren zonder filter. Bij overdruk druk je lucht door een gefilterd kanaal en is deze dus gecontroleerd.

Ik zou altijd gaan voor overdruk; lucht vind zijn weg wel naar buiten, en met de blindspots; ook die vinden een balans.

Overigens is de stof factor voor mij belangrijker dan de temp factor.............die 3 graden verschil gaat het hem echt niet maken; alsof je tijdens zomer ineens niet kunt gamen en in de lente wel omdat het 10 graden warmer is in je kamer 8)7

Gewoon niet teveel overnadenken, een beetje flow is al genoeg om de temp met 15 graden te drukken; zolang je maar afvoer van je warmte hebt, en met het kleinste briesje kom je al een heel eind (vergelijk het met het zuchtje wind tijdens zonnen op het brandende strand; het kleinste beetje wind doet al voelen alsof je met 20 graden afkoelt).

Men onderschat de kracht van bewegende lucht. Kijk ook naar de relatief kleine fans die auto's hebben en toch voldoende zijn om warme lucht af te voeren.

[ Voor 22% gewijzigd door Seesar op 09-07-2010 01:16 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M2M schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 01:04:
twee gescheiden airflows, waarbij iedere grote hittebron een koele luchtstroom krijgt. (eventuele intake van de zijkant niet meegerekend).
Ik zie geen gescheiden airflows, ik zie een massa fans die elkaar gigantisch gaan tegenwerken.

Ik bedoelde trouwens ook meer een officieel schema :p No offence hoor, maar ik heb toch iets meer vertrouwen in AMD op dit vlak dan een gemiddelde tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Je gaat een gigantische turbelentie krijgen op die manier, en zo ook een verminderde airflow...

Gewoon front > back/top doen.. en niet anders.

Ga het binnenkort trouwens zo doen:

Afbeeldingslocatie: http://img101.imageshack.us/img101/9905/cm690iiadvancedopenside.jpg
(plaatje van google gegraait)

Toch knap hoe ze 2 zware GPU's op een 400w voeding hebben hier :+

Ietsje meer outake als intake, bevordert de temp's ietsje, en aangezien de Advanced II overal netjes stoffilters heeft. Ook geen punt :).

[ Voor 60% gewijzigd door D4NG3R op 09-07-2010 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
na het lezen van de start post had ik toch wat ??? "overdruk''??? 8)7
zo krijg je warmte ophopingen want dr wordt meer ingebalzen dan dat de outtake fans af kunnen voeren.

Nee je wilt juist onderdruk creeren (vacuum trekken van lucht) doormiddel van meer outake dan intake te creeren. Dit kun je doen door meer fans op de outtake te zetten of een gelijk aantal waarvan de outtake fans op een hoger RPM draaien. want doordat je vacuum trekt krijg je nergens dat warme lucht gaat ophopen.

D4NG3R NL

goed voorbeeld ;) alleen heb je niet veel aan die onderste 140. ik heb deze er bij me zelf ook in en die doet weinig. want hij zuigt het zelf aan vanaf de onderkant door de bovenste 3 outtake fans.

[ Voor 17% gewijzigd door jbkappirossi op 09-07-2010 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik doe het alsnog omdat de airflow wel verbeterd. En voor 5 euro extra 8)7..

Gewoon zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
5Nexus SFM-1000 Silicon Fan Mounts€ 1,13€ 5,65
2Cooler Master Silent Fan 140mm , 140mm€ 5,50€ 11,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 16,65

Zijn 2 extra, 140MM fans welke standaard ook bij de kast zitten. Ben dik tevreden over deze fans dus :)

[ Voor 89% gewijzigd door D4NG3R op 09-07-2010 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
D4NG3R NL schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 02:10:
Ik doe het alsnog omdat de airflow wel verbeterd. En voor 5 euro extra 8)7..
dat verschil zal hem wel in de case zitten ik heb een andere als jou, met een 20cm in het side pannel :9 8)7
http://img215.imageshack.us/img215/5389/naamlooskk.png

ik gebruik de nexus fan mounts ook dat heeft zeker een meer waarde .want dan verminder je de resonatie van de motor van de fan behoorlijk mee

[ Voor 56% gewijzigd door jbkappirossi op 09-07-2010 02:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geloof nooit dat zo'n (grote) zijfan en fans aan de voorkant goed gaan werken. Die lucht van die grote fan wil alleen maar weg, naar de zijkanten toe. Als je dan van een andere kant weer lucht er naar toe gaat pompen helpt dat volgens niet, het voorkomt alleen dat de warme lucht niet weg wil.

