PPPoE met WAN poort

Pagina: 1
Acties:

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik woon in een studentencomplex in Delft waar gebruik gemaakt wordt van PPPoE. Het internet komt mijn kamer binnen als ethernetkabel.

Omdat ik op meerdere computers wil kunnen internetten heb ik een router die PPPoE ondersteund gekocht. Deze ondersteund ook dat je de eerste LAN poort als WAN poort kunt gebruiken. Ik sluit de ethernetkabel die uit de muur komt dus aan op de eerste LAN poort van de router en stel in het configpanel in dat dit de WAN poort is. Het wil echter niet helemaal lukken.

Het lampje "internet" op mijn router brandt rood, een probleem dus. Ik heb al eerder zo'n zelfde soort setup (met router) hier werkende gehad, deze router kon echter geen 1 gbit aan dus ik heb nu een andere router. Voor zo ver ik weet heb ik alles precies zo ingesteld als dat ik op de oude router ook had gedaan.

Op de site van het studentencomplex waar ik woon staat dit over het netwerk instellen met een router:
Vanwege de specifieke setup op de TU Delft, krijgt je router niet automatisch de juiste DNS instellingen van de PPPoE-server. De handigste oplossing is om de DNS-server in de TCP/IP eigenschappen op de computer(s) achter de router in te stellen.

Eventueel zou dit ook in de router geconfigureerd kunnen worden bij de DHCP-server instellingen voor de LAN zijde van de router, mits dit mogelijk is natuurlijk (verschilt per router).

Stel de volgende DNS servers in:

* 130.161.180.1
* 130.161.180.65
Dat heb ik volgens mij allemaal goed ingesteld, maar toch wil het niet werken. In de router heb ik ook een optie om te pingen naar een ip-adres, maar ik krijg geen respons. Het zit dus echt ergens fout in de router qua instellingen. Ik heb een aantal screenshots genomen van de configpagina's zoals ik ze heb ingesteld :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tomrunia.nl/imgscript/img/thumb/d6e21968.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tomrunia.nl/imgscript/img/thumb/b21ea165.jpg

En de status van de DSL verbinding:

Afbeeldingslocatie: http://www.tomrunia.nl/imgscript/img/thumb/a2659ac9.jpg

Iemand een idee wat hier fout gaat? :)

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
*zucht* Hoewel in mijn vorige router "DePoort/TUdelft-FTTD" stond ingesteld als PPPoE service name moest dat in deze router ineens "TUdelft-FTTD" zijn, dus zonder DePoort, want de access concentrator is.

Het werkt nu! \o/

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 19:05

AlexanderB

7800 rpm

*topic kick*

ik woon zelf ook in een FTTD complex, en heb met een hoop gepruts een routertje aan de gang, wel DePoort/TUdelft-FTTD gebruikt, en heb zelf een dns moeten intikken (opendns gebruikt) maar het hele dual wan/split network krijg ik niet aan de gang. die 130.xxx DNS die jij opgeeft (en de documentatie van de TU ook) is namelijk een apart netwerk dat *niet* op internet is, ik kan dus of op dat netwerk en dan op het forum enzo, of ik kan gewoon normaal op internet (zoals ik het de laatste paar maanden gebruik dus) maar ik heb op zich wel interesse om op dat forum te komen. de oplossing lijkt simpel te zijn, een dd-wrt router en daarin een scriptje toevoegen dat een slimme student een paar jaar geleden geklust heeft waardoor de dd-wrt beide WAN's tegelijk connect.

anyway, ik heb nog geen router uitgezocht/gekocht/gemod, maar ik zie nu dat jij zonder het DePoort gedeelte online kan.. kan je ook op het forum dan? :)