Softwarematig mengpaneel opzetten

Pagina: 1
Acties:

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Hallo mensen,
ik ben al een tijdje informatie aan het verzamelen over hoe ik een pc best ombouw tot een basic mengpaneel.

Nodig zijn: 4 XLR ingangen (4*stereo dus) en 1 stereo uitgang. Dit kan gewoon omgezet worden door een verloopje naar een 3,5mm audio jack die in de geluidskaart past blijkbaar :) Dus dat is al geen probleem.
Afbeeldingslocatie: http://proleads.co.uk/shop/images/3.5mm%20to%20XRF.gif

Ik heb een tijdje geleden eens het experiment gedaan met een oude pc, en verschillende geluidskaarten van Creative die ik hier nog liggen had, maar het probleem was, als ik de ene kaart installeerde, werd de andere gedeinstalleerd. :? (Normaal zouden die toch naast elkaar moeten kunnen werken ?)
Dat heb ik toen kunnen oplossen door de ASIO4ALL drivers te installeren. Dit icm Reaper voor het bewerken van de verschillende sporen.

Waar ik echter bijna geen info over vindt is dit:
  • Is het mogelijk om bvb. een 7.1 geluidskaart te gebruiken, en een paar van de uitgangen te gebruiken als ingang ?
  • Zoniet, wat is de beste en goedkoopste manier om dit werkend te krijgen ? Meerdere geluidskaarten gebruiken ?
_/-\o_

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:29
Een uitgang is geen ingang, dat gaat niet werken.

Een xlr is ook niet stereo, standaard in ieder geval. waarschijnlijk zal je 2 xlr-en aan 1 stereotulp moeten knopen.

Er zijn wel geluidskaart met meer dan 1 stereo ingang, deze zitten wel vaak buiten de consumenten pricerange en zijn ook niet van merken als creative.

Waarom je pc als mixer gebruiken? Wil je echt platen aan elkaar mixen? Of is het meer om wat bronnen, op je gemak, door elkaar te gooien? Snel ingrijpen gaat zonder faders niet echt makkelijk.

Mijn idee, goedkope mixer aanschaffen, daar alles op aansluiten en daarvan de lineout aan je pc hangen.

• Ward Vr
Afbeeldingslocatie: http://muzikantenforum.eu/hulpfiles/zangtopic/xlr%20naar%20minijack.jpg
Zo :)
Ja, de bedoeling is om gewoon een paar instrumenten ala micro/gitaar/synth tot 1 redelijke output te krijgen, eisen zijn absoluut niet hoog. Als er voor de gewone mens 'ok' geluid uitkomt is het al voldoende.

Dus eenmaal de settings een beetje goed staan moet er niet veel meer aan veranderd worden, snel ingrijpen is niet echt nodig dus.

Edit: bijkomend: het wordt dus een systeem met meerdere geluidskaarten, is het nodig dat alle kaarten dezelfde zijn ? Qua timing bvb. ?

[ Voor 13% gewijzigd door Ward Vr op 23-06-2010 15:13 ]

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:51
Bedenk wel dat je op een gewoon creative kaartje niet zomaar een gitaar of microfoon (alleen pc microfoons, geen "echte" microfoons, laat staan condensatormicrofoons die phantoomvoeding nodig hebben) kan aansluiten, eigenlijk alleen bronnen met een line-signaal (keyboard, cdspeler). Als je een fatsoenlijke audiointerface koopt kan dit vaak wel en krijg je er ook vaak software voor een digitaal mengpaneel erbij. Kijk bijvoorbeeld eens naar de M-Audio fast track pro.

[ Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 23-06-2010 15:33 ]

• Ward Vr
Invisible_man schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 15:28:
Bedenk wel dat je op een gewoon creative kaartje niet zomaar een gitaar of microfoon (alleen pc microfoons, geen "echte" microfoons, laat staan condensatormicrofoons die phantoomvoeding nodig hebben) kan aansluiten.
Omdat ? Misschien is daar een oplossing voor te vinden in de trend van een eenvoudig elektrisch printje ?