Een soort groot reuzenrad zie ik wel gebeuren. Grote fan in, de rest allemaal uit. Dan allemaal netjes op elkaar afstemmen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2010 02:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Tjah.. ik neem ook geen sidefan, die verstoren (meestal dan) de airflow van de front/bottom fans..

Wat ik dus ga doen:
Front - Intake = 140mm Blue LED fan @ 1200RPM. *
Bottom - Intake = 140mm fan @ 1200RPM. * (Zit normaal boven, verplaats ik naar onder)
Back - Outtake = 120mm BLUE LED Fan @ 1200RPM (!)
Top - Outtake = 2x140mm fan @ 1000RPM.

* Zit standaard bij de kast
120mm LED fan achterin: pricewatch: Cooler Master R4-L2S-12KB-GP, 120mm
2x140mm fan bovenin: pricewatch: Cooler Master Silent Fan 140mm , 140mm

Zou wel een mooi gebalanceerde luchtstroming moeten creëren :)

(!) Deze zit nu onderin, want als ik hem achterin plaats resoneert hij zeer erg.. vandaar ook dat ik die shock absorbers erbij koop (voor elke fan trouwens). Op dit moment zit de standaard 120mm fan achterin. Weet nog niet of ik de LED fan of stock fan daar doe.. een van de twee haal ik uit mijn kast though, het zijn exact dezelfde fans. Alleen de ene met, en de ander zonder fans.. dus even kijken welke meer geluid maakt 8) .

[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 09-07-2010 03:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de stock Tricools nog niet geprobeerd hier, maar als ik de verhalen zo mag geloven ga ik binnenkort maar eens 4 of 6 Real Silent fans bestellen. Ik ben er alleen nog niet uit of ik in-line of een fancontroller ga doen. Ik denk eerlijk gezegd dat eerste, kan ik netter wegwerken en is na installatie minder gedoe. Anders ga ik weer steeds zitten frutten met die knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Tjah, ik zoek een middenweg tussen preformance en stilte. Silent fans mogen misschien 15dBa produceren. Maar ze stromen ook een stuk minder lucht... 18 ~ 25dBa vind ik gewoon goed. Daarboven word het vervelend en boven de 30dBa vind ik zelfs storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ze ook gewoon harder zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
ik weet dus echt wel wat het beste in mijn haf922 werkt . als ik een stuk karton voor het zijscherm houd.
wordt hij 5C warmer. laat ik hem naarbuiten blazen wordt alles 5C warmer. want ik denk dat het brein die die kast ontworpen heeft wel weet wat hij doet. en dat klopt!! ,want als de zijscherm fan naar binnen blaast scheelt dat bij mij 5C op de kaart koeler en 5C koeler op het mobo en 2C koeler op de cpu. plus dat ik alle fans met een fancontroller kan instellen. deze waardes heb ik gemeten met hwmonitor, everest, cpu-z en gpu-z

[ Voor 13% gewijzigd door jbkappirossi op 09-07-2010 04:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar heb je ook alle mogelijkheden geprobeerd om te zien of het met een andere opstelling niet nóg koeler kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
ja ,dit is voor mij de beste opstelling niet anders ik heb al heel wat afgewisseld en omgedraait.

maar ik heb ook een mooie fan gevonden alleen kost dat kreng 20euro
YouTube: Enermax Apollish Vegas
D4NG3R NL schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 03:14:
Tjah, ik zoek een middenweg tussen preformance en stilte. Silent fans mogen misschien 15dBa produceren. Maar ze stromen ook een stuk minder lucht... 18 ~ 25dBa vind ik gewoon goed. Daarboven word het vervelend en boven de 30dBa vind ik zelfs storend.
waarom doe je geen fancontroller ,dan kun je ze naar je eigen smaak afstellen.
die dingen zijn niet zo duur meer . hier kun je er 6 aan hangen .met losse temp sensors.
pricewatch: Scythe Kaze Master Pro 5.25

