[jQuery/PHP] UTF8 & IE8 werken niet samen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 12:00
Na wat aanpassingen in website was het weer eens tijd om een browsercheck te doen, even kijken wat het doet in IE8. Zelf gebruik ik Chrome, dus af en toe moet je dan toch even IE bekijken of het daar ook werkt.

Nou heb ik laatst wat aanpassingen gedaan mbt de charset. Namelijk naar utf8, ipv de standaard iso-8859-1 charset. We gebruiken op enkele pagina's jQuery om asynchroon data binnen te halen en dergelijke.

PHP:
1
header('Content-Type: text/html; charset=utf8');

Bovenstaande geef ik als header mee om aan te geven dat het om UTF8 gaat, doe ik dat niet is er geen ondersteuning voor alle "rare" tekens. Mét deze tag weigert jQuery in IE8 om AJAX requests op te halen, het versturen van informatie gaat goed, maar ik krijg niks terug.

Ik maak gebruik van de allernieuwste versie van jquery en jquery-ui. Heb middels onderstaande code aangegeven welke charset jQuery dient de gebruiken.

JavaScript:
1
2
3
4
$.ajaxSetup({ 
    scriptCharset: "utf-8" , 
    contentType: "text/html; charset=utf-8"
  });

Op google kan ik geen antwoord vinden, ook op de jquery-site zelf niet. Dus heb ik hier nou ergens zelf een fout gemaakt? Het doet zich alleen voor in IE8, misschien weet iemand hier of er nog speciale eisen zijn die IE8 stelt wat betreft AJAX requests?

Update: Ik krijg net een error code voorgeschoteld van IE8, http://forum.jquery.com/t...d-encoding-error-c00ce56e Hier word de error beschreven. Betekend dit nu dat UTF8 in combinatie met IE8 gewoon geen optie is?

[ Voor 8% gewijzigd door TheNephilim op 23-06-2010 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
Oplossing: IE8 is nogal een b*tch wat betreft de typering:

PHP:
1
header('Content-Type: text/html; charset=UTF-8');

Bovenstaande werkt wel, het grote probleem waar ik weer een hele middag aan gespendeerd heb, is dus UTF-8 ipv utf8.

Hier kan een slotje op O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bernardo schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 15:33:
Jij kijkt in het café ook gek op als je een biertje wil drinken maar een cola bestelt en de kastelein dan het lef heeft je een cola te geven? :+

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-07 21:32
NMe schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 15:45:
[...]

Jij kijkt in het café ook gek op als je een biertje wil drinken maar een cola bestelt en de kastelein dan het lef heeft je een cola te geven? :+
_O-

Heb je verder ook in html dmv een meta in je header aangegeven dat het gerendert moet worden als UTF-8?
HTML:
1
2
3
4
<head>
  <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=UTF-8">
  <title>Titel</title>
</head>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouZz
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

WouZz

Elvis is alive!

Bernardo schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 15:33:
Op zich heb je wel een punt. Dit soort standaard conformance zijn we niet echt gewend van IE.

On track

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
@ NME & WouZz: Nou, daar heb je een punt ... maar IE slikt normaal alles (zoals een echte b*tch) :o

@ naam: Ja ook dit heb ik aangegeven, maar de content die ik met ajax inlaad is kale HTML zonder <html> en dergelijke, daarin komt het terecht.
Pagina: 1