Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1eA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-08 17:20

T1eA

Browser

Topicstarter
Zoals de topic titel al aangeeft zit ik op mijn werk met het probleem dat mijn client computers met Windows XP SP3 & Novell Client 4.91 SP5 na een herstart hun shares ontoegankelijk maken.

Deze kan ik alleen weer activeren door op de share een rechtermuis klik te geven en aan te geven "Windows bestandsdeling inschakelen met of zonder wizard". Daarna werkt het wel weer maar dit is erg onhandig met een bonprinter en een simpel deskjetje die gewoon na een herstart of het alleen maar aanzetten van een computer benaderbaar moeten zijn.

Ik heb al gezocht op het internet naar informatie over de share wizard als over GPO en share in het algemeen maar tot nu toe heb ik bar weinig kunnen vinden en hoop dus dat jullie mij misschien verder kunnen helpen.

Er zijn inderdaad ook oplossingen in de vorm van hardware maar zoals sommige mensen weten en misschien wel begrijpen is dat er altijd mensen zijn binnen een organisatie die zichzelf in dit soort situaties weten te wurmen en dat Automatisering maar weer is een uitzondering moet maken.

ICT G33K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
T1eA schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 14:25:

Deze kan ik alleen weer activeren door op de share een rechtermuis klik te geven en aan te geven "Windows bestandsdeling inschakelen met of zonder wizard".
Met andere woorden: bestands en printerdeling staat na een herstart uitgeschakeld?
Wordt je Server service (lanmanserver) wel automatisch gestart?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
Ja klopt helemaal wat je zegt.

De service 'Server' word inderdaad in elk image automatisch opgestart.

ICT G33K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
Niemand een idee hoe het kan dat de share niet meer werkt na een herstart?
Alles services draaien het enige wat ik moet doen is bij één van de shares aangeven dat ik de gevaren e.d. begrijp en dat ik sharen zonder wizard wil inschakelen.

ICT G33K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Misschien kan je het omzeilen met een commandline opdracht in startup?
code:
1
net share ShareNaam=C:\Pad\Naar\Share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
Nee dat werkt helaas ook niet helemaal zoals het hoort. Daarbij wil ik dit ook met een printer doen.

Plaatje legt het denk ik beter uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-DFEEFSG4-G.jpg

ICT G33K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08 22:59
Het is toch niet zo dat je bij elke herstart een frisse image laad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
Hahaha nee dat zou een hoop verklaren maar dat is idd niet het geval.

ICT G33K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
T1eA schreef op maandag 28 juni 2010 @ 11:56:
Nee dat werkt helaas ook niet helemaal zoals het hoort.
Wat gaat er fout/is de foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
Hierboven zie je de "foutmelding"
Telkens wanneer de machine opnieuw opgestart word krijg ik het bovenstaande te zien wanneer ik naar de eigenschappen van de share ga.

Zoals boven aangegeven is de share niet beschikbaar.

ICT G33K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
T1eA schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 11:39:
Plaatje geeft hier een time-out, dat kan ik dan iig al niet zien ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
T1eA schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 11:39:
Telkens wanneer de machine opnieuw opgestart word krijg ik het bovenstaande te zien wanneer ik naar de eigenschappen van de share ga.

Zoals boven aangegeven is de share niet beschikbaar.
Dat is erg weinig info. Proberen een share aan te maken vanaf de commandline werkt helaas ook niet helemaal zoals het hoort, zeg je. Wat gaat er dáár dan fout/is de foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
De foutmelding, dus het plaatje, is hier gewoon te zien?
Dat het niet werkt zoals het hoort houdt in dat deze na het herstarten ook niet actief is.

Het probleem is dat de shares er wel zijn zijn maar ze zijn niet actief na een herstart.

Ik vind het moeilijk om meer uitleg hierover te geven. Ik hoop dat het plaatje nog gaat werken.

[ Voor 17% gewijzigd door T1eA op 01-07-2010 09:43 ]

ICT G33K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:53

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Waarom zou je de printer willen delen?

Vooral bij een bonprinter zie ik wel in waarom dit niet kan.
In het verleden vaak genoeg problemen gezien met personen die naar de verkeerde printer pdfjes aan het sturen zijn.... ( of op een bonnenprinter hun belastingzaken of verzekeringsfraude aan het "regelen" zijn....)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
deadlock2k schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 12:34:
Zou je dit niet gewoon eens bij je netwerkbeheerder gaan vragen? Ik vermoed dat ze door middel van policies of een forced run de boel namelijk iedere keer bij het opstarten uitschakelen, doen wij ook.
Gehe ik ben de systeembeheerder :$ . Ik heb onze policy niet opgezet maar ik heb hem doorlopen en hier kan ik niks in terug vinden wat ervoor zorgt dat deze de share verbied. Sowieso mogen gebruikers hier eigenlijk praktisch alles en zijn ze dus ook local admin.

Mijn collega's die de boel opgezet hebben weten ook niks van deze evt. uitschakeling dus waar zou ik dan moeten zoeken. We pushen via Novell de gpo policy en voor de rest zijn er eigenlijk geen beperkingen.
Coach4All schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 12:49:
Waarom zou je de printer willen delen?

Vooral bij een bonprinter zie ik wel in waarom dit niet kan.
In het verleden vaak genoeg problemen gezien met personen die naar de verkeerde printer pdfjes aan het sturen zijn.... ( of op een bonnenprinter hun belastingzaken of verzekeringsfraude aan het "regelen" zijn....)
Omdat er altijd mensen zijn die tegen de richting in iets voor elkaar krijgen en wij hierin moeten volgen. Daarbij hebben wij een heel mooi printsysteem en staat er bij de gebruikers maar 1 printer geïnstalleerd waarna ze hun printje in het hele pand op kunnen halen. Die vergissing word dus niet gemaakt.

Ik ben het er ook niet mee eens maarja soms moet je nou eenmaal voor dit soort dingen een oplossing vinden. Alleen is het bij zoiets simpel lijkend toch verdomd lastig.

ICT G33K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
T1eA schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 09:37:
De foutmelding, dus het plaatje, is hier gewoon te zien?
Dat het niet werkt zoals het hoort houdt in dat deze na het herstarten ook niet actief is.

Het probleem is dat de shares er wel zijn zijn maar ze zijn niet actief na een herstart.

Ik vind het moeilijk om meer uitleg hierover te geven. Ik hoop dat het plaatje nog gaat werken.
Wat gebeurt er als je in een commandprompt het commando
code:
1
net share ShareName=C:\Pad\Naar\Share
geeft. Ik hoop op een foutmelding als: 'Kan niet, want service xxx is niet gestart'. Nou, dan weet je welke service er gestart moet worden. Wat je eventueel ook vanaf de commandprompt (en dus vanuit startup) kan doen, als Windows weigert het automatisch te doen:
code:
1
net start xxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
Helaas moet ik mededelen dat de share gewoon aangemaakt word op de boven beschreven manier..

Maar de share werkt niet!

[ Voor 21% gewijzigd door T1eA op 02-07-2010 09:04 ]

ICT G33K

Pagina: 1