[ Voor 54% gewijzigd door jbkappirossi op 09-07-2010 05:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een kermis die fan. Nou ja, als het je smaak is.
jbkappirossi schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 05:28:
waarom doe je geen fancontroller ,dan kun je ze naar je eigen smaak afstellen.
die dingen zijn niet zo duur meer . hier kun je er 6 aan hangen .met losse temp sensors.
pricewatch: Scythe Kaze Master Pro 5.25
Wel PWM, met alle nare bijgeluiden van dien.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2010 05:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Heb er hier 1 van:
pricewatch: Scythe Kaze Q Black

Ik denk dat ik de 140mm front intake gewoon altijd vol laat draaien, heb daar echt 0.0 last van. De rest kan ik mooi afstellen aan de hand van huidig gebruik ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het zo jammer dat eigenlijk alle fancontrollers PWM-gestuurd zijn. Daarmee loop je best een groot risico op bijgeluiden. Als er nou gewoon potmetertjes werden gebruikt dan was dat probleem al opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Wat ik heb heeft dit toch niet? Gewoon een variabele weerstand lijkt mij toch?

Op mijn CPU na is elke fan 3 pins/molex

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 09-07-2010 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R NL schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 07:01:
Wat ik heb heeft dit toch niet? Gewoon een variabele weerstand lijkt mij toch?
Don't know, maar ik zie wel 4 capacitoren, wat volgens mij wijst op pulscontrole. Dat gezegd, ik ben niet heel goed met elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Verwijderd schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 06:36:
Ik vind het zo jammer dat eigenlijk alle fancontrollers PWM-gestuurd zijn. Daarmee loop je best een groot risico op bijgeluiden. Als er nou gewoon potmetertjes werden gebruikt dan was dat probleem al opgelost.
fancontrollers zijn potmeters en er wordt in meeste gevallen (dus 95% van alle fancontrollers) geen PWM gebruikt hoor...

trouwens waarom zouden PWM fans bijgeluiden maken? wordt alleen via andere manier aangestuurd,

[ Voor 10% gewijzigd door [Remmes] op 10-07-2010 02:45 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remmes_NT schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 02:44:
trouwens waarom zouden PWM fans bijgeluiden maken? wordt alleen via andere manier aangestuurd,
Ze sturen met schakelende pulsen en bij bepaalde frequenties leidt dat tot geluid, want geluid = frequentie (simpel gezegd dan). In plaats van van 12 naar 9 volt te schakelen, schakelt PWM kort aan en uit. Door de specifieke verhouding aan/uit kom je op een specifieke snelheid uit, maar kan je dus ook bijgeluiden krijgen.

Een potmeter veranderd alleen het aantal volts en daardoor dus de draaisnelheid, dus krijg je over het algemeen minder snel geluiden.
Remmes_NT schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 02:44:
fancontrollers zijn potmeters en er wordt in meeste gevallen (dus 95% van alle fancontrollers) geen PWM gebruikt hoor...
Het lijkt mij dat alle fancontrollers met een digitale toerenteller PWM zijn en dat zijn er nogal wat.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2010 03:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

9/10 fancontrollers hebben gewoon een potmeter. Heb nog erg weinig PWM controllers gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Ik heb een Scythe fancontroller maar die stuurt de fans puur door het voltage te veranderen, ondanks dat het wel dan PWM connectoren zijn. Het PWM gedeelte is denk ik ook meer bedoeld voor wanneer je de fans op temperatuur gaat sturen wat met mijn fancontroller kan. Echter wanneer je hem handmatig zet fungeerd de draaiknop puur als potmeter en veranderd alleen het voltage van de fan.

Sowieso vervalt het hele PWM gebeuren wanneer je er fans aan hangt met een 3 pins connector, maar zelfs met fans met 4 pins connectoren heb ik dit niet meegemaakt eerlijk gezegd. En voor zover mij bekend is is PWM puur een stukje hardware in de fan zelf die het mogelijk maakt dat een fan op temperatuur reageerd.

