Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg mij af hoe ik mij als zzp'er / eenmanszaak moet registreren als ik het volgende diensten biedt:
  • Eerste punt: Web templates bouwen en verkopen via themeforest.net, het is een tussenpersoon die mijn gemaakte templates verkoopt en geld stort via Paypal. Dit punt is zowieso vaag want ik verkoop de producten die ik maak via een tussenpersoon. Stel dat ik 70% van mijn omzet hiermee verdien ben ik dan nog wel zzp'er / freelancer of ben ik in dienst van dat bedrijf? Voor de duidelijkheid er zijn natuurlijk meerdere websites als Themeforest.net, ik noem het in dit geval als voorbeeld.
  • Tweede punt: Ik ben in het bezit van een aantal affiliate websites waar ik producten aanbiedt die leiden naar andere webshops. Verkoop ik op dit punt producten aan consumenten of val ik hier niet onder?
Heb je er toevallig ervaring mee stuur een pm dan kan ik wellicht in de toekomst nog meer vragen hierover stellen ;) Bedankt!...

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Over het geheel, de belastingdienst kent niet zoiets als een ZZPer. Je hebt een eenmanszaak, en je draait daarmee omzet. Of je wel of niet in aanmerking komt voor zelfstandigen-kortingen van de belastingdienst hangt van andere criteria af dan alleen van de rechtsvorm.

En on topic:

Eerste punt: Je bent dan niet in dienst van dat bedrijf. Je verkoopt je product, en themeforest.net verzorgt een centraal verkooppunt. Dat kost je een gedeelte van de omzet, dus je betaalt voor een dienst.

Tweede punt: Jij verkoopt geen producten aan consumenten, dat doen de websites waarnaar je linked. Jij levert een dienst, en daar betalen die websites voor. Jij verzorgt de verkooptransactie immers niet.

En nee, ik ben geen expert op dit gebied. Er zijn op zich veel schemergebieden, maar deze twee voorbeelden zijn wel redelijk eenduidig te beantwoorden.

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:23
Voor het eerste punt dat Bonsaiboom aangeeft geld: kijk goed naar VAR-regeling. Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat de belastingdienst niet vind dat je in dienst bent. Als er namelijk een gezagsverhouding bestaat dan ben je voor de belastingdienst in dienst bij het bedrijf.

Voor je tweede punt, het gaat erom met wie de overeenkomst word aan gegaan. Als de koop overeenkomst rechstreeks met jou wordt aangegaan, dan ben jij de leverancier.

[ Voor 23% gewijzigd door Rieverst op 23-06-2010 16:19 ]