[ Voor 31% gewijzigd door Ward Vr op 23-06-2010 15:54 ]

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:37
Ook moet je in je achterhoofd houden dat een mic signaal niet zomaar in een line-in van een computer kan, hier mis je gewoon de benodigde voorversterking. Andersom is een line-out in een mic ingang ook niet handig aangezien je dan grote kans hebt dat je je ingang opblaast. Dit is meestal een stuk degelijker geregeld in mengtafels omdat je daar gewoon een gain hebt. Iets wat je compleet gaat missen bij je geluidskaarten.

Als ik jou was zou ik gewoon opzoek gaan naar een klein mengtafeltje van bijvoorbeeld berhinger en die dan eventueel doorlussen naar een willekeurige line-in op je pc.

Het alternatief is om te kijken naar de wat betere geluidskaarten zoals invisible_man ook al aangeeft: M-Audio heeft erg leuke kaartjes hiervoor, maar ik denk dat dat allemaal iets boven je gewenste budget valt.

Meerdere geluidskaarten gebruiken zoals je zelf al aangeeft is inderdaad ook een optie. Ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd maar ik betwijfel of er meer dan een paar milliseconden verschil zal zitten tussen de opnames. Goed te doen dus. Ik heb echter geen idee of hiervoor software bestaat. Als het niet te snel aan te passen hoeft te zijn kan je proberen te prutsen met de feature die in de meeste geluidskaarten zit tegenwoordig om de opname terug te horen over je speakers. Echter moet je wel 5 menu's door als je "even" het volume aan wilt passen van je gitaar ofzo.
Ward Vr schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 15:36:
[...]
Omdat ? Misschien is daar een oplossing voor te vinden in de trend van een eenvoudig elektrisch printje ?
Ervaring leert dat gitaren enorm hard uitsturen, en vaak ook nog met de benodigde storing zolang je de ground niet lift. Gitaren e.d. worden daarom vaak aangesloten met een DI om daar vanaf te zijn.

Wat betreft condensatormics die hebben, zoals uitgelegd, fantoomspanning nodig. Dit zou eventueel inderdaad met een extra printje kunnen. Dit houd in dat je 48V over 2 van je pinnen van je XLR moet zetten, dit zal je dan wel weer op zo'n manier moeten doen dat je PC hier geen last van heeft want die gaat echt over z'n nek als 48v op z'n in of uitgangen zet :P

[ Voor 27% gewijzigd door Sleepkever op 23-06-2010 16:00 . Reden: Meer uitleg aan de hand van nieuw bericht ]

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-01 13:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dit is een onzinproduct. XLR is balanced en 3,5mm stereo jack niet. Zonder converter heb je hier niets aan.

En zoals gesteld hebben microfoons vaak fantoomvoeding nodig (48V), iets dat je geluidskaart niet kan leveren. Je moet dan echt gaan denken aan een product als de RME Fireface:

Afbeeldingslocatie: http://www.centrmus.com.hk/images/RME/Fireface800/Fireface800_Diagram.jpg

Deze kan softwarematig mixen (24x16 matrix geloof ik).

[ Voor 4% gewijzigd door LauPro op 23-06-2010 15:46 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:37
LauPro schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 15:45:
[...]
Dit is een onzinproduct. XLR is balanced en 3,5mm stereo jack niet. Zonder converter heb je hier niets aan.
Euh, je kan prima van balanced naar unbalanced gaan zonder verloopje. + en aarde pakken van je balanced connector en klaar. Het hele voordeel van de balanced kabel is dan weg, en je kan geen fantoomvoeding eroverheen zetten, maar je krijgt nog wel netjes signaal.

Andersom kan ook prima, alleen is je signaal dan 2x zo zwak en weer is het hele storingsongevoeligheids voordeel van je balanced kabel weg.

• Invisible_man
Ward Vr schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 15:36:
[...]

Omdat je naar ik aan neem niet je geluidskaart op wilt blazen en ook wel geluid wil hebben zonder vervorming (clipping) en ruis (te zacht signaal). Daar zal vast wel een oplossing met losse printjes voor te bedenken zijn, wat jij wil.