De 4de lijn word dan ook puur gebruikt om het toerental van de fan te veranderen en verder niet de stroomtoevoer, maar dat een fan dan met pulsen aan/uit gezet word is mij niet bekend in elk geval. Meeste cpu fans werken vaak ook met PWM en tot nu toe geen fan meegemaakt die daardoor gekke bijgeluiden ging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roel1966 schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 04:13:
Ik heb een Scythe fancontroller maar die stuurt de fans puur door het voltage te veranderen,
Heb je dat gemeten of denk je dat?
Sowieso vervalt het hele PWM gebeuren wanneer je er fans aan hangt met een 3 pins connector, maar zelfs met fans met 4 pins connectoren heb ik dit niet meegemaakt eerlijk gezegd. En voor zover mij bekend is is PWM puur een stukje hardware in de fan zelf die het mogelijk maakt dat een fan op temperatuur reageerd.
PWM is de methode, het staat voor Pulse Width Modulation. Dat kan in de fan ingebouwd zijn (4-pins), maar ook in de controller. Dan kan je gewoon een 3-pins aansturen met PWM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 05:03:
[...]

[...]

PWM is de methode, het staat voor Pulse Width Modulation. Dat kan in de fan ingebouwd zijn (4-pins), maar ook in de controller. Dan kan je gewoon een 3-pins aansturen met PWM.
pwm fans hebben 4 pins, niet 3, met 3 pin kan je alleen via voltage regelen oftwel 9/10 fancontrollers doen dat met een potmeter. er zijn weining fancontrollers die aansturing via PWM doen

pwm draait altijd op 12volt ( dus 4de pin heb je wel nodig) 4de pin zorgt voor PWM

die leuke draaiknopjes op fancontrollers = potmetertje
rpm word afgelezen door de 3de pin
de andere 2 zijn voeding voor de fan
PWM fans hebben ene extra draad voor PWM functie

[ Voor 11% gewijzigd door [Remmes] op 10-07-2010 20:05 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 05:03:
[...]

[...]

Ik heb het niet gemeten maar het staat gewoon in de handleiding van de fancontroller dat ie van 3.7 V (±10%) ~ 12 V (±10%) de fans dus stuurt dus dat lijkt mij heel duidelijk. Dit is trouwens ook voor vele andere fancontrollers gebruikelijk omdat er veel minder PWM fans zijn dan de gewone 3 pins fans.

Dan wat het PWM gebeuren betreft lijkt mij het verhaal van Remmes_NT heel duidelijk en kan een 3 pins fan gewoon niet pulse gestuurd worden vanwege de ontbrekende 4de lijn en de hardware die niet in de fan zit om die pulse te verwerken.

Verder is het zo dat die 4de lijn gebruikt word om het toerental te reguleren van de fan hetgeen niet gebeurd door de fan aan/uit te zetten, maar die pulsen verminderd en vermeerderd worden om het toerental omlaag/omhoog te brengen.

Simpel gezegd word de stroomtoevoer niet even onderbroken want dan zou je nog geen toerental kunnen bepalen en dan het verschil met die 3de pin en een 4de pin is puur dat de 3de lijn alleen het toerental kan uitlezen. Een 2 pins fan zou je in principe zelfs gewoon met je fancontroller kunnen sturen echter heb je dan alleen geen uitlezing van het toerental.

[ Voor 4% gewijzigd door Roel1966 op 10-07-2010 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roel1966 schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 16:10:
Dan wat het PWM gebeuren betreft lijkt mij het verhaal van Remmes_NT heel duidelijk en kan een 3 pins fan gewoon niet pulse gestuurd worden vanwege de ontbrekende 4de lijn en de hardware die niet in de fan zit om die pulse te verwerken.
Welke hardware is daar voor nodig dan? Volgens mij kan je in principe iedere motor PWM aansturen, daar hoef je geen funky extra draadjes voor te hebben hoor, alleen plus en min. Je kan zelfs een LED met PWM dimmen, dus ik zie niet in waarom je per se die vierde draad nodig zou hebben.

Bij een PC heb je wél extra draadjes omdat de aansturing dus in de fan zelf gebeurt en de boel ook nog uitgelezen moet worden, maar er staat niets in de weg om een fancontroller te bouwen die via twee draden PWM kan aansturen (gewone plus en min dus).
Verder is het zo dat die 4de lijn gebruikt word om het toerental te reguleren van de fan hetgeen niet gebeurd door de fan aan/uit te zetten, maar die pulsen verminderd en vermeerderd worden om het toerental omlaag/omhoog te brengen.

