• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-02 23:27
Hallo,

Ik heb een aantal maanden geleden last gehad van veel memory management bsod's. Ik heb toen mn systeem naar mijn winkel gebracht om te laten onderzoeken aangezien ik dacht dat het moederbord het begeven had. Het bleek 2 van de 4 ram reepjes te zijn. Geen probleem, levenslane garantie etc. een week later 2 nieuwe reepjes en alles deed het weer.

Nu (2 weken later) heb ik hetzelfde probleem. Nu zelf maar memtest gedraaid, en nu blijkt dat 1 van de reepjes weer kapot is en nog 1 van de reepjes wil niet meer op 1066 @ CL5 draaien maar alleen nog maar op 800 Mhz.

De overige twee reepjes doen het nog prima, maar het lijkt me toevallig dat er in totaal 4 reepjes kapot gaan in minder dan een maand?

Mijn setup:

Asus P5Q Pro
Intel E8400
4x 1GB Crucial Ballistix Tracer PC8500 @ CL5 (Micron D9 chips)
Cooler Master M620

belangrijk: Ik heb 1 Crucial kit van 2x 1GB en 2 losse reepjes van 1GB (dus geen kit!) Ik kan me voorstellen dat dit problemen op kan leveren maar het geheel heeft wel zonder klachten gedraaid enkele maanden.

belangrijk2: Om de crucial reepjes op 1066 te laten draaien moet ik in de bios van mn P5Q Pro wel het ram voltage op 2,00 zetten. Dit lukt dus niet meer voor 1 van de 4 reepjes.

Kortom, mijn vraag is eigenlijk: Is dit gewoon een defect RAM probleem of is hier meer aan de hand? Het RAM is op zich niet zo erg, er zit levenslange garantie op en crucial heeft uitstekende service, maar ik heb het idee dat mn mobo het misschien begeven heeft?

Bedankt,
Grim.

• Rupie
  • Laatst online: 19-02 09:05
Doen de problemen zich voor bij dezelfde sloten? Je zou volgens mij het mobo kunnen uitsluiten door dimms die fouten geven eens in de sloten te proberen van de dimms die geen problemen geven. Als jij dan bij memtest nog steeds fouten krijgt denk ik dat je toch echt pech hebt gehad met je dimms.

Desktop | Server | Laptop

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:49

epic_gram

undercover moderator

staat je geheugen op de QVL van je mobo? Probeer anders je geheugen in een andere pc. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Verwijderd

Memtest?

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

ja dat heeft hij al gedaan. ;)
Grimmie187 schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 14:40:
Nu (2 weken later) heb ik hetzelfde probleem. Nu zelf maar memtest gedraaid, en nu blijkt dat 1 van de reepjes weer kapot is en nog 1 van de reepjes wil niet meer op 1066 @ CL5 draaien maar alleen nog maar op 800 Mhz.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Verwijderd

epic_fail schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 09:26:
[...]

ja dat heeft hij al gedaan. ;)

[...]
Sorry, ik zie het, even over het hoofd gezien.

En als je een "pc stress test" doet met software welke via Google wel te vinden is?

Aan de andere kant zit ik zelf aan je mobo te denken.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2010 09:30 ]

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Verwijderd schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 09:27:
[...]
En als je een "pc stress test" doet met software welke via Google wel te vinden is?
Dan krijgt hij errors. ;) Niet echt nodig, zijn ram werkt gewoon niet om wat voor reden dan ook. :+ Daar zit dus wss het probleem.

• Grimmie187
  • Laatst online: 11-02 23:27
Bedankt voor de tips! Ik heb even mn error-dimms in andere sloten op mn mobo geprikt en geven nog steeds errors. Denk dus dat ik idd gewoon pech heb met mn dimms.
Het RAM staat wel op de QVL lijst van mn mobo, maar ik moet de modules wel op 2.00 volt zetten, wat een lichte overklok van mn mobo betekent (2.00v wordt in het geel aangegeven in de bios). Ik dacht nog dat vanwege dat voltage mn mobo misschien mn RAM reepjes aan het slopen is maar zowel mobo als RAM moeten natuurlijk makkelijk 2.00V en 1066 Mhz aankunnen..

Ik heb helaas geen andere PC om het in te testen, maar vorige keer kreeg ik binnen 3 dagen (!!) vervangende reepjes gestuurd van Crucial dus dat gaan we nog maar een keer proberen.. :P
Pagina: 1