Maar om je wat gerichter te kunnen helpen, wat is je budget wat je hier voor over hebt?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Sleepkever. schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 15:56:
Andersom kan ook prima, alleen is je signaal dan 2x zo zwak en weer is het hele storingsongevoeligheids voordeel van je balanced kabel weg.
Ik noem dit gewoon een 'onzinproduct'. Het is vragen om problemen, ruis etc. Ga gewoon of voor balanced óf voor unbalanced maar niet zitten pielen met balanced in/uitgangen en die dan half gebruiken.

• Ward Vr
Goh budget, het belangrijkste is dat het eenvoudig gehouden wordt maw geen 20 converters enzo.
Natuurlijk moet het niet in de 1000'n euro's gaan lopen ook :)

• Invisible_man
Deze zou dan wel wat kunnen zijn voor jou. Als vierhonderd euro te duur is, kan je beter een losse mixer kopen, zoals bijvoorbeeld deze. Dan ben je met 100/200 euro een heel eind.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:24

voodooless

Sound is no voodoo!

LauPro schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 15:45:
Natuurlijk heb je daar wat aan. Gebalanceerde ingangen kun je prima single ended aansluiten. Een van de twee fases zit je gewoon naar ground. Dat werkt prima, je hebt dan aleen niet de voordelen van gebalanceerd.
LauPro schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 16:15:
Ik noem dit gewoon een 'onzinproduct'. Het is vragen om problemen, ruis etc. Ga gewoon of voor balanced óf voor unbalanced maar niet zitten pielen met balanced in/uitgangen en die dan half gebruiken.
Hoe wil je een ongebalanceerd product dan aansluiten? Waarom zou een (extra) convertor zorgen voor minder ruis? Die doet namelijk hetzelfde als de line receiver waar je hem nu op prikt.. Je wint er dus helemaal niks mee.

[ Voor 38% gewijzigd door voodooless op 24-06-2010 09:40 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

voodooless schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 09:37:
Natuurlijk heb je daar wat aan. Gebalanceerde ingangen kun je prima single ended aansluiten. Een van de twee fases zit je gewoon naar ground. Dat werkt prima, je hebt dan aleen niet de voordelen van gebalanceerd.
Imo is het gewoon vragen om problemen, met dergelijke constructies heb ik in het verleden alleen meer ruis op mijn lijn gekregen. Dat wil je gewoon niet (en je zit nog met de signaalniveauverschillen). Neem of een goede unbalanced setup óf ga volledig balanced!
Hoe wil je een ongebalanceerd product dan aansluiten? Waarom zou een (extra) convertor zorgen voor minder ruis? Die doet namelijk hetzelfde als de line receiver waar je hem nu op prikt.. Je wint er dus helemaal niks mee.
Over wat voor een producten heb je het? Mits de kabel niet te lang is en goed afgeschermd kan je best een unbalanced iets als bron gebruiken, maximaal 2-5 meter kabel.

Voor de TS nog een tip: 4 kanalen waarvan 2 XLR, als je echt meer XLR nodig hebt kan je eventueel een extra mixertje op lijn 3 zetten oid (bijv. voor drummix).

Het leuke is: er zit USB op dus je kan direct (balanced) opnemen/afspelen vanaf je PC (hij ziet het als geluidskaart). Tevens kan je met de iPod-functie ook 'in the field' opnames maken of muziek afspelen om te oefenen (en dat je dan de mix van band+eigen instrument over hoofdtelefoon kan beluisteren).

Je kan natuurlijk ook de iPod als begeleiding gebruiken bij een live-performance.Afbeeldingslocatie: http://www.belkin.com/images/product/F8Z109/FUL1_F8Z109.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.belkin.com/tunestudio/images/TuneStudio-panel-sm.jpg
Disclaimer: Belkin heeft geen topproducten maar voor prijs/kwaliteit is het zeker interessant.

Pagina: 1