Simpel gezegd word de stroomtoevoer niet even onderbroken want dan zou je nog geen toerental kunnen bepalen en dan het verschil met die 3de pin en een 4de pin is puur dat de 3de lijn alleen het toerental kan uitlezen. Een 2 pins fan zou je in principe zelfs gewoon met je fancontroller kunnen sturen echter heb je dan alleen geen uitlezing van het toerental.
Je hebt het over pulsen en niet aan- en uitzetten, maar dat is natuurlijk gewoon hetzelfde. Heb je dat stukje in het linkje nou gelezen?

Nog een stukje:
What is PWM?
Pulse Width Modulation (PWM) refers to the method of applying a signal to the fan that will vary the width of the fan's pulse. An 80% duty cycle means that the fan is "on" 80% of the time and "off" 20% of the time. A 50% duty cycle signal means that the fan is "on" 50% of the time and "off" 50% of the time (similar to a perfect square wave). On a PWM fan, the 4th wire consists of the PWM line and will be directly proportional to the speed of the fan. That is to say, a high duty cycle will produce high speeds and a low duty cycle will produce idle speeds.
Aan en uit dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
nou om maar even alles samen te vatten.

95% van alle fancontrollers zijn potmeters die via voltage de snelheid regelen (tenzij anders aangegeven word, maar er zijn nauwelijks fancontrollers die via PWM werken)
PWM heeft 4 pins nodig en gebruikt altijd 12 volt
PWM schakelt 12 volt met een bepaalde frequentie waardoor de fan harder of zachter gaat

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 21:16:
[...]

Welke hardware is daar voor nodig dan? Volgens mij kan je in principe iedere motor PWM aansturen, daar hoef je geen funky extra draadjes voor te hebben hoor, alleen plus en min. Je kan zelfs een LED met PWM dimmen, dus ik zie niet in waarom je per se die vierde draad nodig zou hebben.

Bij een PC heb je wél extra draadjes omdat de aansturing dus in de fan zelf gebeurt en de boel ook nog uitgelezen moet worden, maar er staat niets in de weg om een fancontroller te bouwen die via twee draden PWM kan aansturen (gewone plus en min dus).

[...]

Je hebt het over pulsen en niet aan- en uitzetten, maar dat is natuurlijk gewoon hetzelfde. Heb je dat stukje in het linkje nou gelezen?
In de praktijk kan je het verwoorden ja als aan en uitzetten maar technisch gezien klopt dat niet helemaal, want je werkt in feite met de frequentie verhogen en verlagen. Om dan terug te komen op eventuele bijgeluiden wat een PWM fan zou kunnen veroorzaken, is dat hetzelfde effect als dat je de stroomtoevoer verhoogd en verlaagd.

En dan juist dus om het PWM gedeelte aan te sturen zit er wel degelijk een stukje hardware in de fan waardoor je die van via PWM kan sturen. Probeer maar eens een gewone fan aan te sturen op de 4 pens cpufan aansluiting van bv een Asus P6T board en zal je merken dat je de snelheid niet kan regelen omdat die fan net dat stukje hardware mist.

Een andere zaak is als je een PWM fan via een gewone fancontroller wilt sturen en dat gaat wel natuurlijk gewoon, alleen zie ik zelf niet in waarom je een PWM fan daarvoor zou gaan gebruiken. Veelal zijn PWM fans duurder als gewone fans dus dat zou allemaal totaal geen zin hebben en streef je het doel van PWM voorbij.

Dan nog even wat fancontrollers betreft kan de Scythe Kaze Server wel degelijk via PWM aansturen en dat in combinatie met de temperatuursensoren. Veelal is dat het geval bij meerdere fancontrollers die van temperatuursensoren gebruik maken, maar wanneer je hem op handmatig zet dan word die draaiknop een gewone potmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
  • Laatst online: 19-06 12:50
[quote]D4NG3R NL schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 01:34:

Toch knap hoe ze 2 zware GPU's op een 400w voeding hebben hier :+
[/quote]

ze hebben die GPU's niet eens aangesloten op de voeding :P

ow oops, kzat op de verkeerde pagina... dit is wel erg lang geleden ;)
en toch is het zo

[ Voor 19% gewijzigd door DjThase op 11-07-2010 10:29 ]

Mop mop, gas derop!

Pagina: 1